handdator

Visa fullständig version : Curryröra? Recept önskas


Halldin
2008-08-11, 17:32
Vänner,

Som ni kanske vet finns det baguetter med tärnad kyckling och curryröra.

Är det någon som har ett bra recept om man vill efterlikna detta?
Det är just själva currysmeten jag är ute efter.

Cohen
2008-08-11, 21:46
De flesta baguetteröror med curry är nog mayobaserade. Blir det för stabbigt och fett kan du testa att blanda med Creme Fraiche, blir lite trevligare så tycker jag.

Icefire
2008-08-12, 07:33
Min pappa gör världens godaste curryröra... du kommer inte bli besviken!
Mosa 1 burk kikärter, blanda i en burk creme fraiche och en burk tonfisk. Tillsätt curry efter smak. Låt gärna stå kallt nån timme så smakerna hinner gifta sig.
Om du vill ha kyckling i kan du ju bara skippa tonfisken, som ändå inte ger särskilt mycket smak till själva röran.

Alfred Nobel
2008-08-12, 08:07
Min pappa gör världens godaste curryröra... du kommer inte bli besviken!
Mosa 1 burk kikärter, blanda i en burk creme fraiche och en burk tonfisk. Tillsätt curry efter smak. Låt gärna stå kallt nån timme så smakerna hinner gifta sig.
Om du vill ha kyckling i kan du ju bara skippa tonfisken, som ändå inte ger särskilt mycket smak till själva röran.

Det där måste definitivt prövas :D

Icefire
2008-08-12, 08:48
Det där måste definitivt prövas :D

Gör det! Passar tokbra i mjukt tortillabröd till exempel :thumbup:

JontZon
2008-08-12, 13:16
Jag har gjort de själv en gång från kokboken Bonniers kokbok men den är inte hemma nu men har du tillgång till den så är de ett riktigt bra recept där.... Smakar precis som de jag själv brukar köpa i de flesta butiker.

Lycka till !

JontZon
2008-08-12, 13:22
Jag kommer ihåg att de var mango chutney, isbegssallad, creame fraiche, currykrydda, grillad kyckling men jag brukar ta kycklingfile och sedan purjolök.

syrén
2008-08-12, 17:03
Jag fräser hackad äpple med curry i lite fett. Låter blandningen kallna och blandar med kesella/majo/cremefraiche eller en blandning av dessa.

Låt såsen goa till sig i kylen och blanda sedan i kyckling och annat du vill ha i. Kanske lite majs, purjo, paprika? Smaskens blir det iallafall

Zapp Brannigan
2008-08-12, 20:20
Min pappa gör världens godaste curryröra... du kommer inte bli besviken!
Mosa 1 burk kikärter, blanda i en burk creme fraiche och en burk tonfisk. Tillsätt curry efter smak. Låt gärna stå kallt nån timme så smakerna hinner gifta sig.
Om du vill ha kyckling i kan du ju bara skippa tonfisken, som ändå inte ger särskilt mycket smak till själva röran.

Testade den nyss. Mycket gott. :eating: :eating:

Magica
2008-08-18, 23:10
Jag måste slå ett slag för en lite annorlunda currysås.....mangorajan! Jag är helt beroende av den! Här är en länk till en småskum sida med ett bra recept. Finns färdig på flaska i affären visserligen, men den är inte helt nyttig (47% fett...)
http://maxmagnusnorman.com/artist_blog/art_day_193.shtml