handdator

Visa fullständig version : Intressant föreläsning - Varför man aldrig ska prata med en polis.


KlopFer
2008-08-11, 16:47
http://www.technoesq.com/?p=171

Iofs.. så visste man det mesta men det var ändå rätt intressant.

hio
2008-08-11, 17:55
Gäller samma sak i Sverige?

Jompan
2008-08-11, 18:00
Undrar samma sak. Har vi rätten att tiga?

Förövrigt väldigt intressant föreläsning. Man blir nästan rädd för hur dumma vi människor kan vara och hur man lätt kan sätta sig i knipa även om man skulle vara oskyldig.

gnagaren
2008-08-11, 18:01
Någon som kan sammanfatta, orkar inte titta +45min :/

Jompan
2008-08-11, 18:02
Någon som kan sammanfatta, orkar inte titta +45min :/

Prata aldrig med polisen! ;)

gnagaren
2008-08-11, 18:04
Prata aldrig med polisen! ;)

:Virro

Stoltz
2008-08-11, 18:05
Riktigt intressant.

Wao
2008-08-11, 19:30
Någon som kan sammanfatta, orkar inte titta +45min :/

Att du aldrig ska säga något till polisen även om du är oskyldig för att du troligtvis (dom sa alltid) kommer säga något som kan användas mot dig.

KlopFer
2008-08-11, 21:54
Gäller samma sak i Sverige?

Borde det väl? Någon polis på forumet? :)

En annan grej som jag läste i samma tråd jag fick detta ifrån:

"Tig i polisförhöret så får du försvarare"
Forskarlarm: Brister i ny lag gör att nästan alla polisförhör sker utan tillgång till försvarare trots hård internationell kritik.
Endast sju av hundra polisförhör sker i närvaro av försvarare. I förhör med personer under 18 år har försvarare varit närvarande ytterst sällan, i bara 17 av 142 undersökta fall. Även vid allvarliga brott med risk för fängelsestraff har försvarare funnits med i bara 14 av 206 fall. Det borde vara en lagstadgad skyldighet att polisen informerar om rätten att ha en försvarare eller ett juridiskt biträde närvarande vid förhör och om den misstänktes rätt till tystnad. I dag hänger det på förhörsledarens goda vilja vilken hjälp den förhörde ska få. De många självmorden i häktena understryker problemet. Det skriver Annkatrin Meyerson, jur kand vid juridiska institutionen på Handelshögskolan i Göteborg, efter en undersökning vid Göteborgs tingsrätt.

Är vi för rädda att berätta vad våra rättigheter egentligen är eller vad är problemet?

Jag själv skulle förmodligen vara så skitnödig om jag suttit i förhör så jag glömt allt vad rättigheter är, så ska väl inte säga något *rolleyes*

C.E.J.
2008-08-11, 22:04
Varför skulle man inte prata med polisen? Tycker det dyker upp tips på hur man döljer brott på bästa sätt på varenda forum där det finns ungdomar. Sekretess på datorn, sekretess på mailen, sekretess på msn. Vad har ni att dölja? Gissar att en del är lite hemliga av sig inte pga något brott utan för att det är lite häftigt om man verkar hålla på med kriminell aktivitet. Andra gör det väl av någon löjlig idé om att man måste värna om sekretess och därför döljer all sin kommunikation och informationslagring av ren princip. Töntigt.

Jompan
2008-08-11, 22:06
Varför skulle man inte prata med polisen? Tycker det dyker upp tips på hur man döljer brott på bästa sätt på varenda forum där det finns ungdomar. Sekretess på datorn, sekretess på mailen, sekretess på msn. Vad har ni att dölja? Gissar att en del är lite hemliga av sig inte pga något brott utan för att det är lite häftigt om man verkar hålla på med kriminell aktivitet. Andra gör det väl av någon löjlig idé om att man måste värna om sekretess och därför döljer all sin kommunikation och informationslagring av ren princip. Töntigt.

Du såg inte föreläsning va? :)

Det handlar om att även oskyldiga kan sättas dit rejält trots att de säger sanningen. Men att det kan förvridas så att de kan se ut som att man är den skyldiga bland annat.

christian
2008-08-11, 22:07
Klart vi kan tiga i Sverige också. Men här har vi fri bevisprövning vilket kan ändra läget lite.

C.E.J.
2008-08-11, 22:13
Du såg inte föreläsning va? :)

Det handlar om att även oskyldiga kan sättas dit rejält trots att de säger sanningen. Men att det kan förvridas så att de kan se ut som att man är den skyldiga bland annat.

Såg den inte för jag kan inte lyssna, men imorrn så, kanske.

Vet inte om jag kanske är naiv då jag är en sån där sällsynt sak som inte hamnat i krogbråk eller annat töntigt och därmed inte haft någon kontakt med polisen i rollen som offer/anfallare/vittne, men, varför skulle polisen vrida på det man säger och sätta dit en oskyldig person?

Jompan
2008-08-11, 22:21
Såg den inte för jag kan inte lyssna, men imorrn så, kanske.

Vet inte om jag kanske är naiv då jag är en sån där sällsynt sak som inte hamnat i krogbråk eller annat töntigt och därmed inte haft någon kontakt med polisen i rollen som offer/anfallare/vittne, men, varför skulle polisen vrida på det man säger och sätta dit en oskyldig person?

De försöker inte sätta dit en oskyldig person bara så där, ofta finns ju nån misstanke mot personen innan de går mot förhör (eller intervju som polisen kallade det), men även om misstankar finns betyder ju inte nödvändigtvis att personen är skyldig. I föreläsningen togs ett par exempel upp där oskyldiga hamnat i fängelset trots att de sagt sanningen, men det kunde förvridas eller så stod det ord mot ord.

Exempelvis en som blev förhörd för ett mord, den anklagade sa att jag har aldrig mördat honom, jag sköt honom inte. Polisen sa då vi har aldrig sagt att han blev skjuten (vilket han hade blivit), vilket satte den mannen i klistret. Mannen ifråga hade hört det snackats om att han blivit skjuten, där blev det ord mot ord. Fanns massa andra bra exempel som togs upp.

Polisen som också föreläste påpekade dock att han aldrig försöker sätta dit oskyldiga. Men människor är av principen dumma och minns inte alltid korrekt allt, därav kan det bli väldigt fel, både från den anklagades och polisens håll.

C.E.J.
2008-08-11, 22:33
De försöker inte sätta dit en oskyldig person bara så där, ofta finns ju nån misstanke mot personen innan de går mot förhör (eller intervju som polisen kallade det), men även om misstankar finns betyder ju inte nödvändigtvis att personen är skyldig. I föreläsningen togs ett par exempel upp där oskyldiga hamnat i fängelset trots att de sagt sanningen, men det kunde förvridas eller så stod det ord mot ord.

Exempelvis en som blev förhörd för ett mord, den anklagade sa att jag har aldrig mördat honom, jag sköt honom inte. Polisen sa då vi har aldrig sagt att han blev skjuten (vilket han hade blivit), vilket satte den mannen i klistret. Mannen ifråga hade hört det snackats om att han blivit skjuten, där blev det ord mot ord. Fanns massa andra bra exempel som togs upp.

Polisen som också föreläste påpekade dock att han aldrig försöker sätta dit oskyldiga. Men människor är av principen dumma och minns inte alltid korrekt allt, därav kan det bli väldigt fel, både från den anklagades och polisens håll.

Mmm ok, det förstår jag. Tror ändå att såna småsaker ("vi sa aldrig att han blivit skjuten") är saker som kan klaras upp ganska lätt även om det förstås kan leda till missförstånd och enorm stress för den person som för stunden blir utsatt för intensiva frågor om hur han kunde veta att offret blivit skjutet (etc).

Men när såna här saker dyker upp på internet - så skyddar du ditt msn! så beter du dig under förhör! - jag tycker bara det hela känns kriminellt, som att man har sin lilla klick på ett forum där man har en fin fasad men under ytan håller man på med fuffens som bäst kanske döljas mha div. sekretessprogram. På ex. flashback känns det som att bruk, framställning och distribution av cannabis är det man vill dölja. På ett träningsforum likt kolozzeum, en annan typ av substanser.

KlopFer
2008-08-11, 22:35
Du såg inte föreläsning va? :)

Det handlar om att även oskyldiga kan sättas dit rejält trots att de säger sanningen. Men att det kan förvridas så att de kan se ut som att man är den skyldiga bland annat.

:thumbup:

Precis vad jag tänkte svara.

hahavaffan
2008-08-11, 22:38
Jag ska försöka komma ihåg det där when the time comes.

KlopFer
2008-08-11, 23:14
Jag ska försöka komma ihåg det där when the time comes.

Grejen är väl den att en vanlig svensson skulle bli så stressad att han säger precis de saker han rabbla upp i föreläsningen och glömmer helt vad man egentligen ska göra.

Men men :)

Fogue
2008-08-11, 23:20
Men när såna här saker dyker upp på internet - så skyddar du ditt msn! så beter du dig under förhör! - jag tycker bara det hela känns kriminellt, som att man har sin lilla klick på ett forum där man har en fin fasad men under ytan håller man på med fuffens som bäst kanske döljas mha div. sekretessprogram. På ex. flashback känns det som att bruk, framställning och distribution av cannabis är det man vill dölja. På ett träningsforum likt kolozzeum, en annan typ av substanser.

Varför skulle man inte få skydda sin msn från obehöriga även fast man inte är en kriminell person?

joriice
2008-08-11, 23:25
Det gör jag redan inte.