handdator

Visa fullständig version : Är massage bra mot inflammationer?


Black Star Abyss
2008-08-11, 13:50
Jag sitter här som ett frågetecken. Is ska ju vara bra mot inflammationer, men nyligen läste jag att massage är bra mot inflammationer eftersom det ökar cirkulationen. Is minskar väl cirkulationen? Då kan båda kan inte vara rätt.

grimfish
2008-08-11, 16:56
Väldigt ofta förväxlas en inflammation med vanligt ont. Jag gillar inte riktigt att prata med vanligt folk om inflammationer eftersom ordet nästan alltid missuppfattas.

Inflammationer kan bero på en massa olika saker och se ut på väldigt olika sätt. Därför går det inte att ge något generellt svar på frågan. Det finns situationer där det antagligen inte är bra med massage, till exempel om det är väldigt ömt och inflammerat eller om det rör sig om en infektion som då skulle kunna spridas. Det finns också situationer där det skulle kunna vara bra med massage.

Detsamma gäller för is: det finns tillfällen då det kan vara bra med is, men det finns också tillfällen där det kanske är olämpligt att dämpa en inflammation, t.ex. vid en läkningsprocess eller om immunförsvaret är inblandat.

z_bumbi
2008-08-11, 17:03
Detsamma gäller för is: det finns tillfällen då det kan vara bra med is, men det finns också tillfällen där det kanske är olämpligt att dämpa en inflammation, t.ex. vid en läkningsprocess eller om immunförsvaret är inblandat.

Immunförsvaret är iofs alltid inblandat i en inflammation.

grimfish
2008-08-11, 17:05
Immunförsvaret är iofs alltid inblandat i en inflammation.

Du har en poäng där. ;) Jag menade nog vid en infektion, helt enkelt.

Martin Löwgren
2008-08-11, 18:49
Har du infektion i kroppen eller en kraftig inflamation i ett visst område är massage kontraindicerat.

phoenix91
2008-08-18, 10:16
om du t.ex. växlar mellan varmt vatten och is så ökar det väl genomströmningen av blod mer än bara varmt vatten? hört av många, men kan tyvärr itne förklara just varför

grimfish
2008-08-18, 14:58
om du t.ex. växlar mellan varmt vatten och is så ökar det väl genomströmningen av blod mer än bara varmt vatten? hört av många, men kan tyvärr itne förklara just varför

Det är nog inget man kan rekommendera, det låter bara plågsamt. Att röra lite på sig är nog både bättre och skönare.

Imni
2008-08-18, 15:11
Jag håller på att få en inflammation i trapetzius (stavning?) och enligt en jag känner som precis haft samma åkomma kan det vara överansträngning. Är det bra att massera trapetzius med tex tigerbalsam eller kommer det att förvärra? Och hur många gånger per dag kan man göra det och bör man undvika all träning som involverar trapetzius (är ganska mkt) under tiden?

Tacksam för svar

Martin Löwgren
2008-08-20, 19:24
Jag håller på att få en inflammation i trapetzius (stavning?) och enligt en jag känner som precis haft samma åkomma kan det vara överansträngning. Är det bra att massera trapetzius med tex tigerbalsam eller kommer det att förvärra? Och hur många gånger per dag kan man göra det och bör man undvika all träning som involverar trapetzius (är ganska mkt) under tiden?

Tacksam för svar
Varför tror du att det just är en inflamation? Har någon diagnosticerat dig?

Imni
2008-08-21, 07:43
Varför tror du att det just är en inflamation? Har någon diagnosticerat dig?

Ok, ja vet inte om det är en inflammation, men symtomen är att ja är öm och att det gör direkt ont vid alla typer av ryggövningar samt även många tricepsövningar.

Men åter till frågan; tror ni att massage kommer förvärra eller förbättra? Har masserat en del nu och precis efter är ja väldigt öm, sen märker ja ingen skillnad.

Martin Löwgren
2008-08-22, 13:49
Ok, ja vet inte om det är en inflammation, men symtomen är att ja är öm och att det gör direkt ont vid alla typer av ryggövningar samt även många tricepsövningar.

Men åter till frågan; tror ni att massage kommer förvärra eller förbättra? Har masserat en del nu och precis efter är ja väldigt öm, sen märker ja ingen skillnad.

Eftersom vi inte vet din diagnos kan vi heller inte ge dig några tips, inte sant?