handdator

Visa fullständig version : Antivirus - bäst just nu?


Sidor : [1] 2 3 4 5

Bönne
2008-08-11, 12:16
Vilket anses bäst just nu?

Förr ett år sedan var det Kaspersky, men sådant brukar förändras rätt snabbt.

Sitter just nu utan både antivirus och brandvägg (har så gjort i mer än ett år) men det är dags för en liten check, så något som har en bred detektionsdatabas och bra koll är det som sökes.

Mental
2008-08-11, 12:27
Jag är rädd att symantec är vassa igen, trots dåligt rykte på äldre versioner. Själv kör jag avira antivir och är nöjd.

King Grub
2008-08-11, 12:31
För ett år sedan var det inte Kaspersky som ansågs bäst, utan Avira Antivir, och så är det fortfarande. Avira Antivir Premium är mer eller mindre överlägset bland antivirus riktade till hemanvändare.

Vill man ha ett fristående antivirus, är det utan tvekan Avira Antivir Premium man skall välja i dag.

Vill man ha ett komplett säkerhetspaket med brandvägg och programkontroll och antispam och så vidare, är det antagligen det nylanserade Kaspersky Internet Security 2009 som är bäst. Avira har också ett säkerhetspaket med brandvägg, men deras övriga komponenter, förutom antivirusdelen, går inte att jämföras med Kasperskys överlägsna.

Andra bra val är F-Secure och Norton (F-Secure är Kaspersky på licens, så detection rates är ungefär likvärdiga). Nod32 som ofta rekommenderas på forum är högst mediokert.

Norton Internet Security som kommer i höst kommer att vara något alldeles extra. Betan är fantastisk redan den. Norton 2009 och Kaspersky 2009 som kompletta säkerhetspaket (och Kaspersky 2009 finns ute nu), Avira Antivir Premium som fristående antivirus, om man har en annan brandvägg.

Exdiaq
2008-08-11, 15:11
Mac.

Fredrik_S
2008-08-11, 15:14
Är Bitdefender internet security 2008 bra King Grub?

King Grub
2008-08-11, 15:20
Bitdefenders antivirus är top 10 i alla fall. Jag har inte testat brandväggen.

mulliy
2008-08-11, 15:32
Har alltid använt Avast, någon som vet om det är värt att fortsätta på det eller kanske byta ?

King Grub
2008-08-11, 15:45
Avast brukar hamna i den övre mitten av resultatlistorna i dom stora AV-testerna. Det är bra för normalanvändaren, och till skillnad från dom andra stora gratisantivirusen, Avira Free och AVG, ger Avast även spywareskydd.

andnel
2008-08-11, 16:24
Nod32? :P

King Grub
2008-08-11, 16:31
Var bra för 4-5 år sedan, men är i dag omsprunget sedan länge och lever på god heuristik och ett oförtjänt rykte på forum och andra internetstället om att vara bra. Och det är synd, för det är trevligt och välprogrammerat. Men ESET verkar ha svårt att hänga med.

Patrik Cutler
2008-08-11, 16:40
jag har telias säker surf (f-secure), och det saktar ner datorn riktigt ordentligt. är alla likadana eller finns det nåt som är "snabbast"?

fick med en trialversion av mcafee med datorn som jag avinstallerade till förmån för fsecure. det kanske var dumt även om fsecure är gratis för oss teliaanvändare?

Sundsarn
2008-08-11, 16:43
[QUOTE=King Grub;3137493]Vill man ha ett komplett säkerhetspaket med brandvägg och programkontroll och antispam och så vidare, är det antagligen det nylanserade Kaspersky Internet Security 2009[QUOTE]

Vart köper man Internet security 2009? Det går inte att köpa via deras e-store sweden och enligt dem själva kan man inte få beställa från den amerikanska. Jag har alltid "fixat" det förut men vill nu köpa licens till mina två datorer + systers dator.

King Grub
2008-08-11, 16:56
Vart köper man Internet security 2009? Det går inte att köpa via deras e-store sweden och enligt dem själva kan man inte få beställa från den amerikanska. Jag har alltid "fixat" det förut men vill nu köpa licens till mina två datorer + systers dator.

http://www.antivirus.se/

Har man en licens till version 7 så fungerar den med Kaspersky 2009, kan nämnas.

King Grub
2008-08-11, 16:57
jag har telias säker surf (f-secure), och det saktar ner datorn riktigt ordentligt. är alla likadana eller finns det nåt som är "snabbast"?

fick med en trialversion av mcafee med datorn som jag avinstallerade till förmån för fsecure. det kanske var dumt även om fsecure är gratis för oss teliaanvändare?

Den senaste versionen av F-Secure drar igång rätt många processer och drar mycket minne, men det är välprogrammerat och skall inte söla ned datorn speciellt, vad jag vet och hört. Men jag vet inte om Telia mixtrat med det.

McAfee är rätt undermåligt, på dom flesta sätt.

King Grub
2008-08-11, 17:17
Körde ett test med 17 bekräftade trojaner med Avira, Nod32 och Kaspersky. Nod32 och Kaspersky hittade inget, "no threats found".

Avira:

http://i37.tinypic.com/2d9vd44.jpg

Kaspersky stoppade alla genom sin Application Filtering-funktion när dom kördes, trots att dom inte kändes igen. Nod32 missade allt och lät alla trojaner infektera.

hahavaffan
2008-08-11, 19:56
Körde ett test med 17 bekräftade trojaner med Avira, Nod32 och Kaspersky. Nod32 och Kaspersky hittade inget, "no threats found".

Avira:

[IM1G]http://i37.tinypic.com/2d9vd44.jpg[/IMG]

Kaspersky stoppade alla genom sin Application Filtering-funktion när dom kördes, trots att dom inte kändes igen. Nod32 missade allt och lät alla trojaner infektera.Haha, stabilt. Gött dock att Avira funkar så bra.

Bönne
2008-08-11, 19:58
Mac.Jag har kört Windows XP utan brandvägg eller antivirus i långt mer än ett år nu, inga virus eller något annat kladd här inte :)

Spybot hittade inte ens spyware.

akerstrom
2008-08-11, 20:04
bästa kombinationen borde vara:

Comodo firewall pro (Brandväg)
Avira antivir premium/personal (Antivirus)
Windows Defender ( Anti-spionprogram)

Comodo är top 3 enligt http://www.matousec.com/projects/firewall-challenge/results.php plus att det är gratis

Avira antivir är bäst enligt andra tester

Windows Defender har fått bra resultat i tester, mycket bättre än det var förut..

Vad tycker ni andra, en bra kombination eller?

Bönne: hur vet du att du inte har något virus, när du inte har något antivirus program? som kan söka igenom dator?

Bönne
2008-08-11, 20:07
Bönne: hur vet du att du inte har något virus, när du inte har något antivirus program? som kan söka igenom dator?För att jag ett par gånger om året, som ex nu. testar att dra igenom allt.


Om man uppdaterar Windows, webbläsare och inte öppnar vilka filer som helst.

Hur ska man lyckas få in virus då?

Exdiaq
2008-08-11, 20:10
Jag har kört Windows XP utan brandvägg eller antivirus i långt mer än ett år nu, inga virus eller något annat kladd här inte :)

Spybot hittade inte ens spyware.




OK, men vill man surfa på mer än på Dagens Nyheter och Kolo behöver man antingen brandvägg, antivirus, osv eller Mac.

akerstrom
2008-08-11, 20:14
För att jag ett par gånger om året, som ex nu. testar att dra igenom allt.


Om man uppdaterar Windows, webbläsare och inte öppnar vilka filer som helst.

Hur ska man lyckas få in virus då?

okey, inte svår att få in virus... många kända sajter kan du få virus lr liknande ifrån...

vad söker du igenom datorn med för program när du väll gör det då??

King Grub
2008-08-11, 20:16
bästa kombinationen borde vara:

Comodo firewall pro (Brandväg)
Avira antivir premium/personal (Antivirus)
Windows Defender ( Anti-spionprogram)

Comodo är top 3 enligt http://www.matousec.com/projects/firewall-challenge/results.php plus att det är gratis

Avira antivir är bäst enligt andra tester

Windows Defender har fått bra resultat i tester, mycket bättre än det var förut..

Vad tycker ni andra, en bra kombination eller?

Bönne: hur vet du att du inte har något virus, när du inte har något antivirus program? som kan söka igenom dator?

Avira skall inte köras tillsammans med Windows Defender. Konflikter, enligt Avira själva, som rekommenderar att man avinstaller WD (XP) eller avaktiverar (Vista). Avira Premium har redan spywareskydd, mycket bättre än WD.

Bönne
2008-08-11, 20:28
OK, men vill man surfa på mer än på Dagens Nyheter och Kolo behöver man antingen brandvägg, antivirus, osv eller Mac.Surfar på långt fler ställen och laddar ner massor, det betyder inte för det att man behöver få virus.

Sannolikheten är väldigt liten och att slippa ens lägga en tanke på antivirus/brandvägg väger upp.

HajduMan
2008-08-11, 20:32
Trend Micro :thumbup: :thumbup: :thumbup:

akerstrom
2008-08-11, 20:34
Avira skall inte köras tillsammans med Windows Defender. Konflikter, enligt Avira själva, som rekommenderar att man avinstaller WD (XP) eller avaktiverar (Vista). Avira Premium har redan spywareskydd, mycket bättre än WD.

okey, men vilka konflikter? tror att varandra är virus? jag har inte märkt något iaf.. men tack för svaret!

chidde
2008-08-12, 01:09
jag var ju en av dem som trodde att virus på datorn var omöjligt eftersom kolo är den enda sidan jag surfar på, tillsammans med aftonbladet och facebook

men hör och häpna, en sökning med avira antivir's gratisversion gav 17 träffar

Chaan
2008-08-12, 02:00
Har alltid använt Avast, någon som vet om det är värt att fortsätta på det eller kanske byta ?

Har själv haft det förut och har det nu igen (gratisversionen) på senaste Windows-installationen och undrar om det verkligen finns något som motiverar de OÄNDLIGA uppdateringarna (dagligen eller nästan) som avast gör.

Undrar också om det går att köra ihop med Comodo brandvägg eller om säkerheten blir tillräckligt bra med windows-brandväggen och avast antivirus? Under installationen av avast fick man upp en inforuta med en hel del säkerhetsinnehåll men jag kunde inte avgöra värdet på det. Eller ska inte windows-brandväggen köras ihop med andra säkerhetsprogram?

Tog avast den här gången pga tips från folk jag pratade med plus några tidningar.

King Grub
2008-08-12, 04:23
Windowsbrandväggen skall inte användas tillsammans med andra brandväggar, men fungerar med vilket antivirus som helst.

Windowsbrandväggen skyddar effektivt mot inkommande attacker, men har ingen koll på utgående trafik. Anser man sig behöva sådan filtrering, behöver man en tredjepartsbrandvägg.

En hårdvarubrandvägg är det viktigaste, även om det bara är en enkel routerbrandvägg med NAT/SPI.

bengdoktor
2008-08-12, 08:09
Finns det för tillfället något fritt medlemskap under ett år lr liknande för något utav dessa bättre antivirusprogram? Vet att du, gruben, länkat till sådana. Avira är väl visserligen gratis i "privatpersonversion"? men ändå.

King Grub
2008-08-12, 08:24
Tre månaders Avira Premium finns fortfarande. https://license.avira.com/en/promotion-6dl7vtc3unbw2mzefr1b

90 dagars Norton. http://www.symantecstore.com/dr/v2/ec_main.entry25?page=1582AIndexPage&client=Symantec&sid=37771&cid=273172

Blir du kund på Barclays får du Kaspersky 2009 gratis ett år. http://www.personal.barclays.co.uk/BRC1/jsp/brccontrol?task=homefreegroup&value=10662&target=_blank&site=pfs

Brodholm
2008-08-12, 22:48
Skulle inte säga att jag håller med er helt och hållet på dessa punkter. Har en del invändningar.

Blev jäv**gt långt, men jag för den som är intresserad blir det en trevlig lässtund *popcorn*

Har tänkt att beställa Eset smart security nästa vecka troligen. Så "prove me wrong". Efter att ni har läst såklart ;D

Har haft kaspersky nu i en månad och visst, det har fungerat bra och jag har inte märkt av några virus. Dock så är det lite problematiskt att få den att släppa igenom vissa program genom brandväggen. Troligen jag som gör något fel. Dock så funkar det mesta. Skulle helt klart säga att kaspersky är ett bra program dock inte det jag skulle ha valt.

Jag inte säga att jag blev så imponerad nu när jag avinstallerade kaspersky och installerade nod32 och såg att nod hittade 8 virus som kaspersky INTE hittade. Detta var alltså vanliga trojaner osv. Mycket besviken på kaspersky angående detta.

Sen är det som dag och natt när man ska scanna igenom datorn. Tog ca 6-7 timmar att scanna datorn med Kaspersky och ungefär 2 timmar med Nod32.

Nod32 har även blivit tilldelad bästa virusprogram nu 2 år irad. Detta är inte från vilken skitsida som helst utan från AV-comparatives.

De har delat ut följande priser de senaste åren:
YEAR 2004 (AV Product of the Year: Kaspersky)
YEAR 2005 (AV Product of the Year: Kaspersky)
YEAR 2006 (AV Product of the Year: ESET NOD32)
YEAR 2007 (AV Product of the Year: ESET NOD32)
YEAR 2008 (AV Product of the Year: ???)

detta år ser det ut som att det står mellan Nod32 och Avira. Båda har fått "Advanced+" i betyg under 2 av de 4 testperioderna det här året. Dock så får kaspersky endast betyget "standard" i det senaste testet.

Länk: (http://www.av-comparatives.org/index.html?http://www.av-comparatives.org/seiten/overview.html) Här kan ni kolla så ser ni vad de ha fått för betyg de senaste 3 åren. Citat "products that got the "standard"-level can be understood as products that based on our tests have a good on-demand detection rate, "advanced" a very good on-demand detection rate and "advanced+" an excellent on-demand detection rate."

Sen har vi även testet "Virus Bulletin 100%" som sidan www.virusbtn.com gör där man testar hur programet klarar sig. För att få utmärkelsen "Virus Bulletin 100%" ska programmet hitta 100 procent av alla virus som förekommer ute "i det fria" utan att ge ett falsklarm.

Värt att notera här är att nod32 har endast missat 3 gånger totalt och klarat det totalt 51 gånger sedan 1998. första missen var 1998 när de först testades och den senaste missen var i april 2002, vilket är ett bra tag sedan. Avira missade senast i december 2007 och har totalt missat 2 tester sedan 2005 när de började testas. Kaspersky missade som senast i juni 2008 och även i december och juni 2007. Totalt har kaspersky missat 16 tester sedan 1998 då de började testas. Detta är avsevärt mycket mer än tex Nod's32 tre gånger. Dock så har bara kaspersky missat 3 gånger under samma period som avira har varit med. Andra företag så som symantec har endast missat 6 gånger sedan 1998. senaste missen kom i september 1999 vilket är riktigt bra.

Det senaste testet nu i augusti 2008 så klarade nod32 testet ännu en gång. Men även kaspersky, avira och symantec klarade sig.

Sammanfattning (Virus Bulletin 100%).
Nod32: 51 Success / 3 Failure
Kaspersky: 43 Success / 16 Failure
Avira: 14 Success / 2 Failure
Symantec: 45 Success / 6 Failure

Även här ligger nod32 bäst till just nu.

Länkar till testen och resultaten:
http://www.virusbtn.com/vb100/archive/results?vendor=VE14 (Nod32)
http://www.virusbtn.com/vb100/archive/results?vendor=VE37 (Avira)
http://www.virusbtn.com/vb100/archive/results?vendor=VE15 (Kaspersky)
http://www.virusbtn.com/vb100/archive/results?vendor=VE4 (Symantec)
OBS: Du måste vara medlem för att komma in men det är bara att registrera er om ni tvivlar ;)

Här är hela listan över alla programen och hur de klarade sig i augusti det här året: http://www.virusbtn.com/vb100/archive/2008/08
Man kan även kolla hur det har gått för alla som deltagit sedan 1998.

Enligt mig är Nod bättre än kaspersky på många sätt. Om det är bättre än Avira vet jag inte. Har aldrig prövat Avira men jag vet att de har fått bra kritik. Jag vet även att de inte har med Avira på diagramen på nod's hemsida om detta är tackvare att Avira presterar likvärdigt med Nod eller om Avira har valt att avstå vet jag inte. Troligen är man ute efter att se så bra ut som möjligt mot andra konkurenter. Dock så är testen inte någon "scam" eller vad man ska säga. Dock så kan den vara lite vinklad. Man säger tex att de har bara missat 2 "100%" test från bullentin, men det står även att det är sedan maj 1998. Detta gör man för att slippa den missen de gjorde i början av 1998. Men som sagt alla företag vinklar fakta till sin fördel.

Men något som är intressant är att Nod klarar av ca 46 mb/s i "scanning throughput of Media files" när kaspersky endast klarar 16 mb/s. Det är nästan 3 gånger snabbare, vilket märks väldigt tydligt. Sen är även nod väldigt resurssnålt och speciellt bra för den med dålig dator. Men det går faktiskt att göra saker när den scannar. Det går riktigt bra faktiskt, mycket bättre än det gick med kaspersky.

Här kan ni själva kolla på Essets (tillverkaren som gör Nod32) egna hemsida hur de presterar mot konkurrenterna. Och ja, det är nods egna hemsida men om man kollar så finns det källa för faktan också. Så de stämmer men det är lite vinklat.

Några intressanta fakta är tex:
Real-time protection against 16 zero-day viruses (virustotal.com)
Nod32: 87%
Symantec: 7%
Kaspersky: 13%
Tror att det är nya virus som upkommer varje dag så att säga. är inte riktigt säker. Men Nod klarar i alla fall 68% och kaspersky endast 13%

Mer:
Proactive Test by AV-Test.org on 1-month old signatures (January 2008)
Nod32: 68%
Symantec: 26%
Kaspersky: 24%
Alltså 1 månad gamla "signaturer". Även här är Nod överlägsen kaspersky.

Det finns massa mer att kolla på. Men på papperet så står det då klart att Nod är bättre än kaspersky, i alla fall idag.

Länk till jämförelser:
http://www.eset.com/products/compare-NOD32-vs-competition.php
och http://www.eset.com/products/compare_heuristic_detection.php

Men det många missar är att Nod32 antivirus inte har en brandvägg utan är ett virusprogram. Om man vill ha brandvägg och Nod32 som virusskydd kan man köpa Esset Smart Security som är baserat på Nod32 och då ingår antivirus, antispam och brandvägg. Många säger därför att kaspersky är mycket bättre då det stoppar "mer". Men då har de oftast versionen med brandvägg och inte det vanliga virusprogrammet utan Kaspersky Internet Security där brandvägg ingår. Så motsvarigheten för Kaspersky internet security blir alltså Esset Smart Security. Det som kan sägas som en nackdel för Esset är att det är att det är ganska dyrt. Men det är även kaspersky.

Priser är enligt följande:
Eset Smart Security: en användare, en licens 540 kronor (ett år)
Eset Smart Security: en användare, en licens 819 kronor (två år)
NOD32 Antivirus: en användare, en licens 376 kronor (ett år)
Kaspersky Internet Security: en användare, en licens 599 kronor (tid?)
Kaspersky Internet Security: tre användare, tre licenser 799 kronor (tid?)

Det är dock bra mycket billigare att köpa kaspersky om man ska ha tre användare. Så den enda stora nackdelen som nod har är väl då priset. För övrigt är den superb. Det man kan tänka på om man är lite förnulig är att om man köper nod från hemsidan så välj euro istället för kronor att betala med. Eset smart security kostar 540 kronor för ett år och en licens. Men det kostar endast 46 euro om man väljer det. 46*9 = 414. På detta sättet kan man tjäna en hundralapp och göra något kul istället *popcorn*

Detta är som sagt väldigt personligt men i slutändan så föredrar jag Nod före allt jag provat. Simpelt, resurssnålt, effektivt och känner igen nästan alla virus. Jag har provat bland annat Symantec, panda, kaspersky med mera. Men något som nästan alla har gemensamt är att de tar upp riktigt mycket resurser, framförallt Symantec... Detta är dock inte fallet med Nod vilket är ett av de stora plussen.

PC för alla har även gjort ett test av Kaspersky Internet Security och Eset Smart Security och båda fick 7 av 10. De skriver följande:

"Eset Smart Security är ett säkerhetspaket som erbjuder gott om inställningsmöjligheter. Paketet innehåller de flesta funktioner vi väntar oss men viktiga funktioner som webbfilter och skydd mot nätfiska saknas. Priset är högt. 7/10"

"Kaspersky Internet Security är ett omfattande säkerhetspaket som trots mängder av funktioner är relativt resurssnålt. Menyerna är översatta till svenska även om översättningen i sig inte är väldigt bra. Webbfiltret håller inte måttet men i övrigt klarar sig Kaspersky väl i våra tester. 7/10"

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=8988 (Kaspersky)
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=8986 (Eset)

Så Nod > Kaspersky enligt mig i alla fall. Testerna bevisar även detta *drool*

Men Nod > Avira eller Avira > Nod det har jag ingen aning om. Tror snarare att det är Nod = Avira. Det är i alla fall vad testen visar.

Over and out :hbang:

Brodholm
2008-08-13, 15:51
Läste nyss att esets brandvägg inte var den hetaste om man säger så.. Den fick 5% i ett test som nyligen gjordes. Dock så fick även avira riktigt dåligt, bara 11% och både nod och avira får "betyget not recomended". Kaspersky fick dock hela 85% vilket är riktigt bra. Dock så är kaspersky's antivirusprogram inte det bästa. Så vilken kombination man ska ha är svårt att veta.

Testet: http://www.matousec.com/projects/firewall-challenge/results.php

Men det var även ett gratisprogram som fick riktigt högt betyg "Comodo Firewall". Det fick hela 95% i testet, och detta finns alltså att ladda ner gratis.

Så jag tror att jag kommer att köra på kombinationen Nod32 och comand firewall än så länge. Och om man vill vara lite oärlig så är det väldigt lätt att fixa en "gratisversion" av nod32 som jag har "hört" fungerar väldigt bra :D

Någon som har något annat förslag? Har inte bestämt mig ännu vad jag ska köpa :\

King Grub
2008-08-13, 16:02
Men Nod > Avira eller Avira > Nod det har jag ingen aning om. Tror snarare att det är Nod = Avira. Det är i alla fall vad testen visar.

Over and out :hbang:

Verkligen inte.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2653157&postcount=66

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2658632&postcount=70

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2739043&postcount=71

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2824406&postcount=77

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2851896&postcount=78

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2867574&postcount=79

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2871231&postcount=80

AV-Comparativesresultaten där Nod32 slog Kaspersky som du refererar till ovan utfördes utan uppdaterade virusdefinitioner. Nod32 har som sagt god heuristik. En av Kasperskys styrkor är att dom är snabbt ute med uppdaterade definitioner. Om man, som i testet, kör med tre veckor gamla virusdefinitioner, får man snarare skylla sig själv.

King Grub
2008-08-13, 16:07
Resultaten från det senaste stora oberoende testet som gjorts:

1. G DATA 2008 version 18.2.7310.844 - 99.05%

2. F-Secure 2008 version 8.00.103 - 98.75%

3. TrustPort version 2.8.0.1835 - 98.06%

4. Kaspersky version 8.0.0.357 - 97.95%

5. eScan version 9.0.742.1 - 97.44%

6. The Shield 2008 - 97.43%

7. AntiVir version 8.1.00.331 Premium - 97.13%

8. Ashampoo version 1.61 - 97.09%

9. Ikarus version 1.0.82 - 96.05%

10. AntiVir version 8.1.00.295 Classic - 95.54%

11. AVG version 8.0.100 Free - 94.85%

12. BitDefender 2008 version 11.0.16 - 94.70%

13. Avast version 4.8.1201 Professional - 93.78%

14. Nod32 version 3.0.650.0 - 93.36%

15. F-Prot version 6.0.9.1 - 91.87%

16. BitDefender version 10 Free - 91.32%

17. ArcaVir 2008 - 88.65%

18. Norman version 5.92.08 - 87.72%

19. Vba32 version 3.12.6.6 - 87.21%

20. McAfee Enterpise version 8.5.0i - 86.57%

Virus.gr test 2008-06, 1-21 June.

Brodholm
2008-08-13, 16:15
Där ser man, dock så varierar testerna helt sjukt vad jag har sett. Dock så är nästan alltid Avira, Nod och kaspersky högt upp.

Någon som vet något om brandväggstestet som jag länkade till? (http://www.matousec.com/projects/fir...ge/results.php)

Nod och avira får riktigt dåligt i det testet. Verkar som om det lutar åt kaspersky nu. Men jag vet inte riktigt, har alltid gillat Nod för dess snabbhet och att det är så diskret. Känns som om kaspersky är riktigt segt om man jämför. Har även hört att avira ska vara väldigt segt på att exempelvis scanna datorn. någon som kan bekräfta?

Vad kostar en licens för avira btw?

King Grub
2008-08-13, 16:22
Matousec är absolut pålitlig, men tar hänsyn till mycket mer än vad en brandvägg traditionellt förväntas vara. Matousec kräver att brandväggen även har fullfjädrade HIPS-funktioner (alltså som övervakar allt som alla processer, tjänster och applikationer gör, inte bara ren brandväggsverksamhet) för att den skall få bra resultat.

Kaspersky 2009 är inte segt att använda. En dramatisk skillnad mot tidigare versioner. Kaspersky är däremot segt om man gör en riktig scan, men det är ju bara att planera in en sådan när man inte behöver använda datorn till något krävande, säg på natten eller något.

Avira är inte segt på något. Kostar 19.95 Euro för antiviruset, 39.95 för säkerhetspaketet (men där är som sagt Kaspersky överlägset. Aviras brandvägg är... undermålig, liksom ESET:s).

Nod32 är ett helt acceptabelt antivirus, säkert fullt dugligt för normalanvändaren, men läser man på random internetforum så hyllas det på ett sätt som det absolut inte förtjänar. För en 4-5 år sedan var det en kandidat till toppplaceringarna all-round, men dom dagarna är förbi. Kaspersky är fortfarande i toppen, men har också tappat en del, eller åtminstone blivit omsprungen av i synnerhet Avira, som för bara några år sedan var ett so-so antivirus.

AVK är kanske allra bäst, men är ett multiengine som verkligen segar ned.

Sedan finns det ännu bättre, som inte inriktar sig på hemanvändare alls, typ Trustport, som använder 5 eller fler motorer samtidigt. Då kan man inte göra mycket annat med datorn än att sitta och vara "skyddad".

Brodholm
2008-08-13, 16:24
Om man, som i testet, kör med tre veckor gamla virusdefinitioner, får man snarare skylla sig själv.

Vilket test var det som du menade?
har de använt gamla virusdefinitioner när det gjort testet?

King Grub
2008-08-13, 16:28
Vilket test var det som du menade?
har de använt gamla virusdefinitioner när det gjort testet?

AV-Comparatives, det senaste, och ja, det var hela syftet med testet. Antivirusen som ingick i testet uppdaterades 5 augusti, och all skadlig kod som ingick i testet var ny sådan från tiden 5-31 augusti. Därefter utfördes testet, alltså med en månads tid sedan senaste uppdatering. I sådana tester får Kaspersky dåligt resultat. Dom lever mycket på att vara snabba med defintioner, och släpper nya sådana varje timme, dygnet runt. Kör man Kaspersky med en månad gamla definitioner... ja, då är man inte säker. Och det var fallet i det där testet. Men så är det ju inte meningen att man skall använda programmet.

Brodholm
2008-08-13, 16:30
Verkar som om det är kaspersky som erbjuder det bästa paketet för pengarna om man säger så. Blir troligen att köpa kaspersky's paket med brandvägg och antivirus.

@ kingen "AV-Comparatives, det senaste, och ja, det var hela syftet med testet."

ahaaaa, det förklarar en hel del. Men det är precis som du säger, man uppdaterar ju alltid programmen flera gånger om dagen.

King Grub
2008-08-29, 16:00
Test från i går av antivirus vad gäller effektivitet mot helt ny skadlig kod. Från SRI International.

http://i35.tinypic.com/2j4zdxu.jpg

hahavaffan
2008-08-29, 18:47
Där syns hur uselt Nod32 är nu för tiden. Ändå ska alla alltid höja det till skyarna.

King Grub
2008-08-30, 16:31
Nytt test från virusinfo.info för förra månaden. Vinnare Avira.

http://i38.tinypic.com/bi5843.png

General conclusion

In July, 2008 the leader of the testing is AntiVir due to its good signature detection combined with heuristics and packers detection. The second and third places belong to WebWasher-Gateway and Ikarus. The worst products in July were Ewido and TheHacker.

The best percent of each method in the whole detection rate: signature method - Ikarus; heuristics - WebWasher-Gateway; suspicious - eSafe, packers / cryptors - AntiVir and WebWasher-Gateway.

King Grub
2008-09-02, 16:04
Ytteligare ett nytt test, utfört av det största oberoende testet AV-Test och innehåller över 1000000 virus och trojaner och 100000 spyware-samples.

Avira, Norton 2009 och F-Secure 2009 av dom vanliga antivirusen i topp.

http://i36.tinypic.com/9s83ll.jpg

Norton Internet Security 2009 är fortfarande i beta men klar för lansering vilken dag som helst, och är nog det bästa säkerhetspaketet någonsin. Kräver inga systemresurser alls, i princip.

-GP-
2008-09-03, 12:23
KIS 2009 + Avira (free) som "on demand" scanner, bra kombo? (samt superantispyware on demand)

Har tidigare kört med Comodo som brandvägg. Ser att KIS 2009 inte finns med på Matousec's test, bör den hamna längre upp än version 7?!

King Grub
2008-09-03, 13:39
Jag tror inte KIS vill samarbeta med Avira installerad på datorn.

KIS 2009:s brandvägg är bättre än den i version 7, men samtidigt mycket mer tillåtande (exempelvis tillåter den allt som är digitalt signerat att automatiskt ansluta utåt, och "stealth" av portarna är borttaget).

-GP-
2008-09-04, 10:44
Varför är Kaspersky så himla dålig på att hitta trojaner? Har märkt det senaste året då jag har haft antivirusdelen i KIS (v7) + Avira som on demand (+Comodo) . Gjorde ett litet test med KIS 2009 på några skumma "warez" från pirathamnen. KIS hittade inget. Kör nu avira, som hittade 4 trojaner. Laddade upp dessa på virustotal.com där hälften av antivirusprogrammen rapporterade om trojan eller liknande på filerna.

Måhända att brandväggen stoppar dom ändå när man kör dom (som Grub sa), men då måste man också ha lite datorkunnande och inte bara godkänna som många tyvärr gör och som kan hända "i bara farten" när man ofta får upp rutor.

Fick tyvärr också problem med att firefox laggade medan KIS genomförde en scanning, samt att scannern fastnade på vissa arkiv som genomsöktes och inte gick att stoppa = omstart av dator.

Blir istället Comodo + Avira Premium för min del. Trots att jag har varit kaspersky "fan" ett tag och har över ett år kvar på min KIS-licens *mini

King Grub
2008-09-04, 12:31
http://i38.tinypic.com/r23yoh.jpg

(1) AVK 2008 uses the Avast and Kaspersky scan engines
(2) AVK 2009 uses the Avast and BitDefender scan engines
(3) WebWasher uses the Avira engine and a self-developed heuristic engine
(4) the free (personal) edition does not include ad- and spyware detection, so the results would be --

AV-Test release latest results. Major test of suite products completed. 02 September 2008.

-GP-
2008-09-04, 14:16
Det där ser vackert ut för Kaspersky men rimmar dåligt med min erfarenhet och ditt eget test: "Körde ett test med 17 bekräftade trojaner med Avira, Nod32 och Kaspersky. Nod32 och Kaspersky hittade inget, "no threats found"." Där Avira hittade samtliga.

King Grub
2008-09-04, 14:32
Kaspersky brukar anses ha en mycket god detection rate vad gäller just trojaner.

Jag misstänker att det är Avira som i dag är i en klass mer eller mindre för sig själv.

Bara i dag har Avira lagt till så här många virus och trojaner till sina definitionsfiler:

http://www.avira.com/en/threats/section/vdfhistory/ivdf_no/7.00.06.112/7.00.06.112.html

http://www.avira.com/en/threats/section/vdfhistory/ivdf_no/7.00.06.113/7.00.06.113.html

http://www.avira.com/en/threats/section/vdfhistory/ivdf_no/7.00.06.114/7.00.06.114.html

http://www.avira.com/en/threats/section/vdfhistory/ivdf_no/7.00.06.115/7.00.06.115.html

http://www.avira.com/en/threats/section/vdfhistory/ivdf_no/7.00.06.116/7.00.06.116.html

http://www.avira.com/en/threats/section/vdfhistory/ivdf_no/7.00.06.117/7.00.06.117.html

http://www.avira.com/en/threats/section/vdfhistory/ivdf_no/7.00.06.118/7.00.06.118.html

KalleBalik
2008-09-04, 18:18
Någon mer än jag som upplever att Avira slöar ner Internet ganska så rejält?

Granatgiraffen
2008-09-04, 18:24
Någon mer än jag som upplever att Avira slöar ner Internet ganska så rejält?

Det gör det inte.

King Grub
2008-09-04, 19:01
Någon mer än jag som upplever att Avira slöar ner Internet ganska så rejält?

Då är det du som har konfigurerat något fel, eller har någon konflikt med något annat program. Det skall det inte göra.

mamawi
2008-09-04, 19:40
Hur ser det ut på mac-sidan? Behövs Antivirus program och vad är i så fall bäst i nuläget?

KalleBalik
2008-09-04, 19:44
Då är det du som har konfigurerat något fel, eller har någon konflikt med något annat program. Det skall det inte göra.

Korrekt, Avira lirade inte riktigt jämt med ett antispywareprogram jag hade, nu är det dock åtgärdat så nu är det smooth sailing.

Simon.
2008-09-04, 20:00
Antivirusprogram är delvis överskattade, det tar mig inte så lång tid att programmera ett virus som är inte syns av något antivirusprogram alls.

Jag använder NOD32 antivirus för att det drar minst systemresurser och har en hyffsad detection rate. Sist jag jämförde prestanda (drygt 1 år sen) var det enorma skillnader, tex. att öppna en Excel-fil tog typ 10 sek utan antivirusprogram installerat (samt utan office-snabbstart), med NOD32 installerat tog det 15 sek, med Kaspersky eller Norton tog det 30 sek, det var som mer än halva datorprestandan försvann med Kaspersky eller Norton, som sirap, det tycker jag inte det är värt när det ändå inte ger någon 100%-skydd. Egentligen är en brandvägg viktigast.

KalleBalik
2008-09-05, 10:03
Någon som kan tipsa om en bra gratis brandvägg?

King Grub
2008-09-05, 10:03
Någon som kan tipsa om en bra gratis brandvägg?

Online Armor eller Comodo hamnar högst av gratisbrandväggarna i tester.

Andra gratisalternativ är Webroot, PC Tools, Zone Alarm.

http://www.matousec.com/projects/firewall-challenge/results.php

Om en mjukvarubrandvägg behövs kan diskuteras; det beror på om man anser sig behöva utgående filtrering eller inte. En hårdvarubrandvägg är A och O och gör mjukvarubrandväggar överflödiga vad gäller inkommande trafik.

KalleBalik
2008-09-05, 13:10
Online Armor eller Comodo hamnar högst av gratisbrandväggarna i tester.

Andra gratisalternativ är Webroot, PC Tools, Zone Alarm.

http://www.matousec.com/projects/firewall-challenge/results.php

Om en mjukvarubrandvägg behövs kan diskuteras; det beror på om man anser sig behöva utgående filtrering eller inte. En hårdvarubrandvägg är A och O och gör mjukvarubrandväggar överflödiga vad gäller inkommande trafik.

Tack och bock för tipsen, vad är en hårdvarubrandvägg? (Jag kan inget om sådant här)

Simon.
2008-09-05, 13:23
Om en mjukvarubrandvägg behövs kan diskuteras; det beror på om man anser sig behöva utgående filtrering eller inte.

Det är den utgående trafiken som är viktig att spärra med en mjukvarubrandvägg, drabbas man av en trojan/virus är det ofta som den tjuvar information och skickar iväg den utåt. En hårdvarubrandvägg kan i princip aldrig skydda mot utgående trafik, viruset kan hijacka din webläsare och skicka infon via port 80, som alltid är öppen utåt i en hårdvarubrandvägg.

King Grub
2008-09-05, 13:38
Det är det jag menar, men alla håller inte med om att filtrering av utgående trafik är speciellt viktig.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=212594

Jag har aldrig haft ett virus eller en trojan, så hade jag inte haft det smidigare utan någon mjukvarubrandvägg om jag hade vetat för 10 år sedan att jag inte skulle bli infekterad? För genomsnittsanvändaren ställer nog en avancerad tvåvägsbrandvägg med HIPS och kontroll över allt till mer problem och jobb än vad virus någonsin kommer att göra.

Simon.
2008-09-05, 13:54
Det är det jag menar, men alla håller inte med om att filtrering av utgående trafik är speciellt viktig.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=212594

Jag har aldrig haft ett virus eller en trojan, så hade jag inte haft det smidigare utan någon mjukvarubrandvägg om jag hade vetat för 10 år sedan att jag inte skulle bli infekterad? För genomsnittsanvändaren ställer nog en avancerad tvåvägsbrandvägg med HIPS och kontroll över allt till mer problem och jobb än vad virus någonsin kommer att göra.

Jo, det beror på hur mkt man vill skydda sig, och ovana användare kanske inte förstår när dom skall godkänna en utgående connection eller ej.

Men faktum kvarstår, en undectable trojan kommer rätt enkelt att kunna skicka iväg sin information utåt, om det inte finns nån mjukvarubrandvägg som kollar utgående trafiken.

King Grub
2008-09-15, 19:14
I dag publicerades årets stora antivirustest från AV-Comparatives.

http://i37.tinypic.com/2virrc0.jpg

http://i33.tinypic.com/2rwlzqa.jpg

flowster
2008-09-15, 19:41
Vet många som rekommenderar NOD32 men främst Zone Alarm runtom i Sweclockers communityn. Zone Alarm verkar dock använda ganska mycket minne och kan slöa ner datorn för den som inte har så mycket kraft i burken. Fungerade dock utmärkt för mig. Kör numera aldrig med antivirus eller brandvägg, har varit extremt få tillfällen då jag fått virus och behövt formatera datorn. Tycker datorn flyter på mycket bättre och skönare utan.

King Grub
2008-09-15, 19:44
Zone Alarm använder nuförtiden Kaspersky som antivirus, på licens, så det är bra. Å andra sidan kan man använda Kaspersky direkt i stället, då KIS också har en jättebra brandvägg, och dessutom en nyare motor (Kaspersky säljer gamla versioner av sina motorer på licens, och sparar senaste åt sig själva).

Angel
2008-09-15, 19:45
Nod32 har ja på min laptop, ingen aning om det funkar bra.

Avast använde jag på mammas dator nu men den lyckades inte ta bort div trojaner. Som dock löstes av SAS.

ville bara säga det.

Kurash
2008-09-15, 19:49
Finns det nån anledning till att IT-killarna på jobbet envisas med att köra Panda?

hahavaffan
2008-09-15, 19:54
Vilket anti-spyware är bäst av dom som är gratis eller "gratis".

King Grub
2008-09-15, 20:06
Vilket anti-spyware är bäst av dom som är gratis eller "gratis".

SUPERAntiSpyware och Malwarebytes Anti-Malware. Både är helt gratis som on-demand scanner (och antispyware i realtid behövs inte).

Till exempel Avira Premium har inbyggt spywareskydd som är minst lika bra som något dedikerat antispywareprogram.

King Grub
2008-09-15, 20:07
Finns det nån anledning till att IT-killarna på jobbet envisas med att köra Panda?

Inte pga någon förträfflighet från Pandas sida i alla fall. Det är inte dåligt, men inte något extra heller. Medelklass. Panda är däremot ett bedrövligt spamföretag. Ge dom en epostadress, och du blir aldrig av med spam-mail från dom.

forslund
2008-09-15, 20:58
Finns det någon graf över hur mycket CPU/minne de olika programmen använder?

King Grub
2008-09-15, 21:12
Nej, inte vad jag vet. CPU-användningen när man inte kör en scan skall inte vara mycket över 0%. Minnesanvändningen säger inte något om hur "lätt" ett AV är; det är viktigare hur välprogrammerat det är. Hellre ett välprogrammerat som tar 50 MB och går snabbt och bra pga det, än ett dåligt programmerat som drar 5 MB men som läser och skriver trögt pga av att det inte laddar in filerna det scannar i minnet. Minne är till för att användas; du har betalat för det, så varför vill du inte använda det? Oanvänt minne är ett slöseri. Och vad är 20, 30, 40 eller 50 MB med dagens 2-4 GB?

AVK GDATA tar över 200 MB RAM i alla fall. :D Och det är trögt.

Norton 2009 är det snabbare och minst systemkrävande av alla.

King Grub
2008-09-15, 21:16
Här är ett test där "performance" var med, från AV-Test GmbH March test i år. Men "scan speed" är rätt ointressant, tycker jag; man måste ju inte köra en full system scan medan man sitter och arbetar med något krävande på datorn samtidigt, utan kan schemalägga det medan man inte är där.

http://i30.tinypic.com/mn3pu.png

bustz0rz
2008-09-15, 21:21
King Grub, är Avira något för mig med en rätt så kass dator med bara 512mb RAM? Eller ska jag köra på Nod32, så inte datorn blir helt seg?

King Grub
2008-09-15, 21:26
Avira är minst lika "lätt" som Nod32 och kräver inga systemresurser att tala om. Avira hör till antivirusen som överhuvudtaget knappt märks.

King Grub
2008-09-16, 11:34
http://66.196.80.202/babelfish/translate_url_content?.intl=us&lp=ru_en&trurl=http://anti-malware.ru/performance

hahavaffan
2008-09-16, 13:49
Körde precis en scan med Avira. Ett misstänkt virus, som låg i en RAR-fil som tillhörde ett skräpprogram jag tankat en gång för lääänge sedan. Jag är nästan lite stolt. Nu blir det spyware-sök.

Rizza
2008-09-16, 17:32
Nån som haft samma "problem" som jag har?
när jag har WebGuard i Avira så funkar inte vissa sidor som tex kolozzeum? sidan blir helt tom

Granatgiraffen
2008-09-16, 17:36
Nån som haft samma "problem" som jag har?
när jag har WebGuard i Avira så funkar inte vissa sidor som tex kolozzeum? sidan blir helt tom

helt tom? även om du trycker på F5?

Rizza
2008-09-16, 17:41
helt tom? även om du trycker på F5?

yup... även testat med flera olika webbläsare(Opera, IE,firefox, Chrome)
men när jag stänger av det fungerar det som vanligt

King Grub
2008-09-16, 17:47
Nån som haft samma "problem" som jag har?
när jag har WebGuard i Avira så funkar inte vissa sidor som tex kolozzeum? sidan blir helt tom

Använder du någon brandvägg? Då kan det bli problem, om den inte är korrekt konfigurerad; webguard installerar en proxy som internetsidorna laddas ned till och scannas innan dom visas.

Men du kan avinstallera webguard helt. Det är tingeltangel som inte behövs. Filerna scannas ju med avguard i alla fall. Webguard är enbart till för att marknaden vill ha det, inte för att det behövs.

Rizza
2008-09-16, 17:50
Använder du någon brandvägg? Då kan det bli problem, om den inte är korrekt konfigurerad; webguard installerar en proxy som internetsidorna laddas ned till och scannas innan dom visas.

Men du kan avinstallera webguard helt. Det är tingeltangel som inte behövs. Filerna scannas ju med avguard i alla fall. Webguard är enbart till för att marknaden vill ha det, inte för att det behövs.
japp har hela Avira premium Internet security och har även brandväggen installerad men när jag stänger av/sätter på WebGuard som det funkar/inte funkar... hur kan man avinstallera just WebGuarden?

King Grub
2008-09-16, 17:51
Kör setup.exe som ligger i Avira-mappen (under c:\program) och välj Modify.

Webguard tar jag bort direkt. Den bara segar ner, och jag ser ingen anledning till att scanna allt två gånger.

Rizza
2008-09-16, 17:53
Kör setup.exe som ligger i Avira-mappen (under c:\program) och välj Modify.

Webguard tar jag bort direkt. Den bara segar ner, och jag ser ingen anledning till att scanna allt två gånger.
Sådärja! Tack för hjälpen =)
En till fråga, vad är shell extension? något att ha?

Rizza
2008-09-16, 17:57
ah såg att det stod information om det vid sidna om vid modifering, dvs det gör så att man kan söka efter virus direkt i explorer... aja skitsamma :P

Kwon
2008-09-16, 17:58
Once you go Avira, you never go back.

King Grub
2008-09-16, 18:06
ah såg att det stod information om det vid sidna om vid modifering, dvs det gör så att man kan söka efter virus direkt i explorer... aja skitsamma :P

Jo, men du kan ju bara söka efter virus på saker som redan finns på hårddisken, även med webguard. Det installeras inget antivirus ute i cyberrymden som scannar trafiken innan den når din dator.

Rizza
2008-09-16, 18:27
Jo, men du kan ju bara söka efter virus på saker som redan finns på hårddisken, även med webguard. Det installeras inget antivirus ute i cyberrymden som scannar trafiken innan den når din dator.
Menade förstås själva windows explorer inte Internet explorer... jag uppfattade det så i alla fall av faktainfon dom sa Shell extension gjorde

tntballe
2008-09-16, 18:55
Menade förstås själva windows explorer inte Internet explorer... jag uppfattade det så i alla fall av faktainfon dom sa Shell extension gjorde

Så att du kan välja att scanna när du högerklickar på en fil.

Rizza
2008-09-16, 18:57
Så att du kan välja att scanna när du högerklickar på en fil.

aaa.. det är väl så dom menar? uppfattade det så

King Grub
2008-09-16, 18:58
Shell extension är som sagt bara möjligheten att välja att scanna ett objekt med ett högerklick. Det har inget med webguard eller allmänt virusskydd att göra. Shell extension behöver du inte avaktivera eller avinstallera bara för att du avinstallerat webguard. Dom har inget samband.

Rizza
2008-10-04, 23:19
I dag publicerades årets stora antivirustest från AV-Comparatives.
*bilder från tester*



Grub, vet du om det är symantec norton antivirus 2009 som testas? för såg att nyligen släppts, i deras reklamkampanj så säger dom att den är resurssnål och snabb

King Grub
2008-10-14, 06:49
Grub, vet du om det är symantec norton antivirus 2009 som testas?

Ja, i alla fall i testet i inlägg 47.

Nytt test av säkerhetspaket av Secunia, Norton överlägset:

With a mind-blowing detection rate, almost 10 times higher than the nearest competitor, Symantec has beaten eleven other Internet Security Suites by offering a superior detection rate of exploits.

Congratulations, Symantec!

Secunia has tested the ability of twelve different Internet Security Suites to find out what level of protection they offer against 300 exploits targeting vulnerabilities in various high-end, high-profile programs.

Följande säkerhetspaket ingick i testet, där 300 sårbarheter i operativsystemet ingick:

• McAfee Internet Security Suite 2009
• Norton Internet Security 2009
• Windows Live OneCare
• ZoneAlarm Security Suite 8
• AVG Internet Security 8.0
• CA Internet Security Suite 2008
• F-secure Internet Security 2009
• TrendMicro Internet Security 2008
• BitDefender Internet Security Suite 2009
• Panda Internet Security 2009
• Kaspersky Internet Security 2009
• Norman Security Suite 7.10

http://secunia.com/gfx/Secunia_Exploit-vs-AV_test-Oct-2008.pdf

Scratch89
2008-10-14, 07:25
Så Norton har repat sig nu, alltså? De har väl legat rätt så lågt på detection rates och liknande ett bra tag , vad jag komer ihåg.

King Grub
2008-10-14, 07:35
Nja, detection rates har dom legat i topp 5 i flera år, och dom har aldrig varit utanför topp 10. Det är forummyter. Samma forummyter som gör gällande att Nod32 är jättebra.

Däremot har Norton varit systemkrävande tidigare. Dom gjorde en uppryckning 2007, men det var först med 2008-versionen som all kod skrevs om från grunden, och resultaten var mycket resurssnålt. Med 2009 års version är allt omskrivet igen, och den här gången är resultatet fantastiskt. Trots en mängd funktioner som brandvägg och HIPS-liknande funktioner är Norton Internet Security 2009 resurssnålare än alla rena antivirus utan några andra funktioner. Dessutom i topp vad gäller detection rates; det är i princip bara Avira som är före bland produkterna inriktade på hemanvändare och som inte använder en mängd motororer (som AVK GData som använder BitDefender+Avast, t ex, eller Trustport som använder AVG, VirusBlokAda, DrWeb, Ewido och Norman på en gång). "Multiengines" är verkligen systemkrävande (och onödiga, då det finns alternativ med en motor som ligger lika högt).

Scratch89
2008-10-14, 07:36
Tack för ett väldigt uttömmande svar. :D

Kanske blir till att byta då, när min Avira går ut om två veckor...

Granatgiraffen
2008-10-14, 08:00
Tack för ett väldigt uttömmande svar. :D

Kanske blir till att byta då, när min Avira går ut om två veckor...

Avira är fortfarande bättre, och klart bättre gällande att uppdatera sina virusdefinitioner.(what?)
Har man så sunkig dator att man behöver bry sig om systemresurser för antivirus så är det dags att uppgradera dator.

King Grub
2008-10-14, 08:05
Avira är fortfarande bättre, och klart bättre gällande att uppdatera sina virusdefinitioner.(what?)

Det antivirus som uppdaterar sina virusdefinitioner oftast är Norton 2009, och det helt överlägset.

http://anti-malware.net/index.php?menue=7&lang=0

shut teh face
2008-10-14, 08:08
Men finns det någon gratisversionen av Norton, hur skiljer sig priset på Nortons paket jämfört med Avira prem?

King Grub
2008-10-14, 08:15
Norton är inte gratis.

Norton Internet Security går inte att jämföra med Avira Premium. Det senare är ett rent antivirus, medan NIS är ett helt paket med brandvägg och mycket mer. Avira Premium Security däremot är ett sådant paket, men innehållet i det, förutom antiviruset, är inte speciellt bra. Brandväggen är halvdan, medan Nortons är bra.

Har man en fristående brandvägg och vill ha ett renodlat antivirus, är Avira det bästa valet. Vill man ha ett paket med brandvägg och antivirus från samma tillverkare, är Norton eller Kaspersky bättre val.

Priser finns säkert att hitta på produkternas hemsidor.

Jag använder Avira Premium tillsammans med Outpost Firewall Pro, och den kombinationen är lysande. Bästa brandväggen + bästa antiviruset, och båda är resurssnåla.

Granatgiraffen
2008-10-14, 08:17
Det antivirus som uppdaterar sina virusdefinitioner oftast är Norton 2009, och det helt överlägset.

http://anti-malware.net/index.php?menue=7&lang=0

Oj. My bad. Testen jag hade läst gällde såklart proactive, där är tyvärr inte Norton mycket att hänga i granen(2008). Men vem bryr sig om det egentligen!

Å andra sidan behöver inte antalet uppdateringar betyda att det är bättre. Är det något fel på den där sidan förresten. Hur fan lyckas dom med 236 uppdateringar per dag. :) Det är medan t.ex. Avast har 1 per dag.

shut teh face
2008-10-14, 08:18
Ok, då kör du utan ett aktivt spywareskydd t.ex., eller de kanske ingår i Avira Prem..

Jag tycker det är rätt gött med ett paket som har samlat ihop allting.

Just nu kör jag Avira Free samt xp sp2 firewall. ;)

Tar alltid bort eventuella brandväggar för jag upplever att de segar ned surfningen. Det handlar väl om lathet att konfigurera

King Grub
2008-10-14, 08:19
Norton har i princip "streaming updates", och det fungerar lysande.

King Grub
2008-10-14, 08:20
Ok, då kör du utan ett aktivt spywareskydd t.ex., eller de kanske ingår i Avira Prem..

Både Avira Premium och Outpost Firewall Pro har antispyware (även om Outposts stängs av om man har Avira för att undvika konflikter).

Realtidsskydd mot spyware behövs heller inte för normalanvändaren. Spyware installerar man själv; det är inget som vanligen bara ploppar upp i datorn. Det räcker med en scan då och då med ett bra gratisprogram, som SUPERAntiSpyware eller Malwarebytes Anti-Malware.

King Grub
2008-10-14, 08:22
Tar alltid bort eventuella brandväggar för jag upplever att de segar ned surfningen. Det handlar väl om lathet att konfigurera

Om filtrering av utgående trafik inte är viktigt för dig, kan du ju skaffa en hårdvarubrandvägg (t ex en router med NAT/SPI) så slipper du ha mjukvarubrandvägg överhuvudtaget.

En hårdvarutbrandvägg är överlägsen en mjukvarubrandvägg vad gäller inkommande trafik (vilket är det viktiga), och kan inte krascha på samma sätt som ett mjukvaruprogram.

shut teh face
2008-10-14, 08:27
Jo jag vet att hårdvarubrandväggar är mycket bra. Men jag har planer på att fixa en linuxdist som ska agera bland annat dedikerad brandvägg, men det är ett framtida projekt. Tills dess blir det mjuk eldvägg

Scratch89
2008-10-14, 13:04
Det jag undrar är om jag har någon extra brandvägg, förutom Windows XP "inbyggda". Jag sitter ju ändå på ett studentnät. Hur får man reda på det?

Rizza
2008-10-14, 13:23
nån som vet nåt om kanske norton kommer med en ren antivirus version? om hela paketet är resurssnålare än rena antivirus så måste en ren antivirus version av 2009 vara jäääävligt resurssnålt ju?

pott
2008-10-14, 13:30
Nod32!

King Grub
2008-10-14, 13:34
nån som vet nåt om kanske norton kommer med en ren antivirus version? om hela paketet är resurssnålare än rena antivirus så måste en ren antivirus version av 2009 vara jäääävligt resurssnålt ju?

Givetvis finns det ett rent antivirus.

http://www.symantec.com/sv/se/norton/products/latestproducts.jsp

King Grub
2008-10-14, 13:41
Det jag undrar är om jag har någon extra brandvägg, förutom Windows XP "inbyggda". Jag sitter ju ändå på ett studentnät. Hur får man reda på det?

Vad säger Security Center? Inte för att det är den mest pålitliga av mätinstrument, men den känner igen en hel del.

Everest kan visa installerad säkerhetsmjukvara.

En hårdvarubrandvägg... då får du böja dig ner och leta efter en låda på golvet.

Scratch89
2008-10-14, 13:52
En hårdvarubrandvägg... då får du böja dig ner och leta efter en låda på golvet.

Nog för att jag är teknisk idiot, men så lost är jag inte. :D

Inga boxar, men vi har något slags system där man kopplar om ute i hallen. Där kan man välja vilket uttag i lägenheten som ska vara "aktivt". Ska se vad det är som står där. Sedan går ju all trafik i huset genom någon megaserver, så då måste jag ner där och ninja också.

pott
2008-10-14, 15:19
Duger COMODO som mjukvarubrandvägg?

Granatgiraffen
2008-10-14, 15:29
Duger COMODO som mjukvarubrandvägg?

Ja.

King Grub
2008-10-14, 15:41
Duger COMODO som mjukvarubrandvägg?

http://i36.tinypic.com/2mmcv82.jpg

Från Matousec.

Viktor_Balck
2008-10-19, 10:59
Grub, jag hoppade på norton 2009 nu när min avira premium höll på att gå ut. Norton 09 verkar väldigt resurssnålt hittils, hur är 2008 i jämförelse, märker man någon större skillnad när det gäller hur prestandakrävande det är?

berra_berra
2008-10-19, 11:20
http://i36.tinypic.com/2mmcv82.jpg

Från Matousec.

Finns det en sån där lista över virusprogram/brandvägg?

Mitt virusprogram går ut om 14 dagar nu, så måste skaffa nytt, fick Norton Internet Security gratis med datorn i 60 dagar.

King Grub
2008-10-19, 12:05
Finns det en sån där lista över virusprogram/brandvägg?

Mitt virusprogram går ut om 14 dagar nu, så måste skaffa nytt, fick Norton Internet Security gratis med datorn i 60 dagar.

Det finns gott om sådana listor från tester, just i den här tråden... Alla dom senaste stora testerna finns i den här tråden.

NIS 2009 är utmärkt.

berra_berra
2008-10-19, 15:36
Det finns gott om sådana listor från tester, just i den här tråden... Alla dom senaste stora testerna finns i den här tråden.

NIS 2009 är utmärkt.

Okej, men du verkar väldigt insatt i den här tråden. Vilket virusprogram/brandvägg bör jag välja.

Gärna nåt i stil med NIS 2009, men finns det något som skyddar bättre?

King Grub
2008-10-19, 15:47
Bör och bör... du är alldeles utmärkt skyddad med NIS, men om man skall kombinera det högst rankade antiviruset i dag med den högst rankade brandväggen i dag så blir det Avira Antivir Premium + Outpost Firewall Pro 2009.

berra_berra
2008-10-19, 17:05
Bör och bör... du är alldeles utmärkt skyddad med NIS, men om man skall kombinera det högst rankade antiviruset i dag med den högst rankade brandväggen i dag så blir det Avira Antivir Premium + Outpost Firewall Pro 2009.

Det känns nästan lite overkill för en vanlig hempc användare.

King Grub
2008-10-19, 17:23
Men då så. Det var ju du som frågade.

King Grub
2008-10-26, 17:18
Avira är bäst när det gäller att hålla ett oinfekterat system rent, men när datorn redan är infekterad, vilka antivirus är bäst på att rensa?

http://antimalware.ru/malware_treatment_test_2008

Dr Web i en klass för sig, med Kaspersky och Avast på delad andraplats.

Nod32 fick 0%...

Simon.
2008-10-26, 18:46
Bästa gratis-alternativet tycker jag är: Avira + Online Armour. Comodo tycker jag är för jobbig att hantera. Aviras popupfönster kan vara lite drygt men det går att stänga av med lite fultricks.

Dock bör man veta att om man laddar ner väldigt mkt filer slöar mjukvarubrandväggarna ner trafiken litegrann, personligen tycker jag det är värt det eftersom det ständigt kommer nya säkerhetshål.

King Grub
2008-10-28, 16:44
Nytt test från SSUpdater.com.

Vinnare Avira av standardprogrammen (A-Squared använder flera motorer, med Ikarus som huvudmotor).

In this case we used a malware sample containing 800.025 items, in the folowing categories:
Windows Viruses, Trojans, Backdoors, Worms, Spyware, Adware, Rootkits, Exploits, Keyloggers, Hacking Tools, Malicious Scripts and other malware
In other words we used 99.5% of the known malware from the last 4 years including this year, we also used samples which are a bit older but only the ones that pose a threat of possible outbreak/infection.
As always we used a collection of unknown malware, those samples are custom made and are NOT for mass distribution, in total there were 18 255 samples in that collection.

The Results
(Name/Detection Rate)

1. a-squared Anti-Malware - 99.12%
2. AntiVir PE Premium - 98.88%
3. Avast! - 98.75%
4. Norton Antivirus - 98.69%
5. Ikarus Virus Utilities - 98.48%
6. Kaspersky Antivirus - 97.83%
7. BitDefender Antivirus-97.79%
8. F-Secure -97.21%
9. Zone Alarm-96.91%
10. Spy Emergency-95.64%
11. McAfee VirusScan Plus - 94.18%
12. Comodo Internet Security - 92.53%
13. Twister Anti-TrojanVirus - 92.49%
14. Rising Antivirus - 92.27%
15. Dr.Web- 92.04%
16. Norman Antivirus & Antispyware - 91.78%
17. Blink Personal Edition - 90.93%
18. PC Tools Internet Security - 89.77%
19. Nod32- 88.35%
20. AVG Antivirus - 87.45%
21. Microsoft Windows Live OneCare - 87.12%
22. MoonSecure Antivirus - 86.43%
23. Spy Sweeper with Antivirus - 84.64%
24. TrendMicro Internet Security- 84.13%
25. Spyware Terminator with Antivirus- 61.38%
26. VIPRE- 60.97%
27. 123 Spyware Free - 57.68%
28. Ad Aware - 28.04%
29. SuperAntiSpyware - 07.24%
30. Malwarebytes Anti-Malware - 02.66%

Speed and VB100 Award

1. a-squared Anti-Malware - average - N/A
2. AntiVir PE Premium - fast - Passed
3. Avast! - average - Passed
4. Norton Antivirus - average - Passed
5. Ikarus Virus Utilities - average - Failed(37 wildlist misses, 8 false positives)
6. Kaspersky Antivirus - average - Passed
7. BitDefender Antivirus - average - Failed(4 false positives)
8. F-Secure - average - Passed
9. Zone Alarm - average - N/A
10. Spy Emergency - very slow - N/A
11. McAfee VirusScan Plus - slow - Passed
12. Comodo Internet Security - fast - Passed
13. Twister Anti-TrojanVirus - average - N/A
14. Rising Antivirus - average - Passed
15. Dr.Web - average - N/A
16. Norman Antivirus & Antispyware - slow - Passed
17. Blink Personal Edition - average - N/A
18. PC Tools Internet Security - average - Passed
19. Nod32 - fast - Passed
20. AVG Antivirus - average - Passed
21. Microsoft Windows Live OneCare - average - N/A
22. MoonSecure Antivirus - very slow - N/A
23. Spy Sweeper with Antivirus - slow - Passed
24. TrendMicro Internet Security - average - Failed(3 wildlist misses, 2 false positives)
25. Spyware Terminator with Antivirus - slow - N/A
26. VIPRE - average - N/A
27. 123 Spyware Free - average - N/A
28. Ad Aware - average - N/A
29. SuperAntiSpyware - average - N/A
30. Malwarebytes Anti-Malware - average - N/A


Our Rating and User Experience Advised

1. a-squared Anti-Malware - Good - Expert
2. AntiVir PE Premium - Excellent - Average+
3. Avast! - Excellent - Average+
4. Norton Antivirus - Excellent - Novice
5. Ikarus Virus Utilities - Good - Expert
6. Kaspersky Antivirus - Very Good - Average
7. BitDefender Antivirus - Very Good - Average
8. F-Secure - Very Good - Novice
9. Zone Alarm - Good - Average
10. Spy Emergency - Very Good - Average
11. McAfee VirusScan Plus - Good - Novice
12. Comodo Internet Security - Good - Average
13. Twister Anti-TrojanVirus - Good - Average+
14. Rising Antivirus - Average - Average
15. Dr.Web - Average - Average
16. Norman Antivirus & Antispyware - Average - Novice
17. Blink Personal Edition - Average - Average+
18. PC Tools Internet Security - Average - Average
19. Nod32 - Average - Novice
20. AVG Antivirus - Average - Average
21. Microsoft Windows Live OneCare - Average - Average+
22. MoonSecure Antivirus - Average - Average+
23. Spy Sweeper with Antivirus - Average - Average
24. TrendMicro Internet Security - Average - Average
25. Spyware Terminator with Antivirus - Below Average - Average
26. VIPRE - Below Average - Average
27. 123 Spyware Free - Below Average - Average
28. Ad Aware - Poor - Average
29. SuperAntiSpyware - Poor - Novice
30. Malwarebytes Anti-Malware - Poor* - Novice

Scratch89
2008-10-29, 14:23
Hej!
Jag ska hjälpa min mor med hennes nya dator på fredag, och undrar lite om typ Comhems Säkra Bas, som man kan få med för nån tia per månad när man skaffar deras uppkoppling. Är det något att ha?
Vad jag fattade det som så har hon även köpt Norton 2009, och funderar på att byta till det istället? Det borde ju rimligen vara bättre, men då jag har tråkiga minnen av Norton som segar ner så jobbigt mycket, kanske det inte är att föredra av den anledningen. Det kanske har blivit bättre?

King Grub
2008-10-29, 14:44
Hur bra Norton är, både för att finna virus och prestandamässigt, är redan besvarat i tråden.

Vilket antivirus "Comhems Säkra Bas" använder vet jag inte.

Scratch89
2008-10-29, 15:56
Hur bra Norton är, både för att finna virus och prestandamässigt, är redan besvarat i tråden.

Vilket antivirus "Comhems Säkra Bas" använder vet jag inte.

Ah, såg att jag redan frågat och fått svar också. ;)

Tack för svaren! Då vet jag hur jag ska göra.

Granatgiraffen
2008-10-29, 16:12
Comhem använder F-secure, dvs helt okej. Om inte mor är kunnig så kan det ju vara bra att ha något som Comhem supportar, speciellt när det är ett bra program.

King Grub
2008-10-29, 16:15
F-Secure verkar ha sina svagheter, trots bra detection rate.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=221939

MasterChief
2008-10-29, 17:21
Nytt test från SSUpdater.com.

Vinnare Avira av standardprogrammen (A-Squared använder flera motorer, med Ikarus som huvudmotor).



The Results
(Name/Detection Rate)

1. a-squared Anti-Malware - 99.12%
2. AntiVir PE Premium - 98.88%
3. Avast! - 98.75%
4. Norton Antivirus - 98.69%
5. Ikarus Virus Utilities - 98.48%
6. Kaspersky Antivirus - 97.83%
7. BitDefender Antivirus-97.79%
8. F-Secure -97.21%
9. Zone Alarm-96.91%
10. Spy Emergency-95.64%
11. McAfee VirusScan Plus - 94.18%
12. Comodo Internet Security - 92.53%
13. Twister Anti-TrojanVirus - 92.49%
14. Rising Antivirus - 92.27%
15. Dr.Web- 92.04%
16. Norman Antivirus & Antispyware - 91.78%
17. Blink Personal Edition - 90.93%
18. PC Tools Internet Security - 89.77%
19. Nod32- 88.35%
20. AVG Antivirus - 87.45%
21. Microsoft Windows Live OneCare - 87.12%
22. MoonSecure Antivirus - 86.43%
23. Spy Sweeper with Antivirus - 84.64%
24. TrendMicro Internet Security- 84.13%
25. Spyware Terminator with Antivirus- 61.38%
26. VIPRE- 60.97%
27. 123 Spyware Free - 57.68%
28. Ad Aware - 28.04%
29. SuperAntiSpyware - 07.24%
30. Malwarebytes Anti-Malware - 02.66%



AVG verkar bara bli sämre och sämre :-/

Granatgiraffen
2008-10-29, 17:56
F-Secure verkar ha sina svagheter, trots bra detection rate.

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=221939

Japp såg också det där, dom håller väl på med en ny build nu. Iband uppstår lite skit helt enkelt :) Vidhåller dock att det duger gott och väl åt random morsa.

King Grub
2008-10-30, 17:01
PC Magazines rekommendationer för säkerhetspaket:

http://i33.tinypic.com/1zw1yew.jpg

muscleman
2008-11-13, 08:10
Hej
Jag har fått en irriterande trojan som jag ej får bort.
Den heter Trojan.Knowedel.
Jag har Norton Internet security 2008.
Den hittar den, men kan inte ta bort den verkar det som.
Jag följer instruktionerna på Removal, men den vill inte försvinna.
Finns det nåt gratisprogram där man kan scanna av och sedan ta bort.
Har hittat ett antal, men efter scanning vill dom sedan ha betalt..
Tacksam för hjälp..

Scratch89
2008-11-13, 08:22
Har hittat ett antal, men efter scanning vill dom sedan ha betalt..


Det är nog det här som är problemet. Inga ordentliga gratisprogram vill ha betalt efter scanning. Det kan mycket väl vara så att ditt "antivirus" är ett virus i sig själv. Testa att ladda hem Anti-Malware och Superantispyware och dra igenom datorn.

muscleman
2008-11-13, 08:52
Har kört Anti-Malware utan att den hittar den, fast jag sitter och tittar på filen som är infekterad. Den ligger i c:\windows\temp\tmp20.tmp
Samma sak med Superantispyware.

King Grub
2008-11-13, 10:11
Har du provat att scanna med Norton i felsäkert läge?

muscleman
2008-11-13, 21:08
Har du provat att scanna med Norton i felsäkert läge?

Japp gjorde det nu, har 80.000 filer att scanna igenom så det tar 2,5 timme.
Nu hittade den helt plötsligt 4 virus.
När den scannat färdigt så på frågan åtgärd, då kan jag inte välja ta bort eller sätt i karantän, utan bara granska.
sjukt!
Kan det vara en ide att avinstallera norton och prova med något annat av program? isåfall vilket?
Mvh

King Grub
2008-11-13, 21:14
Norton är annars känt för att vara mycket bra på att ta bort virus. Avira, som är bäst på att skydda ett rent system, är riktigt dåligt på att rensa ett redan infekterat.

Dr Web är det allra bästa antiviruset på att ta bort virus.

Dom har ett gratisverktyg:

http://www.freedrweb.com/cureit/

Det kan du ladda ned och scanna med, gratis, och det installeras inte på datorn på något sätt, så du behöver inte avinstallera ditt nuvarande.

muscleman
2008-11-13, 21:34
Norton är annars känt för att vara mycket bra på att ta bort virus. Avira, som är bäst på att skydda ett rent system, är riktigt dåligt på att rensa ett redan infekterat.

Dr Web är det allra bästa antiviruset på att ta bort virus.

Dom har ett gratisverktyg:

http://www.freedrweb.com/cureit/

Det kan du ladda ned och scanna med, gratis, och det installeras inte på datorn på något sätt, så du behöver inte avinstallera ditt nuvarande.

Testade detta nu, den bläddrar fint rakt igenom mappen utan att den hittar det viruset där, samtidigt poppar norton antivirus varningen upp,
Virusvarning, Högrisk: Åtgärd vidtagen: det gick inte att laga filen, åtkomst till filen nekades.
Det sjuka är att jag följer removal instruktionerna på nortons sida men det hjälper inte.
Tack för hjälpen hittills, men vad tror du om att testa ett helt annat AV program?

King Grub
2008-11-13, 21:45
Visst kan du prova. Som sagt, Norton är mycket bra på att ta bort virus, men det finns ju alltid en chans att något annat program är bättre på just det här. Kaspersky är också erkänt bra på att ta bort virus.

Själv skulle jag inte slösa tid alls på att försöka få bort ett virus, om jag blivit infekterad, utan installera om Windows direkt (eller återställa en backup). Snabbare och enklare, allt som oftast. Jag är inte säker på att man kan lita på ett operativsystem som varit infekterat heller. Det kan finnas rester kvar som lämnar luckor utåt, utan att ett antivirus märker av det.

Granatgiraffen
2008-11-13, 22:05
Visst kan du prova. Som sagt, Norton är mycket bra på att ta bort virus, men det finns ju alltid en chans att något annat program är bättre på just det här. Kaspersky är också erkänt bra på att ta bort virus.

Själv skulle jag inte slösa tid alls på att försöka få bort ett virus, om jag blivit infekterad, utan installera om Windows direkt (eller återställa en backup). Snabbare och enklare, allt som oftast. Jag är inte säker på att man kan lita på ett operativsystem som varit infekterat heller. Det kan finnas rester kvar som lämnar luckor utåt, utan att ett antivirus märker av det.

Beror lite på vad det är för virus va? :) Angående ominstallation alltså. Backup är ju fina grejer, allt som oftast.

Jag skulle nästan aldrig installera om windows efter en virusattack. Fast visst är det coolt att vara paranoid ibland!

muscleman
2008-11-14, 09:33
Visst kan du prova. Som sagt, Norton är mycket bra på att ta bort virus, men det finns ju alltid en chans att något annat program är bättre på just det här. Kaspersky är också erkänt bra på att ta bort virus.

Själv skulle jag inte slösa tid alls på att försöka få bort ett virus, om jag blivit infekterad, utan installera om Windows direkt (eller återställa en backup). Snabbare och enklare, allt som oftast. Jag är inte säker på att man kan lita på ett operativsystem som varit infekterat heller. Det kan finnas rester kvar som lämnar luckor utåt, utan att ett antivirus märker av det.

Jag har ingen windows skiva så det är uteslutet just nu.
Däremot körde jag en scan nu och fick resultatet:

Trojan.Knowedel requires manual removal, Status reviewed.

Vad innebär det, att den är granskad, men den är ju fortfarande kvar.
Hur f*n tar man bort den manuellt?

King Grub
2008-11-14, 09:41
Den skall Norton kunna ta bort.

http://www.symantec.com/business/security_response/writeup.jsp?docid=2008-111113-1112-99&tabid=3

Du har väl stängt av System Restore?

muscleman
2008-11-14, 12:37
Den skall Norton kunna ta bort.

http://www.symantec.com/business/security_response/writeup.jsp?docid=2008-111113-1112-99&tabid=3

Du har väl stängt av System Restore?

Japp, det har jag.
Problemet kvarstår!
Snart ryker hela skiten.

King Grub
2008-11-30, 10:58
Nytt test från AV-Comparatives, där man testar hur väl ett antivirus hittar nya virus utan virusdefintioner.

http://i33.tinypic.com/sn1gub.jpg

Här är Nod32 alltid i topp, pga sin fina heuristik (det är virusdefinitionerna ESET har problem med). Avira, som hittar flest, har också fler "false positives".

Scratch89
2008-11-30, 20:30
Norton hamnar bland slummen, tyvärr. :/

MasterChief
2009-03-16, 08:55
AVG ska tydligen lägga ner sin gratisversion. Kanske dags att köpa sig ett abbonemang istället och då vill jag givetvis ha det bästa. Är det Avira som gäller månne?

shut teh face
2009-03-16, 09:27
AVG ska tydligen lägga ner sin gratisversion. Kanske dags att köpa sig ett abbonemang istället och då vill jag givetvis ha det bästa. Är det Avira som gäller månne?
Haft Avira hur länge som helst nu och det är mycket bra, sköter sig självt och aldrig haft några problem.

MasterChief
2009-03-16, 09:31
Haft Avira hur länge som helst nu och det är mycket bra, sköter sig självt och aldrig haft några problem.

Låter mycket bra. Krävs bara en grubbifiering så är köpet så gott som klart.

Brooklyn
2009-03-16, 09:33
själv är jag sjukt nöjd sen jag skaffade nod32 för något år sen, inget virus eller annat knas under den tiden.

King Grub
2009-03-16, 10:29
Avira är fortfarande det antivirus som har högst detection rates.

Det är inte så konstigt att man tror att man inte haft virus med Nod32 installerat... :D

MasterChief
2009-03-16, 10:32
Då får det bli Avira.

Tack för svaren :-)

Brooklyn
2009-03-16, 10:45
avira är fortfarande det antivirus som har högst detection rates.

Det är inte så konstigt att man tror att man inte haft virus med nod32 installerat... :d

:d

King Grub
2009-03-17, 16:31
Avira v 9 ute nu.

http://www.avira.com/en/downloads/avira_antivir_premium.html

oath5
2009-03-17, 17:19
Avira v 9 ute nu.

http://www.avira.com/en/downloads/avira_antivir_premium.html

Är detta också gratis?

King Grub
2009-03-17, 17:27
Avira Premium har aldrig varit gratis och är det inte nu heller. Den här tråden är inte om gratis antivirus, utan om bäst antivirus.

Avira har en gratisversion, Avira Free, som också skall uppgraderas till version 9, där man gett även gratisversionen antispyware. Om gratisversionen är ute än vet jag inte, men Premium är det i alla fall. Och fungerar finfint här.

King Grub
2009-03-17, 17:34
Alldeles nytt test på hur väl antivirus hittar okänd skadlig kod, sådan som inte täcks av virusdefinitionerna:

http://www.anti-malware-test.com/?q=node/76

Avira hittar mest.

King Grub
2009-03-17, 17:35
Senaste månadens 0-daystats:

http://www.shadowserver.org/wiki/pmwiki.php?n=Stats.VirusMonthlyStats

tntballe
2009-03-17, 18:43
avira antivir personal v9 (http://download.cnet.com/Avira-AntiVir-Personal-Free-Antivirus/3000-2239_4-10322935.html?part=dl-10322935&subj=dl&tag=button&cdlPid=11012914)

King Grub
2009-04-03, 08:50
Testa om datorn är infekterad med Conficker-masken:

http://www.confickerworkinggroup.org/infection_test/cfeyechart.html

Bahir
2009-05-19, 03:50
Vad finns det för bra (gratis) skydd nuförtiden? Förbannade Avira failar sina uppdateringar hela tiden. Jag prövade att uppdatera manuellt, men det funkade inte. AVG kollapsade för ett tag sedan också, och funkar inte längre på min dator.

I övrigt har jag Sunbelt personal firewall och ThreatFire igång. COMODO cp:ade sig förut, kan inte köra den längre.

King Grub
2009-09-19, 17:55
I dag publicerade AV-Comparatives sitt stora test för säsongen.

http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/avc_report23.pdf

GDATA och Avira bäst detection rates, som väntat.

Avira får ändå inte högsta rankingen, då Avira har fler "false postives" än vad AV-Comparatives tillåter, dvs flaggning av oskyldiga filer som malware.

Jag har hellre fler false positives och en suverän detection rate än ett antivirus som inte hittar malware.

feyin
2009-09-19, 18:00
McAfee, är det nånting att ha?

King Grub
2009-09-19, 18:03
Ja, McAfee har skaffat Artemismotorn, som scannar med en stor onlinedatabas av malware och når bra detection rates. Se rapporten ovan. Använder man McAfee off-line, utan internet, blir deras detection rates mycket sämre. Dessutom är McAfee ökänt systemkrävande och slöar ned datorn. Till skillnad från Symantec/Norton (som numer har marknadens minst systemkrävande antivirus) är McAfee fortfarande ett slött monster.

King Grub
2009-09-19, 18:07
Mina rekommendationer i dag skulle vara: Avira om man vill ha ett fristående antivirus utan brandvägg (Avast är också bra, om man skulle föredra det av någon anledning). Båda har gratisversioner som ger fullt tillräckligt skydd. Avira har numer spywareskydd även i gratisversionen.

Norton Internet Security 2010 om man vill ha ett komplett säkerhetspaket med antivirus, brandvägg, antispam, osv. Överlägset på marknaden i dag.

Pirko
2009-09-19, 20:11
Har Norman på min stationära, vilket jag fick gratis när jag köpte den. Det verkar iaf funka bra. Men på min bärbara laptop fick jag Norton i 60 dagar, och jag undrar just om jag ska betala för att fortsätta med Norton. Är det värt att ha Norton nu när man vant sig vid det och så, eller är det skit?

Sorry om det skrivits i tråden redan.. Är lite slö just nu och läste bara sista sidan.

King Grub
2009-09-19, 20:11
Norton är superbra (om det är 2009 eller ännu hellre 2010 års version. Har du licens för 2009 får du uppgradera till 2010, som nss har släppts, utan kostnad). Norman är skräp, oavsett årgång.

King Grub
2009-09-26, 20:17
Man ser hur Avira gått från att vara ett riktigt dåligt antivirus, som hånades överallt för bara fem år sedan, till att vara ledande, på mycket kort tid, och sedan hålla sig kvar överst på ett imponerande sätt, i denna graf från AV-Comparatives.

http://i33.tinypic.com/25rgto0.jpg

Kasperskys graf ser inte lika rolig ut.

Granatgiraffen
2009-09-26, 20:25
Man ser hur Avira gått från att vara ett riktigt dåligt antivirus, som hånades överallt för bara fem år sedan, till att vara ledande, på mycket kort tid, och sedan hålla sig kvar överst på ett imponerande sätt, i denna graf från AV-Comparatives.

http://i33.tinypic.com/25rgto0.jpg

Kasperskys graf ser inte lika rolig ut.

Jag håller fortfarande på Avast. Kör visserligen Avira här nu men jag gillar Avast bättre.
I det hela känns det rätt blaha(define: blaha) för en avancerad användare. Om man vill skriva ett virus som tar sig runt ett antivirus så är det ungefär lika svårt som att laga pannkakor.

King Grub
2009-09-28, 20:03
En kul men effektiv jämförelse av Avira och Kaspersky och hur det tar Kaspersky 7 minuter att göra det Avira gör på 10 sekunder (och mer effektivt).

LyXhaEU56uk

MrPowa
2009-10-05, 07:02
Är det nå större fel på F-secure ? Tänkte om man skulle införskaffa ett nytt virusprogram.

hahavaffan
2009-10-05, 09:13
Du behöver inte betala för det bästa - Avira AntiVir.

King Grub
2009-10-05, 09:16
Är det nå större fel på F-secure ? Tänkte om man skulle införskaffa ett nytt virusprogram.

Nej då, det är inget fel på det, särskilt inte på nya 2010-versionen, där man minskat systemutnyttjandet rätt kraftigt. Men det är inte bäst i någon klass.

Är du ute efter ett fristående antivirus är både Avira och Avast, gratisversionerna, bättre. Och är du ute efter ett komplett säkerhetspaket och är beredd att betala för det, är Norton bättre.

F-Secure använder i huvudsak virusdefinitioner från BitDefender, plus lite egna, så det är inte dåligt på att hitta virus (BitDefender hamnar alltid högt i tester, även om deras produkter är buggiga).

MrPowa
2009-10-05, 09:23
Hur bra är Avira och Avast med internet skydd?
Menar gratisversionen.

King Grub
2009-10-05, 09:24
Det är bara fristående antivirus. Dom har ingen brandvägg.

Dom scannar HTTP-trafik, men inget mer.

Mental
2009-10-05, 09:48
Har det dykt upp några siffror på detection rates för Microsoft Security Essentials? Testade det under betan (Morro) men då var det uppdatering av virusdefinitionerna via windows update. något som är fixat nu till skarpa.
Det är ju gratis, reklamfritt och rätt så stilrent. Stoppat in det i netbooken på prov, men det vore trevligt med siffror.

King Grub
2009-10-05, 09:49
Det har inte testats officiellt av något av dom stora oberoende testcentren, men PcMag har en recension: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2353447,00.asp

I PcWorlds test fick det bra resultat - http://www.pcworld.com/article/172958/independent_tester_security_essentials_very_good.h tml - men det har ingen heuristik, vilket inte alls är bra, men tanke på hur virus och trojaner muterar och ändrar sig från dag till dag.

Mental
2009-10-05, 12:35
Ser ut som det har en bit kvar alltså. Får överväga att gå tillbaka till avira.

King Grub
2009-10-05, 13:17
Det har i alla fall potential att bli väldigt bra, men man kanske inte skall förvänta sig bäst i klassen från lansering. Just nu använder dom samma definitioner som dom gjorde med Onecare, och i AV-Comparatives senaste test från augusti fick Onecare inte direkt lysande resultat. Det som Microsoft lyckats sämst med hittills är dock att vara snabba ute med nya definitioner när nya virus dyker upp. Samma sak med Windows Defender jämfört med andra antispywareprogram. Att hitta två månader gamla virus är en sak, men att få upp definitioner för helt nya inom loppet av ett par timmar efter första infektion någonstans är en annan sak.

Grotesk
2009-10-05, 13:49
Jag vill slå ett slag för NOD32, tycker det är fan kalas rent ut sagt! Vill minnas att jag dessutom läst att det är/var det antivirus som fick 100% träffar eller något dyl. Minnet är lite dimmigt.

King Grub
2009-10-05, 13:51
JVill minnas att jag dessutom läst att det är/var det antivirus som fick 100% träffar eller något dyl.

Nej, nej, nej. Nod32 har haft sina glansdagar och är i dag ett medelmåttigt antivirus. Alla gratis antivirus har bättre detection rate (med undantag AVG).

Vad gäller brandväggen i deras säkerhetspaket är den helt värdelös.

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

Det Nod32 fortfarande är bra på är att inte vara resurskrävande, men även där har dom fått se sig omsprungna... av inga mindre än Norton.

Grotesk
2009-10-05, 14:06
Nej, nej, nej. Nod32 har haft sina glansdagar och är i dag ett medelmåttigt antivirus. Alla gratis antivirus har bättre detection rate (med undantag AVG).

Vad gäller brandväggen i deras säkerhetspaket är den helt värdelös.

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/results.php

Det Nod32 fortfarande är bra på är att inte vara resurskrävande, men även där har dom fått se sig omsprungna... av inga mindre än Norton.

Tänk så fel man kan ha. Då är det väl nästan bud på att byta då, men inte till Norton. Trött på dem nu, tycker det konstigt nog är mycket de inte finner osv.

PixelMiner
2009-10-05, 18:12
Microsofts nya Security Essentials har testats av AV-test och fått helt godkända resultat:
http://news.cnet.com/8301-1009_3-10366232-83.html

Sammanfattning:
Hittade 98.44 procent av de 545 034 virus som de har i sin databas
Hittade 90.95 procent av de 14 222 spyware som de har i sin databas
Inga "false positives" när man skannade 600 000 rena filer.
Och den hittade alla 25 rootkit som man testade den för.

Verkar ju faktiskt som MS har släppt en riktigt bra produkt...

p1r
2009-10-05, 18:23
Tycker de är grymt svårt att få virus. Nästintill omöjligt om man har en aning om var man ska klicka och inte klicka:)

Ventor
2009-10-05, 19:00
Finns det någon bra gratisversion av någon brandvägg? Det har säkert nämnts något program i tråden, men det är för många sidor att bläddra igenom.

Bästa hälsningar
Ventor

Baan
2009-10-05, 19:04
Finns det någon bra gratisversion av någon brandvägg? Det har säkert nämnts något program i tråden, men det är för många sidor att bläddra igenom.

Bästa hälsningar
Ventor

Avira Antivirus Personal duger gott. Sen Comodo brandvägg på det.

King Grub
2009-10-05, 20:51
Finns det någon bra gratisversion av någon brandvägg? Det har säkert nämnts något program i tråden, men det är för många sidor att bläddra igenom.

Bästa hälsningar
Ventor


Outpost Free.

Online Armor för 32-bit.

andeN.
2009-10-12, 16:54
Behövs det göras sökningar med ett antispywareprogram ibland för att komplettera tex. Avira (gratisversionen), i såfall hur står sig Superantispyware nuförtiden?

King Grub
2009-10-12, 16:57
SUPERAntispyware är tillsammans med A-Squared och Malwarebytes Anti-malware det bästa anti-spywareprogrammet.

Nuförtiden har dock även Avira Free spywareskydd.

Överhuvudtaget är spyware inte något stort "hot" längre. Inte virus heller egentligen, inte som förr. I dag är det trojaner och rogue antivirus (program som låtsas vara antivirus och hittar massor av virus som inte finns och vill ha betalt för att ta bort dessa) som är dom största hoten.

En scan då och då skadar dock inte, men något specifikt realtidsskydd utöver det antiviruset ger behövs inte.

shut teh face
2009-10-21, 07:48
Norton ska tydligen ha släppt något gratis som ska vara bra, tankar kring detta? Kanske är för nytt för att finnas studier...

King Grub
2009-10-21, 09:24
Norton gratis? Du tänker inte på Microsoft?

shut teh face
2009-10-21, 09:28
Norton gratis? Du tänker inte på Microsoft?
Så kanske de va :D

PowPow
2009-10-21, 09:29
Någon som testat Microsofts nya alternativ?

King Grub
2009-10-21, 09:41
Microsoft Security Essentials ser lovande ut, men har inte varit med i tillräckligt med stora tester än (bara ett) för att man skall kunna uttala sig om dess kapacitet med någon säkerhet.

Det testet, av AV-Test, var lyckat för MSE:

http://www.computerworld.com/s/article/9138730/Independent_tester_Security_Essentials_very_good_

En mindre smickrande recension:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2353447,00.asp

Det här testet vet jag inte vad jag skall tro om...

http://mtc.sri.com/live_data/av_rankings/

Det ser konstigt ut - Nod32 v2 när nuvarande version är 4, och Ewido finns inte ens längre. Dessutom har man bara laddat up malware till VirusTotal, man har inte scannat med ett installerat program.

Hursomhelst verkar MSE lovande, men det är väldigt basic, på gott och ont, och saknar många funktioner, som heuristik och HTTP-scanning, som andra antivirus har.

Vortex76
2009-10-23, 10:59
Fick nyss samtal från päronen att datorn (igen) är såpass nedlusad av virus så de inte kommer åt nätet längre så nu är det dags att göra ett ryck igen *suck*.

Förslag på bästa strategin för att få bort allt? Vad måste jag ha med mig? Om de inte kommer åt nätet längre så måste jag ha med mig tillräckligt med grejer på usbsticka/cd för att åtminstone få datorn ut på nätet igen för att sedan kunna ladda ner mer grejer.

Sist var det nog ungefär samma sak, windows update var avstängt och fungerade inte, jag kunde inte komma åt antivirussajter (men "vanliga" sajter funkade då tror jag) och det kom upp reklampopups heeeela tiden.. men då lyckades jag rensa bort tillräckligt i safe mode för att sedan kunna tanka ner nåt antivirusprogram. Kändes som ren tur den gången så nu vill jag vara lite bättre förberedd!

King Grub
2009-10-23, 11:45
Dr Web CureIt och Malwarebytes Anti-Malware

tsp
2009-10-23, 11:48
Fick nyss samtal från päronen att datorn (igen) är såpass nedlusad av virus så de inte kommer åt nätet längre så nu är det dags att göra ett ryck igen *suck*.

Förslag på bästa strategin för att få bort allt? Vad måste jag ha med mig? Om de inte kommer åt nätet längre så måste jag ha med mig tillräckligt med grejer på usbsticka/cd för att åtminstone få datorn ut på nätet igen för att sedan kunna ladda ner mer grejer.

Sist var det nog ungefär samma sak, windows update var avstängt och fungerade inte, jag kunde inte komma åt antivirussajter (men "vanliga" sajter funkade då tror jag) och det kom upp reklampopups heeeela tiden.. men då lyckades jag rensa bort tillräckligt i safe mode för att sedan kunna tanka ner nåt antivirusprogram. Kändes som ren tur den gången så nu vill jag vara lite bättre förberedd!

SUPERAntiSpyware samt Smitfraudfix. Starta datorn i felsäkert läge och scanna först med superantispyware och ta bort det du hittar. Kör sedan Smitfraudfix och ta bort det du hittar. Starta datorn som vanligt och scanna med superantispyware för att se om något är kvar

Pata
2009-10-23, 12:00
Fick nyss samtal från päronen att datorn (igen) är såpass nedlusad av virus så de inte kommer åt nätet längre så nu är det dags att göra ett ryck igen *suck*.

Förslag på bästa strategin för att få bort allt? Vad måste jag ha med mig? Om de inte kommer åt nätet längre så måste jag ha med mig tillräckligt med grejer på usbsticka/cd för att åtminstone få datorn ut på nätet igen för att sedan kunna ladda ner mer grejer.

Sist var det nog ungefär samma sak, windows update var avstängt och fungerade inte, jag kunde inte komma åt antivirussajter (men "vanliga" sajter funkade då tror jag) och det kom upp reklampopups heeeela tiden.. men då lyckades jag rensa bort tillräckligt i safe mode för att sedan kunna tanka ner nåt antivirusprogram. Kändes som ren tur den gången så nu vill jag vara lite bättre förberedd!

I slutändan går det oftast snabbast att blåsa om den med en uppdaterad windows skiva. Då vet du också att allt är rent samt att du vinner andra prestandaförbättringar på ett nyinstallerat system.

King Grub
2009-10-28, 18:39
Test av 10 säkerhetspaket.

http://i36.tinypic.com/14kb907.png

PC Virus Protection 2010 (http://community.norton.com/norton/attachments/norton/ModBoard/58/1/PC-Virus-Protection-2010-DTL-Report-consumer.pdf)

Nina L
2009-10-28, 20:15
Det Nod32 fortfarande är bra på är att inte vara resurskrävande, men även där har dom fått se sig omsprungna... av inga mindre än Norton.Är det sant? *tappa haka*

Mitt antivirus går ut om 4 dagar. Ska jag... Norton?? Känns fel. Känns som att använda telia.

solo
2009-10-28, 20:20
Test av 10 säkerhetspaket.

http://i36.tinypic.com/14kb907.png

PC Virus Protection 2010 (http://community.norton.com/norton/attachments/norton/ModBoard/58/1/PC-Virus-Protection-2010-DTL-Report-consumer.pdf)

Kan svära på nån sade avira va typ bäst för inte så värst längesedan :cool:
I detta testet blir dom väl sågade rejält

King Grub
2009-10-28, 20:38
Avira har bäst detection rate, det är det ingen tvekan om, inget som har ändrats, och heller inte vad det här testet undersöker, vilket du ser om du läser rapporten.

Det här testet skiljer sig från dom vanliga, där man scannar en hårddisk fylld med virus och ser vilket antivirus som hittar flest. Här har man i stället gjort som det sker i "verkligheten", dvs besökt websidor med skadlig kod och verkligen kört virus och trojaner för att se hur väl programmen agerar i ett sådant skede.

Och Avira är ett "rent" antivirus, det har ingen applikationskontroll som håller reda på vad program och dessas processer gör för något.

Dreas
2009-10-28, 20:40
Kan svära på nån sade avira va typ bäst för inte så värst längesedan :cool:
I detta testet blir dom väl sågade rejältIfall du läser vad det handlar om så ser du att de undersöker något helt annat. Läs först, posta sen :cool:

Är det sant? *tappa haka*

Mitt antivirus går ut om 4 dagar. Ska jag... Norton?? Känns fel. Känns som att använda telia.Inget fel på telia! Avira skulle jag dragit ner då det är gratis :)

King Grub
2009-10-28, 20:45
Är det sant? *tappa haka*

Mitt antivirus går ut om 4 dagar. Ska jag... Norton?? Känns fel. Känns som att använda telia.

Norton Internet Security 2010 är marknadens bästa säkerhetspaket. Enklast, snabbast.

90 dagar gratis:


http://www.symantecstore.com/dr/sat1/ec_main.entry25?page=INGNISdownload&client=Symantec&sid=37771&CID=321832&CUR=840&DSP=&PGRP=0&ABCODE=&CACHE_ID=321832

Medusa
2009-10-28, 20:49
Grub, är Panda Cloud bra? .. jag kan ingenting om detta så uppskattar ett svar... verkar schysst när det är så automatiskt...

tack på förhand!

Nina L
2009-10-28, 21:02
Norton Internet Security 2010 är marknadens bästa säkerhetspaket. Enklast, snabbast.

90 dagar gratis:


http://www.symantecstore.com/dr/sat1/ec_main.entry25?page=INGNISdownload&client=Symantec&sid=37771&CID=321832&CUR=840&DSP=&PGRP=0&ABCODE=&CACHE_ID=321832

Det var som fan. Man tackar! Jag har följt dina råd i såmt här tidigare och alltid blivit nöjd. :)

King Grub
2009-10-28, 21:03
Grub, är Panda Cloud bra? .. jag kan ingenting om detta så uppskattar ett svar... verkar schysst när det är så automatiskt...

tack på förhand!

Panda vägrar vara med i några av dom stora oberoende testerna, så det är svårt att säga. Det är ett av dom stora antivirusföretagen i alla fall, men dom intryck jag fått från olika säkerhetsforum och mindre tester säger att Panda inte hör till dom antivirus som hittar flest virus.

Medusa
2009-10-28, 21:09
Panda vägrar vara med i några av dom stora oberoende testerna, så det är svårt att säga. Det är ett av dom stora antivirusföretagen i alla fall, men dom intryck jag fått från olika säkerhetsforum och mindre tester säger att Panda inte hör till dom antivirus som hittar flest virus.

Ok, tack Grub!

Nina L
2009-10-29, 08:49
IInget fel på telia! Avira skulle jag dragit ner då det är gratis :)Jag hatar Telia. Det är personligt. They did me bad. *grr*

Hur är Avira mot Norton då? *popcorn*

Dreas
2009-10-29, 10:37
Jag hatar Telia. Det är personligt. They did me bad. *grr*

Hur är Avira mot Norton då? *popcorn*Usch och fy på dem *grr27* Ja, de rånar även mig på 599 spänn i månaden de asen så lite elaka är dom

Norton tar bort infektioner bättre, tror Avira hittar fler virus. Vill man ha ett komplettare antivirus så är Norton troligen the way to go.

PowPow
2009-10-29, 10:40
Kommit några rapporter på Microsoft-alternativet än?

King Grub
2009-10-29, 10:44
Nej, bara rapporter om att uppdateringarna inte har fungerat och att detta gjort att Microsoft Security Essentials blivit (temporärt) verkningslöst mot nya virus. AV-Test skall ha testat detta mot 20 nya virus, och MSE lät datorena infekteras obehindrat av samtliga, då MSE inte har någon form av heuristik som kan känna igen skadlig kod på beteende.

http://www.h-online.com/security/news/item/Microsoft-anti-virus-software-dawdles-over-updates-838203.html

Nina L
2009-10-29, 11:32
Now I got teh Norton - Forever version. :)

bengdoktor
2009-10-29, 13:35
Jag kör comodos antivirus som följer med brandväggen. är det nåt att ha? det har lustigt nog redan hittat en de. virus trots att datorn är omformaterad.
anledningen till att jag bytte till comodo antivirus var för att avira antivir vägrade dra igång uppdatering. stod bara och tuggade utan att ladda hem nåt.

King Grub
2009-10-29, 13:52
Aviras gratisvariant har välkända problem med uppdateringsservrarna. Vill man ha tillgång till stabila uppdateringsservrar, får man betala för Premium.

Comodos AV anses som regel inte att vara något kvalitativt antivirus. I dom få oberoende testerna Comodo varit med i, brukar dom hamna långt ned.

-GP-
2009-10-29, 14:18
Jag kör comodos antivirus som följer med brandväggen. är det nåt att ha? det har lustigt nog redan hittat en de. virus trots att datorn är omformaterad.
anledningen till att jag bytte till comodo antivirus var för att avira antivir vägrade dra igång uppdatering. stod bara och tuggade utan att ladda hem nåt.

Comodos antivirus har tyvärr väldigt många falska positiva, åtminstone för ett tag sen då jag läste på och provade den ett tag. Fick själv några filer som felaktigt rapporterades som malware.

Avira Antivir Premium är lätt värt 200kr/år enligt mig. Men tror även man klarar sig väldigt bra med gratis Avira, även om den skulle missa att uppdatera nån dag. Den är ändå bra på att upptäcka skadlig kod med heuristik.

bengdoktor
2009-10-29, 17:36
Ajdå, då får jag skippa den då. Avira vägrar helt att uppdatera vilket känns trist, finns det inga andra bra gratisalternativ?

King Grub
2009-10-29, 18:24
Avast.

quality
2009-10-31, 13:24
Ajdå, då får jag skippa den då. Avira vägrar helt att uppdatera vilket känns trist, finns det inga andra bra gratisalternativ?

Märkte också av detta med uppdateringarna och en del åsikter verkar vara att det är deras strategi för att sälja premiumversionen. http://forum.avira.com/wbb/index.php?page=Thread&threadID=100858

Dåligt tycker jag. Aldrig mer Avira.

quality
2009-10-31, 13:25
Avast.

Inga problem med uppdateringarna hos Avast?

King Grub
2009-10-31, 14:30
Aldrig använt Avast. Men det har bra detection rate i alla tester.

HajduMan
2009-10-31, 15:57
Aldrig använt Avast. Men det har bra detection rate i alla tester.

Men den slösare ner hela uppkopplingen då den scannar varenda liten grej på skärmen, det känns som man har K56.

Dreas
2009-10-31, 16:10
Men den slösare ner hela uppkopplingen då den scannar varenda liten grej på skärmen, det känns som man har K56.Där är Avira exeptionellt enligt mig, mycket snabbt och smidigt, att man inte kan connecta till servern direkt man vill är inga problem för en annan, får uppdateringar med jämna mellanrum och man kan lätt låta det stå och tugga, så fort kommer inte virusen.

Okej, det vet ju inte jag egentligen, men jag har då lyckats hålla mig hyffsat virusfri på detta sätt (superantispyware och malwarbytes hittade lite grejor att ta bort).

King Grub
2009-10-31, 16:15
Man får inte virus automatiskt även om man inte har något antivirus. Jag förstår inte hur folk lyckas få en massa virus. Jag har aldrig haft något, och det beror inte på att ett antivirus har blockerat infektionsförsök.

Kimball
2009-11-14, 00:37
Kanske är en dum fråga, men vad gör det eg. för skillnad att köra 64bits antivirus vs. 32bit? Kört 32bits version av Nod32 pga XP-användning i tusen år men hoppade precis på win7 x64 och funderar på antivirusvalet. Egentligen borde det ju, förutsatt att de stöds, gå att installera samma 32bitsvariant jag kört med i flera år nu? Sedan ligger väl inte nod32 i toppen längre, men jag har trivts med det osv.

Annars finns det kanske lika resurs-snåla alternativ ute nu :)

Dreas
2009-11-14, 00:49
Kanske är en dum fråga, men vad gör det eg. för skillnad att köra 64bits antivirus vs. 32bit? Kört 32bits version av Nod32 pga XP-användning i tusen år men hoppade precis på win7 x64 och funderar på antivirusvalet. Egentligen borde det ju, förutsatt att de stöds, gå att installera samma 32bitsvariant jag kört med i flera år nu? Sedan ligger väl inte nod32 i toppen längre, men jag har trivts med det osv.

Annars finns det kanske lika resurs-snåla alternativ ute nu :)Avira gillar jag, och det rekommenderas, stäng av popupen för reklamen och du har ett fullgott virusprogram som håller datorn ren från inkommande virus, för att rensa datorn suger det dock.

King Grub
2009-11-14, 09:23
Dom flesta antivirus har inte specifika 64-bitarsversioner, utan 32-bitarsversionen fungerar på båda.

King Grub
2009-11-25, 10:44
Top Standalone Antivirus Software for 2010

http://www.pcworld.com/reviews/collection/1986/top_paid_antivirus_2010.html

Baserat på tester av AV-Test (största oberoende testcentret) från november i år.

Kimball
2009-11-25, 11:33
http://www.pcworld.com/reviews/collection/1986/top_paid_antivirus_2010.html

Baserat på tester av AV-Test (största oberoende testcentret) från november i år.

Ajdå, nod32 verkar tappa mer och mer? Nåväl, det känns resurssnålt och jag har inte haft virus på 6 år eller nåt iom. nod32 så jag känner inte suget på att byta.

ewho
2009-11-25, 12:43
Precis! jag väljer att ha kvar nod32 främst för att det är så mycket "snabbare" än andra program jag har testat, sen om det beror på att programmet i fråga inte gör något vettigt blundar jag för. :)

King Grub
2009-11-25, 12:59
Norton är "snabbare" och lättare... Avira är lika snabbt och lätt.

Nina L
2009-12-01, 09:33
Now I got teh Norton - Forever version. :)Oh NOES! Forever ended. :(

pragmatist
2009-12-01, 09:48
Kalla mig paranoid men jag har både Kaspersky och Avira igång på datorn samtidigt. Finns det någon vits med detta eller blir det bara kaka på kaka? Kaspersky är en trialversion som löper ut om några månader, är det någon poäng med att ha det kvar eller räcker Avira?

Baan
2009-12-01, 10:04
Kanske är en dum fråga, men vad gör det eg. för skillnad att köra 64bits antivirus vs. 32bit? Kört 32bits version av Nod32 pga XP-användning i tusen år men hoppade precis på win7 x64 och funderar på antivirusvalet. Egentligen borde det ju, förutsatt att de stöds, gå att installera samma 32bitsvariant jag kört med i flera år nu? Sedan ligger väl inte nod32 i toppen längre, men jag har trivts med det osv.

Annars finns det kanske lika resurs-snåla alternativ ute nu :)

Vissa 32-bitars funkar inte på 64-bits system - sägs det - men om det funkar i praktiken är det bara att köra.

Kalla mig paranoid men jag har både Kaspersky och Avira igång på datorn samtidigt. Finns det någon vits med detta eller blir det bara kaka på kaka? Kaspersky är en trialversion som löper ut om några månader, är det någon poäng med att ha det kvar eller räcker Avira?

Det vore ifall båda hade virusdefinitioner som den andra saknar, men jag misstänker att det till stort är kaka på kaka. Onödigt resursslösande, ska du vara pro security får du tänka fet-brandvägg, virtuella maskiner osv ;)

King Grub
2009-12-01, 10:11
Kalla mig paranoid men jag har både Kaspersky och Avira igång på datorn samtidigt. Finns det någon vits med detta eller blir det bara kaka på kaka? Kaspersky är en trialversion som löper ut om några månader, är det någon poäng med att ha det kvar eller räcker Avira?

Två antivirus är mycket sämre än ett. En direkt säkerhetsrisk, som bäddar för konflikter.

Mr.Cosybear
2009-12-03, 13:12
Test av AV på Windows 7.

http://www.sophos.com/blogs/gc/g/2009/12/03/comparative-test-antivirus-products-windows-7/

http://www.sophos.com/images/blogs/gc/2009/12/vb-rap-1209.jpg

tsp
2009-12-03, 13:20
Två antivirus är mycket sämre än ett. En direkt säkerhetsrisk, som bäddar för konflikter.

Det är med andra ord inte opti alltså?

King Grub
2009-12-03, 13:21
Man skall aldrig ha två antivirus installerade.

Jarod
2009-12-03, 15:19
Man skall aldrig ha två antivirus installerade.

Som flickvänner. Har du två så är risken för konflikter stor. :D

Lelle Pelle
2009-12-03, 15:29
Som flickvänner. Har du två så är risken för konflikter stor. :D:laugh:

svennebanan
2009-12-03, 15:49
:laugh:

Varför är ni så rädda för virus? Hur farligt kan det vara? Bara formatera om man mot förmodan skulle drabbas. Själv sitter jag på en linuxburk(ubuntu 9.10) och finns det något inbyggt skydd använder jag det, annars är jag utan.

King Grub
2009-12-03, 15:56
Farligt och farligt... om du inte vet om att du har en trojan på datorn, som i hemlighet öppnar upp portar mot servrar i Kina och som använder använder din dator som lagrings- och spridningspunkt för barnpornografi, eller som kopierar alla dina lösenord och bankuppgifter du skriver in och skickar dom till obehöriga... helt utan din vetskap... hur roligt är det?

Dreas
2009-12-03, 17:35
Varför är ni så rädda för virus? Hur farligt kan det vara? Bara formatera om man mot förmodan skulle drabbas. Själv sitter jag på en linuxburk(ubuntu 9.10) och finns det något inbyggt skydd använder jag det, annars är jag utan.Du sitter med Ubuntu så du behöver inte direkt oroa dig. Ingen behöver det, men när ett antivirus som är gratis finns som skyddar ypperligt ser jag det bara som dumt att inte ladda hem det. Det jobbar tyst i bakgrunden och drar lite av systemets kraft.

King Grub
2009-12-04, 10:40
Nytt test hur väl antivirus hittar spy- och adware:

http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/pua/avc_pua2009.pdf

http://i49.tinypic.com/95pf06.png

shut teh face
2009-12-04, 11:40
Hehe det här "kingsoft" verkar inte vara så hett. Jag köpte en ny laptop med win 7 och det följde med McAfee eller vad det heter. Låter den vara kvar tills trial går över, sen fixar jag något annat.

King Grub
2009-12-04, 12:47
McAfee är bra så länge man är ansluten till Internet. Dom har en "cloud"-baserad avsökning med Artemismotorn, men den måste man vara uppkopplad för att utnyttja. Deras vanliga detection rate är rätt undermålig. Och McAfee är systemkrävande; till skillnad från Norton har dom inte skrivit om sitt program, utan det är fortfarande 10 år gammal kod som ligger till grund.

Avira och Symantec imponerar - dom har båda bara en motor och egna definitioner. Alla som kommer före (plus F-Secure och eScan) är multi-engines, som kör flera olika motorer samtidigt (Trustport använder BitDefender och AVG, G DATA använder BitDefender och Avast, F-Secure använder BitDefender och ett antal egna). Dessutom är både Avira och Norton nästan omärkligt lätta på datorn.

Kimball
2009-12-04, 12:58
Lite kul att fördomarna mot Norton bottnar rätt långt tillbaks och tydligen har de förbättrat sig avsevärt. Finns det några tester där de kollar just hur pass mycket systemresurser de olika kräver vid olika tillfällen? Detection rate / system resources vore intressant.

King Grub
2009-12-04, 13:17
http://www.passmark.com/ftp/antivirus_10-performance-testing-ed1.pdf

King Grub
2009-12-04, 13:23
Uppdateringsfrekvens, antal per vecka:

http://www.av-test.org/numbers.php

Kimball
2009-12-04, 13:49
http://www.passmark.com/ftp/antivirus_10-performance-testing-ed1.pdf

Oh dang, grymt intressant! Mangen tack.