handdator

Visa fullständig version : Träna till failure eller inte??


Barbastark
2008-08-11, 10:41
Hej!

När jag tränar så lägger jag på en viss vikt, kör tills jag inte får upp den sista och upprepar så många set som jag tänkt köra. I sista setet minskar jag ibland vikterna när jag inte orkar mer och kör 2-3 reps till.

Men jag har läst någonstans att det tydligen är dåligt att träna såhär då musklerna inte hinner reparera sig tillräckligt och att man istället aldrig ska köra tills man är helt slut.

Vad är sant och vad är falskt, någon som vet?

Jacksatan
2008-08-11, 11:02
Jag säger: pröva dig fram lite.
Det är så jäkla svårt att göra kategoriska uttalanden kring styrketräning för det beror så mkt på omständigheter och person. För mig är failiureträning inte så vettigt i basövningar, eftersom det tar så lång tid för mig att återhämta mig efter ett sådant pass.

Ectomorph
2008-08-11, 11:10
Gjorde misstaget en gång att träna till total failure under ett bröstpass för ett par år sedan. Körde till max och blev tvungen att sänka vikten för varje set i alla övningar. Resultatet blev att jag inte kunde köra ett pass på tre veckor! Samtidigt vill man ju göra framsteg vilket gör att man måste försöka ligga på gränsen av vad man klarar. Säg att jag satsar på 5x6 i bänkpress och klarar 2-3 set med 6 reps. resterande Set kanske jag bara orkar 3-4 reps. Nästa pass blir målet att klara 6 reps i samtliga set. Detta fungerar bra och jag känner mig alltid fräsch i bröstet tills nästa pass.

Gröntvedt
2008-08-11, 11:14
Beroende på mål med träningen

Differential effects of strength training leading to failure versus not to failure on hormonal responses, strength, and muscle power gains.
Izquierdo et al.

The purpose of this study was to examine the efficacy of 11 wk of resistance training to failure vs. nonfailure, followed by an identical 5-wk peaking period of maximal strength and power training for both groups as well as to examine the underlying physiological changes in basal circulating anabolic and catabolic hormones. Forty-two physically active men were matched and then randomly assigned to either a training to failure (RF; n = 14), nonfailure (NRF; n = 15), or control groups (C; n = 13). Muscular and power testing and blood draws to determine basal hormonal concentrations were conducted before the initiation of training (T0), after 6 wk of training (T1), after 11 wk of training (T2), and after 16 wk of training (T3). Both RF and NRF resulted in similar gains in 1-repetition maximum bench press (23 and 23%) and parallel squat (22 and 23%), muscle power output of the arm (27 and 28%) and leg extensor muscles (26 and 29%), and maximal number of repetitions performed during parallel squat (66 and 69%). RF group experienced larger gains in the maximal number of repetitions performed during the bench press. The peaking phase (T2 to T3) after NRF resulted in larger gains in muscle power output of the lower extremities, whereas after RF it resulted in larger gains in the maximal number of repetitions performed during the bench press. Strength training leading to RF resulted in reductions in resting concentrations of IGF-1 and elevations in IGFBP-3, whereas NRF resulted in reduced resting cortisol concentrations and an elevation in resting serum total testosterone concentration. This investigation demonstrated a potential beneficial stimulus of NRF for improving strength and power, especially during the subsequent peaking training period, whereas performing sets to failure resulted in greater gains in local muscular endurance. Elevation in IGFBP-3 after resistance training may have been compensatory to accommodate the reduction in IGF-1 to preserve IGF availability.

Taragon
2008-08-11, 11:25
Jag varierar med att inte köra till fail och ibland göra det. Känner mig nästan alltid fräch i bröstmusklerna

Barbastark
2008-08-11, 11:30
Beroende på mål med träningen

Differential effects of strength training leading to failure versus not to failure on hormonal responses, strength, and muscle power gains.
Izquierdo et al.

The purpose of this study was to examine the efficacy of 11 wk of resistance training to failure vs. nonfailure, followed by an identical 5-wk peaking period of maximal strength and power training for both groups as well as to examine the underlying physiological changes in basal circulating anabolic and catabolic hormones. Forty-two physically active men were matched and then randomly assigned to either a training to failure (RF; n = 14), nonfailure (NRF; n = 15), or control groups (C; n = 13). Muscular and power testing and blood draws to determine basal hormonal concentrations were conducted before the initiation of training (T0), after 6 wk of training (T1), after 11 wk of training (T2), and after 16 wk of training (T3). Both RF and NRF resulted in similar gains in 1-repetition maximum bench press (23 and 23%) and parallel squat (22 and 23%), muscle power output of the arm (27 and 28%) and leg extensor muscles (26 and 29%), and maximal number of repetitions performed during parallel squat (66 and 69%). RF group experienced larger gains in the maximal number of repetitions performed during the bench press. The peaking phase (T2 to T3) after NRF resulted in larger gains in muscle power output of the lower extremities, whereas after RF it resulted in larger gains in the maximal number of repetitions performed during the bench press. Strength training leading to RF resulted in reductions in resting concentrations of IGF-1 and elevations in IGFBP-3, whereas NRF resulted in reduced resting cortisol concentrations and an elevation in resting serum total testosterone concentration. This investigation demonstrated a potential beneficial stimulus of NRF for improving strength and power, especially during the subsequent peaking training period, whereas performing sets to failure resulted in greater gains in local muscular endurance. Elevation in IGFBP-3 after resistance training may have been compensatory to accommodate the reduction in IGF-1 to preserve IGF availability.

Om jag har fattat det rätt så får man alltså under vila högre koncentrationer av testosteron och tillväxthormon om man inte tränar till failure??

Arnoldski
2008-08-11, 11:55
Jag tycker det är så otroligt svårt med de här failure-diskussionerna för att det inte alltid är så svart och vitt som man skulle kunna önska.

Kör man tills man inte orkar mer har man ju tagit ut sig max -det är klart. Problemet blir sen om man säger: "jag kör aldrig till failure utan kör 10 reps som jag orkar med".
För det jag menar är att det är ju omöjligt att kvantifiera hur mycket man har tagit i då så att säga.

En person kanske med frustande och pustande och skakande kropp med nackspärr som följd lyckades hysta upp den tionde repetitionen och en annan är knappt märkbart trött efteråt. På så sätt kan ju också 10 reps vara "olika hård" eller "olika slitsam" träning beroende på hur mycket man tar i.

Det jag ville påpeka är att det är en flytande gräns från "väldigt lätt träning" hela vägen upp till failure och det inte handlar om antingen eller.

Vill jag själv variera intensiteten i träningen handlar det nog snarast om hur pass mycket jag måste pressa mig de sista repsen snarare än att blint tänka failure eller icke failure. Håller med Jack som skrev tidigare här att det handlar nog mest om att test dig fram. Känn efter. Överträning kommer inte helt plötsligt utan ös på vet ja, och börjar du stagnera eller rentutav backa så är det inte helt rätt sätt för dig som du hittat. Prova på nytt och börja om...

Jahapp, det var min fem cent och lite allmänt filosoferande...

Anders The Peak
2008-08-11, 12:13
Jag kör rätt ofta forced reps dvs bortom failure dvs när jag inte orkar mer får jag hjälp och klarar tre-fyra reps till. Ibland kör jag dropset en annan modell av failure.
Men jag brukar köra på ett ganska speciellt sätt: Ett första set med ca 30 reps för att bli varm i led och muskel och kör därefter 2 arbetsset där jag klarar ca 8 reps och får hjälp med 2-4 reps. Eller dropset likadant uppvärmning och två arbetsset 8 reps minskar vikten och gör 6 reps efter varje minskning av vikten .Det brukar bli 3-6 viktminskningar.

Andra dgr kör jag 8*8 på 10 RM i början har jag ca 2 minuters vila mellan seten och på slutet ända upp till 8 minuters vila och tränar bara en övningen per muskelgrupp och kör 1-3 muskelgrupper/pass

Deceiver85
2008-08-11, 14:16
Kör väldigt sällan till fail, och försöker alltid undvika det.

King Grub
2008-08-11, 14:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115234&highlight=failure