handdator

Visa fullständig version : Bröstträning med skadade axlar - Går det?


Kräket
2008-08-11, 09:15
Har drabbats av någon sorts förslitningsskada i mina axlar. Vid minsta belastning smärtar det på framsidan av axlarna/vid nyckelbenet.

Lär tvingas att låta detta läka nu, men är inte beredd att helt lägga ner med träning. Min fråga är därför om det går att på något vis någorlunda träna bröstmuskulaturen utan att aktivera axlarna? Har testat bänkpress, både fri och i smith. Trots väldigt låga vikter och fullt fokus på att hålla axlarna still, så smärtar det.

Finns det några övningar att tillgå eller är det kört?

Sen undrar jag om det finns några som lyckats komma tillbaka efter en axelskada? Har en skräckblandad föreställning om att om man har skadat sina axlar, så är man därefter alltid lite "vingklippt". Känner flera som p.g.a. axelskador fått gå tillbaka en rejäl bit i sin träning.

Är sur på mig själv för att jag lyckats skada mig. Har bommat min främsta ambition med träningen; Långsiktigheten. Skulle verkligen behöva lite uppmuntrande läsning nu... :(

obesogen
2008-08-11, 09:18
Har drabbats av någon sorts förslitningsskada i mina axlar. Vid minsta belastning smärtar det på framsidan av axlarna/vid nyckelbenet.

Lär tvingas att låta detta läka nu, men är inte beredd att helt lägga ner med träning. Min fråga är därför om det går att på något vis någorlunda träna bröstmuskulaturen utan att aktivera axlarna? Har testat bänkpress, både fri och i smith. Trots väldigt låga vikter och fullt fokus på att hålla axlarna still, så smärtar det.

Finns det några övningar att tillgå eller är det kört?

Sen undrar jag om det finns några som lyckats komma tillbaka efter en axelskada? Har en skräckblandad föreställning om att om man har skadat sina axlar, så är man därefter alltid lite "vingklippt". Känner flera som p.g.a. axelskador fått gå tillbaka en rejäl bit i sin träning.

Är sur på mig själv för att jag lyckats skada mig. Har bommat min främsta ambition med träningen; Långsiktigheten. Skulle verkligen behöva lite uppmuntrande läsning nu... :(

Nej, det blir svårt. Vad har du för typ av skada? Spontant låter det som att du däremot skulle kunna göra mycket för att påskynda läkningen och förhindra att det händer igen

Anders The Peak
2008-08-11, 09:19
Litet rehabiliteringstips:
http://www.min-doktor.com/docs/rehab_inklamningssyndrom.pdf

Gör det ont om du kör liggande hantelpress med hammergrepp?

Kräket
2008-08-11, 09:51
Nej, det blir svårt. Vad har du för typ av skada? Spontant låter det som att du däremot skulle kunna göra mycket för att påskynda läkningen och förhindra att det händer igen

Ska tilll sjukgymnast nu på onsdag. Av det jag läst här tycker jag det verkar vara något strul med AC-leden (vad det nu är för led?).

Är givetvis extremt nyfiken och tacksam för alla råd och tips jag kan få för att kunna påskynda min läkning.

Litet rehabiliteringstips:
http://www.min-doktor.com/docs/rehab_inklamningssyndrom.pdf

Gör det ont om du kör liggande hantelpress med hammergrepp?

Tackar! Har inte provat att köra hantelpress med hammergrepp. Jag gissar dock att det kommer göra ont, men ska testa nästa gång jag går till gymmet. Kan man sålla fram några hypoteser om skadans natur beroende på om övningen smärtar eller inte?

obesogen
2008-08-11, 09:58
Ska tilll sjukgymnast nu på onsdag. Av det jag läst här tycker jag det verkar vara något strul med AC-leden (vad det nu är för led?).

Är givetvis extremt nyfiken och tacksam för alla råd och tips jag kan få för att kunna påskynda min läkning.

AC leden står för acromioclaviculärleden och är leden mellan acromion (högsta punkten på skuldebladet) och clavicula (nyckelbenet)
Jag har skrivit en del om axelsmärtor och rehabilitering lite överallt, använd sökfunktionen så hittar du massor.


Tackar! Har inte provat att köra hantelpress med hammergrepp. Jag gissar dock att det kommer göra ont, men ska testa nästa gång jag går till gymmet. Kan man sålla fram några hypoteser om skadans natur beroende på om övningen smärtar eller inte?

Ja

Kräket
2008-08-11, 11:28
AC leden står för acromioclaviculärleden och är leden mellan acromion (högsta punkten på skuldebladet) och clavicula (nyckelbenet)
Jag har skrivit en del om axelsmärtor och rehabilitering lite överallt, använd sökfunktionen så hittar du massor.

Ja, skapade t.o.m. en tråd med förhoppning om att föra en "skadepreventiv" diskussion i, här för några dagar sedan.

Har läst på mycket av det som skrivits här på forumet. Det jag dock har saknat är en mer fördjupad diskussion om hur man långsiktigt kan träna "hållbart". Även en fördjupad diskussion om hur man kan rehabilitera och träna övriga kroppen utan att förvärra sin redan förvärvade skada.

Många av de otaliga axel-trådar jag läst handlar mer om diagnosticering. Jag vill kunna träna hårt, långsiktigt och progressivt och tror och hoppas att detta kan ske utan att jag besitter någon särskilt lämpad genetik med avseende på belastnings-kapacitet. Det finns uppenbarligen flera här på forumet som lyckas, och nån sorts fruktbar kunskap måste gå att härleda ur detta utan att hänvisa till gener. Därutöver besitter ju många väldigt mycket teoretisk kunskap som jag vill kunna ta del av och pröva.


Ja

Intressant! Ska prova i eftermiddag då det är dags för ett gymbesök. Går det överhuvudtaget att spekulera i hur lång rehabiliteringstid jag har framöver? Och viktigast av allt; går det att bli helt återställd?

Three pigs
2008-08-11, 11:35
Prova att kör lite olika övningar i krysskabeln!
Typ stående press rakt fram, liggande flies eller press, prova dig fram.
Känner en som hade lite ont i axlarna förut som körde detta för bröst istället för tunga pressar(bänk- och hantelpress), och det gick bra.

Columbia
2008-08-11, 11:39
Lånar tråden litet.

Får ont i axeln vid i synnerhet upprätt rodd (drag till hakan) och uppåtlutande pressar, t ex hantelpress eller bänkpress. Men ofta även vid raka hantel- och bänkpressar.
Hantelflyes med tunga vikter är en omöjlighet, detsamma gäller cable crossovers där handtagen är i övre haken.
Ofta brukar det, strax efter jag börjar känna smärta, knaka till i högeraxeln - inte så att det låter men det känns - som om två benbitar gnids mot varandra eller hur man nu ska uttrycka det.

Bör detta vara rotatorcuffen?

Axelövningar går fint, även om jag kan känna mig svagare i höger axel. I bicepskurl med hantlar smärtar det ofta lite i axeln.

alindvall
2008-08-11, 12:46
Om du vill träna ändå så kanske du ska byta och börja köra mer kondition än gym? och efter hand se om axlarna läker.

Då håller du åtminstone igång samtidigt som läkprocessen!

Kräket
2008-08-11, 15:52
Precis hemkommen från gymmet efter ett benpass. Jävligt skönt att få pressa ur sig lite frustration utan att behöva känna efter!

Hursomhelst testade jag hantelpress med hammar-fattning. Märklig erfarenhet. Smärtan kändes som den förflyttade sig mer utåt på axeln. Den vänstra axeln kändes det dock ingenting i, medan den högra, som smärtat mest kändes av.

Märklig skada. Många axelövningar, såsom sidolyft, stående press med hantlar e.t.c. känns inte av. Snebänk och vanlig bänk däremot gör ont.

Vore väldigt tacksam att få lite synpunkter av er som kan detta vad detta innebär?

Blev lite tokigt dock. Hade inte tänkt att denna tråd skulle bli en "skade-tråd" (som bättre hör hemma i subforumet). Fortfarande väldigt nyfiken på hur ni som tränar SL gör för att hålla koll på axlarna och fortfarande belasta dem så hårt som ni gör? Jag vet inte, men gissar att ett skadeuppehåll på upp ett halvår innebär ett rejält avbrott för er, med tanke på styrkeförluster.

Kräket
2008-08-11, 15:54
Prova att kör lite olika övningar i krysskabeln!
Typ stående press rakt fram, liggande flies eller press, prova dig fram.
Känner en som hade lite ont i axlarna förut som körde detta för bröst istället för tunga pressar(bänk- och hantelpress), och det gick bra.

Mmm följa ditt råd. Känns tungt dock. Blir sannolikt kraftiga styrkeförluster för min del nu (*cry*), vilket känns så typiskt då jag haft en enormt bra period i min träning fram till nu.

Anders The Peak
2008-08-11, 16:05
Precis hemkommen från gymmet efter ett benpass. Jävligt skönt att få pressa ur sig lite frustration utan att behöva känna efter!

Hursomhelst testade jag hantelpress med hammar-fattning. Märklig erfarenhet. Smärtan kändes som den förflyttade sig mer utåt på axeln. Den vänstra axeln kändes det dock ingenting i, medan den högra, som smärtat mest kändes av.

Märklig skada. Många axelövningar, såsom sidolyft, stående press med hantlar e.t.c. känns inte av. Snebänk och vanlig bänk däremot gör ont.

Vore väldigt tacksam att få lite synpunkter av er som kan detta vad detta innebär?

Blev lite tokigt dock. Hade inte tänkt att denna tråd skulle bli en "skade-tråd" (som bättre hör hemma i subforumet). Fortfarande väldigt nyfiken på hur ni som tränar SL gör för att hålla koll på axlarna och fortfarande belasta dem så hårt som ni gör? Jag vet inte, men gissar att ett skadeuppehåll på upp ett halvår innebär ett rejält avbrott för er, med tanke på styrkeförluster.
Bröstpress med hammarfattning är en vanligt använd övning vid axel-rehabilitering.

Kräket
2008-08-11, 16:14
Bröstpress med hammarfattning är en vanligt använd övning vid axel-rehabilitering.

Ahh! Nu smärtade ju denna övning också, så då gissar jag att jag bör undvika även dem.

Går det att dra några slutsatser avseende skadan med hjälp av detta?

Black Star Abyss
2008-08-11, 16:24
Litet rehabiliteringstips:
http://www.min-doktor.com/docs/rehab...ngssyndrom.pdf

Helt lysande! Har fortfarande problem med mina axlar men det där ser ut att vara precis vad jag behöver.

obesogen
2008-08-11, 17:06
Lånar tråden litet.

Får ont i axeln vid i synnerhet upprätt rodd (drag till hakan) och uppåtlutande pressar, t ex hantelpress eller bänkpress. Men ofta även vid raka hantel- och bänkpressar.
Hantelflyes med tunga vikter är en omöjlighet, detsamma gäller cable crossovers där handtagen är i övre haken.
Ofta brukar det, strax efter jag börjar känna smärta, knaka till i högeraxeln - inte så att det låter men det känns - som om två benbitar gnids mot varandra eller hur man nu ska uttrycka det.

Bör detta vara rotatorcuffen?

Axelövningar går fint, även om jag kan känna mig svagare i höger axel. I bicepskurl med hantlar smärtar det ofta lite i axeln.

Det låter som ett klockrent impingement.

obesogen
2008-08-11, 20:10
Ja, skapade t.o.m. en tråd med förhoppning om att föra en "skadepreventiv" diskussion i, här för några dagar sedan.

Har läst på mycket av det som skrivits här på forumet. Det jag dock har saknat är en mer fördjupad diskussion om hur man långsiktigt kan träna "hållbart". Även en fördjupad diskussion om hur man kan rehabilitera och träna övriga kroppen utan att förvärra sin redan förvärvade skada.

Många av de otaliga axel-trådar jag läst handlar mer om diagnosticering. Jag vill kunna träna hårt, långsiktigt och progressivt och tror och hoppas att detta kan ske utan att jag besitter någon särskilt lämpad genetik med avseende på belastnings-kapacitet. Det finns uppenbarligen flera här på forumet som lyckas, och nån sorts fruktbar kunskap måste gå att härleda ur detta utan att hänvisa till gener. Därutöver besitter ju många väldigt mycket teoretisk kunskap som jag vill kunna ta del av och pröva.


Jag tycker det är svårt att få till en djupare diskussion i ämnet då det i stort handlar om praktik och sunt förnuft.
Styrketräning är speciellt i avseendet att de flesta tränar på egen hand utan tränare. Det finns mig veterligen få idrotter (undantaget jogging) med så många utövare men så lite coaching.
Det tror jag är en stor bidragande orsak, om inte den största, till varför folk skadar sig. Då ska man ändå komma ihåg att i förhållande till andra idrotter så är skadefrekvensen extremt låg!
Teknik i kombination med teori och smart progression är väl nyckelorden. Visst kan man läsa sig till en del, men man måste prova - igen och igen! Då är det bra med en coach.
Jag har träffat folk som utförligt kan beskriva vad som händer i varje led och vilka muskler som aktiveras mer eller mindre i olika delar av rörelsebanan i ett marklyft, men som aldrig provat hur det är i praktiken.



Intressant! Ska prova i eftermiddag då det är dags för ett gymbesök. Går det överhuvudtaget att spekulera i hur lång rehabiliteringstid jag har framöver? Och viktigast av allt; går det att bli helt återställd?

Det är bara dumt att spekulera i rehabiliteringstiden då du inte fått någon diagnos ännu. Ska man grovgenerelisera så brukar de flesta bli helt återställda på 3-12 månader.

tjabon
2008-08-11, 20:31
Min vänsteraxel var paj ett tag.
Den säkraste bröstövningen då, tyckte jag var att köra
med lätta vikter i pec-dec maskinen. (isolering)

Kräket
2008-08-13, 09:22
Otroligt vilken lycka! Var hos sjukgymnasten för ett par timmar sedan. Enligt honom berodde smärtan i axlarna (främst höger) på en låsning i nacken! Han vred lite på mitt huvud och det knastrade och knakade och vips var rörligheten i nacken tillbaka.

Enligt honom hängde axelsmärtan ihop med att någon nerv i nacken kommit i kläm. Nu skulle jag visst vila axeln i typ 4 dagar, sedan kan jag börja köra igen!

Låter nästan lite för bra för att vara sant. Får se vad framtiden utvisar, om det var lösningen på mitt problem. Ni som är kunniga på detta, låter det som en plausibel förklaring? Han kände över axlarna (beklagade sig över muskelmassan jag har, enligt honom försvårar det att känna inflammationer :D). Sedan fick jag pressa i olika vinklar, där han höll emot. Ingetdera orsakade någon smärta, så därefter gick han vidare mot nacken.

Kanske kommer jag denna gång undan med blotta förskräckelsen. Men faktum är att händelsen påkallat uppmärksamhet mot att träna mer förnuftigt. Skaffade mig gummiband för att rehab-träna enligt det dokument Börje H postade.

Finns det någon vits i att köra rotatorcuffarna konsekvent? Alltså kanske t.o.m. dagligen? Nu när jag väl skaffat gummibandet så tänker jag att jag kanske kan använda det för att lägga mer fokus på skadeförebyggande hemma-träning (Bör påpekas att jag alltid värmer rotatorcuffarna inför bröst och tricepspass)

Hursomhelst; Stämmer sjukgymnastens diagnos så är jag överlycklig!

rapzidi
2008-08-13, 10:21
Låter väldigt likt min nuvarande axelskada, var precis på jakt efter lite rehabtips.
Dock så fick jag nyligen ont i axeln vid ett marklyft vilket låter som att det skiljer sig en aning.
Får väl köra igenom övningarna Anders The Peak länkade ett tag.
Min gode far är sjukgymnast men på honom lät det inte som att det var något som kunde lösas med en nackknäckning.
Får väl fråga igen och tvinga honom slita lite i den...

Hoppas det löser sig iallafall!

Hattes
2008-08-13, 11:22
Min ena axel har luxerat ungefär 4 gånger och slitit med sig brosk ner från armhålan, alltså undersidan av det som är runt ledkapseln, jag har svårt för bänkpress. Pressar över huvudet är bara att glömma.

Kräket
2008-08-13, 11:33
Låter väldigt likt min nuvarande axelskada, var precis på jakt efter lite rehabtips.
Dock så fick jag nyligen ont i axeln vid ett marklyft vilket låter som att det skiljer sig en aning.
Får väl köra igenom övningarna Anders The Peak länkade ett tag.
Min gode far är sjukgymnast men på honom lät det inte som att det var något som kunde lösas med en nackknäckning.
Får väl fråga igen och tvinga honom slita lite i den...

Hoppas det löser sig iallafall!

För mig kom det som en fullkomlig överraskning att nacken kunde orsaka sådana problem i axlarna. Undrar vad en sådan låsning beror på? Om man kan träna något för att på så vis undvika det för framtiden.

Fråga din gode far vet ja!

Min ena axel har luxerat ungefär 4 gånger och slitit med sig brosk ner från armhålan, alltså undersidan av det som är runt ledkapseln, jag har svårt för bänkpress. Pressar över huvudet är bara att glömma.

Vad betyder luxerat? Hursomhelst låter det illa! :(

Min mardröm är att sabba något i kroppen så att jag tvingas helt avstå övningar. Min förhoppning är att man med kunskap och förnuft kan träna så att man minimerar riskerna.

Förresten, det var Anders the Peak som postade länken med rehab-träning, inte Börje H. Sorry för det...:em:

Hattes
2008-08-13, 11:37
Luxerat=Hoppat ur led.

Kräket
2008-08-13, 18:00
*bump*

Fortfarande nyfiken om ni sjukgymnaster/naprapater och annat kunnigt folk anser att det finns vits med att träna rotatorcuffarna mer konsekvent än bara inför bröst-, axlar- och tricepspass?

Kan man överträna dessa muskler? Enligt rehab-dokumentet så bör man ju köra schemat flera gånger dagligen. Är rotator-cuff träning det bästa sättet till skadepreventiv träning med sikte på axlarna?

tobbo
2008-08-13, 18:28
Min vänsteraxel var paj ett tag.
Den säkraste bröstövningen då, tyckte jag var att köra
med lätta vikter i pec-dec maskinen. (isolering)

Inte om det är supraspinatus man har problem, den bröstövningen känns nästan värst för mig.

obesogen
2008-08-13, 19:53
*bump*

Fortfarande nyfiken om ni sjukgymnaster/naprapater och annat kunnigt folk anser att det finns vits med att träna rotatorcuffarna mer konsekvent än bara inför bröst-, axlar- och tricepspass?

Ja

Kan man överträna dessa muskler?
Ja

Enligt rehab-dokumentet så bör man ju köra schemat flera gånger dagligen. Är rotator-cuff träning det bästa sättet till skadepreventiv träning med sikte på axlarna?
Nej det tycker jag inte.

tobbo
2008-08-13, 20:29
Ja

Ja

Nej det tycker jag inte.

Tycker du olika varianter av armhävningar kan vara bra som rehab?

Kräket
2008-08-13, 21:36
Är det yrkeshemligheter, eller kan du möjligtvis utveckla dina svar lite?

Ja

Vad skulle du anse är en rimlig träningsfrekvens på rotatorcuffarna? 1 gång per dag? Kör jag dem enligt schema blir det 3 ggr /vecka.


Ja

Okej...


Nej det tycker jag inte.

Kan du måhända länka/tipsa om de bästa övningarna för att hålla god "axel-hygien"? Alltså en preventiv träning för långsiktig styrketräning (och BJJ).