handdator

Visa fullständig version : Alkohol i det dagliga intaget


Tanden
2008-08-10, 23:51
Hej!

Självklart förstår jag att alkhol är negativt både för hälsan och när det gäller träningen. Men jag undrar om man fortfarande kan ha en bra "diet-dag" trots alkhol.

Exempel:

Låt oss säga att jag ligger på -500kcal varje dag, vilket ledet till ett kaloriunderskott på 3500kcal på en vecka vilket resulterar i ungefär 0,5kg viktminskning.

Spelar det någon "stor" roll om två av dessa dagarna i veckan innehåller alkohol (lördag o söndag).?

För om jag t.ex struntar i att äta potatis/pasta/ris lr någon annan kolhydratskälla till mina måltider under dagen så kan jag ju spara ett antal kcal, och sedan lägga dessa sparade kcal på alkhol om jag ska ut o röja.

Men om jag fortfarande ligger på -500kcal de dagarna trots alkohol, resulterar det inte i -3500kcal/vecka ~ -0,5kg? För allt handlar väll ändå om kalori in och ut?

mvh

Fralleee
2008-08-11, 00:27
Hej!

Självklart förstår jag att alkhol är negativt både för hälsan och när det gäller träningen. Men jag undrar om man fortfarande kan ha en bra "diet-dag" trots alkhol.

Exempel:

Låt oss säga att jag ligger på -500kcal varje dag, vilket ledet till ett kaloriunderskott på 3500kcal på en vecka vilket resulterar i ungefär 0,5kg viktminskning.

Spelar det någon "stor" roll om två av dessa dagarna i veckan innehåller alkohol (lördag o söndag).?

För om jag t.ex struntar i att äta potatis/pasta/ris lr någon annan kolhydratskälla till mina måltider under dagen så kan jag ju spara ett antal kcal, och sedan lägga dessa sparade kcal på alkhol om jag ska ut o röja.

Men om jag fortfarande ligger på -500kcal de dagarna trots alkohol, resulterar det inte i -3500kcal/vecka ~ -0,5kg? För allt handlar väll ändå om kalori in och ut?

mvh

Finns flera som gått ner i vikt även när de intagit alkohol så kör på bara om du tycker det är viktigt, fin kropp är inte allt här i livet ändå man måste få leva lite.

Tanden
2008-08-11, 00:36
Finns flera som gått ner i vikt även när de intagit alkohol så kör på bara om du tycker det är viktigt, fin kropp är inte allt här i livet ändå man måste få leva lite.

jojo det vet jag att många har gjort :). men jag tänkte lite mer generellt, om det spelar någon "stor" roll om man t.ex lägger 500 av sina kcal på t.ex öl/sprit om man ändå slutar på ett kaloriunderskott på -500kcal i slutet av dagen.

babidi
2008-08-11, 01:05
snälla sök innan du skapar tråd.

praktiskt taget spelar det inte roll vad det är för kcal men skippar du kolhydrater så mister du en massa ämnen som kroppen behöver för att fungera. orkar inte utvecka jag vill sova hejdå!

Tanden
2008-08-11, 01:15
snälla sök innan du skapar tråd.

praktiskt taget spelar det inte roll vad det är för kcal men skippar du kolhydrater så mister du en massa ämnen som kroppen behöver för att fungera. orkar inte utvecka jag vill sova hejdå!

det finns ju forfarande kolhydrater i öl och så?

Eddie Vedder
2008-08-11, 06:19
men skippar du kolhydrater så mister du en massa ämnen som kroppen behöver för att fungera. orkar inte utvecka jag vill sova hejdå!

Det behöver du inte utveckla. Det är nämligen helt fel, kolhydrater är inte essentiellt för människan och en kost som är mer eller mindre kolhydratlös kan utan tvekan tillgodose alla näringsbehov

Att leva på t.ex. LCHF ger nog lättare alla näringsämnen an behöver än vad en strikt vegetarisk kost gör t.ex. Enbart animalier kombinerat med lite spenat, paprika och broccoli och vips får man i sig både tillräckligt och med råge.

Columbia
2008-08-12, 13:02
Hej!

Självklart förstår jag att alkhol är negativt både för hälsan och när det gäller träningen. Men jag undrar om man fortfarande kan ha en bra "diet-dag" trots alkhol.

Exempel:

Låt oss säga att jag ligger på -500kcal varje dag, vilket ledet till ett kaloriunderskott på 3500kcal på en vecka vilket resulterar i ungefär 0,5kg viktminskning.

Spelar det någon "stor" roll om två av dessa dagarna i veckan innehåller alkohol (lördag o söndag).?

För om jag t.ex struntar i att äta potatis/pasta/ris lr någon annan kolhydratskälla till mina måltider under dagen så kan jag ju spara ett antal kcal, och sedan lägga dessa sparade kcal på alkhol om jag ska ut o röja.

Men om jag fortfarande ligger på -500kcal de dagarna trots alkohol, resulterar det inte i -3500kcal/vecka ~ -0,5kg? För allt handlar väll ändå om kalori in och ut?

mvh

Har deffat en gång i våras. Gick ned 5 kilo på 5 veckor och jag blev full under samtliga dessa helger och åt oftast runt 2500 kcal om dagen. Jag löpte tre gånger 4 km i veckan och körde fyra styrketräningspass. Dessutom löpte jag dessa sträckor precis innan jag styrketränade, orutinerad som jag var/är.

Såg betydligt bättre ut efter den perioden än innan, framför allt mage och bröst såg snyggare ut, så det kan knappast bara varit muskler och vatten. Jag blev absolut inte jättedeffad, och hade jag skippat alkoholen och tränat smartare hade det kanske gått ännu bättre. Men jag var nöjd iaf!

Jag är dock 18 bast så jag är kanske inte rätt man att jämföra med.

Doctor Snuggles
2008-08-12, 13:31
Mindre mängder dagligt intag av alkohol är inte negativt för hälsan, tvärtom - det har visats i ett flertal studier att det minskar inflammationer i kroppen. För äldre kvinnor som drack 2.5 glas vitt vin om dan har det dessutom visat att det ökar insulinsensitiviteten. http://www.tno.nl/downloads/pb_2008_27_relatie_matig_alcoholgebruik_diabetes.p df

Lexidos
2008-08-12, 14:20
Är det "bättre" att dricka ren sprit ex whisky än öl? Känns som så borde vara fallet

Doctor Snuggles
2008-08-12, 14:31
Är det "bättre" att dricka ren sprit ex whisky än öl? Känns som så borde vara fallet

Inte riktigt fastställt vad jag vet, men det lutar snarare åt tvärtom. De flesta studier är på vin och öl, så det kan också vara så att antioxidanter o dyl i dryckerna medverkar till hälsoeffekten. Man vet t.ex. att reservatolen som i varierande grad finns i rött vin har positiva hälsoeffekter.

TylerDurden84
2008-08-17, 17:58
Är det "bättre" att dricka ren sprit ex whisky än öl? Känns som så borde vara fallet

Bättre för vad? Öl och vin kan visserligen ge dig lite antioxidanter + vitaminer, men om det är frågan om vad man går ner mest i vikt av får du främst ta hänsyn till den alkoholdrycken som ger dig minst energi. Man dricker i regel inte lika mycket whiskey/rensprit som öl så det blir svårt att jämföra. Räkna själv ut här:

(Detta kcal/deciliter)

* Punsch och likör - 260 kcal
* Konjak och whisky - 245 kcal
* Brännvin, vodka, gin och rom - 225 kcal
* Portvin - 170 kcal
* Vitt vin, sött - 100 kcal
* Rött vin - 70 kcal
* Vitt vin, torrt - 70 kcal
* Starköl - 50 kcal
* Lättöl - 25 kcal

(källa: Systembolaget)

Three pigs
2008-08-17, 18:23
Man tror fan inte att starkare sprit innehåller så mycket kalorier som det gör. Men fan alltså..

forandramittliv
2008-08-17, 18:29
Men sen dricker man ju inte hur många deciliter som helst per kväll, men det blir flera liter öl.

En halvliter starköl
5 * 50 = 250

alltså lika mycket som en dl sprit :O

Lexidos
2008-08-17, 18:59
Men sen dricker man ju inte hur många deciliter som helst per kväll, men det blir flera liter öl.

En halvliter starköl
5 * 50 = 250

alltså lika mycket som en dl sprit :O

O sen blir det ju så att man iallafall dricker kasnke 6 öl på en kväll.

TylerDurden84
2008-08-17, 21:02
Så frågan.. är sprit onyttigare än öl och vin går inte att svara på rak arm. Men för alla som vill få i sig minst kalorier så bör rensprit + ev lightdryck/bubbelvatten vara "bäst" ur den synpunkten.

Lexidos
2008-08-18, 06:54
Så frågan.. är sprit onyttigare än öl och vin går inte att svara på rak arm. Men för alla som vill få i sig minst kalorier så bör rensprit + ev lightdryck/bubbelvatten vara "bäst" ur den synpunkten.

hehe back to den gamla hederliga vodka-loka groggen då :D