handdator

Visa fullständig version : Köp av nya In-ear lurar, behöver tips!


Jimmymardberg
2008-08-10, 21:38
Nu har jag tänkt skaffa nya In-ear pluggar till mp3n. Sånna man trycker in i örorna och tätar alltså...

Tyvärr har jag bristande erfarenhet av dessa och kan istort sett ingenting om vilket som låter bra och så. Därför söker jag nu hjälp av er, gärna ni som testat många olika märken och så!

Budgeten är max 1000kr, gärna en bit under :)


Ös in med tips nu! Förklara också varför dem är bra/dåliga. Hur låter dem i diskant, mellanregister och bas? Ös på! :hbang:

Hades
2008-08-10, 21:42
Jag har tipsat om Jays d-Jays i någon annan tråd, och kan fortfarande rekommendera dem. Välbalanserat och klart ljud. Vissa tycker att det är för lite bas, jag tycker det är perfekt. Sitter som gjutna i mina öron (man får med 4 olika storlekar på gummipluggen) och stänger ute nästan lika mycket ljud som en öronpropp. Diskreta och snygga. Runt 650 spänn.

Jimmymardberg
2008-08-10, 22:29
Okej, ska kika vidare på dem :) Har du testat några andra?
Tack för svaret, väntar på fler! :D

FillilutteN
2008-08-10, 23:49
Tänkte precis gå in och skriva d-jays, men det var ju redan gjort. Här får du iaf en till som håller med om nästan allt i föregående inlägg ang d-jays.
Jag hade gärna haft lite mer bas, men det beror såklart på spelaren i sig till stor del.
Spelar min musik från en iPhone 2G.
Annars är de superbra, sitter verkligen perfekt i mina öron och den bästa diskanten jag lyssnat på vad det gäller in-ear.
Annars är diskanten något som lätt skär i vissa frekvenser/toner, men det har aldrig hänt med d-jayshörlurarna för min del.

En gnutta mer bas och de hade fått en 10:a! Nu blir det en stark 9a, grymt snabb och bra support har de också. Alltid ett STORT plus!

Kimball
2008-08-11, 10:06
Hijackar tråden lite och kollar om någon vet vart man kan få tag på en liten kort förlängningssladd? 3.5mm hane -> 3.5mm hona då dvs? Knäcker nog ett par hörsnäckor varje kvartal, och det är alltid pga att sladden som sitter i mp3n blir glapp på något vis, och detta problemet tordes då fixas med en sådan liten (max 20-30cm) kabel.

3.1415926535
2008-08-11, 12:04
Clas Ohlson

donpedro
2008-08-11, 12:10
Hijackar tråden lite och kollar om någon vet vart man kan få tag på en liten kort förlängningssladd? 3.5mm hane -> 3.5mm hona då dvs? Knäcker nog ett par hörsnäckor varje kvartal, och det är alltid pga att sladden som sitter i mp3n blir glapp på något vis, och detta problemet tordes då fixas med en sådan liten (max 20-30cm) kabel.

www.replug.com .. finns nog på ebay skaruse :hbang:

Jimmymardberg
2008-08-11, 13:55
Kanske blir ett par d-jays :) Inte någon som testat Shure serien?

MEDiAHORAN
2008-08-11, 14:02
Vill slå ett slag för Creative ep-630, känns rätt balanserade :) Men har inte lyssnar på de dyrare lurarna som nämns...

Rahf
2008-08-11, 14:11
Har inga referenser på andra lurar än Koss Spark Plug tyvärr. Är rätt nöjd med dem dock, se till att skaffa Spark Tip (annan plugg än originalet) så sitter de riktigt bra. Ljudet anser jag vara bra, lite fipplande med EQ så ordnar det sig.

Totalpriset ligger väl på runt 200SEK och den återfinns på Teknikmagasinet

Deceiver85
2008-08-11, 14:37
Till min Creative Zen Stone kör jag med in-earlurarna från ett Sony Ericsson HPM-75 handsfree. Funkar prima!

vesterberg
2008-08-11, 15:10
jag är också på jakt, men jag vill ha sladd på max 2-3dm. finns det?

Larsson
2008-08-11, 16:05
Jag har köpt ett par Shure E-110, är väldigt nöjd med dem. De sitter perfekt och de har bra ljud. Jag hittade mina för 779:- för cdon.

Baan
2008-08-11, 16:23
Har ett par ganska välanvända Shure E2C som jag är nöjd med. Tror dock modellen har utgått och ersatts med den Larsson ovan köpte. Kan inte säga att jag jämfört med andra lurar i samma prisklass men det är tydlig skillnad jämfört med billiga lurar (0-200 kr). Ljudet känns neutralt, lagom med bas och så.

FillilutteN
2008-08-11, 16:30
jag är också på jakt, men jag vill ha sladd på max 2-3dm. finns det?

Efterfrågan verkar stor på den typ av läng vad det gäller förlängningskablar 3,5mm hane till 3,5mm hona. Men jag har letat förbrilt utan framgång tyvärr. Ebay och googlat, när man väl hittar något är det US only oftast.

Surt.

Kimball
2008-08-11, 16:44
Efterfrågan verkar stor på den typ av läng vad det gäller förlängningskablar 3,5mm hane till 3,5mm hona. Men jag har letat förbrilt utan framgång tyvärr. Ebay och googlat, när man väl hittar något är det US only oftast.

Surt.

Exakt, tycker jag sökt på allt möjligt både på ebay och google, men inte vart människa att finna nåt vettigt. Och då anser jag mig inte va någon sådär supersöknoob heller :(

För att hålla sig ontopic så föreslår jag Sennheiser mx500, dock är nog modellen 3-4år föråldrad idag, vet inte vilken som anses som efterföljare heller, men de är prisvärda idag så wth!

NiXPhoenix
2008-08-11, 17:19
...

För att hålla sig ontopic så föreslår jag Sennheiser mx500, dock är nog modellen 3-4år föråldrad idag, vet inte vilken som anses som efterföljare heller, men de är prisvärda idag så wth!



Har också MX500 men är de verkligen nåt vidare i jämförelse med dyra lurar?
Jag köpte mina för mer än 4 år sen, säg 5½ år sen... De kostade då ca 250kr på Expert, jag är ingen finkännare när det kommer till ljud men jämförde en eller två låtar upprepade gånger jämfört med de MX300 jag fick med spelaren. Kunde inte höra mycket till skillnad, det är möjligt att den fanns men den var närmast mikroskopisk isåfall.

Men visst tycker jag att det är bra ljud i dem med min iRiver T60, det gör jag absolut. :)

Halldin
2008-08-11, 17:41
Har haft två st. Ultimate Ears Metro fi.2.
Var varsam och använde den medföljande läderpåsen för att förvara dom osv, men likförbannat pajade vänster hörlur på båda efter 2-3 månader.

När dom funkade var dock ljudet jättebra.

När jag blev less på att skicka in dom på garantin testade jag Creative Zen Aurvana istället. Dessa har också helt OK ljud, lite klena i basen möjligen.
Dessa har dock också börjat krångla, det hände väl kanske efter 6-8 månader.

Dom glappar som fan, kan funka om man sitter helt still och har sladden helt utsträckt men annars är det hopplöst.


Vet faktiskt inte vad man ska säga om detta, verkar ju vara kass kvalitet på snäckor, eller så har jag otur. Jag har definitivt inte varit ovarsam dock.

Larsson
2008-08-11, 17:49
Har haft två st. Ultimate Ears Metro fi.2.
Var varsam och använde den medföljande läderpåsen för att förvara dom osv, men likförbannat pajade vänster hörlur på båda efter 2-3 månader.

När dom funkade var dock ljudet jättebra.

När jag blev less på att skicka in dom på garantin testade jag Creative Zen Aurvana istället. Dessa har också helt OK ljud, lite klena i basen möjligen.
Dessa har dock också börjat krångla, det hände väl kanske efter 6-8 månader.

Dom glappar som fan, kan funka om man sitter helt still och har sladden helt utsträckt men annars är det hopplöst.


Vet faktiskt inte vad man ska säga om detta, verkar ju vara kass kvalitet på snäckor, eller så har jag otur. Jag har definitivt inte varit ovarsam dock.

Jag köpte också ett par Ultimate Ears fi.2 min vänster lur gick sönder efter en vecka ungefär. Sedan var jag aldrig nöjd med passformen på dem. De hade en tendens att ramla ut ur örat hela tiden.

Jimmymardberg
2008-08-11, 20:18
Verkar iaf inte bli några Ultimate Ears då :)
Ska kika mer på Shure och D-jays iaf :p

OggeP
2008-08-11, 20:25
Jag kör med Ultimate Ears Super Fi 3, riktigt bra ljud och de sitter bra med skummgummikuddarna. Tyvärr har de glappat lite i kontakten, men den är utbytbar och kostar en hundring.

Jimmymardberg
2008-08-11, 20:27
OggeP: Har du testat några andra som du kan jämnföra med? :)

OggeP
2008-08-11, 20:33
OggeP: Har du testat några andra som du kan jämnföra med? :)

Jag har testat AKG K324P(som jag ägde innan) och Sennheiser CX300. Ljudet är bättre i UE men de sitter inte lika bra som AKG.

Vill du ha billiga lurar som med bra ljud så kostar UE Metro 2, 295:- på prisjakt, ordinareie pris är 595:-

Larsson
2008-08-11, 20:40
Jag har testat AKG K324P(som jag ägde innan) och Sennheiser CX300. Ljudet är bättre i UE men de sitter inte lika bra som AKG.

Vill du ha billiga lurar som med bra ljud så kostar UE Metro 2, 295:- på prisjakt, ordinareie pris är 595:-

Dock ställer jag mig ytterst tveksam till kvaliten på UE. I varje fall på den modellen, eftersom både jag och Halldin fick problem.

Jimmy jag tycker du ska överväga att köpa Shure, passaformen mellan Shure och de UE lurar jag köpte är inte ens jämförbara. Shure sitter där dom sitter, tills du tar ut dem.

FillilutteN
2008-08-11, 20:41
Shure är grymt bra märke, alltid kvalite och bra ljud. Sen kostar dom en del dock.

Hade Creative Zen aurvana innan mina d-jays och rekommenderar dessa inte till någon längre!
Högerluren pajade helt plötsligt, mitt i en låt, lät som om membranet lossnade på ljudbilden som blev.
Har i efterhand läst på forum att det är fler som ratar Aurvana-lurarna sedan dessa pajat för dom.
Min kompis köpte också Aurvana i samband med att jag gjorde det och påstod att de var bra lurar, han gick på det, tyvärr. För hans gick också sönder efter några månader.
Ser man sedan på priset så är det relativt nära varandra, då är ju d-jays ett solklart val tycker jag.

Hade köpt dom på Webhallen, skickade tillbaka och sa att jag hellre ville ha ett par d-jays. Inte ångrat det en dag. Allt är bättre, passformen, utseendet och såklart ljudet. Funderar på att stiga upp till ett par q-jays men vet inte om jag vågar med tanke på att jag är tankspridd och lätt kan förlägga småsaker.

För belysa en negativ, om än väldigt liten sådan, så började förlängningskabeln man fick med glappa och la till slut av helt, detta var ett känt problem hos Jays och efter mailkontant med en mycket trevlig anställd så fick jag reda på att detta var åtgärdat och att det numera följer med en förbättrad variant som ska hålla betydligt bättre.

Hades
2008-08-11, 20:48
Shure är grymt bra märke, alltid kvalite och bra ljud. Sen kostar dom en del dock.

Hade Creative Zen aurvana innan mina d-jays och rekommenderar dessa inte till någon längre!
Högerluren pajade helt plötsligt, mitt i en låt, lät som om membranet lossnade på ljudbilden som blev.
Har i efterhand läst på forum att det är fler som ratar Aurvana-lurarna sedan dessa pajat för dom.
Min kompis köpte också Aurvana i samband med att jag gjorde det och påstod att de var bra lurar, han gick på det, tyvärr. För hans gick också sönder efter några månader.
Ser man sedan på priset så är det relativt nära varandra, då är ju d-jays ett solklart val tycker jag.

Hade köpt dom på Webhallen, skickade tillbaka och sa att jag hellre ville ha ett par d-jays. Inte ångrat det en dag. Allt är bättre, passformen, utseendet och såklart ljudet. Funderar på att stiga upp till ett par q-jays men vet inte om jag vågar med tanke på att jag är tankspridd och lätt kan förlägga småsaker.

För belysa en negativ, om än väldigt liten sådan, så började förlängningskabeln man fick med glappa och la till slut av helt, detta var ett känt problem hos Jays och efter mailkontant med en mycket trevlig anställd så fick jag reda på att detta var åtgärdat och att det numera följer med en förbättrad variant som ska hålla betydligt bättre.

Jo, jag kan nämna att mina första d-jays började glappa i kontakten (tyvärr inte i förlängningskabeln). Nu har det börjat glappa även i förlängningskabeln till ersättningslurarna. Men så är jag inte särskilt varsam med dem heller.

FillilutteN
2008-08-11, 20:59
Jo, jag kan nämna att mina första d-jays började glappa i kontakten (tyvärr inte i förlängningskabeln). Nu har det börjat glappa även i förlängningskabeln till ersättningslurarna. Men så är jag inte särskilt varsam med dem heller.

Tråkigt, men det går alltid att reklamera så det löser sig nästan alltid till det bästa. Sen är det ju inget plus direkt. Men nu får jag ju ett par helt nya d-jays + alla tillbehör :)
Skickar bara in själva hörlurarna nämligen.

Jimmymardberg
2008-08-22, 18:23
Väcker liv i denna tråd då jag köpt ett par in-ear..

Jag valde "V-moda Bass Freq"
Man kan väl fråga sig varför?

Lurarna kostade 290kronor på komplett, inte för dyrt tycker jag.
Lurarna har fått bra betyg på många ställen.
Lurarna är inte av det kändaste märkerna, går kanske inte så mycket på märket.
Lurarna är väl inte de absolut snyggaste. Som jag brukar tänka, "Desto fulare luren är, desto mer har de satsat på ljudet!" ;)


Sammanfattningsvis så rekommenderar jag dem starkt oavsett tidigare erfarenheter. Är i mitt tycke minst lika bra som mina Koss Porta Pro lurar! Bra prispeng på ett par in-ear med tryck i bas, men ändå så att diskant och mellanregister finns där! Känns knappt som att jag har dem i öronen heller, STORT +

Tveka inte, KÖP!


/ Jimmy M.

Kimball
2008-08-22, 22:09
Ingen som har nå tips på klassiska öronsnäckor utan skumgummikuddar? Gillar det inte riktigt, då den klassiska varianten sitter kanon i mina öron i de flesta fall. Men det verkar inte allt för lätt att finna nå recensioner eller nåt alls om den sortens lurar nu för tiden?

Jimmymardberg
2008-08-22, 22:12
Ingen som har nå tips på klassiska öronsnäckor utan skumgummikuddar? Gillar det inte riktigt, då den klassiska varianten sitter kanon i mina öron i de flesta fall. Men det verkar inte allt för lätt att finna nå recensioner eller nåt alls om den sortens lurar nu för tiden?

Varsågod kompis ;)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s21684349&o=produkt_betyg

WHITEFOLKS
2008-08-23, 06:05
Väcker liv i denna tråd då jag köpt ett par in-ear..

Jag valde "V-moda Bass Freq"
Man kan väl fråga sig varför?

Lurarna kostade 290kronor på komplett, inte för dyrt tycker jag.
Lurarna har fått bra betyg på många ställen.
Lurarna är inte av det kändaste märkerna, går kanske inte så mycket på märket.
Lurarna är väl inte de absolut snyggaste. Som jag brukar tänka, "Desto fulare luren är, desto mer har de satsat på ljudet!" ;)


Sammanfattningsvis så rekommenderar jag dem starkt oavsett tidigare erfarenheter. Är i mitt tycke minst lika bra som mina Koss Porta Pro lurar! Bra prispeng på ett par in-ear med tryck i bas, men ändå så att diskant och mellanregister finns där! Känns knappt som att jag har dem i öronen heller, STORT +

Tveka inte, KÖP!



/ Jimmy M.
V-moda har jag också bra erfarenheter av. Då främst deras Vibe-lurar men det verkar vara bra kvalitet på deras grejer.

Kimball
2008-08-23, 18:00
Varsågod kompis ;)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s21684349&o=produkt_betyg

Jo, kan också sortera på prisjakt ;P
Var mer förvånad över hur få recensioner det finns på den typen lurar. Är det bara in-ear som gäller? Finner det så jäkla olustigt att trycka in dem långt, och allmänt "rädd" för att förlora gummikuddarna osv. Kanske dags att ta steget. V-moda lurarna såg ju riktigt söta ut också.. ett par knallrosa! :hbang:

ccla
2008-08-23, 18:06
Jag köpte ett par Shure SE110 som jag älskar. Var på rea och gick på under tusenlappen. Minns inte exakt. Rekommenderas STARKT. Fast dom är ganska seriösa: stora in-ear, dödar allt ljud runt omkring. Satt i bilfärjekön på landet med dom och började läsa nån skit, tre bilar hand ilsket köra om mig när jag inte upptäckt att påkörningen hade påbörjats. Bah.

astrodog
2008-08-23, 22:10
Jag köpte nyligen Sony MDR-AS50G. De har en väldigt intressant sladdlösning med en kort sladd varpå det sitter en klämma, så att man kan ha sin spelare fäst på överarmen t.ex (om man har en fästanordning för spelaren). Kommer även med en extra bit sladd.

MEN det bästa med denna spelaren är de halv-in-ear pluggarna som sitter fast med ett flexibelt nackband som hela tiden håller dem på plats. Det blir ingen ljuddämpning i öronpluggsklass, utan mer som att du satte ett lillfinger över öroningången.

Jag ville ha mina lurar till intervallöpning och jag har aldrig lyckats få dem att ramla ur öronen, men ibland så kan de sätta sig så att det blir nån liten ljudlucka mellan öra/öronplugg, det handlar alltså om max 1 mm i skift, men om man är känslig för att de ska täcka stenhårt hela tiden så kanske man får korrigera då och då.

Har inget att klaga på ljudet. Det är inga X-tra bass lurar, men sånt kan min spelare sköta.

Främsta anledningen till att jag köpte dessa och inte några mera IN-ear, var att jag ville ha nåt som mekaniskt höll fast dem. Har inte provat övriga in-ear men jag hade starka misstankar att de skulle falla ut vid t.ex. löpning, vridning, svettning, drag i sladd etc.

Frantic
2008-08-23, 23:05
Tips på hörlurar som inte är in-ear? Mitt tredje par Porta Pro har nyss börjat glappa i kontakten så jag har tröttnat på dem. Finns det några bra lurar i samma prisklass?

astrodog
2008-08-23, 23:48
Tips på hörlurar som inte är in-ear? Mitt tredje par Porta Pro har nyss börjat glappa i kontakten så jag har tröttnat på dem. Finns det några bra lurar i samma prisklass?

Har du testat dem i annan spelare? Eller du menar inuti själva kontaktdonet? För mig är det alltid spelarens billiga interna rörliga kontakter som strular, de är ofta inte guldpläterade som man ju normalt sett ser på hörlurskontakter. Därför kan det bildas nån slags korrosionsskikt. Att hörlursshanar går sönder händer mig dock aldrig med kvalitets grejer, som jag ändå tycker porta pro är. Du kanske misshandlar dem en del :)

Sen så dem jag skrev om precis, MDR-AS50G, det är ju inte exakt in-ear men inte open air heller. Men de har ju ett nackband så de sitter kvar som bara den. Fick dem för 412 kr inkl. frakt från megastore.

Frantic
2008-08-23, 23:52
Har du testat dem i annan spelare? Eller du menar inuti själva kontaktdonet? För mig är det alltid spelarens billiga interna rörliga kontakter som strular, de är ofta inte guldpläterade som man ju normalt sett ser på hörlurskontakter. Därför kan det bildas nån slags korrosionsskikt. Att hörlursshanar går sönder händer mig dock aldrig med kvalitets grejer, som jag ändå tycker porta pro är. Du kanske misshandlar dem en del :)



De förra misshandlade jag rätt bra men de här har jag varit väldigt försiktig med. Det är samma problem i min nya laptop som i mp3-spelaren och felet uppstod samtidigt på både laptopen och mp3an

Kimball
2008-08-27, 22:53
I joined the dark side... gav upp och offrade mina klassiska hörsnäckor mot ett par V-moda Bass Freq, och GOD DAMN! Ångrar inte valet en sekund. Bättre passform och trevligt ljud har jag inte upplevt på mycket länge med mp3n. xD

tobbo
2008-08-28, 15:36
Hijackar tråden lite och kollar om någon vet vart man kan få tag på en liten kort förlängningssladd? 3.5mm hane -> 3.5mm hona då dvs? Knäcker nog ett par hörsnäckor varje kvartal, och det är alltid pga att sladden som sitter i mp3n blir glapp på något vis, och detta problemet tordes då fixas med en sådan liten (max 20-30cm) kabel.

Följdfråga: Påverkas ljudkvaliten märkbart av förläningssladd? Ingen aning om hur det fungerar.

hultman
2008-08-28, 20:33
Följdfråga: Påverkas ljudkvaliten märkbart av förläningssladd? Ingen aning om hur det fungerar.

Knappast. Ljudet blir aldrig särskilt bra hörlurar, oavsett prisklass och ambitioner. Att några decimeter sladd skulle vara den svagaste länken har jag väldigt svårt att tro.

Köpte förresten några lurar på hifiklubben igår från deras eget märke Argon. Jämförde med dyrare lurar och märkte rätt fort att jag inte hade någon lust att betala mer än 350 spänn för ljud som inte går att jämföra med en schysst anläggning.

hultman
2008-08-28, 20:43
Tänkte slänga in en reservation i efterhand. Naturligtvis kan hörlurar låta bra, men in-ear-lurar gör det knappast. Särskilt inte i rimlig prisklass.

Halldin
2008-08-28, 21:16
Tänkte slänga in en reservation i efterhand. Naturligtvis kan hörlurar låta bra, men in-ear-lurar gör det knappast. Särskilt inte i rimlig prisklass.
Det är en helt otrolig skillnad mellan skräpet som skickas med och lurar i prisklassen ~500kr enligt min erfarenhet. Lätt värt det ifall man tycker om musik och använder mp3-spelaren flitigt.

Dock förstår jag inte argumentet att man inte vill betala mer än x kr för att det inte går att jämföra med en schysst anläggning; in-ear lurar är portabla och alltså något man har med sig till mp3-spelaren när man är ute och går, springer, åker tåg osv. Det är knappast rättvist att jämföra det med en stationär anläggning som väger åtskilliga kg och troligen kostar mycket mer.

En sådan kan man ju för all del ha hemma men det är trevligt att ha bra ljud på språng med, tycker jag.

tuben
2008-08-28, 22:04
Köpte själv ett par jays q-jay igår för att mina gamla Shure E2C nu gett upp i kabeln

Efter cirka två timmars lyssnande så har redan lurarna halvt gett upp och låter rent ut sagt dåligt.

Kul med måndagsexemplar :thumbup:

Jimmymardberg
2008-08-28, 23:00
I joined the dark side... gav upp och offrade mina klassiska hörsnäckor mot ett par V-moda Bass Freq, och GOD DAMN! Ångrar inte valet en sekund. Bättre passform och trevligt ljud har jag inte upplevt på mycket länge med mp3n. xD


Fint att du är nöjd! Det är jag med ;) :hbang: