handdator

Visa fullständig version : Starten, marklyft


KaptenKnäsvag
2008-08-10, 16:34
Vilken övning kan hjälpa till att öka styrkan i de första ~20 centimetrarna av marklyft?

regus
2008-08-10, 16:40
Marklyft till knäna
Marklyft från podium.

Jag har funderat på om snortunga kronlyft kan göra en mer startstark i marken då man kan lassa på ganska mycket vikt och på så sätt lära kroppen att dra igång en tyngre vikt. Men jag har inte riktigt bestämt mig om jag tycker så eller inte.

mini
2008-08-10, 16:40
Vilken övning kan hjälpa till att öka styrkan i de första ~20 centimetrarna av marklyft?

Långa mark, långa mark, långa mark, knäböj, goodmornings, långa mark.

jwzrd
2008-08-10, 16:48
Mage och benträning. Du behöver ohyggligt starka ben och en ännu starkare bål som ska hålla det hela på plats.

KaptenKnäsvag
2008-08-10, 17:28
Rekomenderar ni kronlyft?

jwzrd
2008-08-10, 17:30
Rekomenderar ni kronlyft?

Det brukar inte ses som en övning för starten i marklyft även om den nog inte är värdelös på det. Rörlighetsträning (långa marklyft; stretch), teknikträning (vanliga marklyft, fokus på att göra rätt i starten), träning (marklyft, långa marklyft, benträning, magen).

mini
2008-08-10, 17:32
Rekomenderar ni kronlyft?

Kronlyft är en bra övning, men jag tror att det finns mer effektiva övningar för att öva starten.
Frågan är naturligtvis också vad som är din svaga länk. Ben, röv, bål?

EkarN
2008-08-11, 00:01
Kronlyft är väl mer för den övre delen av lyftet?

Deceiver85
2008-08-11, 00:31
Tunga och djupa knäböj

Chrillee
2008-08-11, 01:26
Känner samma problem, kör nästan bara raka mark nu för tiden då jag inte orkar i början men ryggen vill mer.

Knäböj är lösningen då? ;D

Scratch89
2008-08-11, 04:58
Vilka magövningar rekommenderar jwzrd? Jag känner att jag har liknande problem som trådskaparen.

mini
2008-08-11, 08:23
Känner samma problem, kör nästan bara raka mark nu för tiden då jag inte orkar i början men ryggen vill mer.

Knäböj är lösningen då? ;D

Ja. Knäböj och goodmornings. Starkare ben, röv och bål.

Sheogorath
2008-08-11, 10:27
Ja. Knäböj och goodmornings. Starkare ben, röv och bål.

Beroende på stil. Det är ju f.f.a. quadsen och röven som drar igång lyftet om man har en lägre startposition. När jag hade lägre start hjälpe utfall mycket bra.

z_bumbi
2008-08-11, 10:34
Känner samma problem, kör nästan bara raka mark nu för tiden då jag inte orkar i början men ryggen vill mer.

Knäböj är lösningen då? ;D

Att köra mark är nog en ännu bättre början, kör du inte övningen är det mycket svårt att bli bättre på den. Sänk vikten och jobba på att dra på rätt sätt. Sen kompleterar du med böj etc för att bli starkare i muskler som du märker är ett problem.

jwzrd
2008-08-11, 11:00
Vilka magövningar rekommenderar jwzrd? Jag känner att jag har liknande problem som trådskaparen.

Det där är en klurig fråga. Jag kan säga vad jag själv använder istället: crunches och fetknoppens magövning (som direkta övningar då). Men jag ska återupptag utrullningar med skivstång och även repdrag (vad i helvete kallade jag den övningen när jag körde den sist?). Man står upp och drar ned ett rep/handtag genom att fälla framåt i höften. Båda sista är till större delen statiska för magen och går mycket genom höftböjarna.

Mourten
2008-08-11, 12:08
Det där är en klurig fråga. Jag kan säga vad jag själv använder istället: crunches och fetknoppens magövning (som direkta övningar då). Men jag ska återupptag utrullningar med skivstång och även repdrag (vad i helvete kallade jag den övningen när jag körde den sist?). Man står upp och drar ned ett rep/handtag genom att fälla framåt i höften. Båda sista är till större delen statiska för magen och går mycket genom höftböjarna.


kabel crunches ?*popcorn*

jwzrd
2008-08-11, 12:22
kabel crunches ?*popcorn*

Nej. Crunches sker inte i höften utan i magen.

JoeyP
2008-08-11, 12:22
kabel crunches ?*popcorn*

Jag tycker om ´kabelcrunches!