handdator

Visa fullständig version : Hyra lägenhet i andra hand?


X-Change
2008-08-10, 16:09
Antagligen kommer jag flytta snart och det som är mest aktuellt är att hyra i andra hand, eller hyra ett rum i en lägenhet.
Och jag undrar vad man ska tänka på? Vad brukar finnas med i kontraktet? Hemförsäkring osv.

Vad ska jag se upp med? och vad kan jag ställa för krav på min hyresvärd?

maaherra
2008-08-10, 16:21
Se till att gå igenom inventarielistan ordentligt så det inte blir något tjaffs ifall något går sönder eller dylikt.

Det är faktiskt inte mer jag kommer att tänka på som du behöver veta, skriver ni bara ett ordentligt kontrakt finns det mesta reglerat i lagen redan vad gäller uppsägningstider mm.

Scratch89
2008-08-10, 18:27
Vart ska du flytta?

X-Change
2008-08-11, 02:19
Vart ska du flytta?
Jag står i bostadskö på lägenheter i göteborg sedan ett tag tillbaka. Dit vill jag helst.
Men i denna stund har jag blivit antagen till Högskolan i Gävle, och om jag hinner och kan skaffa en lägenhet i tid ska jag ge utbildningen en chans (pröva 1-2 månader till en början), eftersom den inte var mitt förstahandsval.

Kommer jag till götet kan du skriva upp att jag hör av mig, scratch! ;)

X-Change
2008-08-11, 02:22
Se till att gå igenom inventarielistan ordentligt så det inte blir något tjaffs ifall något går sönder eller dylikt.

Det är faktiskt inte mer jag kommer att tänka på som du behöver veta, skriver ni bara ett ordentligt kontrakt finns det mesta reglerat i lagen redan vad gäller uppsägningstider mm.
Tackar! Låter som det är nemas problemas då! ;)

Scratch89
2008-08-11, 05:01
Vi har ett gästrum som kan fyllas vid behov...