handdator

Visa fullständig version : Bulk och deff


Mekis
2008-08-10, 16:03
För att bygga muskler så måste man bulka annars är det omöjligt att bygga muskler? Och om man inte bulkar så är man på gymmet för att typ deffa. Är det meningslöst att gymma om man har som mål att bygga muskler om man bara skulle hålla sig till vanlig kost, (normal frukost, normal lunch, middag direkt efter träning, kvällsmål) och en massa frukter, alltså ingen bulk..

Min fråga är alltså, är det meningslöst att gå till gymmet och pumpa om man har som mål att bygga större muskler men inte tänker bulka?

KaptenKnäsvag
2008-08-10, 16:27
Du får inte större muskler utan att äta dig tyngre.

regus
2008-08-10, 16:31
Min fråga är alltså, är det meningslöst att gå till gymmet och pumpa om man har som mål att bygga större muskler men inte tänker bulka?

Nej. Men väger du 80kg utan fettvikt att kapa så måste du gå upp i vikt för att få större muskler.

Per B
2008-08-10, 16:42
Du får inte större muskler utan att äta dig tyngre.

När ska den myten dö? *gah!*

Three pigs
2008-08-10, 17:28
När ska den myten dö? *gah!*

Gärna ikväll tack.

Wao
2008-08-10, 18:12
Du behöver inte bulka för att bygga, men det går ju betydligt fortare.

HanneJoelsson
2008-08-10, 19:23
För att bygga muskler så måste man bulka annars är det omöjligt att bygga muskler? Och om man inte bulkar så är man på gymmet för att typ deffa. Är det meningslöst att gymma om man har som mål att bygga muskler om man bara skulle hålla sig till vanlig kost, (normal frukost, normal lunch, middag direkt efter träning, kvällsmål) och en massa frukter, alltså ingen bulk..

Min fråga är alltså, är det meningslöst att gå till gymmet och pumpa om man har som mål att bygga större muskler men inte tänker bulka?

Får man fråga varför du inte vill bulka?

creperiet
2008-08-10, 21:14
Och om man inte bulkar så är man på gymmet för att typ deffa.

Lägg dig på energibalans, näringstajma och träna skiten ur dig så ska du se innebörden av "stenhård". Om tio år.:D

Mekis
2008-08-10, 22:29
Får man fråga varför du inte vill bulka?

Skulle aldrig klara av att gå på diet eller liknande efter bulkningen, och vill inte gå runt och vara mullig heller


När ska den myten dö? *gah!*

Det undrar jag ocskå.. Kan inte vara möjligt att man måste bulka för att få en muskulös kropp, kolla Brad Pitt tex, när bulkade han?

Exhale_
2008-08-10, 22:32
Det undrar jag ocskå.. Kan inte vara möjligt att man måste bulka för att få en muskulös kropp, kolla Brad Pitt tex, när bulkade han?

Här har vi ett hängivet Brad Pitt-fan ser jag.. Vad vet du om hans eventuella viktuppgångar egentligen? :P

Bara för att det heter bulka behöver ju inte det betyda att man äter sig smällfet. Man kan ligga på ett mindre energiöverskott under en längre tid istället.

Givetvis kan man försöka bygga i energibalans också, det lär bara ta lite längre tid samtidigt som det kräver mer av dig när det gäller näringstiming.

Mekis
2008-08-10, 23:46
Givetvis kan man försöka bygga i energibalans också, det lär bara ta lite längre tid samtidigt som det kräver mer av dig när det gäller näringstiming.

Tack, det var d jag ville veta.. Har bara hört att man ENDAST bildar muskler vid bulkning..

Ligger man på kcal plus minus 0 de dagar man styrketränar bygger man alltså muskler iaf med rätt näringstiming?

Går det även att bygga muskler om jag har bränt ca 3500 kcal och fått i mig ca 3300 kcal en dag då jag styrketränar ifall jag fyller på med protein och kolhydrater hela tiden?

Ape3
2008-08-11, 03:03
Svårt att jämföra sig med Brad Pitt när han har en personlig tränare och en personlig kock.

Scratch89
2008-08-11, 04:55
Ni måste inse att man inte kan springa omkring och försöka mäta energibalans hela dagarna. Dels för att man är övervägande anabol eller katabol olika tider på dygnet, och dels dygnet i helhet, och dels veckan i helhet.
Du kan vara anabol och träna hela veckan, för att sedan vara stenpackad från fredag eftermiddag till söndag; då byggs det nog rätt så lite muskler.

Det finns tre tusen faktorer som spelar roll, som näringstiming, hur man ser på vissa tidsperioder osv. Självklart kan man bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, men med samtidigt menas inte samma nanosekund.

Per B
2008-08-11, 06:51
Det jag kallade myt är att man måste gå upp i vikt för att bygga muskler. Men observera att detta inte innebär att man aldrig ligger på energiöverskott, utan att man med rätt tajming koncentrerar det till tiden runt styrketräningspassen och kompenserar det med ett energiunderskott övrig tid. Beroende på hur många pass i veckan man kör kan man här använda sig av tidsperioder på kanske 6 timmar eller upp till 24 timmar. Jag försöker själv anamma detta: jag tränar vid lunch, och äter således en rejäl frukost, en rejäl lunch och ett rejält eftermiddagsmål, för att sen äta väldigt energisnålt på kvällen för att hamna på energibalans (eller ett litet underskott) över dygnet.

När man talar om energibalans/-underskott/-överskott så kan man använda dessa relativt korta tidsperioder, men (enligt mig) så kan man det inte när det handlar om att gå upp/ner i vikt. Viktförändringen över några dagar beror framförallt på förändringar i vätskebalans, tarminnehåll, inlagrat muskelglykogen o s v. Så säger man "gå upp i vikt" så menar man rimligtvis minst över en period av en vecka, men det kan ju inte (enligt förklaring ovan) baseras på en enda vägning heller.

Mellitus
2008-08-11, 08:23
Min polare har tränat på gym i runt 10 år och jag har aldrig sett honom vara mullig eller överviktig. Trots det är han rätt grov idag med svensson mått mätt. Visst, han hade förmodligen varit större om han hade ätit som en gris, men alla har väl inte som mål att bli så stora som möjligt.

Och dom flesta som frågar om bulkning och deffing här kommer ju ändå ha tappat intresset för träning om nåt år (nån månad) och då är ni bara feta snubbar som sitter i soffan och trycker jordnötter och dricker bärs. ;)

Eddie Vedder
2008-08-11, 08:55
Det känns som den här tråden är ett enda stort missförstånd i termer som "bulk" och "viktuppgång".

Allt det handlar om är att träna hårt och käka i dom mängder som ens målsättning kräver. Att inte vilja öka i vikt men öka i muskelmassa är ju totalt motsägelsefullt, det är ju just en ökad kroppsmassa som eftersträvas och således tyngre kropp.

Den tyngre kroppen behöver man dock inte nå genom att grisa upp sig flera kg i veckan. Där finns dock risken när vissa nöjer sig med att förenklat säga "lägg dig på överskott", "ÄT!", "du måste bulka för att bli större" o.s.v. Tipsen i sig är självklart inte felaktiga och ges i all välmening men kan tyvärr feltolkas.

Vill man öka sin kroppsmassa måste ens energiintag tillåta det, kroppen växer inte med för lite mat. Men att man ska äta SJUKT mycket finns det ingen egentlig anledning till om man nu inte anser att stor fettökning är tolererbart för det är de facto så att ökningarna i muskelmassa till viss del står i proportion till öerskottet även om ökningen inte är linjär. Sedan blir det ju dock svårare att åstadkomma muskelökning kontra fetökning vid ett givet överskott ju fetare man blir samt att det kommer krävas mer vid en eventuell deff. Kanske tvingas man då ge sig på en så hård och/eller långvarig deff att det bir +-0 i slutändan men till en jökla massa jobb.:Virro

Som svar på frågan skulle jag säga att svaret är att du bör "bulka" men kanske revidera di uppfattning om begreppet "bulk". Glöm det ordet om det förvirrar och nöj dig med att äta tillräcklit med mat för att orka prestera i gymmet, återhämta dig, må bra samt utvecklas.:thumbup:

Per B
2008-08-11, 09:08
Allt det handlar om är att träna hårt och käka i dom mängder som ens målsättning kräver. Att inte vilja öka i vikt men öka i muskelmassa är ju totalt motsägelsefullt, det är ju just en ökad kroppsmassa som eftersträvas och således tyngre kropp.
Fast det beror ju på utgångsläget också. Man kan ju öka i muskelmassa samtidigt som man går ner i kroppsvikt om viktminskningen kommer av att man gör sig av med överflödigt fett. Men är man redan deffad så kommer en ökning i muskelmassa också att innebära en viktuppgång, absolut. Men hur många är så deffade? De flesta här är nog lite lönnfeta! :smash:

Anders The Peak
2008-08-11, 09:13
Fast det beror ju på utgångsläget också. Man kan ju öka i muskelmassa samtidigt som man går ner i kroppsvikt om viktminskningen kommer av att man gör sig av med överflödigt fett. Men är man redan deffad så kommer en ökning i muskelmassa också att innebära en viktuppgång, absolut. Men hur många är så deffade? De flesta här är nog lite lönnfeta! :smash:
Det är precis så det brukar se ut när man studerar personer som har börjat träna. De går ned i fettvikt och den fettfria massan ökar men vågen står relativt still...

Eddie Vedder
2008-08-11, 12:21
De flesta här är nog lite lönnfeta! :smash:

Ja och då är man troligtvis "för smal" för att kunna åstadkomma en så pass omfattande fettförlust att den överstiger vikten på ökad muskelmassa (förutsatt att man nu lyckas med konststycket att åstadkomma båda inom samma träningsperiod).

Men att vågen kan tänkas stå relativt still som Anders säger håller jag med om. Eller "håller mer" kanske är fel ord, jag ska säga att det är vad jag TROR åtminstone.;)

Men personer som verkligen förlorar märkbart i vikt och fettmassa samtidigt som en rejäl ökning i muskler sker är nog främst de som är rejält överviktiga. I studier där obesa och otränade individer har satts på styrketräningsprogram kan man ju se fantastiska resultat tycker jag. Styrketräning is the shit helt enkelt!:thumbup:

Kan avsluta med att det som vanligt finns individuella undantagsfall med extra gynnsamma förutsättningar så är det nämnt och slipper kommenteras.:D

KaptenKnäsvag
2008-08-11, 12:34
Det jag kallade myt är att man måste gå upp i vikt för att bygga muskler.

Muskelmassa väger alltså ingenting?

Per B
2008-08-11, 13:28
Muskelmassa väger alltså ingenting?

En viktförändring handlar väl inte bara om att det är mängden muskelmassa som förändras?

KaptenKnäsvag
2008-08-11, 19:35
En viktförändring handlar väl inte bara om att det är mängden muskelmassa som förändras?

Nej, men folk här verkar ta mitt första uttalande (post nr2) och ge det svaret:

NAEJ MAN MÅSTE INTE ÄTA 7000 KCAL OM DAGEN FÖR ATT ÖKA MUSKELMASSA.

Allt jag menade var att muskelmassa kräver viktförändring, och främst en viktökning. Man kan ju inte öka muskelmassa utan att öka vikt (då muskelmassa väger).

Anonym112
2008-08-11, 19:52
Nej, men folk här verkar ta mitt första uttalande (post nr2) och ge det svaret:

NAEJ MAN MÅSTE INTE ÄTA 7000 KCAL OM DAGEN FÖR ATT ÖKA MUSKELMASSA.

Allt jag menade var att muskelmassa kräver viktförändring, och främst en viktökning. Man kan ju inte öka muskelmassa utan att öka vikt (då muskelmassa väger).

+1

Det medelsvensson här verkar tro är att dom kan stanna kvar på t.ex 70 kg, och "byta ut" fettet mot muskler, och sakta men säkert bli en muskelknutte. :Virro

Scratch89
2008-08-11, 20:38
+1

Det medelsvensson här verkar tro är att dom kan stanna kvar på t.ex 70 kg, och "byta ut" fettet mot muskler, och sakta men säkert bli en muskelknutte. :Virro

Kan man inte det?

C.E.J.
2008-08-11, 21:21
Är det meningslöst att gymma om man har som mål att bygga muskler om man bara skulle hålla sig till vanlig kost, (normal frukost, normal lunch, middag direkt efter träning, kvällsmål) och en massa frukter, alltså ingen bulk..

Vad är det för nåt man måste stoppa i sig annat än mat när man bulkar? Lite nyfiken här.

Mekis
2008-08-11, 21:23
:Det medelsvensson här verkar tro är att dom kan stanna kvar på t.ex 70 kg, och "byta ut" fettet mot muskler, och sakta men säkert bli en muskelknutte. :Virro

Med rätt kost/träning och rätt näringstiming så ska det inte vara några som helst problem med det:thumbup: ..Och lite tålamod kanske

Mekis
2008-08-11, 21:28
Vad är det för nåt man måste stoppa i sig annat än mat när man bulkar? Lite nyfiken här.

Samma sak fast om du ser så skrev jag "fast man inte bulkar", och då menade jag att man äter normal potion och inte "bulk potion" dvs mycket mer..

Sorry om jag skrev lite konstigt, men hoppas du fattar nu

Mekis
2008-08-11, 23:00
Jag funderar på att dra en bulkperiod ändå, bör man skippa konditionsträningen 3 dagar i veckan under tiden man bulkar?

C.E.J.
2008-08-11, 23:14
Jag funderar på att dra en bulkperiod ändå, bör man skippa konditionsträningen 3 dagar i veckan under tiden man bulkar?

Kanske om du vill vara optimal alt. har svårt att få i dig tillräckligt med matenergi. Annars är det väl bara att fortsätta.

Wao
2008-08-12, 00:23
Jag funderar på att dra en bulkperiod ändå, bör man skippa konditionsträningen 3 dagar i veckan under tiden man bulkar?

Vill du bibehålla din kondition tycker jag att du ska fortsätta med det. Men då måste du äta desto mer också för att ligga på ditt kcal+

Anonym112
2008-08-12, 03:31
:

Med rätt kost/träning och rätt näringstiming så ska det inte vara några som helst problem med det:thumbup: ..Och lite tålamod kanske

Vet du någon som varit otränad, låt säga smalfet i fysiken -- som sedan fått en riktigt vältränad kropp -- utan att ändra kroppsvikten något alls under detta lopp?

creperiet
2008-08-12, 09:04
Vet du någon som varit otränad, låt säga smalfet i fysiken -- som sedan fått en riktigt vältränad kropp -- utan att ändra kroppsvikten något alls under detta lopp?

Åtskilliga vänner och bekanta. Är man otränad och har ätit dåligt innan behövs det inte mycket optimerande förrän "utbytet" börjar ta form.

Eddie Vedder
2008-08-12, 15:39
Vet du någon som varit otränad, låt säga smalfet i fysiken -- som sedan fått en riktigt vältränad kropp -- utan att ändra kroppsvikten något alls under detta lopp?

Set är ju som otränad man ofta kan åstadkomma just det. Betydligt svårare för någon med lång och gedigen träningserfarenhet och utvecklad fysik att lyckas med det inom samma period på t.ex. ett halvår. Då är det snarar ett par månaders uppbyggnad följt av deff som gäller samtidigt som den otränade och lönnfeta sannolikt kan prioritera bägge med hyfsade resultat sålänge man tränar och lever klokt.

Mekis
2008-08-13, 20:47
Känns onödigt att skapa en ny tråd, så jag fortsätter skriva här ist...

Kan man få några resultat ifall man kör en bulkperiod på 3 veckor och går upp kanske 2-3 kg och tränar stenhårt, tränar varje muskel 2 dagar i veckan och sedan deffa i 2-3 veckor och sedan börja om? Vad tror ni?

Scratch89
2008-08-13, 21:09
Jag tror att din fråga har varit uppe säkert tre tusen gånger. Du har inte sökt?

Jag tror att det kommer gå bra, men varför hålla på att bulka och deffa i så korta perioder? Ät lika mycket hela tiden, men lägg fokus på att näringstima så pass mycket du kan.

skitteper
2008-08-13, 23:55
men lägg fokus på att näringstima så pass mycket du kan.

Näringstima, hur menar du mer preciserat? Är rätt ny här..:smash:

Scratch89
2008-08-14, 05:21
Näringstima (tajma) innebär att fokusera på att lägga så mycket mat och näring runt träningen som är möjligt, för att på så sätt hjälpa kroppen återhämta sig så bra som möjligt. En bra måltid några timmar innan, lite tillskott innan och efter, och en bra måltid en timma efter, t.ex.
Det behöver inte vara avancerat, men just att man faktiskt äter tätt inpå och tätt efter träningen är det som kan skilja ett bra upplägg från ett dåligt.

Jaac0b
2008-08-14, 12:05
haha2 brad pit kan tillochmed ha ngn som är hans kropp och hans ansikte är han, så är det överallt nuförtiden lita int epå att det e han bara för att det ser ut som det :)

spoonchest
2008-08-14, 12:27
haha2 brad pit kan tillochmed ha ngn som är hans kropp och hans ansikte är han, så är det överallt nuförtiden lita int epå att det e han bara för att det ser ut som det :)

va?*screwy*

Nuevo
2008-08-14, 13:33
va?*screwy*

Tror han försöker få fram att brad pitt kanske har en dubbelgångare xD

f.ö så vet man ju aldrig vad de ger skådisarna för "tillskott" inför filmer där de ska vara vältränade, det är ju USA vi snackar om.

herqles
2008-08-14, 14:20
Jag tror att bulkar var något man gjorde förr när man inte hade all dagens kunskap om näring och näringsintag. Har själv gjort många gånger för att få mer muskelmassa. Ser egentligen inget fel i det även idag om man inte har kunskap eller helt enkelt inte orkar räkna på allt. Kan vara ett enkelt sätt att veta att man får i sig tillräckligt. Sedan behöver man inte lägga på sig några enorma mängder. Ser det som så att om man går upp lite i vikt bör man ha fått i sig tillräckligt, defintivt om man kör någon/några gainers som ger både proteiner och kolhydrater.

Det kan vara jobbigt att behöva räkna på allt - behöver tid till träning oxå :cool:

Mekis
2008-08-15, 15:53
Har nu påbörjat min bulkningsperiod. Väger förtillfället 75kg, tänkte bulka upp mig till 78kg och sedan försöka deffa ner mig till 72kg på 6 veckor. Under deffen hade jag tänkt att löpa ca 5 dagar i veckan, styrketräna exakt likadant som under bulkperioden för att inte mindska i muskelmassa.. Vad tror ni? Även fast jag får i mig mycket mindre kalorier under deff perioden och kör mycket mer konditionspass, mindskar jag mycket i muskelmassa? även fast jag kör samma styrkepass som under bulken?