handdator

Visa fullständig version : Mitt första HK schema


destrukt
2008-08-10, 14:52
Hej har i stort sett provat alla tränings program förutom hk och nu är det på tiden. Har tränat i många år så det är inget nybörjarprogram jag vill ha...

Marklyft 3sets
Ben Press 3set
Bänkpress 4sets
Chins 4sets
Militärpress 3sets

Stela Marklyft/Bencurl 3set
Sned Bänkpress 4set
Smal Bänkpress 3set
Skivstångsrodd 4set
Militärpress bakom nacken 3set

Knäböj/Benspark 3sets
Vad press 3set
Hantel press 3set
Kabelrodd 3set
Axelpress 3set

Är smal bänkpress nödvändigt i 2passet eller blir det för mycket?
Isf bör jag ha någon biceps?
Ska jag byta ut axelpressen mot någon baksida axel övning?
Bör jag ha någon magövning?

Kom gärna med förbättringar om ni tycker det ser galet ut. Har aldrig gjort ett hk schema förut.

Floddan
2008-08-10, 15:22
Jag tycker de ser bra ut. Jag är ingen expert men om jag varit du hade jag gjort följande justeringar:

Bytt ut benpress mot knäböj på dag 1 och haft den innan marklyftet. Eftersom jag tycker att knäböj är mycket bättre hk-övning än benpress.

Jag tycker du skall ha kvar smalbänken skita i axelpress och baksida axel (du har ju militärpress, bänkpress, skivstångsrodd mm), kör biceps separat när du har tid och lägg i mage separat någon gång i veckan. I allmänhet tycker jag du skall tänka på att axlarna kommer på köpet med i många övningar och är lätta att träna för mycket.

destrukt
2008-08-11, 11:24
Tack för svaret.

Pressen istället för böjen beror väll mest på ren lathet.
Får väll försöka känna efter hur pass mycket axlar jag ska köra, kanske borde ta bort ett set på sista dagen?

Floddan
2008-08-11, 18:20
Du kan ju prova dig fram. När jag kör pressar för överkroppen 3 gånger i vecka så är det iaf alltid axlarna som strejkar när de blir för mycket träning. Så ska du köra mycket axelträning så kanske du får skära ner på bänken eller om du hellre vill köra mer bänk skära ner på tung axelträning.

destrukt
2008-08-20, 20:39
När jag läser lite om Hk pass sår är det många som tränar i nästan 90min osv. Själv så tar mina Hk pass inte mer än 40-50min...