handdator

Visa fullständig version : Hur få bort ljudvirus?


Johan86
2008-08-10, 11:19
Det har börjat poppa upp ljud då och då oavsett om jag har mediaspelaren eller internet uppe. Hur får man bort detta ljudvirus? Sen kommer det upp mångder av popups trots att jag har blockat dom.

Crille666
2008-08-10, 11:32
Vad kör du med för antivirus?

Johan86
2008-08-10, 11:38
Vad kör du med för antivirus?

Inget:laugh:

Prankie
2008-08-10, 11:44
Kör en online isf. Fast av egen erfarenhet är det mer trolig att det är din iexplore som har blivit hijacked. Program som hijackthis vid andra länken kan åtgärda det om du vet vad du gör. "ljudvirus" kan vara vad som helst, spraka det, spelar det upp ljudfiler? Eller är det högtalare på moderkortet som låter?

http://www.kaspersky.com/virusscanner

http://www.download.com/Trend-Micro-HijackThis/3000-8022_4-10227353.html

chidde
2008-08-10, 13:10
har precis samma grej på min dator, provar kasperskys online scanner nu

men alltså, antivirus... hur mkt behöver man det från skala 1-10?
jag har aldrig använt nåt sånt för att jag tycker det ta datorkraft
+ att det oftast kostar för att få ett bra och täckande program

Kaew
2008-08-10, 13:23
har precis samma grej på min dator, provar kasperskys online scanner nu

men alltså, antivirus... hur mkt behöver man det från skala 1-10?
jag har aldrig använt nåt sånt för att jag tycker det ta datorkraft
+ att det oftast kostar för att få ett bra och täckande program

Men uppenbarligen behöver du ju det, sen så är det gratis.

King Grub
2008-08-10, 13:29
men alltså, antivirus... hur mkt behöver man det från skala 1-10?jag har aldrig använt nåt sånt för att jag tycker det ta datorkraft
+ att det oftast kostar för att få ett bra och täckande program

Beror på vad man gör, hur riskfyllda vanor man har, men den stora vitsen med ett AV är att förhindra infektioner, inte att bota dom när man redan har blivit infekterad.

Jag skulle aldrig slösa tid och energi på att försöka ta bort ett virus eller en trojan, om jag blev infekterad, utan återställa en ren image av hårddisken direkt. Man vet aldrig om man fått bort allt, och man kan aldrig lita på datorn igen efter en rejäl trojaninfektion.

NiXPhoenix
2008-08-10, 14:02
har precis samma grej på min dator, provar kasperskys online scanner nu

men alltså, antivirus... hur mkt behöver man det från skala 1-10?
jag har aldrig använt nåt sånt för att jag tycker det ta datorkraft
+ att det oftast kostar för att få ett bra och täckande program




Surfar du inte på alltför många halvunderliga sidor så kan man klara sig riktigt bra.

chidde
2008-08-10, 14:44
prankie, kan man ta bort viruset med kaspersky's online scanner ifall den hittar nåt eller måste man göra det själv?

Prankie
2008-08-10, 14:58
prankie, kan man ta bort viruset med kaspersky's online scanner ifall den hittar nåt eller måste man göra det själv?

Det tar inte bort det, bara visa vad du har. Men det brukar finnas individuella fix för varje virus. Om mesta dels av datorn är infekterat känns det som en formatering vore bättre. Då det oftast inte går att installera antivirus på en redan infekterat dator, även om det går är det inte säkert att det gå laga alla systemfiler.