handdator

Visa fullständig version : Födointag och koppling till metabola riskfaktorer.


King Grub
2008-08-10, 05:54
Lågt fettintag, högt fiberintag, mindre högfettprodukter, mindre sockerintag kopplat till god hälsa

Analyzing the impact of the intake of many foods simultaneously provides additional knowledge about analyses of nutrients and might make it easier to implement recommendations for the public.

The objective was to examine food patterns in a Swedish population and determine how they are related to metabolic risk factors for cardiovascular disease.

The study is based on data from the INTERGENE population study of women and men aged 25–74 y in western Sweden. Dietary patterns were identified with cluster analysis of 93 food frequencies reported by 3452 participants. Associations with features of the metabolic syndrome, including blood lipids, blood pressure, and anthropometric measures, were analyzed.

Five distinct food patterns were identified, of which one was interpreted as a "healthy" reference pattern. This healthy cluster was distinguished by more frequent consumption of high-fiber and low-fat foods and lower consumption of products rich in fat and sugar. The 4 other clusters differed significantly from the reference cluster with respect to prevalence of cardiovascular disease risk factors and the metabolic syndrome. For example, body mass index and waist-to-hip ratio were significantly higher in a cluster characterized by high consumption of energy-dense drinks and white bread and low consumption of fruit and vegetables (P < 0.0001 and P = 0.004, respectively).

It is possible to distinguish food patterns that are related to obesity and obesity-related cardiovascular disease risk factors in contrast with a more healthy pattern conforming with current dietary guidelines. Thus, the results indicate no reason for questioning the current recommendations.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 88, No. 2, 289-297, August 2008.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/2/289

Scratch89
2008-08-10, 07:43
Vad skönt, jag som alltid har haft ett ont öga åt fettet.

Eddie Vedder
2008-08-10, 07:51
Vad skönt, jag som alltid har haft ett ont öga åt fettet.

Det är ju en vanlig epidemiologisk "såhär äter jag"-studie. Jag tycker alltid det är lika odugligt.

Allmänt hälsomedvetena människor har helt okej hälsa och påstår sig äta på ett visst sätt i sina FFQ's (där man i regel felrapporterar så det skriker om det) och därefter drar man slutsatser. Fettsnålt anses ju t.ex. än idag som nyttigt hos många. Då är det ju inte konstigt att människor som i allmänhet lever hälsosamt även väljer fettsnålt och uppnår bra hälsa p.g.a. sin livsstil men knappast som att man kan peka ut den fettsnåla kosten i sig. Samma hälsomedvetna människor hade givetvis mått bra även med mer fett och mindre fibrer i kosten också.

Så abstraktet säger ju ingenting, vore mer intressant att läsa diskussionen och se hur forskarna ställer sig till självklara felkällor som här studier alltid har.

z_bumbi
2008-08-10, 10:08
Å andra sidan så
Lågt fettintag = lägre energitäthet.
Högt fiberintag = lägre energitäthet.
Mindre högfettprodukter = lägre energitäthet
Mindre sockerintag = lägre energitäthet

Det är kanske inte så konstigt att en genomsnittligt lägre energitäthet på kosten gör att metabola riskfaktorer minskar? Sen är det inget som säger att samma energimängd från något andra källor inte skulle få samma effekt men det är ju frågan om att begränsa energiintaget och de utvalda faktorerna är ju ganska bra för att man ska göra det.

Gröntvedt
2008-08-10, 10:52
Intressant studie. Vilka confounders har dom kontrollerat för?

DjiinZ
2008-08-10, 15:43
vadå ska man minska på de nyttiga fettet oxå. Fan jag som började och gilla fett :/

Klein
2008-08-10, 16:20
vadå ska man minska på de nyttiga fettet oxå. Fan jag som började och gilla fett :/

Att slaviskt gå efter dylika studier är ungefär lika vettigt som att låta sig ledsagas av en blind person.

jwzrd
2008-08-10, 16:49
Att slaviskt gå efter dylika studier är ungefär lika vettigt som att låta sig ledsagas av en blind person.

Eller en som är kvar i grottan.

Ulph Svenson
2008-08-10, 17:10
Jag försökte använda sökfunktionen men datorn är inte min bästa vän så jag har säkert missat det, men här kommer en fråga:

Hur mycket fett, i gram räknat, äter de som i sådana här studier har ett fettintag som definieras som högt?

Tolkia
2008-08-10, 17:11
Jag försökte använda sökfunktionen men datorn är inte min bästa vän så jag har säkert missat det, men här kommer en fråga:

Hur mycket fett, i gram räknat, äter de som i sådana här studier har ett fettintag som definieras som högt?
Det brukar specificeras i studien.

Klein
2008-08-10, 18:07
Eller en som är kvar i grottan.

Eller så äter man det man tycker är gott och upplever sig må bra på. Den egna kroppen är ett väldigt finstämt mätinstrument i sammanhanget.

jwzrd
2008-08-10, 18:22
Eller så äter man det man tycker är gott och upplever sig må bra på. Den egna kroppen är ett väldigt finstämt mätinstrument i sammanhanget.

Så länge det innebär att andra äter som du ja. Jag gissar att du inte tycker att de som lever på läsk n chips har lia finstämda mätinstrument som du själv o Klein?

Anders The Peak
2008-08-10, 18:22
Å andra sidan så
Lågt fettintag = lägre energitäthet.
Högt fiberintag = lägre energitäthet.
Mindre högfettprodukter = lägre energitäthet
Mindre sockerintag = lägre energitäthet

Det är kanske inte så konstigt att en genomsnittligt lägre energitäthet på kosten gör att metabola riskfaktorer minskar? Sen är det inget som säger att samma energimängd från något andra källor inte skulle få samma effekt men det är ju frågan om att begränsa energiintaget och de utvalda faktorerna är ju ganska bra för att man ska göra det.
Klokt!

Klein
2008-08-10, 18:34
Så länge det innebär att andra äter som du ja. Jag gissar att du inte tycker att de som lever på läsk n chips har lia finstämda mätinstrument som du själv o Klein?

Det finns ju något som kallas genetisk variation också. Dock är ju de flesta "sugar junkies" som har hälsan i behåll ganska unga.

jwzrd
2008-08-10, 18:36
Det finns ju något som kallas genetisk variation också. Dock är ju de flesta "sugar junkies" som har hälsan i behåll ganska unga.

Men nu var det fråga om att äta det man gillade och använda sig själv som mätinstrument.

DjiinZ
2008-08-10, 18:40
Så länge man mår bra, känner sig bra så behöver man inte följa allt som står överallt :D
Länge leve 450 gram nötter (under en dag) *cupid*

Klein
2008-08-10, 18:47
Men nu var det fråga om att äta det man gillade och använda sig själv som mätinstrument.

Ja och vart vill du komma? Jag hävdar inte att alla måste äta samma sak för att må bra.