handdator

Visa fullständig version : Stor beslutsångest


Columbia
2008-08-09, 23:58
Ursäkt 1: Jag hade svårt att placera var denna tråd skulle placeras, men tyckte kost och näring låg bäst till.

Ursäkt 2: Många rynkar nog på näsan över den här tråden och suckar över ännu en onödig tråd. Men jag har verkligen beslutsångest och det vore skönt att få höra andras åsikter.

Bakgrund till beslutsångest: Började träna för ett och ett halv år sedan (januari 2007) som en 60 kg plutt (fördelat på 184 cm) utan magrutor och mer underhudsfett än folk som vägde 5-6 kg mer än mig trots att jag då hade spelat fotboll i nära 10 år. Dvs - inga supergener direkt.

Jag lade snabbt på mig vikt när jag började äta och efter ett års tränande (där jag inte hade koll på någonting och tränade relativt huvudlöst) hade jag gått upp 15 kg. So far so good, tänkte jag. Jag gick senare upp till 78 kg (mars 2008). Nu började jag tänka lite och reflekterade över att jag var betydligt svagare än gemene 78 kg snubbe. Därför körde jag en - vilket jag egentligen inte förrän i efterhand förstod - oseriös deff (kryddat med krök samtliga helger under deffens fem veckor.) men gick ned till 73. Nu tog jag väl bara lite mindre än vad som kan krävas av en 18-årig man på 73 kg.

Hur som helst beslutade jag mig för att börja bulka igen och körde faktiskt ganska seriöst dom sista fem-sex veckorna innan min Englandsresa. Gym 4 dagar i veckan, seriöst och i princip utan alkohol. Käkade 3500-4000 kalorier om dagen - bra sådana! Direkt upp till 79 kg (med kreatin, ska tilläggas). Det är där jag ligger nu och efter att ha kommit igång igen efter sommaren bänkar jag mäktiga 45 kg 3 x 8 - och jag väger alltså 79 kg. Visserligen har jag stora problem med rotatorcuffen, men den börjar inte smärta förrän jag drar igång med min andra eller tredje övning under bröstpasset så tror inte jag kan skylla på den.
Knäböjer 65 kg 3 x 8 i Smithen
skivstångscurl 25 kg 3 x 8
Latsdrag 50 kg 3x8
Marklyft 75 kg 3x8

Summa summarum, pinsamt svag för min vikt. Men till ON TOPIC. Min beslutsångest ligger i att om jag ska deffa riktigt seriöst NU (är 100 på att jag psykiskt klarar av det) i två månader - vilket alltså bör bli två förlorade månader i styrkeökningar - och se ut som en pinne (typ 69-70 kg) eller om jag ska bulka upp hela hösten/vintern och börja deffa som jag tidigare planerat i mars/april. Anledningen att jag inte skulle rusa upp i vikt efter den här deffen är att jag ska lägga till 2 cardiopass i veckan och på så sätt få en mer stadig, kvalitativ viktökning. Plus att jag kommer ha en betydligt mer restriktiv alkoholpolicy. Eftersom jag är singel har jag enorm beslutsångest.

Snälla - hjälp mig. Vad är det förnuftigaste?

Cheers!

Jaws
2008-08-10, 00:07
Luskade igenom det du skrev. Vill du bli stark eller vill du få en kropp du trivs med? Du kan ju få både och, men om du vill båda så tar det ju lång tid och det är värt det. Jag gjorde misstaget att deffa hela tiden, har slarvat bort minst ett år pga det.

Columbia
2008-08-10, 00:12
Luskade igenom det du skrev. Vill du bli stark eller vill du få en kropp du trivs med? Du kan ju få både och, men om du vill båda så tar det ju lång tid och det är värt det. Jag gjorde misstaget att deffa hela tiden, har slarvat bort minst ett år pga det.

Jag har inga behov att bli en BB utan jag vill ha en kropp på 78-80 kg ganska väldeffad. Har litet svårt att bedöma kroppsfett men misstänker att jag vill ligga på runt 10 %.

Men jag vill ju fortfarande bänka mer än 45, om man säger så. Så på sätt och vis är det både och.

Dan S
2008-08-10, 00:59
våga ta mer vikter, sedan får du fixa rotatorcuffarna, träna dom lite. Hur ser dina pass ut? ex axlar bröst mage samma dag eller axlar biceps rygg osv, du förstår. Lägg upp hur du kör. hur mycket vila osv.

Vill du få stora muskler och bli stark får du köra på mer än 4 veckor i taget. Träna regelbundet och skippa inte träning, såvida du VERKLIGEN inte kan.. ungefär som en englandsresa. Man kan bli stor även om man super, men det tar ju bort en hel del av resultatet om du håller på med det.

Ät lite till, utan att öka i fett kan du inte öka i muskler. Deffa får du göra senare då du har muskler så du är nöjd. Man ser inte fet och äcklig ut med dålig hållning om man har lite kött under fettet. Så det ska du inte oroa dig över.

hmm är lite trött o så vid denna tid men andra kan väll fylla in vad jag missat, eller om jag gör det imorron :)

p.s man brukar träna upp massan dvs, köttet, sedan styrketräning för att träna upp styrkan, jag brukar separera på dom till 2 olika delar, så blir det enkelt, du tränar på ett visst sätt i uppbyggnadsfas och på ett annat vis i styrke-fasen.

Columbia
2008-08-10, 01:24
våga ta mer vikter, sedan får du fixa rotatorcuffarna, träna dom lite. Hur ser dina pass ut? ex axlar bröst mage samma dag eller axlar biceps rygg osv, du förstår. Lägg upp hur du kör. hur mycket vila osv.

Som det ser ut nu:
Dag 1: Rygg, Biceps.
Dag 2: Axlar, mage. Funtar på att lägga till någon bröstövning.
Dag 3: Cardio
Dag 4: Ben
Dag 5: Bröst, triceps. Ev någon magövning i framtiden.
Dag 6: Vila
Dag 7: Cardio

F r o m denna vecka har jag kört 2 cardiopass, det gjorde jag inte förut. Dom riktigt tunga övningarna (marklyft, bänkpress, knäböj) vilar jag 2 min mellan seten, annars kör jag mellan 30 sek-1 min. Försöker köra minst ett Superset varje pass. Passen pågår oftast mellan 45-75 min.

Vill du få stora muskler och bli stark får du köra på mer än 4 veckor i taget. Träna regelbundet och skippa inte träning, såvida du VERKLIGEN inte kan.. ungefär som en englandsresa. Man kan bli stor även om man super, men det tar ju bort en hel del av resultatet om du håller på med det.

Givetvis, jag har i princip aldrig tagit uppehåll i onödan. Däremot var det inte förrän de sista 5-6 veckorna innan sommaren som jag tränade riktigt seriöst dvs. med reducerat alkoholintag.

Ät lite till, utan att öka i fett kan du inte öka i muskler. Deffa får du göra senare då du har muskler så du är nöjd. Man ser inte fet och äcklig ut med dålig hållning om man har lite kött under fettet. Så det ska du inte oroa dig över.

Nej då, ser inte fet ut med kläder på och jag har bra hållning men om jag bulkar upp mig några kilon så vete fan.
Att väga 80-82 kg är ju egentligen helt normalt men då jag är smal i grunden med smala leder, huvud, händer osv så kan det se lite illa ut när man är odeffad. Dessutom är det lite psykologisk jobbigt att väga 10 kg mer än polarna och ta ungefär lika mycket.


p.s man brukar träna upp massan dvs, köttet, sedan styrketräning för att träna upp styrkan, jag brukar separera på dom till 2 olika delar, så blir det enkelt, du tränar på ett visst sätt i uppbyggnadsfas och på ett annat vis i styrke-fasen.

Tack för tipset. Ska börja tänka på det i forsättningen!

Sverker
2008-08-10, 06:43
Du tränar efter dina förutsättningar. Mitt råd är: Strunta i vad andra sysslar med. Koncentrera dig på dig själv !.

Min analys av din träning och träningsbelastning är att du kör med ett tuffare tempo. Grabbarna som bollar med tunga vikter vilar säkert längre mellan seten. Vilket upplägg är bäst ?
Det bestämmer du ! Själv kör jag med ett högt tempo.


Allt verkar snurra kring rutor på magen:confused:
Du är 184 cm lång och väger någonstans kring 82 kg. Strunta i deff och bulk. Håll du din kroppsvikt. Träna du på på gymmet och lägg ned lite tid på tekniken i magträningen.

Beepfaaarp
2008-08-10, 08:00
Käkade 3500-4000 kalorier om dagen...

Som sverker sa, lägg ner det där bulk och deff tänkandet. Ät när du är hungrig.
Be någon titta på din bänkteknik så du inte förstör din axel.

Columbia
2008-08-10, 11:05
Du tränar efter dina förutsättningar. Mitt råd är: Strunta i vad andra sysslar med. Koncentrera dig på dig själv !.

Min analys av din träning och träningsbelastning är att du kör med ett tuffare tempo. Grabbarna som bollar med tunga vikter vilar säkert längre mellan seten. Vilket upplägg är bäst ?
Det bestämmer du ! Själv kör jag med ett högt tempo.


Allt verkar snurra kring rutor på magen:confused:
Du är 184 cm lång och väger någonstans kring 82 kg. Strunta i deff och bulk. Håll du din kroppsvikt. Träna du på på gymmet och lägg ned lite tid på tekniken i magträningen.

Tack för respons! Jag följer ditt råd med att skippa bulk/deff-tänket. Mår inte bra som bulkad helt enkelt (om man nu kan kalla sig bulkad med ett BMI på 23.3. Är ju dock 18 som sagt så man kanske inte ska värdera BMI på samma sätt då.). Tror jag deffar ned mig ett par kilo för självkänslan och sedan kör vidare med en mer stadig och långsam viktökning.

Några magrutor är jag dessutom inte ute efter. Är relativt säker på att jag inte har ett sexpack under underhudsfettet anyway. Skitgener.

Dan S
2008-08-10, 12:24
Ja lägg ner deff/bulk det är för tävlande kan man säga eller då man är ruskigt späckig. Men du måste ju fortfarande äta mycket för att gå upp i vikt vet du nog ;)

Tar du bort cardio ger de dig mer muskler, grub postade en studie nånstans om det. Det skickar motsatta signaler som håller i sig i flera dygn.

Kör gärna samtidigt, ben/mage. rygg/bicepsunderarmar/bakre axlar(man kan träna dom utan att träna de andra delarna markant)axlar/triceps/bröst.

Försök och ta mer vikter om du kan det, träna på 7or, tills du klarar 8 på den vikten, byt upp dig lite grann så du klarar 7, träna tills du tar 8. osv. En del av det här är psykiskt.

Kör inga superset eller sånt krångligt, kör bara på ett vanligt 3*8-10 schema på dom övningar du väljer. 2-3 övningar per grupp brukar väll vara standard.
Vila lite mer än vad du gör nu också, och sov så mycket du kan.

Det är ju ganska grundläggande och håller man sig till detta som bas är det väll bara att skylla på sina gener skulle jag tro. Men du blir ju större varje gång du sätter din fot i gymmet även om det bara är ett par gram. Och BMI är inget man ska följa om man håller på att bygger massa det är missvisande. Det gäller ju att du känner dig för med hur mycket vila du behöver, hur mycket du kan köra osv. Det är bara du som kan göra det. Försök hitta det rätta för dig.

Columbia
2008-08-10, 13:17
Ja lägg ner deff/bulk det är för tävlande kan man säga eller då man är ruskigt späckig. Men du måste ju fortfarande äta mycket för att gå upp i vikt vet du nog ;)

Tar du bort cardio ger de dig mer muskler, grub postade en studie nånstans om det. Det skickar motsatta signaler som håller i sig i flera dygn.

Kör gärna samtidigt, ben/mage. rygg/bicepsunderarmar/bakre axlar(man kan träna dom utan att träna de andra delarna markant)axlar/triceps/bröst.

Försök och ta mer vikter om du kan det, träna på 7or, tills du klarar 8 på den vikten, byt upp dig lite grann så du klarar 7, träna tills du tar 8. osv. En del av det här är psykiskt.

Kör inga superset eller sånt krångligt, kör bara på ett vanligt 3*8-10 schema på dom övningar du väljer. 2-3 övningar per grupp brukar väll vara standard.
Vila lite mer än vad du gör nu också, och sov så mycket du kan.

Det är ju ganska grundläggande och håller man sig till detta som bas är det väll bara att skylla på sina gener skulle jag tro. Men du blir ju större varje gång du sätter din fot i gymmet även om det bara är ett par gram. Och BMI är inget man ska följa om man håller på att bygger massa det är missvisande. Det gäller ju att du känner dig för med hur mycket vila du behöver, hur mycket du kan köra osv. Det är bara du som kan göra det. Försök hitta det rätta för dig.

Så du tycker jag ska köra på en tresplit?

Körde på det under hela maj och halva juni (innan sommaruppehållet). Men nu när jag är igång igen splittade jag det hela på fyra.
Jag vill helst styrketräna fyra gånger i veckan så jag valde köra samma muskler på Dag 4 (oftast en fredag) under träningsveckan som jag hade kört under Dag 1 (måndag) men tänkte att det kanske ändå vore bättre att splitta upp musklerna på en fyrsplit för återhämtningens skull.

Vad tycker du låter bäst? Måste personligen säga att jag föredrar schemat jag har nu men samtidigt får jag mindre frekvens på bröstträningen som jag ligger överlägset sämst till på.

Vad gäller cardion så känns det bra att syssla med det dels för kroppens skull men sedan också för att jag uppenbarligen har lätt att lägga på mig vikt.

Hur som helst - tack för att du tagit dig tid, uppskattas!