handdator

Visa fullständig version : Förberedelser inför prestation


terese_sixtensson
2008-08-09, 19:16
Hur förbereder ni er inför en stor prestation tävling eller nått sånt.
Dricka mycket vatten har jag förstått.
Brukar ni ha någon viss tid som ni börjar dricka mycket mer vatten eller kör ni bara på.
Hur tränar ni den sista tiden innan, lägger ni uppn någon strategi hur ni ska vila eller så.
Eller kör ni bara på.
Kör ni någon mental träning eller ntt annat specifikt.

Nuevo
2008-08-09, 20:30
rejäl påfyllning av vatten och kolhydrater är väl att föredra om man inte behöver vara rädd för att gå över någon viktgräns.

När jag ska försöka maxa övningar så tycker jag det hjälper att speeda upp hjärnan sekunderna innan, svårt att förklara men jag försöker helt enkelt se till att man jag adrenalin osv nog för att vikten inte ska bli en "chock"

Ligger man loj och tänker att det nog inte går men "aja.. jag gör väl ett försök då" så är det dömt att misslyckas.

Att vara fullständigt utvilad tycker jag låter som en självklarhet? Du kommer inte direkt hinna bli bättre genom att träna dagen innan.

Och snälla.. använd frågetecken -.-

creperiet
2008-08-09, 21:40
Senare förberedelser:

Sista veckorna: Nedtrappning av träningsmängd
Sista veckan: Ännu mer nedtrappning, inte anstränga nervsystemet för mycket så som det kommer användas på tävlingen.
Två dagar innan tävling: Hel vilodag. Dega.
24 timmar innan: Börja inmatning av kolhydrater för att få "trycket". Mera degning, i princip uppnås paddfaktor.
Samma morgon som tävling: Lätt uppmjukning. Mera kolhydrater, på gränsen till överätning.
Timmarna innan: Mental avkoppling. Nerkylning i form av kall dusch, bad eller ligga ute där det fläktar. Fasta.

Jay-Z
2008-08-10, 02:23
Springa maraton, tävla i triathlon, boxnings-DM, höjdhopp? Gissningsvis finns det skillnader i förberedelserna.

När jag vann dart-SM drack jag öl på tävlingsdagen, men åt dock en pizza dagen innan.

terese_sixtensson
2008-08-10, 19:01
Springa maraton, tävla i triathlon, boxnings-DM, höjdhopp? Gissningsvis finns det skillnader i förberedelserna.

När jag vann dart-SM drack jag öl på tävlingsdagen, men åt dock en pizza dagen innan.

Hur långt är ett snöre? med andra ord

Hehe nej tänkte mest generellt.