handdator

Visa fullständig version : Ala


Turbo
2003-06-18, 13:25
fick ALA idag men hur många ska jag ta det står portion= 2 kapslar... ska jag ta 2 kapsla rom dagen eller hur många gåger om dagen?

rymdrattan
2003-06-18, 15:50
ta tills du märker att det fungerar :thumbup: :smokin:

Greenman
2003-06-18, 15:59
kolla hur mycket de innehåller, sen tar du 1-2g/d, dumt och köpa tabbar om du inte fick dem billigt, de är svindyra att äta.

Turbo
2003-06-18, 16:01
Originally posted by rymdrattan
ta tills du märker att det fungerar :thumbup: :smokin:

fan vad du e smart :smash:

Turbo
2003-06-18, 16:03
Originally posted by Greenman
kolla hur mycket de innehåller, sen tar du 1-2g/d, dumt och köpa tabbar om du inte fick dem billigt, de är svindyra att äta.

240 kapslar för 199:- 1-2 gram per dag varför just 1-2?

någon annan som har något att säga?

Greenman
2003-06-18, 16:26
därför att de flesta får bäst resultat av 1-2 gram per dag....börja med 1 g och höj tills du märker effekt, vet inte vad dina tabbar innehåller, men exempelvis twinlabs innehåller 50 mg, vilket betyder 20-40 tabbar/d.

Pulver brukar man kunna köpa för runt en femhundring/100g......

ät tabbarna tillsammans med kolhydrika måltider, du kan med fördel stacka med kreatin och/eller glycerol. Lycka till.

muskelbyggarn
2003-06-18, 16:57
Förstår inte de som måste ta 1-2g???

Mer R-ALA räcker det gott med 600mg för mig för bra effekt, men med vanligt billigt ala så kanske mängden 1-2g behövs, förutsatt att kvaliten på ala:n verkligen ger någon ala över huvudtaget...

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-06-18, 17:10
De flesta ALA-produkter kommer troligen från Kina och då kan man säkerligen ifrågasätta kvalitén. Vad jag vet säljer kineserna inte r-isomeren. r-ALA är betydligt dyrare att köpa in så många tillskottsföretag väljer nog de billigare för att kunna hålla lägre utpriser. Ungefär samma som det är med glutamin och kreatin.

/ Henrik

muskelbyggarn
2003-06-18, 17:13
Visst är det så henrik, men frågan är varför sälja något som kanske i slutändan inte ens innehåller något ALA = kunden får inget resultat. Eller ja, varför frågade jag ens, jag vet ju svaret :smokin:

Jag antar att många som säljer ALA billigt kan ha en råvara som inte är "nyproducerad" vilket får tillföljd att produkten också är ganska gammal, trots juste bästföredatum.

Vanligt ALA av hög kvalite skall innehålla ca: 30-40% R-ALA naturligt.

Vänl,,,
Tobbe

Turbo
2003-06-18, 19:01
Star-ALA 120caps à100mg

så jag får iaf ta minst 6 om dagen? det är första gången jag tar dessa så jag vet inte dosering....

PDS
2003-06-18, 19:19
en säljare på ett annat forum säljer sin ALA för 375kr/100g och det skulle komma från samma ställe som Eiselt får sitt ifrån, typ 2000kr billigare :hbang:





Originally posted by EiseltUK
De flesta ALA-produkter kommer troligen från Kina och då kan man säkerligen ifrågasätta kvalitén. Vad jag vet säljer kineserna inte r-isomeren. r-ALA är betydligt dyrare att köpa in så många tillskottsföretag väljer nog de billigare för att kunna hålla lägre utpriser. Ungefär samma som det är med glutamin och kreatin.

/ Henrik

Turbo
2003-06-18, 19:42
Originally posted by PDS
en säljare på ett annat forum säljer sin ALA för 375kr/100g och det skulle komma från samma ställe som Eiselt får sitt ifrån, typ 2000kr billigare :hbang:







vi har inte frågat... nu vill jag ha svar på min frågor :D när är det bäst att inta ala? och hur mycket behöver jag för maximal viktminskning ? 120 cap á 100g

EiseltUK
2003-06-18, 20:24
Originally posted by PDS
en säljare på ett annat forum säljer sin ALA för 375kr/100g och det skulle komma från samma ställe som Eiselt får sitt ifrån, typ 2000kr billigare :hbang:



Inte en chans att det kommer från samma leverantör! :laugh: Är det Frälsningsarméns välgörenhetsavdelning som säljer kanske? Skulle vi sälja 100 gram för 375 kr så skulle vi mer eller mindre gå back och då har vi riktigt bra inköpspris.

/ Henrik

Turbo
2003-06-18, 20:28
var vänliga o svara på min frågor och inte en massa annat trams:insane:

muskelbyggarn
2003-06-18, 21:46
Turbo, det är inget trams, detta då du bör tänka på var ditt ALA kommer ifrån...

Annars så måste väl din leverantör av tillskott kunna ställa upp och hjälpa dig med korrekta uppgifter om dosering på deras egna produkter?

I annat så, visst kör på 6 kapslar per dag, 600mg totalt alltså. Fördela på 3-6 gånger.

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-06-18, 22:59
Instämmer med Tobbe. 600 mg borde räcka om du tar en produkt av hög kvalitet. Köper du en billigare variant så bör du utgå från att den är mindre effektiv eftersom den troligen inte innehåller r-ALA och då kanske du måste gå upp till 1000 mg eller något sånt. Prismässigt sett så kanske det går jämt ut att ta mer av en billigare eller mindre av en dyrare produkt.

/ Henrik

Turbo
2003-06-18, 23:01
ska man ta innan man går o lägger sig eller är det inte "lönt då"?

LBacker
2003-06-19, 12:29
EiseltUK:

Inte en chans att det kommer från samma leverantör! Är det Frälsningsarméns välgörenhetsavdelning som säljer kanske? Skulle vi sälja 100 gram för 375 kr så skulle vi mer eller mindre gå back och då har vi riktigt bra inköpspris.

Du ville alltså inte ljuga om att ni INTE skulle gå back ? :) "mer eller mindre gå back"... den va bra.:D

Bilförsäljare o kosttillskottsbolag, same - same, but different.

Doktor V
2003-06-19, 14:58
Originally posted by Turbo


240 kapslar för 199:- 1-2 gram per dag varför just 1-2?

någon annan som har något att säga?

Köpte du Gymgrossistens kapslar?Ser så ut på priset.
Det ger dig ett pris på 830 rk/100 g.

Ta 15-30 kapslar om dagen.

Doktor V
2003-06-19, 15:00
Originally posted by LBacker
EiseltUK:



Du ville alltså inte ljuga om att ni INTE skulle gå back ? :) "mer eller mindre gå back"... den va bra.:D

Bilförsäljare o kosttillskottsbolag, same - same, but different.

Skulle tro Eiselt köper från Degussa?
100 kg kostar då strax under 2000:- kilot.
Köper du stora volymer borde det bli billigare.

Doktor V
2003-06-19, 15:05
Originally posted by LBacker
EiseltUK:



Du ville alltså inte ljuga om att ni INTE skulle gå back ? :) "mer eller mindre gå back"... den va bra.:D

Bilförsäljare o kosttillskottsbolag, same - same, but different.

"Mer eller mindre back"

Det innebär grymt mycket plus vid ett pris på 2000:-/100 g

Turbo
2003-06-19, 15:19
Originally posted by Doktor V


Köpte du Gymgrossistens kapslar?Ser så ut på priset.
Det ger dig ett pris på 830 rk/100 g.

Ta 15-30 kapslar om dagen.

:smash: :smash: :smash:
tryck du i dig det...

Doktor V
2003-06-19, 15:26
Originally posted by Turbo


:smash: :smash: :smash:
tryck du i dig det...

Det gör jag sedan 2 månader tillbaka.
Funkar kanonbra

EiseltUK
2003-06-19, 15:52
Originally posted by Doktor V


Skulle tro Eiselt köper från Degussa?
100 kg kostar då strax under 2000:- kilot.
Köper du stora volymer borde det bli billigare.

Det låter som ett bra pris. Kanske kan vi köpa via dig nästa gång. ;) Jag tror inte att det är så många svenska företag somk öper in ALA för 200,000 kr, men jag vet inte hur mycket det säljer eftersom vi inte ens har fått ut ALA ännu.

Om man säljer 100 gram för 375 kronor och inköpspriset skulle ligga på 2000 kr / kg och sedan ta in det i produktion, göra kapslar av det, fylla dem på burk, trycka etikett, analysera halten per kapsel och sedan erbjuda återförsäljarna någon typ av avans, frakter och sedan marknadsföra produkten.... nej, det skulle inte bli grym vinst. Om man däremot köper in kinesiskt ALA för typ 700 kr kilot och säljer det för 375 kr direkt utan mellanhänder så ger det en grym vinst.

/ Henrik

muskelbyggarn
2003-06-19, 15:58
Nu var du inte snäll Henrik, tänk på alla stackare där ute....

:D

Vänl,,,
Tobbe

Bamse
2003-06-19, 15:59
Originally posted by EiseltUK
Om man däremot köper in kinesiskt ALA

Men Doktorns ALA är ju tyskt :)

Bamse
2003-06-19, 16:03
Men låt oss reda ut det här nu, med öppna kort.

Vad kommer ditt inköpspris på 100 gram ALA vara, Eiselt? 180-200 kronor? Och vad ska du sälja det för? 2000 kronor?

spinkoo
2003-06-19, 16:23
Heja Bamse http://www.click-smilies.de/sammlung/party/party-smiley-029.gif http://www.click-smilies.de/sammlung/party/party-smiley-032.gif http://www.click-smilies.de/sammlung/sport/sport-smiley-008.gif http://www.click-smilies.de/sammlung/party/party-smiley-006.gif

EiseltUK
2003-06-19, 16:25
Originally posted by Bamse
Men låt oss reda ut det här nu, med öppna kort.

Vad kommer ditt inköpspris på 100 gram ALA vara, Eiselt? 180-200 kronor? Och vad ska du sälja det för? 2000 kronor?

Inköpspriset beror givetvis på hur mycket man köper in. Vårt pris ligger närmare 3000 kr, men vi har i o f inte köpt in några extrema mängder eftersom det är en ny produkt. Som jag skrev i inlägget ovan tillkommer en rad olika kostnader som vi måste täcka. Visst gör vi en vinst, men den är helt beroende på hur många burkar vi säljer. Om vi inte säljer tillräckligt många burkar så blir vinsten ganska marginell med tanke på att vi binder upp pengar i lager osv.

Det är ganska enkelt för ett företag att säga att de har samma råvara som vi fast typ halva priset, men i själva verket så kanske råvaran är något billigt skit. Med varje inköp från Degussa medföljer ett certifikat och den anväder Degussas råvaror kan visa upp ett sådant certifikat.

Mvh
Henrik

Bamse
2003-06-19, 16:32
Originally posted by EiseltUK
Om vi inte säljer tillräckligt många burkar så blir vinsten ganska marginell med tanke på att vi binder upp pengar i lager osv.

ENKELT! Lägre pris, mer sålt! :kinky:

Inköpspris nånstans mellan 200-300 kr / 100 gram, säger du? Då bör ni sälja 100 g för 500 eller INTE EN KRONA ÖVER 600 kr! Inga överpriser på 600-2000 kronor, tack!

muskelbyggarn
2003-06-19, 16:44
Varför är alla så intresserade av att veta inköpspriserna? Frågar ni om det när ni handlar mat, kläder, bilar m.m?

Priset ställs natruligtvis till en rimlig nivå, även om företag skall tjäna pengar. Sitta och lalla med flera hundra procent i påslag finns inte i kosttillskottsindustrin.

Säg att tillverkare X köper in för 200sek per 100g. Burk, ettikett, frakter från fyllingsföretag m.m kostar pengar. Sedan skall det täckas in att kunna erbjuda återförsäljare ex. fraktfritt. Där ligger den första täckningsgraden. Sedan skall produkten prissättas för återförsäljare så de har marginalen att med deras kostnader kunna sälja produkterna till kunder. Detta i Eiselts fall.


Vänl,,,
Tobbe

Bamse
2003-06-19, 16:53
Originally posted by muskelbyggarn
Säg att tillverkare X köper in för 200sek per 100g. Burk, ettikett, frakter från fyllingsföretag m.m kostar pengar. Sedan skall det täckas in att kunna erbjuda återförsäljare ex. fraktfritt. Där ligger den första täckningsgraden. Sedan skall produkten prissättas för återförsäljare så de har marginalen att med deras kostnader kunna sälja produkterna till kunder.

Men lyssna nu farsan!

Eiselt köper in 100 g ALA för 275 kronor, säljer sedan till dig och andra återförsäljare för 450 spänn och rekommenderar samtidigt utpriset 599 kr.

Eftersom att du är en hyvens prick säljer du sedan skiten för 569 kronor, medan mitt pris blir 500 kr jämnt eftersom att jag är den som, efter Tinner, köper mest skit av dig! :D

:mallan:

EiseltUK
2003-06-19, 17:12
...eller så häller han lite tabasco på rårörssocker så det ser ut som liponsyra och säljer dig 100 gram för 299 kr. :D

Att ta fram en produkt är förknippad med en massa småkostnader såsom burk, etikett, kapelfyllning, fyllning av kapslar i burk, etikettpåsättning, transportkartonger, frakter, lagerhållning, marknadsföring, administration, skatter osv. Det blir inte mycket kvar i slutändan. Det kan finnas någon produkt som man tjänar lite mer på, men det kompenserar oftast bara upp något man tjänar dåligt på. Sämst avans är det på naturliga råvaror såsom proteiner eftersom de är förknippade med betydligt större fraktavgifter.

/ Henrik

Bamse
2003-06-19, 17:20
Originally posted by EiseltUK
Att ta fram en produkt är förknippad med en massa småkostnader

Ja, du säger ju det själv, en massa SMÅ kostnader ;) Som sagt, vad är ditt slutpris på 100 g ALA efter dessa "småkostnader"? 300-350 kronor?

Då borde det ju fortfarande inte vara några som helst problem att sälja 100 g ALA för under 600 kr.

Vad har du tänkt ha för ut-pris egentligen??

Originally posted by EiseltUK
Det blir inte mycket kvar i slutändan.

:cryout: Jag lider verkligen med dig Henrik, som inte har mycket kvar i slutändan! :(

Att din business inte gett mycket i slutändan märks om inte annat på ryktena om att du kanske "tvingas" flytta ner till franska Rivieran.... eller till vilket soligt "U-land" det nu var du hade planer på att bosätta dig i :cool:

EiseltUK
2003-06-19, 17:45
Originally posted by Bamse
:cryout: Jag lider verkligen med dig Henrik, som inte har mycket kvar i slutändan! :(

Att din business inte gett mycket i slutändan märks om inte annat på ryktena om att du kanske "tvingas" flytta ner till franska Rivieran.... eller till vilket soligt "U-land" det nu var du hade planer på att bosätta dig i :cool:

Det kanske beror på andra orsaker än att jag tjänar långtradare fulla med pengar. Jag äger inte ens Eiselt längre. :naughty:

/ Henrik

Bamse
2003-06-19, 17:47
Du glömde svara på vad du planerar för pris på 100 gram ALA? :MrT:

EiseltUK
2003-06-19, 18:00
Originally posted by Bamse
Du glömde svara på vad du planerar för pris på 100 gram ALA? :MrT:

Vi kommer nog inte sälja 100 gram ALA. Vi vill börja i kapslar om 200 mg så det skulle bli väldigt många kapslar per burk (500 st) och bara kostnaden för "kapselskalet" skulle bli ca 75 kr. Kanske i framtiden om efterfrågan fortsätter att öka så kanske man kunde göra kapslar om 500 mg x 100 st eller något sånt. Ju mer man har per förpackning desto bättre blir naturligvis priset per gram eftersom man spär ut de fasta kostnaderna.

/ Henrik

spinkoo
2003-06-19, 18:04
Men vad du slingrar dig :nono:

Ge oss nåt pris då så får vi räkna själva :D

Bamse
2003-06-19, 18:08
Originally posted by EiseltUK
Vi vill börja i kapslar om 200 mg

Okej, hur många kapslar i en burk då? 100? Det är 20 gram i så fall. Vilket pris har ni tänkt ta för det?

Räknat på 100 gram pulver-ALA för 375 kr så skulle 20 gram pulver kosta 75 kronor.

Hoppas att du inte har tänkt dig ett pris på mer än 150 kr för en burk med 100 kapslar x 0,2 gram? Dubbelt så dyrt i så fall - men knappast dubbelt så bra va? ;) :booty:

EiseltUK
2003-06-19, 18:19
De fasta kostnaderna för att ta fram en liten burk är ungefär lika stor som för att ta fram en stor burk så det faktiska tillverkningspriset blir högre.

Priset på vår ALA är inte fastställt ännu eftersom produkten inte är klar ännu. En sak är säker och det är attvi inte kommer tjäna mer än någon annan på ALA.

/ Henrik

Bamse
2003-06-19, 18:25
Originally posted by EiseltUK
En sak är säker och det är attvi inte kommer tjäna mer än någon annan på ALA.

På basis av att du vägrar presentera ett ungefärligt pris, samt ovanstående kommentar - så läser jag mellan raderna att det blir svindyrt. Typ 350 kronor för 20 gram.

100 gram kostar alltså 1750 kronor i så fall!

För samma pris kan ma ju i stället köpa typ 450-500 gram pulver-ALA!

:smash: :smash: :smash: :smash: :smash:

EiseltUK
2003-06-19, 18:34
Vågar faktiskt inte spekulera om priset utan att räkna på det. Det blir givetvis inte en lågprisprodukt eftersom vi inte använder sig vara sig såna råvaror eller tillverkning, men vi kommer definitivt ligga under både Twinlab och AST.

Exakt pris återstår att se!

/ Henrik

Danne
2003-06-19, 18:48
Eiselt: är det R-Ala som ni kommer att sälja ?

muskelbyggarn
2003-06-19, 19:39
Originally posted by Bamse


Men lyssna nu farsan!

Eiselt köper in 100 g ALA för 275 kronor, säljer sedan till dig och andra återförsäljare för 450 spänn och rekommenderar samtidigt utpriset 599 kr.

Eftersom att du är en hyvens prick säljer du sedan skiten för 569 kronor, medan mitt pris blir 500 kr jämnt eftersom att jag är den som, efter Tinner, köper mest skit av dig! :D

:mallan:

Men du lilla vännen!

Så lätt är det ju inte. Säg nu att jag skall köpa det för 450, det är exl. moms. Skall sedan sälja för 599 inkl moms, men med all konkurrens så kommer priset hamna på 525 med moms. Utan moms är det ca: 475 dvs. 25 i förjänst för mig som återförsäljare. Det är helt OMÖJLIGT kan jag säga dig direkt, men jag har ju försökt förklara för dig, åtminstonde en miljard gånger att det inte finns de marginalerna som du drömmer om i denna bransch.

Nåja, strunt samma.

Vänl,,,
Tobbe

EiseltUK
2003-06-19, 19:40
Originally posted by Danne
Eiselt: är det R-Ala som ni kommer att sälja ?

Japp, eftersom S-enantiomeren inte har samma biotillgänlgighet.

Biotillgänglihet:
=======================================
R-(+)-ALA S-(-)-ALA
fasted fed fasted fed
AUC 2519 1926 1361 1134
[(ng h) / mL]

CV [%] 49 38 46 38
=======================================


Minimum Quality Standard: For safety considerations, alpha-lipoic acid should contain less than 0.1 % of typical, synthesis-derived by-products such as 6,8-epi-lipoic acid (1,2,3-trithiane-4-pentanoic acid). Furthermore, the content of polymers cannot be excluded for the above-mentioned reasons, but should be limited to an overall amount of less than 1.0 %. Finally, as regulatory considerations are getting increasingly severe, the content of residual solvents should be limited to a maximum of 50 ppm for typical organic solvents such as acetonitrile, cyclohexane, dichloromethane, ethanol, ethyl acetate, hexane, methyl tert.butyl ether (MTBE), or toluene. At present, ALIPURE™ (Degussa´s alpha-lipoic acid) is the only commercially available product that fulfills this criteria.

/ Henrik

Bamse
2003-06-19, 19:58
Originally posted by muskelbyggarn
Nåja, strunt samma.

Ja, det har du rätt i, det ÄR faktiskt strunt samma eftersom mina förslag på priser bara var förhållandevis skämtsamma exempel.

Det jag försöker komma fram till i det stora hela, är att det pris som Eiselt kommer att hålla på ALA:t garanterat kommer vara XXX kr högre än vad han hade KUNNAT hålla och ändå få det att gå runt riktigt okej. Bara för att AST och Twinlab är svindyrt så behöver väl inte Eiselt gå samma väg...? Nån jävla kartellbildning vill vi inte ha här! ;)

Bättre biotillgänglighet eller ej, det känns knasigt att betala 4-5 gånger mer för samma mängd kapslar som vad det hade kostat i pulverform.

Påstår någon av er att Eiselts ALA skulle vara lika många gånger BÄTTRE (4 gånger bättre!?) som priset är HÖGRE? Jämfört med det tyska ALA:t i pulverform?

Nåväl, herr Eiselt får gärna överraska oss med ett riktigt jäkla bra pris på sina kapslar nu! :thumbup:

Sve
2003-06-19, 20:05
Stackars Henrik måste vara bra fattig alltså. Han är tvungen att sälja företaget och sedan leva som baglady i england...

Turbo
2003-06-19, 20:39
ala innan läggdags? hjälper det mer då ? eftersom man förbränner när man sover..

PDS
2003-06-19, 21:28
Ta ALA till måltiderna, förenklat är att kroppen klarar ta upp mera av näringen i maten med hjälp av ALA.


:eating: :eating: :eating: :eating: :eating:

EiseltUK
2003-06-19, 22:48
Originally posted by Bamse
Påstår någon av er att Eiselts ALA skulle vara lika många gånger BÄTTRE (4 gånger bättre!?) som priset är HÖGRE? Jämfört med det tyska ALA:t i pulverform?

Nåväl, herr Eiselt får gärna överraska oss med ett riktigt jäkla bra pris på sina kapslar nu! :thumbup:

Vet du att "det tyska ALA:t i pulver form" verkligen innehåller en råvara som kommer från Tyskland? Eftersom råvaror ofta köpt via mellanhänder, s k tradingföretag, så är det ganska vanligt att vissa tillverkare säger att de t ex köper in råvaran i Tyskland, men i sjävla verket har de köpt råvarav från en tysk tradingfirma som köper sina råvaror i Kina. Jag har tre goda kontakter i Tyskland som äger relativt stora tradingfirmor och de köper nästan alla sina råvaror från Kina. I Tyskland och många andra länder är kunderna inte lika klvaitetsmedvetna som i Sverige. Om kunderna in te kräver kvalitet så kan man utgå från att företagen inte kommer sträva efter kvalitet heller.

Kom in med en stororder på ALA och jag kan säkert fixa ett pris på ALA som tål att jämföras!

/ Henrik

muskelbyggarn
2003-06-19, 23:06
Bamse, du får komma hit och jobba GRATIS så skall du få lära dig hur det går till :D och varför allt inte bara är utpris-inpris...

Eiselt lägger sig i prisläget strax under AST och Twinlab, varför? jo för att konkurrera med mer välkända märken, detta med ett lägre pris. Då han inte köper in skitråvara (vilket vi får hoppas :D ) så är det i den regionen som priset skall sättas.

Det finns olika kundkategorier bla. de prismedvetna som totalt skiter i om tillskottet innehåller det bör göra, bara det är billigt och det finns de som betalar lite mer för att få kvalite de törs lita lite mer på (sedan finns det fler kategorier, men dessa är vanliga). För att tampas på den planhalva med produkter och säljare som har det de prismedvetna som skiter i om de får vad de betalar för eller ej, så krävs antingen en billig råvara eller ett olagligt säljande - dvs blåsa farbror RSV på pengar. Visst stor volym skulle också fungera, men nu bor vi i Sverige.
De som väljer lite dyrare kräver en bättre råvara, annan hantering osv. detta drar upp priset i alla led.


"Bättre biotillgänglighet eller ej, det känns knasigt att betala 4-5 gånger mer för samma mängd kapslar som vad det hade kostat i pulverform.

Påstår någon av er att Eiselts ALA skulle vara lika många gånger BÄTTRE (4 gånger bättre!?) som priset är HÖGRE? Jämfört med det tyska ALA:t i pulverform?"

Om nu R-ALA är bättre, dvs. ger bättre effekt än vanligt ALA (med rätt kvalite) så visst vill du stoppa i dig 3-4ggr mer för samma effekt så visst (om det nu är 3-4ggr mer, rent hypotetiskt nu).
Så du får betala mer för ex. Eiselts ALA för att få den andra formen, få råvaror som du kanske kan lita på mer än andra osv. Det är det som ingår i priset, det man betalar för. Det är ingen kartellbildning.


Betänk också att ALA är en relativt instabil råvara, dvs. den bryts ned tämligen lätt, speciellt i pulverform. Räkna med 3-6 månder from. produktionsdatum. Frågan är om det pulver eller kapslar som har sedan köps har kommit DIREKT från fabrik och om leverantören bara köpt in så pass små volymer för att hela tiden kunna hålla ett lager som ger kunden bästföredatum på det samma dvs. 3-6 månader? Troligen inte.


Vänl,,,
Tobbe

Bamse
2003-06-19, 23:14
Jaja, jag får väl köpa Eiselt-ALA för 375 kronor (hur många gram det nu ger) i höst så får jag göra en empirisk undersökning av vilket jag får mest valuta för pengarna av :MrT:

375 kr pulver
eller
375 kr Ajzelt.

Doktor V
2003-06-20, 10:38
Nu innehåller ju "vanligt" ALA runt 50% r-ALA,så även om det bara är r-ALA som ger effekten så kan det aldrig vara värt att betala mer än dubbelt för r-ALA.
Sen står sig pulvret längre än 6 månader i försluten burk om den förvaras rätt.
Men vem fan köper en burk ALA och låter den står över 6 månader?

Originally posted by muskelbyggarn



Om nu R-ALA är bättre, dvs. ger bättre effekt än vanligt ALA (med rätt kvalite) så visst vill du stoppa i dig 3-4ggr mer för samma effekt så visst (om det nu är 3-4ggr mer, rent hypotetiskt nu).
Så du får betala mer för ex. Eiselts ALA för att få den andra formen, få råvaror som du kanske kan lita på mer än andra osv. Det är det som ingår i priset, det man betalar för. Det är ingen kartellbildning.





Vänl,,,
Tobbe

muskelbyggarn
2003-06-20, 11:03
fortfarande gäller:
"Betänk också att ALA är en relativt instabil råvara, dvs. den bryts ned tämligen lätt, speciellt i pulverform. Räkna med 3-6 månder from. produktionsdatum. Frågan är om det pulver eller kapslar som har sedan köps har kommit DIREKT från fabrik och om leverantören bara köpt in så pass små volymer för att hela tiden kunna hålla ett lager som ger kunden bästföredatum på det samma dvs. 3-6 månader? Troligen inte."

vänl,,,
tobbe

Patte
2003-06-20, 11:09
ALA i burk måste ju vara mycket känsliga eftersom att det utsätts för nya angrepp av luft varje gång burken öppnas. En kapsel skyddar ju iallafall mot en del av luftangreppen och borde isåfall hålla betydligt längre också. Om man sen då jämför R-ALA i kapsel jämfört med vanliga ALA i burk, så borde den i kapsel vara avsevärt mycket bättre och hålla sig betydligt längre utan att brytas ner.

Doktor V
2003-06-20, 11:25
Absolut.Har du väl öppnat burken så skall den konsumeras inom 2 månader.
Sen kan det vara en bra ide att förvara veckoransoner i en mindre burk.
Men jag har haft min nuvarande öppen i 6 veckor uan att jag märka av sämre effekt.
Jag blir fortfarande helt sänk om jag tar 1 g på en dos


Originally posted by Patte
ALA i burk måste ju vara mycket känsliga eftersom att det utsätts för nya angrepp av luft varje gång burken öppnas. En kapsel skyddar ju iallafall mot en del av luftangreppen och borde isåfall hålla betydligt längre också. Om man sen då jämför R-ALA i kapsel jämfört med vanliga ALA i burk, så borde den i kapsel vara avsevärt mycket bättre och hålla sig betydligt längre utan att brytas ner.

hej-sällt
2003-06-20, 15:08
hur många % r respektive s är det i produkten du kommer att sälja?

Originally posted by EiseltUK


Japp, eftersom S-enantiomeren inte har samma biotillgänlgighet.

Biotillgänglihet:
=======================================
R-(+)-ALA S-(-)-ALA
fasted fed fasted fed
AUC 2519 1926 1361 1134
[(ng h) / mL]

CV [%] 49 38 46 38
=======================================


Minimum Quality Standard: For safety considerations, alpha-lipoic acid should contain less than 0.1 % of typical, synthesis-derived by-products such as 6,8-epi-lipoic acid (1,2,3-trithiane-4-pentanoic acid). Furthermore, the content of polymers cannot be excluded for the above-mentioned reasons, but should be limited to an overall amount of less than 1.0 %. Finally, as regulatory considerations are getting increasingly severe, the content of residual solvents should be limited to a maximum of 50 ppm for typical organic solvents such as acetonitrile, cyclohexane, dichloromethane, ethanol, ethyl acetate, hexane, methyl tert.butyl ether (MTBE), or toluene. At present, ALIPURE™ (Degussa´s alpha-lipoic acid) is the only commercially available product that fulfills this criteria.

/ Henrik

Lopezzo
2003-06-20, 19:31
Bör man då nu köpa in typ 20 burkar ALA från ************* nu när det är två för en och tokäta dessa Doktor V??

Lopezzo
Ps: tänkte ta dessa ihop med creatin citrat också från gymgross... Vad sägs??

Lopezzo

Doktor V
2003-06-21, 04:18
Originally posted by Lopezzo
Bör man då nu köpa in typ 20 burkar ALA från ************* nu när det är två för en och tokäta dessa Doktor V??

Lopezzo
Ps: tänkte ta dessa ihop med creatin citrat också från gymgross... Vad sägs??

Lopezzo

Tja,det är ju 12 g billigt ALA per burk,så det går åt en burk på 4 dagar med hög dos.
Sen är GG ALA inte värts billigt,finns mycket billigare ALA att lägga sina pengar på.

Lopezzo
2003-06-21, 08:10
Som till exempel????

Lopezzo
Och fungerar det överhuvudtaget att gå på en betydligt lägre dosala eller slänger man bara pengarana i sjön??

Lopezzo

Nils
2003-06-21, 09:36
Originally posted by Doktor V
Nu innehåller ju "vanligt" ALA runt 50% r-ALA,så även om det bara är r-ALA som ger effekten så kan det aldrig vara värt att betala mer än dubbelt för r-ALA.


Tja, har det gjorts studier på s-ALA som visar at den "bara" är overksam? Jag skulle i regel betala klart mer än dubbel så mycket för en ren enantiomer av tillskott/läkemedel om jag inte känner verkan av bägge enantiomererna väl då den felaktiga i kroppen ofta inte bara är overksam utan skadlig.
Så även om jag inte vet om just fallet ALA så är det visst rimligt att ta mer än dubbelt betalt för den rena produkten. När det gäller andra mer seriösa läkemedel tar man alltid ut mer än dubbelt i det fallet.
Nils

PDS
2003-06-21, 13:16
Originally posted by EiseltUK


Vet du att "det tyska ALA:t i pulver form" verkligen innehåller en råvara som kommer från Tyskland? Eftersom råvaror ofta köpt via mellanhänder, s k tradingföretag, så är det ganska vanligt att vissa tillverkare säger att de t ex köper in råvaran i Tyskland, men i sjävla verket har de köpt råvarav från en tysk tradingfirma som köper sina råvaror i Kina. Jag har tre goda kontakter i Tyskland som äger relativt stora tradingfirmor och de köper nästan alla sina råvaror från Kina. I Tyskland och många andra länder är kunderna inte lika klvaitetsmedvetna som i Sverige. Om kunderna in te kräver kvalitet så kan man utgå från att företagen inte kommer sträva efter kvalitet heller.

Kom in med en stororder på ALA och jag kan säkert fixa ett pris på ALA som tål att jämföras!

/ Henrik




Dom där tre GODA kontakterna DU har i tyskland som köper sina produkter från KINA, det är inte så att det är dina leverantörer också :em: :nono: :nono: :em:

EiseltUK
2003-06-21, 14:56
De råvaror som används i våra produkter köps in direkt från fabriker, utan mellanhänder, men vi säljer ju en del råvaror och därav kontakten med olika tradingföretag.

/ Henrik

hej-sällt
2003-06-22, 09:53
Originally posted by EiseltUK
De råvaror som används i våra produkter köps in direkt från fabriker, utan mellanhänder, men vi säljer ju en del råvaror och därav kontakten med olika tradingföretag.

/ Henrik

det låter trevligt. hur många % av R enantiomeren respektive S är det i produkten du tänker sälja?

Stålkrull
2003-06-22, 10:08
Letade runt lite på Twinlab och AST:s hemsidor men fann inget om att de använder r-ALA (kanske läst slarvigt?). AST som är stora i orden, varför använder de inte det i sin marknadsföring, om deras ALA är ren r-ALA. Eller är den det inte?

Någon som vet, Tobbe kanske, och var kommer denna information ifrån?

En undrande :confused:

//Janne

Bamse
2003-06-22, 10:38
Originally posted by Stålkrull
Letade runt lite på Twinlab och AST:s hemsidor men fann inget om att de använder r-ALA (kanske läst slarvigt?).

http://www.*******.se/order/order_europa.htm

Stålkrull
2003-06-22, 15:03
OK, jag har läst slarvigt. Men intressant att ett företag som AST, som alltid framhåller sig själva och sin höga kvalité, inte på någon annan plats än på beställningssidan informerar om att de endast använder den ”överlägsna” r-ALA. Inget i produktinformationen, inget i Paul Cribb's eller Paul Delia's Q&A. Varför?

//Janne :confused:

Stålkrull
2003-06-22, 21:01
//Janne :confused:

donniv
2003-06-23, 01:16
Vad är det som säger att allt från Asien är skit.

muskelbyggarn
2003-06-23, 16:17
>Stålkrull

Vad det beror på att det står på orersidan här i Sverige vet jag ej. Varför det inte står mer om det i FAQ vet jag ej heller, men jag drar slutsatsen att det var några år sedan AST började med ALA och informationen att det var R-ALA som fanns i (på den amerikanska sidan) kom upp för något halvår sedan har jag för mig. Troligen för att många frågat och Deila är ju inte direkt känd för att vara snabb och göra ändringar (bäst jag passar mig för jag vet hur jävla svårt det är att hålla allt up-to-date).

Vänl,,,
Tobbe

Doktor V
2003-06-23, 23:47
Originally posted by Nils

Tja, har det gjorts studier på s-ALA som visar at den "bara" är overksam? Jag skulle i regel betala klart mer än dubbel så mycket för en ren enantiomer av tillskott/läkemedel om jag inte känner verkan av bägge enantiomererna väl då den felaktiga i kroppen ofta inte bara är overksam utan skadlig.
Så även om jag inte vet om just fallet ALA så är det visst rimligt att ta mer än dubbelt betalt för den rena produkten. När det gäller andra mer seriösa läkemedel tar man alltid ut mer än dubbelt i det fallet.
Nils

Vanligt ALA är både väl studerat och använt,så risken är nog liten att någon del av det är skadligt.
Vet inte om s-ALA är helt overksamt,men jag har för mig att så inte är fallet,bara att r är effektivare än s.

Nils
2003-06-24, 09:00
Originally posted by Doktor V


Vanligt ALA är både väl studerat och använt,så risken är nog liten att någon del av det är skadligt.
Vet inte om s-ALA är helt overksamt,men jag har för mig att så inte är fallet,bara att r är effektivare än s.
OK, jag har blivit lite extra skeptiskt då jag utvecklade ganska kraftig allergi mot "vanlig" ALA.
Det är förvånande om det har gjorts studier av bieffekter. Det är ruskigt dyrt.
Det är nästan inga kosttillskott som ens har studerat de effekter man säger sig ha ordentligt och absolut inte bieffekter av olika enantiomerer.
Har du någon referens till studierna?
Nils

Muskelsmurfen
2003-06-24, 13:23
men nu håller ju tråden på att avstanna...
mer spank på Eiselt :whipped:

Doktor V
2003-06-24, 15:22
Originally posted by Nils

OK, jag har blivit lite extra skeptiskt då jag utvecklade ganska kraftig allergi mot "vanlig" ALA.
Det är förvånande om det har gjorts studier av bieffekter. Det är ruskigt dyrt.
Det är nästan inga kosttillskott som ens har studerat de effekter man säger sig ha ordentligt och absolut inte bieffekter av olika enantiomerer.
Har du någon referens till studierna?
Nils

Tyvärr har jag ingen referans.Men betänk att ALA är nytt som tillskott,men används till behandling av typ II diabetes och leverskador i flera länder.Givetvis då som läkemedel vilket borde innebära att det gjorts grundliga studier.
ALA är inget nytt,upptäcktes för väldigt länge sen.

Nils
2003-06-24, 16:00
jag kollade lite snabbt i hemsidor och fann några som sålde ala.
Som kunde skriva tex så här:
"Racemic Alpha-Lipoic Acid (R-ALA) is a very strong insulin modified, so strong that it is used to treat certain types of diabetes! Normal ALA contains both synthetic ALA (S-ALA) and Racemic ALA (R-ALA). "

De sålde "Racemic Alpha-Lipoic Acid" med denna text.
Det är bara det att racemic betyder i själva verket att det är mixad ALA med lika mycket R-ALA och S-ALA. :smash:
Man blir lite trött på försäljare som använder tekniska ord som de inte har en aning om vad de betyder..
Skall söka lite mer i "riktig" litteratur någon gång. Med en snabbsök nu hittade jag bara massor av R-ALA artiklar (med mycket bra resultat för övrigt)
Nils

eiselt
2003-06-24, 19:40
Vad jag vet så används rent r-ALA inte i kosttillskott eftersom det blir tokdyrt. De bättre varianterna innehåller 50:50 av de båda enatiomererna och bör innehålla lägsta möjliga mäng av lösningsmedel.

/ Henrik

Doktor V
2003-06-24, 19:45
Har heller aldrig hört talas om någon som säljer rent,dvs 100% r-ALA.

Bra kvalitet innebär 50% s och 50% r

hej-sällt
2003-06-24, 20:40
Originally posted by eiselt
Vad jag vet så används rent r-ALA inte i kosttillskott eftersom det blir tokdyrt. De bättre varianterna innehåller 50:50 av de båda enatiomererna och bör innehålla lägsta möjliga mäng av lösningsmedel.

/ Henrik


jag frågar dig nu för tredje gången HUR MÅNGA % R RESPEKTIVE S - ALA ÄR DET I PRODUKTEN DU TÄNKER SÄLJA?

Lopezzo
2003-06-24, 21:22
Jag frågar igen hur mycket bör man ta av GG:s ala tillsanmans med kreatin citrat för att det skall ge effekt? Någon som prövat och vet???

Lopezzo

Doktor V
2003-06-24, 22:15
Originally posted by Lopezzo
Jag frågar igen hur mycket bör man ta av GG:s ala tillsanmans med kreatin citrat för att det skall ge effekt? Någon som prövat och vet???

Lopezzo

Ta 10-15 g Kreatincitrat varje dag

Ta minst 1.2 g ala,gärna det dubbla utspritt på 4-6 intag under dagen.
Dvs 12-24 kapslar

muskelbyggarn
2003-06-24, 22:26
50% av r och s ala är det i en "bra" vanlig ala produkt, om jag inte är helt missinformerad.

r-ala finns några som säljer och bör då vara 100% r-ala.


Vänl,,,
Tobbe

Tobbeone
2003-06-25, 08:17
Originally posted by Greenman
därför att de flesta får bäst resultat av 1-2 gram per dag....börja med 1 g och höj tills du märker effekt, vet inte vad dina tabbar innehåller, men exempelvis twinlabs innehåller 50 mg, vilket betyder 20-40 tabbar/d.

Pulver brukar man kunna köpa för runt en femhundring/100g......

ät tabbarna tillsammans med kolhydrika måltider, du kan med fördel stacka med kreatin och/eller glycerol. Lycka till.

Var får man tag på ALA-pulver!?!? Har kollat runt lite varstans och hittar bara cabbar. / Tobbeone

Stålkrull
2003-06-25, 15:03
Originally posted by muskelbyggarn

r-ala finns några som säljer och bör då vara 100% r-ala.


Bör ????

//Janne :confused:

hej-sällt
2003-06-26, 12:55
Originally posted by Danne
är det R-Ala som ni kommer att sälja ?

Originally posted by EiseltUK


Japp, eftersom S-enantiomeren inte har samma biotillgänlgighet.

Biotillgänglihet:
=======================================
R-(+)-ALA S-(-)-ALA
fasted fed fasted fed
AUC 2519 1926 1361 1134
[(ng h) / mL]

CV [%] 49 38 46 38
=======================================


Minimum Quality Standard: For safety considerations, alpha-lipoic acid should contain less than 0.1 % of typical, synthesis-derived by-products such as 6,8-epi-lipoic acid (1,2,3-trithiane-4-pentanoic acid). Furthermore, the content of polymers cannot be excluded for the above-mentioned reasons, but should be limited to an overall amount of less than 1.0 %. Finally, as regulatory considerations are getting increasingly severe, the content of residual solvents should be limited to a maximum of 50 ppm for typical organic solvents such as acetonitrile, cyclohexane, dichloromethane, ethanol, ethyl acetate, hexane, methyl tert.butyl ether (MTBE), or toluene. At present, ALIPURE™ (Degussa´s alpha-lipoic acid) is the only commercially available product that fulfills this criteria.

/ Henrik
så trevligt - det är en liten sak jag undrar bara... Hur många Procent R - ALA respektive S-ALA är det i produkten du ska sälja då

Doktor V
2003-06-26, 20:09
Originally posted by hej-sällt
Originally posted by Danne
är det R-Ala som ni kommer att sälja ?


så trevligt - det är en liten sak jag undrar bara... Hur många Procent R - ALA respektive S-ALA är det i produkten du ska sälja då

Skulle gissa på samma som de flesta,dvs 50%

Nils
2003-06-26, 20:18
Originally posted by EiseltUK


Japp, eftersom S-enantiomeren inte har samma biotillgänlgighet.

Fast det är inte biotilgängligheten som är problemet med S-ALA utan att den till stora delar har andra effekter. Klart mindre effekter där jag har läst jämförelser, men så vitt jag nu kan fa fram också mycket sämre utredda effekter än R-ALA.
Nils

hej-sällt
2003-06-26, 22:37
Originally posted by Doktor V


Skulle gissa på samma som de flesta,dvs 50%

Om det är ett racemat så är det ju inte R-ALA !

Doktor V
2003-06-26, 23:57
Originally posted by hej-sällt


Om det är ett racemat så är det ju inte R-ALA !

Nej,det stämmer.

hej-sällt
2003-06-27, 13:49
Originally posted by Doktor V


Nej,det stämmer.

i så fall ljuger ju henrik eiselt, tror du att han gör det?

(den som väntar får se)

Bamse
2003-06-30, 10:47
Henrik är ju online nu, så du kanske får ett svar snart :rolleyes:

EiseltUK
2003-06-30, 11:27
Har kollat upp lite mer om tillverkningen av ALA. Eftersom det är en ny produkt för oss ville jag ha lite mer kött på benen. Om man tar fram en ren r-ALA blir priset många gånger högre än en mix på 50:50. Detta beror på att det kräver en helt annan produktion redan från start för att ta fram r-ALA. Det går tydligen inte att separera isomererna senare. Rent r-ALA är orimligt dyrt (vet inte exakt pris). Hittills har det bara varit läkemedelsföretag som köpt av Degussas r-ALA och troligen kommer de sluta att producera rent r-ALA eftersom de tyska läkemedelsföretagen börjar gå över på 50:50-mixen.

Jag tror det finns en amerikansk tillverkare som tillverkar rent r-ALA men jag vet inget om deras tillverkningsmetod. Eventuellt kan det vara en annan process och jag vet inte om strukturen är identisk med "naturligt" r-ALA eller om dess biotillgänglihet påverkas.

/ Henrik

hej-sällt
2003-06-30, 12:10
Originally posted by EiseltUK
Har kollat upp lite mer om tillverkningen av ALA. Eftersom det är en ny produkt för oss ville jag ha lite mer kött på benen. Om man tar fram en ren r-ALA blir priset många gånger högre än en mix på 50:50. Detta beror på att det kräver en helt annan produktion redan från start för att ta fram r-ALA. Det går tydligen inte att separera isomererna senare. Rent r-ALA är orimligt dyrt (vet inte exakt pris). Hittills har det bara varit läkemedelsföretag som köpt av Degussas r-ALA och troligen kommer de sluta att producera rent r-ALA eftersom de tyska läkemedelsföretagen börjar gå över på 50:50-mixen.

Jag tror det finns en amerikansk tillverkare som tillverkar rent r-ALA men jag vet inget om deras tillverkningsmetod. Eventuellt kan det vara en annan process och jag vet inte om strukturen är identisk med "naturligt" r-ALA eller om dess biotillgänglihet påverkas.

/ Henrik
tack för ditt svar
Du påstod innan att det var R-ALA som ni skulle sälja och jag inser att du nu backar av från det rejält! Min slutsats blir därför att du pga av undermålig kunskap skrev som du gjorde!
För inte ljög du väll medvetet?

Doktor V
2003-06-30, 12:23
Henrik har helt rätt.
Prisskillnaden på 1 g pulver med 50% r-ALA jämfört med priset på 1 g pulver med 100 r-ALA skulle blir flera gånger så dyrt.
Enligt mig får det max vara 100-120% dyrare,men här snackar vi 300-400% om jag inte minns fel.

Sen är inte s-ALA helt värdelöst vad jag förstått?Så ett 50/50 pulver borde vara den bästa råvaran för alla parter

EiseltUK
2003-06-30, 15:56
s-ALA tas upp sämre r-ALA och vissa hävdar att det kan motverka vissa av effekterna av r-ALA. Rent r-ALA är säkert att föredra men jag tror inte att många skulle köpa det om det kostade 4 gånger mer.

I produktspecifikationerna talar inte Degussa om r-ALA och s-ALA och därfär antog jag - dock lite förhastat - att den innehöll ren r-ALA. Kollade upp det och fick information från en produktansvarig att det är en mix. Finns det något märke i Sverige som säljer ren r-ALA? Nån som vet? Om vi hittar ren r-ALA till ett skäligt pris så byter vi givetvis ut råvaran, men vi vill också ha doskumentation som visar att r-ALA i ren form är bättre än en mix. Kanske andras strukturen på något sätt?

Jag träffade managern för Degussa Bioactives i fredags och vi blev lovade att kunna skicka prover av olika till deras labb. Kostnadsfritt. :) Vi har tidigare skickat dem prov på "fulkreatin" som visade sig innehålla 0.5 % av kemiresten dicyandiamid. :nono: ALA är ju så känsligt att det vore intressant att se hur mycket ALA som finns i olika produkter på marknaden. Vi kommer naturligvis testa vår egna också. När ALA utsätts för syre arbetar det febrilt med att neutralisera syret vilket degraderar ALA. Även ljus och värme påverkar hållbarheten, t ex bör man inte göra tabletter av ALA eftersom maskinerna alstrar värme.

/ Henrik

Bamse
2003-06-30, 15:58
Doktorn, här har du värsta läget att imponera ;)
Skicka över en burk av ditt ALA till Eiselt för gratis testning ;)

EiseltUK
2003-06-30, 16:15
Jag vet inte om något lab i Sverige analyserar ALA? De företag som redan säljer ALA kanske vet var de testar sina produkter. ;)

/ Henrik

nunchaku
2003-06-30, 18:01
Originally posted by EiseltUK

Om vi hittar ren r-ALA till ett skäligt pris så byter vi givetvis ut råvaran, men vi vill också ha doskumentation som visar att r-ALA i ren form är bättre än en mix. Kanske andras strukturen på något sätt?

du kanske hittar bra information här:

http://www.r-lipoic.com

nunchaku
2003-06-30, 18:03
Originally posted by Tobbeone


Var får man tag på ALA-pulver!?!? Har kollat runt lite varstans och hittar bara cabbar. / Tobbeone

fortsätt köra med kapslar, pulvret känns som det bränner sönder halsen på dig!

hej-sällt
2003-06-30, 18:14
Originally posted by EiseltUK
s-ALA tas upp sämre r-ALA och vissa hävdar att det kan motverka vissa av effekterna av r-ALA. Rent r-ALA är säkert att föredra men jag tror inte att många skulle köpa det om det kostade 4 gånger mer.

I produktspecifikationerna talar inte Degussa om r-ALA och s-ALA och därfär antog jag - dock lite förhastat - att den innehöll ren r-ALA. Kollade upp det och fick information från en produktansvarig att det är en mix. Finns det något märke i Sverige som säljer ren r-ALA? Nån som vet? Om vi hittar ren r-ALA till ett skäligt pris så byter vi givetvis ut råvaran, men vi vill också ha doskumentation som visar att r-ALA i ren form är bättre än en mix. Kanske andras strukturen på något sätt?

Jag träffade managern för Degussa Bioactives i fredags och vi blev lovade att kunna skicka prover av olika till deras labb. Kostnadsfritt. :) Vi har tidigare skickat dem prov på "fulkreatin" som visade sig innehålla 0.5 % av kemiresten dicyandiamid. :nono: ALA är ju så känsligt att det vore intressant att se hur mycket ALA som finns i olika produkter på marknaden. Vi kommer naturligvis testa vår egna också. När ALA utsätts för syre arbetar det febrilt med att neutralisera syret vilket degraderar ALA. Även ljus och värme påverkar hållbarheten, t ex bör man inte göra tabletter av ALA eftersom maskinerna alstrar värme.

/ Henrik

aaah, ett lovvärt initiativ som för saken framåt!
är den främsta degraderingsprodukten polymeriserat ALA eller finns det andra tänkbara utfall?

EiseltUK
2003-06-30, 18:27
Originally posted by nunchaku


du kanske hittar bra information här:

http://www.r-lipoic.com

Jag har kollat där men den känns lite vriden.

/ Henrik

EiseltUK
2003-06-30, 18:36
Originally posted by hej-sällt


aaah, ett lovvärt initiativ som för saken framåt!
är den främsta degraderingsprodukten polymeriserat ALA eller finns det andra tänkbara utfall?


Tror att det bara är polymerisering. Har inte läst om något annat (men jag har ju i o f inte läst allt).

/ Henrik

hej-sällt
2003-07-03, 22:24
Originally posted by EiseltUK



Tror att det bara är polymerisering. Har inte läst om något annat (men jag har ju i o f inte läst allt).

/ Henrik

trevligt trevligt, då utgår jag från att du kan ta emot ALA från försäljare på nätet och här och sedan ge oss resultatet, det vore verkligen instressant att veta. bland annat om AST verkligen säljer R-ALA som det står i deras prislista ...

EiseltUK
2003-07-03, 22:49
Originally posted by hej-sällt


trevligt trevligt, då utgår jag från att du kan ta emot ALA från försäljare på nätet och här och sedan ge oss resultatet, det vore verkligen instressant att veta. bland annat om AST verkligen säljer R-ALA som det står i deras prislista ...

Definitivt. Det är bara att skicka mig en oöppnad burk ALA så skickar jag den till Degussa lab.

/ Henrik

PDS
2003-07-05, 09:08
Klarar dom inte att det på Analycen i lidköping eller varför Degussa??

hej-sällt
2003-07-05, 10:16
Originally posted by EiseltUK


Definitivt. Det är bara att skicka mig en oöppnad burk ALA så skickar jag den till Degussa lab.

/ Henrik
Det vore ju bra om du kunde ta fram någon information om ALA´s degraderingsmönster. Många säger att det förstörs av syre och värme samt ev ljus. En polymerisation av ALA låter ju logiskt men den bör ju inte ta ordentlig fart förens vid någon specifik temeratur, eller?

har du lite mera information kring ALA´s degradering & däremed hållbarhet-effektivitet får du gärna visa den ,tack!

ps. det blev ingen vildsvinstek,fick nöja mig med lamstek.

nunchaku
2003-07-09, 00:00
Originally posted by EiseltUK


Jag har kollat där men den känns lite vriden.

/ Henrik

ok, men jag tänkte mest på att det finns en massa referenser till studier där så det kanske var intressant åtminstone.....

peace

EiseltUK
2003-07-10, 00:05
De flesta referenser plockar vi snabbt upp via Medline, men det är alltid bra att snegla på andra sidor så slipper man grovgörat. Ska kolla in referenserna på deras sida, tack.

Mvh
Henrik

hej-sällt
2003-07-25, 20:12
http://morelife.org/supplements/RLA.html

Alpha Lipoic Acid
A lipid and water soluble antioxidant, the pure R(+) enantiomer of which is produced in minute quantities by the body.


Below we present a summary of the major research results for alpha lipoic acid (aLA) taken from published scientific studies. We give evidence that most of these highly beneficial effects are derived from the R(+) enantiomer (RLA). We show why this is particularly true for the benefits of aLA with respect to mitochondria, which benefits are almost certainly the most important for life extension purposes. We also present studies of the properties of the S(-) enantiomer (synthesized only by man) and of the racemate (50/50 mixture of R & S - RSLA). Finally, we present evidence of the relative merits of the different forms of aLA which are available (ie pure R(+) and racemate) in the retail marketplace..............
--------------------------------------------------------------------------------

Bamse
2003-08-02, 22:54
http://www.labochim.com/

Dessa verkar sälja rent R-ALA.

Nåt för hej-sällt att importera och kränga kanske? :naughty:

Jet
2003-08-03, 09:36
Originally posted by Turbo


vi har inte frågat... nu vill jag ha svar på min frågor :D när är det bäst att inta ala? och hur mycket behöver jag för maximal viktminskning ? 120 cap á 100g

Pallar inte läsa resten av tråden, nu slåss alla för att visa sina produkters oslagbarhet... Jag tar 1,5g 3ggr/dag, morgon, middag och efter träning... Det funkar för mig... Kan jag köra mindre doser? Ja, säkert men det funkar som sagt för mig och därför låter jag det vara..

Det aLA räknas säkert in bland "lågkvalitet´s musbajs blablabla aLA), men det funkar, och är prisvärt.....

Castro
2003-08-03, 16:40
Originally posted by Jet


Pallar inte läsa resten av tråden, nu slåss alla för att visa sina produkters oslagbarhet... Jag tar 1,5g 3ggr/dag, morgon, middag och efter träning... Det funkar för mig... Kan jag köra mindre doser? Ja, säkert men det funkar som sagt för mig och därför låter jag det vara..

Det aLA räknas säkert in bland "lågkvalitet´s musbajs blablabla aLA), men det funkar, och är prisvärt.....

Vad heter det? Vad kostar det? Vars finns det att köpa?

zombiealex
2003-08-03, 17:46
hittade 5mg ALA i mina multivitamin/mineral kapslar heh

Naturapotekets MultiMan