handdator

Visa fullständig version : Varför ska man styrketräna vaderna om det inte finns någon proteinsyntes?


k4l_2007
2008-08-09, 15:47
Om det inte finns någon proteinsyntes i vaderna så kan de inte öka i massa så varför ska man då träna dem?

Jorgen
2008-08-09, 15:58
Nej, stämmer det finns det ju ingen anledning.

k4l_2007
2008-08-09, 16:02
Men enligt en undersökning från King Grub finns det ju ingen proteinsyntes i vaderna :confused:

zeusden1
2008-08-09, 16:03
Nej, stämmer det finns det ju ingen anledning.

Eller hur, för muskler finns ju inte i vaderna! Det vet väl alla?*kissass*






Varför skulle det inte finnas proteinsyntes i vaderna?


Men enligt en undersökning från King Grub finns det ju ingen proteinsyntes i vaderna :confused:

Undersökningen
Proteinsyntes i vaderna:
JA!! NEJ!! fläsk
37% 60% 3%

Jorgen
2008-08-09, 16:06
Nej, stämmer det finns det ju ingen anledning.

Det riktiga svaret är såklart: För att det är roligt. Vadträning är bland det bästa som finns. *drool*

King Grub
2008-08-09, 16:06
Men enligt en undersökning från King Grub finns det ju ingen proteinsyntes i vaderna :confused:

Nu får du nog läsa på vad proteinsyntes är.

Det studien visade var att styrketräning inte uppreglerade den pågående proteinsyntesen över normala nivåer.

k4l_2007
2008-08-09, 16:18
Nu får du nog läsa på vad proteinsyntes är.

Det studien visade var att styrketräning inte uppreglerade den pågående proteinsyntesen över normala nivåer.

Ok men vad tjänar det till att träna vaderna då med styrketräning?

3.1415926535
2008-08-09, 16:25
Man blir starkare? Såvitt jag vet växer vaderna visst vid styrketräning, men annorlunda än övriga muskler i kroppen, t ex ska lågintensiv träning vara mer effektiv. Har jag fel?

Jag har i alla fall rätt bra vadmuskler av kickboxning och hopprep.

Dan S
2008-08-09, 16:59
jag skulle säga överanvändning utav vaderna, pumpa dom varje pass så växer dom.

Three pigs
2008-08-09, 17:18
jag skulle säga överanvändning utav vaderna, pumpa dom varje pass så växer dom.

ös!

Själv har jag nyligen börjat köra vader 2 gånger i veckan istället för 1, för att se om det gör någon skillnad.

demode
2008-08-09, 18:05
Jag har själv ganska stora vader. Gener och ett antal år med skateboard och boxning har nog gjort sitt. Jag tror vaderna är mer vana vid stryk än de flesta muskler i kroppen så man bör nog köra slut dem totalt

Dan S
2008-08-10, 01:14
Mina växte inte även fast jag slog o pumpade dom en halvtimma per benpass.. funkade inte. men jag vart självklart starkare, men dom VÄXTE inte föränns jag börjare bränna på dom väldigt ofta genom löpning eller träning av vader i alla andra pass osv. Man får känna sig fram hur mycket man behöver. men dom behöver tydligen bra jädra mycket mer pisk än vanliga muskler..

C.E.J.
2008-08-10, 11:36
Nu får du nog läsa på vad proteinsyntes är.

Det studien visade var att styrketräning inte uppreglerade den pågående proteinsyntesen över normala nivåer.

Oj då det har jag helt missat. Vad, om något, uppreglerar proteinsyntesen i vadmusklerna i såna fall?

King Grub
2008-08-10, 11:40
EAA.

These results suggest the relatively poor response of soleus muscle protein synthesis to an acute bout of resistance exercise may be the basis for the relative inability of the calf muscles to respond to resistance training programs.

Acta Physiologica Scandinavica. Volume 182 Issue 2 Page 189-196, October 2004. T. A. Trappe, U. Raue, P. A. Tesch (2004) Human soleus muscle protein synthesis following resistance exercise.

http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/aps/2004/00000182/00000002/art00010

The present study demonstrates that, in contrast to RE, amino acid administration can elevate FSR in the soleus muscle.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Mar;288(3):E479-85. Human soleus and vastus lateralis muscle protein metabolism with an amino acid infusion.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/288/3/E479.pdf

Guddi
2008-08-10, 13:18
Enligt Vladimir M. Zatsiorsky och William J. Kraemer så reagerar typ I fiber och typ II fiber olika på styrketräning. Typ I fiber reagerar genom att minska på proteinnedbrytningen medan typ II fiber istället ökar på proteinsyntesen. Det skulle kunna förklara varför man inte ser någon höjning av protinsyntesen i vaderna efter styrketräning.

Tyvärr så finns det inga referenser i boken så jag vet inte var de har fått informationen ifrån.

Något liknande finns också att läsa i boken Strength and Power in Sport (Second Edition) vilket jag bedömer är en högst trovärdig källa. Det står dock bara att typ II och typ I fiber reagerar annorlunda, inte vad skillnaderna mellan dem är.

Om det inte finns någon proteinsyntes i vaderna så kan de inte öka i massa så varför ska man då träna dem?För att bli starkare i dem känns som en nog bra orsak..

major Pectoralis
2008-08-10, 13:24
Intressant, men egentligen kanske inte så förvånande. Testresultatet i sig säger väl egentligen bara att forskarna inte fann någon träningsmetod som stimulerade tillväxt, vilket kanske inte är så konstigt eftersom vaderna är allmänt kända för att inte vara någon "gymmarmuskel".
Att vaderna kan växa i muskulär volym är ju däremot ställt utom allt tvivel så på något viss måste man kunna åstakomma en nettovinst mellan nedbrytning och nybildning av muskelprotein.

King Grub
2008-08-10, 13:25
Jag vet inte vem som skulle behöva träna vader för styrkans skull, förutom dom som har onormalt nedsatt sådan. Alla har överkapacitet vad gäller styrka i vadmuskulaturen för allt vad övriga muskler kan behöva, oavsett arbete.

Jag slutade träna vader för 10 år sedan eller något, och jag kan utan problem pressa 300 kilo i vadpressen fortfarande, om jag vill. Jag ser inte riktigt vilken nytta jag skulle ha av att träna upp vadstyrkan så jag klarade 350 kilo.

Att vaderna kan växa i muskulär volym är ju däremot ställt utom allt tvivel så på något viss måste man kunna åstakomma en nettovinst mellan nedbrytning och nybildning av muskelprotein.

Absolut, men traditionell styrketräning är nog inte rätt metod för alla, något som många vet av praktisk erfarenhet; vaderna vägrar växa, vad man än gör i gymmet, år efter år.

3.1415926535
2008-08-10, 13:35
I vadpåfrestande sporter såsom olika kampsporter tror jag helt klart man har fördel av att träna vader för sig.

Klo
2008-08-10, 13:38
Till saken hör också att väldigt få kör vaderna korrekt. Lite juckande med halvböjda knän är vanligare än korrekt utförande. Bland de få som kör rätt utförande är det dessutom knappt någon som lägger ned något större arbete.

Mina vader blir inte mycket större i omfång varje år men dom ser bättre och bättre ut.
Det är tillräckligt för mig, vadträning ftw *flex*

Guddi
2008-08-10, 13:45
Jag vet inte vem som skulle behöva träna vader för styrkans skull, förutom dom som har onormalt nedsatt sådan. Alla har överkapacitet vad gäller styrka i vadmuskulaturen för allt vad övriga muskler kan behöva, oavsett arbete.

Jag slutade träna vader för 10 år sedan eller något, och jag kan utan problem pressa 300 kilo i vadpressen fortfarande, om jag vill. Jag ser inte riktigt vilken nytta jag skulle ha av att träna upp vadstyrkan så jag klarade 350 kilo.Den mest troliga teorin som för närvarande finns till varför man får kramp är att musklerna blir trötta. Styrketräning av vaderna, om man har problem med kramp i dessa, kan möjligen hjälpa mot problemet. Sen får man även tänka på att vaderna tar upp belastningar som är väldigt stora om man håller på med explosiva sporter. Jag vill minnas att man uppskattar belastningen runt knäna för en trestegshoppare på runt 12 ggr kroppsvikten. Inte uteslutet att styrketräning av vaderna skulle kunna hjälpa till att minska krafterna.

Styrketräning av fotleden i sig och särskilt plantarflektion är också bevisat bra som förebyggande träning mot fotledsstukningar. Fokus är givetvis då på kontroll istället för så mycket vikt som möjligt i en vadpressmaskin.

När det gäller maskinövningar för vaderna ser jag inte heller något större syfte...

z_bumbi
2008-08-10, 13:47
Förra gången studien om proteinsyntesen var uppe så upptäckte jag att träningsmängden inte var så mycket att hänga i granen så tills någon gör en studie där man verkligen belastar vaderna efter vad de tål så skulle jag vänta med att gräva ner mig i funderingar om muskelfibrer etc. Särskilt som en genomsnittlig vad innehäller ganska mycket snabba fibrer och de flesta rapporterar tillväxtresultat av hög belastning (boxning, sprint, trappor osv) så finns det inte så mycket som tyder på att de inte reagerar som andra muskelgrupper.

mr ruhl
2008-08-10, 14:00
Mina vader blir inte mycket större i omfång varje år men dom ser bättre och bättre ut.



märker samma sak själv, ingen förändring storleksmässigt på dom senaste 4-5 åren men jag ser helt klart en skillnad i form på dom, dom ser bättre ut helt enkelt..

JohnRick
2008-08-10, 14:17
Jag tror på löpning och hopp för vadtillväxt, med tanke på den kraft vaderna utsätts för vid varje nedslag. Att då styrketräna på vikter som motsvarar en bråkdel av den belastning som vaderna tar emot under ett löppass känns inte befogat.

z_bumbi
2008-08-10, 14:30
Jag tror på löpning och hopp för vadtillväxt, med tanke på den kraft vaderna utsätts för vid varje nedslag. Att då styrketräna på vikter som motsvarar en bråkdel av den belastning som vaderna tar emot under ett löppass känns inte befogat.

Precis och därför får man lägga på mer vikt vid styrketräningen.

He-man
2008-08-10, 14:32
Brukar inte fotbollsspelare och folk som tävlar i sprint ha ganska grova vader?

tobbo
2008-08-10, 14:50
Till saken hör också att väldigt få kör vaderna korrekt. Lite juckande med halvböjda knän är vanligare än korrekt utförande. Bland de få som kör rätt utförande är det dessutom knappt någon som lägger ned något större arbete.

Mina vader blir inte mycket större i omfång varje år men dom ser bättre och bättre ut.
Det är tillräckligt för mig, vadträning ftw *flex*

Hur är korrekt utförande i sittande vadpress?

Nimille
2008-08-10, 14:58
Hur är korrekt utförande i sittande vadpress?
Varför köra sittandes överhuvudtaget?

Klo
2008-08-10, 15:02
Hur är korrekt utförande i sittande vadpress?

Kör du hela vägen upp på tå och hela vägen ned till fullt sträck är det nog svårt att göra fel i sittande. Dock kopplar du ur gastrocnemius till stor del när du böjer knäet och därför ser iaf jag det mer som en komplement övning till vadpress med raka ben.

Slartibartfast
2008-08-10, 15:03
märker samma sak själv, ingen förändring storleksmässigt på dom senaste 4-5 åren men jag ser helt klart en skillnad i form på dom, dom ser bättre ut helt enkelt..

+1

Mina vader har inte blivit en mm grövre, men ser bättre ut.

Dan S
2008-08-10, 16:10
Jag funderar på att ställa mig i smithen med dragremmar, lägga på kanske en 30-40 kilo på det, och stå och hoppa med det och ta emot med vaderna.. jag ser hellre ha lite mer belastning än att bara stå och hoppa hopprep.

z_bumbi
2008-08-10, 16:50
Jag funderar på att ställa mig i smithen med dragremmar, lägga på kanske en 30-40 kilo på det, och stå och hoppa med det och ta emot med vaderna.. jag ser hellre ha lite mer belastning än att bara stå och hoppa hopprep.

Varför vill du paja axlarna när du tränar vader? Om du tänker använda hoppträning för att hjälpa till att bygga vader så välj hopp som har mindre skaderisk.

tobbo
2008-08-10, 17:06
Varför köra sittandes överhuvudtaget?

För det är ända stället man träna vader förutom i smithen på mitt gym.

Klo
2008-08-10, 17:12
För det är ända stället man träna vader förutom i smithen på mitt gym.

Har ni ingen benpress eller hacksquat? Där brukar man kunna köra vader bra. Glöm inte att ha kvar säkerhetsspärren så slipper du riskera allvarliga skador. Enbens vadpress med viktbälte eller en hantel i ena handen är en annan variant. Donkey raises med en kompis eller några snygga tjejer :D på ryggslutet är ännu en. Listan kan göras lång...

tobbo
2008-08-10, 17:23
Har ni ingen benpress eller hacksquat? Där brukar man kunna köra vader bra. Glöm inte att ha kvar säkerhetsspärren så slipper du riskera allvarliga skador. Enbens vadpress med viktbälte eller en hantel i ena handen är en annan variant. Donkey raises med en kompis eller några snygga tjejer :D på ryggslutet är ännu en. Listan kan göras lång...

Nope, har en sittande benpress som det inte funkar på och det finns ingen hacksquat. Jag har testat enbenta vadpress men aldrig riktigt gått fullt ut, kan nog ge den en chans till.

Dan S
2008-08-10, 18:51
jag skadar inte axlarna om jag har 40 kilo på och använder nacken, blir nack / vad träning, skulle jag tro?

-Englund
2008-08-10, 18:55
Jag vet inte vem som skulle behöva träna vader för styrkans skull, förutom dom som har onormalt nedsatt sådan. Alla har överkapacitet vad gäller styrka i vadmuskulaturen för allt vad övriga muskler kan behöva, oavsett arbete.

Jag slutade träna vader för 10 år sedan eller något, och jag kan utan problem pressa 300 kilo i vadpressen fortfarande, om jag vill. Jag ser inte riktigt vilken nytta jag skulle ha av att träna upp vadstyrkan så jag klarade 350 kilo.




De som utför t ex olika slags löpning, höjdhopp, längdhopp, tresteg, handboll, osv. De som vill ha explosivitet och spänst helt enkelt? Finns ju andra sätt att nå Explosivitet och Spänst i diverse sporter än just vadstyrketräning, men styrka i vader förenklar väl vägen till målet med kraft? :confused:

-Englund
2008-08-12, 13:41
Respons? (Då syftar jag inte bara det jag själv skrev)

William
2008-08-12, 14:05
Särskilt som en genomsnittlig vad innehäller ganska mycket snabba fibrer och de flesta rapporterar tillväxtresultat av hög belastning (boxning, sprint, trappor osv) så finns det inte så mycket som tyder på att de inte reagerar som andra muskelgrupper.

Vad-muskulaturen består väl främst av långsamma fibrer som är rätt kända för att inte ha speciellt god tillväxtförmåga. Eller?

z_bumbi
2008-08-12, 14:30
Vad-muskulaturen består väl främst av långsamma fibrer som är rätt kända för att inte ha speciellt god tillväxtförmåga. Eller?

Iofs är just vadträning inget jag har fokuserat teoretiskt på men gastrocnemius har någon sorts genomsnitt på runt 50/50 långsamma och snabba (Wilmore, Costill) och det är ju den största delen av vaden. Soleus däremot är långsam men det är ju en mindre muskel. Andelen snabba fibrer är med andra ord tillräckligt för att vaderna ska kunna växa om det bara hänger på det. Skulle andelen långsamma fibrer vara så hög så skulle ju ingen få någon nämvärd tillväxt och så är ju lyckligtvis inte fallet.
Min pubmed-skill räckte idag bara för att hitta massor om Weddellsälar (WTF?) men det bör väl gå att hitta något nyare än det jag har sett.

machine gun
2008-08-12, 15:03
Vid t.ex. löpning blir belastningen vid varje steg ca 5 ggr kroppsvikten. Dessutom blir det tusentals repetitioner under ett pass. Tror det blir svårt att matcha det med vanlig styrketräning.

mangs
2008-08-12, 15:09
Ändå får man inte träningsvärk av att springa och inte heller den inflammatoriska känslan som man kan få efter ett tungt vadpass i gymmet.

Inte för att dessa på något sätt skulle indikera på att man gjort framsteg. Ser man sig omkring så på gymmet kan man se många vätränade biffiga människor med små vader medan man i löparspåret ofta ser motsatsen. Detta borde ju vara bevis nog. Att kombinera med vadträning i gymmet med sprint och långdistanslöpning samt plyometrisk träning med hopp etc, borde vara det bästa för just vaderna. Att enbart köra gymträning hjälper inte mycket om man inte har generna för det.

pojken
2008-08-12, 15:29
Ändå får man inte träningsvärk av att springa och inte heller den inflammatoriska känslan som man kan få efter ett tungt vadpass i gymmet.

Tala för dig själv :D

Doctor Snuggles
2008-08-12, 15:56
Iofs är just vadträning inget jag har fokuserat teoretiskt på men gastrocnemius har någon sorts genomsnitt på runt 50/50 långsamma och snabba (Wilmore, Costill) och det är ju den största delen av vaden. Soleus däremot är långsam men det är ju en mindre muskel. Andelen snabba fibrer är med andra ord tillräckligt för att vaderna ska kunna växa om det bara hänger på det. Skulle andelen långsamma fibrer vara så hög så skulle ju ingen få någon nämvärd tillväxt och så är ju lyckligtvis inte fallet.
Min pubmed-skill räckte idag bara för att hitta massor om Weddellsälar (WTF?) men det bör väl gå att hitta något nyare än det jag har sett.

Det går ju också att delvis förändra muskelfibersammansättning i iaf andra muskler om jag inte missminner mig.

Ang. proteinsyntesen generellt sett så tror jag det är svårt att påvisa från den studien hur det förhåller sig, som kanske någon har nämnt.
Här är en intressant artikel i ämnet, där författaren teoriserar runt att det är träningsfrekvensen som oftast är för låg för att bygga vader.
Också att det är viktigt att träna framsidan av vaden, vilket verkar logiskt.
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_8week_calf_blitzkrieg

z_bumbi
2008-08-12, 16:09
Vid t.ex. löpning blir belastningen vid varje steg ca 5 ggr kroppsvikten. Dessutom blir det tusentals repetitioner under ett pass. Tror det blir svårt att matcha det med vanlig styrketräning.

Har man inte nått upp till en belastning som motsvaras av långdistanslöpning så har man troligen inte lagt ner tillräckligt mycket jobb på gymmet.

Belastningen stämmer men ur muskelbyggande- och/eller styrkesynvinkel stämmer inte resten riktigt. En så stor belastningen vid löpning sker eccentriskt och i ett väldigt begränsat rörelseomfång. Jag skulle gissa att man får en minst dubbelt så lång rörelse vid styrketräningen från att foten är horisontell och då är det mer intressanta hur stor belastning man kan få i hela rörelsen.
Att träna eccentriskt med 3 gånger sin egen kroppsvikt är t ex inte så svårt att uppnå och jag skulle vilja säga att de flesta kan nå 4 gånger kroppsvikten om man tränar ett tag med inriktning på att bromsa mycket. Det är då mycket tyngre än vad löpningen motsvarar då vaderna där "endast" jobbar i sitt absolut starkaste område. Nu är det kanske inte så viktigt att nå de vikterna för att bygga muskler men belastningen är inte faktiskt inte så extrem hög.
Även för den koncentriska delen av rörelsen så blir rörelsen lika mycket längre och trots att belastningen självklart blir lägre är belastningen vid löpningen också lägre i den fasen.

Det finns troligen ett antal som inte kan öka volymen på vaderna med hjälp av styrketräningen men sen finns det troligen ännu fler som inte har tänkt igenom träningen och inte har sett till att kunna öka träningsvikterna så mycket att de uppnår tillräcklig belastning. Därmed inte sagt att man inte kan bygga muskler med hjälp av sprint, hopp etc men man bör troligen samtidigt verkligen satsa på att bli starkare i vaderna.

machine gun
2008-08-12, 16:18
Har man inte nått upp till en belastning som motsvaras av långdistanslöpning så har man troligen inte lagt ner tillräckligt mycket jobb på gymmet.

Det är väl ganska mkt det som diskuteras i tråden? Löpare lyckas bygga vader trots att de inte bryr sig det minsta om muskelmassa och byggare misslyckas trots att det enda de bryr sig om är muskelmassa.

Jag skulle ha svårt att pressa 20 000 reps vader i gymmet iaf, men det är inte direkt svårt att springa så många steg. Självklart är jag övertygad om att en kombination är det bästa.

skaparn
2008-08-12, 16:22
Ändå får man inte träningsvärk av att springa och inte heller den inflammatoriska känslan som man kan få efter ett tungt vadpass i gymmet.


Jag skulle vilja instämma med "pojken" här. Har du sprungit intervaller i några rejäla backar utan att få träningsvärk måste du ha sprungit på händerna.

mangs
2008-08-12, 22:37
Jag skulle vilja instämma med "pojken" här. Har du sprungit intervaller i några rejäla backar utan att få träningsvärk måste du ha sprungit på händerna.

Ja, hur springer du då? :confused:

Jag springer huvudsakligen på fina asfaltsvägar och har nog aldrig fått träningsvärk i vaderna av detta. Får testa lite backträning nu till hösten. :D

z_bumbi
2008-08-13, 07:32
Det är väl ganska mkt det som diskuteras i tråden? Löpare lyckas bygga vader trots att de inte bryr sig det minsta om muskelmassa och byggare misslyckas trots att det enda de bryr sig om är muskelmassa.

Hur stora vader skulle de löparna få om de verkligen tränade vaderna med syfte att bygga volym och framför allt hur länge har de hållit med löpning?

Jag skulle ha svårt att pressa 20 000 reps vader i gymmet iaf, men det är inte direkt svårt att springa så många steg. Självklart är jag övertygad om att en kombination är det bästa.

Låg belastning = dålig för muskeltillväxten men gör man något ineffektivt tillräckligt mycket så kan det också leda till resultat även om det tar väldigt mycket mer tid.
Jag tror alltså inte det ger så himla mycket för vadvolymen att springa långdistans men väl sprint, hopp etc kan ge något.

machine gun
2008-08-13, 07:39
Jag tror alltså inte det ger så himla mycket för vadvolymen att springa långdistans men väl sprint, hopp etc kan ge något.

Jag kan bara tala för mig själv, men mina vader har växt ordentligt utan någon som helst sprint- eller hoppträning. Nästan bara långdistans. De mäter 40 cm, jag är 170 cm lång och väger 59 kg. Ganska hyffsat för att aldrig styrketräna vaderna om jag får säga det själv. Därmed inte sagt att de inte skulle mäta 41 cm om jag även styrketränade och sprintade och hoppade.

skaparn
2008-08-13, 07:51
Ja, hur springer du då? :confused:

Jag springer huvudsakligen på fina asfaltsvägar och har nog aldrig fått träningsvärk i vaderna av detta. Får testa lite backträning nu till hösten. :D

Ja, alltså förstå mig rätt. Fina släta vägar är bra, träningsvärk gör ont. Don't do it!

Angående vader så tittar gag som cyklosexuell rätt mycket på folks vader, och ibland tycker jag det verkar som att vissa bara begåvats med vader utan att behöva göra ett dugg annat än några cykelturer och en joggingtur. Däremot så har jag ett undermåligt statistiskt underlag på två personer som säger att terränglöpning ger jefla bra vader. Misstänker att jag behöver fler personer för att kunna publicera min artikel i Am J Sports & Science, eller liknande

Dan S
2008-08-13, 07:52
hmm, 5 gånger kroppsvikten vid varje nerslag? Man kommer ju inte upp i det av att ramla 15-20 cm nedåt?

PiNG.
2008-08-13, 08:25
hmm, 5 gånger kroppsvikten vid varje nerslag? Man kommer ju inte upp i det av att ramla 15-20 cm nedåt?

Visste du att:
Belastningen på knä-, fot- och höftleder är ungefär 4 - 6 gånger din kroppsvikt vid löpning. Vid powerwalk är belastningen bara 1 - 1,5 gåger din kroppsvikt.

http://www.livsportalen.se/motion/powerwalk.asp

Slartibartfast
2008-08-13, 08:29
Visste du att:
Belastningen på knä-, fot- och höftleder är ungefär 4 - 6 gånger din kroppsvikt vid löpning. Vid powerwalk är belastningen bara 1 - 1,5 gåger din kroppsvikt.

http://www.livsportalen.se/motion/powerwalk.asp

Mitt ex som är journalist och marathonlöpare skrev en artikel om löpning där hon pratade med en läkare som var expert på löpskador, och han menade att löpningens skadliga inverkan på knäna är väldigt överdriven.

En parentes bara :)

machine gun
2008-08-13, 08:30
Mitt ex som är journalist och marathonlöpare skrev en artikel om löpning där hon pratade med en läkare som var expert på löpskador, och han menade att löpningens skadliga inverkan på knäna är väldigt överdriven.

En parentes bara :)

Ökad belastning behöver inte nödvändigtvis innebära en ökad skaderisk. Jämför styrketräning av valfri kroppsdel.

PiNG.
2008-08-13, 08:40
Mitt ex som är journalist och marathonlöpare skrev en artikel om löpning där hon pratade med en läkare som var expert på löpskador, och han menade att löpningens skadliga inverkan på knäna är väldigt överdriven.

En parentes bara :)

Ja jag väljer inte sida, bara kopiera fakta till Dan S *kissass*

Jag väljer löpning framför powerwalk vilken dag som helst. Bara ryggen tillåter det *grr27*

Slartibartfast
2008-08-13, 09:05
Ökad belastning behöver inte nödvändigtvis innebära en ökad skaderisk. Jämför styrketräning av valfri kroppsdel.

Stryketräning är iofs oftast "non impact", vilket löpning inte är.

Los
2008-08-13, 09:17
(OT Varning) Som löpare är det en nackdel att med stora eftersom det anses försämra löpekonomin. Volymen på quad/hamstring har inte lika stor betydelese.

Här är lite andra faktorer som påverkar löpekonomi:
http://www.sportsscientists.com/2007/12/running-economy-part-ii.html

TylerDurden84
2008-08-13, 11:23
Så för att sammanfatta lite smått. Styrketräning av vadmuskulaturen (stående/sittande vadpress) kan inte göra dem större utan bara ev öka styrkan? Och detta är mer eller mindre bevisat?

z_bumbi
2008-08-13, 11:59
Så för att sammanfatta lite smått. Styrketräning av vadmuskulaturen (stående/sittande vadpress) kan inte göra dem större utan bara ev öka styrkan? Och detta är mer eller mindre bevisat?

Jo

Nej

William
2008-08-13, 12:05
Iofs är just vadträning inget jag har fokuserat teoretiskt på men gastrocnemius har någon sorts genomsnitt på runt 50/50 långsamma och snabba (Wilmore, Costill) och det är ju den största delen av vaden. Soleus däremot är långsam men det är ju en mindre muskel. Andelen snabba fibrer är med andra ord tillräckligt för att vaderna ska kunna växa om det bara hänger på det. Skulle andelen långsamma fibrer vara så hög så skulle ju ingen få någon nämvärd tillväxt och så är ju lyckligtvis inte fallet.
Min pubmed-skill räckte idag bara för att hitta massor om Weddellsälar (WTF?) men det bör väl gå att hitta något nyare än det jag har sett.

Du har givetvis rätt! När jag skrev "vad-muskulaturen" syftade jag på soleus eftersom studien i tråden handlade om soleus och den har väldigt hög andel långsamma fibrer vilket troligtvis förklarar den låga syntesen. Dåligt uttryckt av mig.

Men som du säger så har ju hela vaden tydlig tillväxtförmåga.

Mr. Athletic
2008-08-13, 12:26
Så nu föreslår jag att vi alla ger oss ut på en saftig löprunda. Själv har tänkt göra det med extra vikter så mina vader växer ordentligt

:thumbup: :Virro *spy* :hbang:

TylerDurden84
2008-08-13, 13:28
Skulle vara intressant att se en stepdansares vader!

machine gun
2008-08-13, 13:40
(OT Varning) Som löpare är det en nackdel att med stora eftersom det anses försämra löpekonomin. Volymen på quad/hamstring har inte lika stor betydelese.

Här är lite andra faktorer som påverkar löpekonomi:
http://www.sportsscientists.com/2007/12/running-economy-part-ii.html

Knepigt att hindra när löpningen i sig orsakar tillväxt av vaderna.

machine gun
2008-08-13, 13:43
Skulle vara intressant att se en stepdansares vader!

http://farm1.static.flickr.com/61/219478944_bddd99f486.jpg

TylerDurden84
2008-08-13, 13:46
Haha, rätt stabila ändå!

Los
2008-08-13, 13:56
Knepigt att hindra när löpningen i sig orsakar tillväxt av vaderna.
Ja, det är lite märkligt, men alla får inte större vader av löpträning.

http://www.paul-tergat.net/images/tergat/biography/tergat_sydney_10000m_3.jpg

Sniggel
2008-08-13, 13:58
Knepigt att hindra när löpningen i sig orsakar tillväxt av vaderna.

Å andra sidan är tillväxt av vader pga löpning en bättre tillväxt för löpning än den tillväxten man kan få av styrketräning (ja det är klart som f-n att det går, bara svårare och förmodligen inget man lätt kan påvisa i studier om man bara tar ett slumpmässigt basic träningssätt).
Det blir ju förmodligen mer mitokondrier, blodkärl osv... allt för att effektivisera syreupptagningsförmågan. Mina vader suger på just detta och är min svagaste länk vid löpning, med råge.

machine gun
2008-08-13, 14:00
Å andra sidan är tillväxt av vader pga löpning en bättre tillväxt för löpning än den tillväxten man kan få av styrketräning (ja det är klart som f-n att det går, bara svårare och förmodligen inget man lätt kan påvisa i studier om man bara tar ett slumpmässigt basic träningssätt).
Det blir ju förmodligen mer mitokondrier, blodkärl osv... allt för att effektivisera syreupptagningsförmågan. Mina vader suger på just detta och är min svagaste länk vid löpning, med råge.

Jo, det tror jag också. Muskler man får till följd av en aktivitet fyller rimligtvis en funktion för just den aktiviteten.

Dan S
2008-08-13, 15:48
Tack för svaret.

Finns det någon beräkning för hur man kan beräkna just belastning, med hjälp av fart, gravitation o vikt? Fart kanske inte ens behövs. Är det 4-6 gånger från bara det lilla man dimper ner där så är det ju sjukt hårt man kommer ner om man hoppar från 2-3 meter. :s Aldrig trott det vart så mycket.

groddddaan
2008-08-13, 17:24
Kanske låter jävla nördigt. men jag träna aldrig vader förr och dom började växa ordentligt i åttan när jag gick till skolan varje dag för där gick jag genom en skogsväg som har en jävla brant och lång uppförsbacke så varje gång jag kom uppför den var jag så slut i vaderna så jag knappt orka lyfta fötterna när jag gick, de var min vadträning som jag fick ganska gratis 2 gånger om dagen.

Alltidxx
2008-08-13, 21:59
Varför är jag inte förvånad över att finna att

1. någon konstaterar att det är helt meningslöst att träna vader för att dom inte svarar lika bra som övriga kroppen
2. löpsteg fortfarande jämförs rakt av med vadpress repetitioner

Dan S
2008-08-13, 23:19
Det har med soleus att göra, inte gastronemicus, alltså det som gör tjockleken på smalbenet, inte dom 2 köttklumparna, dom tränar man vanligt bara.

Elfsberg
2008-08-14, 01:29
Kanske låter jävla nördigt. men jag träna aldrig vader förr och dom började växa ordentligt i åttan när jag gick till skolan varje dag för där gick jag genom en skogsväg som har en jävla brant och lång uppförsbacke så varje gång jag kom uppför den var jag så slut i vaderna så jag knappt orka lyfta fötterna när jag gick, de var min vadträning som jag fick ganska gratis 2 gånger om dagen.

14-åringar har en tendens att växa väldigt mycket hur de än beter sig faktiskt. :)

EkarN
2008-08-14, 15:01
Vaderna används ju ALLTID när du står upp, de används så satans mycket och är så uthålliga, att det nog krävs rejält med träning för att få dem stora. Att vara stor och tung, ger också stora vader. Och gener ofc.

Sniggel
2008-08-14, 15:24
Tack för svaret.

Finns det någon beräkning för hur man kan beräkna just belastning, med hjälp av fart, gravitation o vikt? Fart kanske inte ens behövs. Är det 4-6 gånger från bara det lilla man dimper ner där så är det ju sjukt hårt man kommer ner om man hoppar från 2-3 meter. :s Aldrig trott det vart så mycket.

Japp. F = m * a (Kraften = massan * accelerationen)
Anledningen till att det inte är sjukt hårt när man hoppar från hög höjd är för att inbromsningen sker under längre tid (man böjer på knäna t ex) , således är accelerationen lägre (förhoppningsvis) än då man löper och vid varje steg man tar skiftar kroppens riktning från neråt till uppåt på bråkdelen av en sekund.
Dock behöver man nog en höghastighetskamera för att kunna räkna på accelerationen vid löpning.

Officer
2008-08-14, 15:36
Det har med soleus att göra, inte gastronemicus, alltså det som gör tjockleken på smalbenet, inte dom 2 köttklumparna, dom tränar man vanligt bara.

Jag har lite samma teorier. Någon som vill utveckla eller dela med sig?

groddddaan
2008-08-14, 16:55
14-åringar har en tendens att växa väldigt mycket hur de än beter sig faktiskt. :)

absolut växte trots att jag inte käkade ett skit i princip.

groddddaan
2008-08-14, 16:57
ett bra tips är att nåra gånger om dan när man känner för de ställa sig på ett ben och hålla ett finger mot väggen för balans och sen köra tå lyft. som när du tränar vader fast i smith står du bara och lyfter dig på ett ben tills vaderna bränner sönder. skulle hellre rekommendera de än att sätta på sig extra vikter och dra ut och löpa. om man nu inte vill ofc

Sniggel
2008-08-14, 17:25
Jag har lite samma teorier. Någon som vill utveckla eller dela med sig?

Gastrocnemius är väl ganska fast-twitch också? Soleus vet jag inte men den kanske är tvärtom och lättare växer av uthållighetsträning eller åtminstone högre reps och mycket arbete (speciellt eftersom den är en av kroppens mest använda muskler även hos otränade). Dessutom upptar soleus majoriteten av vadmuskulaturen så om man får större gastrocnemius märks det inte lika mycket (annat än detaljmässigt) som om soleus växer, nu menar jag storleksmässigt för det är ju klart att detaljer syns.

Anders The Peak
2008-08-14, 17:42
Gastrocnemius är väl ganska fast-twitch också? Soleus vet jag inte men den kanske är tvärtom och lättare växer av uthållighetsträning eller åtminstone högre reps och mycket arbete (speciellt eftersom den är en av kroppens mest använda muskler även hos otränade). Dessutom upptar soleus majoriteten av vadmuskulaturen så om man får större gastrocnemius märks det inte lika mycket (annat än detaljmässigt) som om soleus växer, nu menar jag storleksmässigt för det är ju klart att detaljer syns.

När man tittar på en sprinters fiberfördelning i Gastrocnemius så kan man se att muskeln har specialiserat sig på så vis att de snabbaste fibrerna är placerade ytterst(ytligt) i muskeln och att fibrerna har genomgått en kraftig hypertrofi. Samtidigt kan man se att de lite långsammare fibrerna har ökat längre in i muskeln troligen pga av det skall råda en viss balans mellan snabba och långsamma muskler.

Man bör tänka på att även långsamma muskler genomgår hypertrofi och att den muskeltillväxten kan vara rätt kraftig efter långvarig träning.

stevebc
2008-08-14, 21:07
Nej, stämmer det finns det ju ingen anledning.Det ger ju fortfarande styrka.

stevebc
2008-08-14, 21:08
Ja, det är lite märkligt, men alla får inte större vader av löpträning.

http://www.paul-tergat.net/images/tergat/biography/tergat_sydney_10000m_3.jpgVissa afrikanska folkslag har värdelösa gener för vadmuskulatur. Det sägs att det är därför "de" är så bra i långdistans. De "värdelösa" vaderna underlättar för långdistanslöpning.

Nuevo
2008-08-14, 23:08
"Förvissa dig om att du tränar vaderna, som vilken annan muskelgrupp som helst. De växer av överbelastning precis som resten av kroppen. Idealet för vader är 6-8 reps."

står som kommentar till vadövningar på ast - ss

Åsikter..? :D

Dan S
2008-08-14, 23:46
ast.ss är väll känd för sin rappakalja?

Beefcake!
2008-08-19, 15:23
The soleus muscle has been consistently shown to atrophy more than other leg muscles during unloading and is difficult to protect using various exercise countermeasure paradigms. However, the efficacy of aerobic exercise, a known stimulus for oxidative adaptations, has not been tested in combination with resistance exercise (RE), a known hypertrophic stimulus. We hypothesized that a concurrent exercise program (AE + RE) would preserve soleus fiber myosin heavy chain (MHC) I size and function during 60 days of bed rest. A secondary objective was to test the hypothesis that a leucine-enriched high protein diet would partially protect soleus single fiber characteristics. Soleus muscle biopsies were obtained before and after bed rest from a control (BR; n = 7), nutrition (BRN; n = 8), and exercise (BRE; n = 6) group. Single muscle fiber diameter (Dia), peak force (Po), contractile velocity, and power were studied. BR decreased (P < 0.05) MHC I Dia (–14%), Po (–38%), and power (–39%) with no change in contractile velocity. Changes in MHC I size (–13%) and contractile function (30%) from BRN were similar to BR. BRE decreased (P < 0.05) MHC I Dia (–13%) and Po (–23%), while contractile velocity increased (P < 0.05) 26% and maintained power. These soleus muscle data show 1) the AE + RE exercise program maintained MHC I power but not size and strength, and 2) the nutrition countermeasure did not benefit single fiber size and contractile function. The divergent response in size and functional MHC I soleus properties with the concurrent exercise program was a unique finding further highlighting the challenges of protecting the unloaded soleus.

Human soleus single muscle fiber function with exercise or nutrition countermeasures during 60 days of bed rest
Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 294: R939-R947, 2008

King Grub
2009-01-02, 09:28
Bump!

Löpning uppreglerar proteinsyntesen även i vadmuskulaturen/soleus.

Recent evidence suggests aerobic exercise may help preserve soleus muscle mass during unloading. The purpose of this investigation was to examine the muscle specific metabolic response to running as it relates to muscle growth. Mixed muscle protein synthesis (FSR) and gene expression (GE) were examined in the vastus lateralis (VL) and soleus (SOL) muscles from eight men (26+/-2 yr; VO2max 63+/-2 ml*kg(-1)min(-1)) before and after a 45-min level grade treadmill run at 77+/-1% intensity. Muscle glycogen utilization was similar between muscles. Resting FSR was similar between the VL (0.080+/-0.007 %*h(-1)) and SOL (0.086+/-0.008 %*h(-1)) and was higher (P<0.05) 24h post-exercise compared to rest for both muscles. The absolute change in FSR was not different between muscles (0.030+/-0.007 vs. 0.037+/-0.012 %*h(-1) for VL and SOL). At baseline, myostatin GE was ~2-fold higher (P<0.05) in SOL compared to VL while no other muscle specific differences in GE were present. After running, myostatin GE was suppressed (P<0.05) in both muscles at 4h and was higher (P<0.05) than baseline at 24h for VL only. MRF4 mRNA was elevated (P<0.05) at 4h in both SOL and VL, MyoD and PGC-1alpha were higher (P<0.05) at 4h and FOXO3A at 24h in SOL only while MuRF-1 was higher (P<0.05) at 4h in VL only. Myogenin and atrogin-1 GE were unaltered. The similar increases between muscles in FSR support running as part of the exercise countermeasure to preserve soleus mass during unloading. The subtle differences in GE suggest a potential mechanism for muscle specific adaptations to chronic run training.

Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2008 Dec 31. Protein Synthesis and the Expression of Growth Related Genes are Altered by Running in Human Vastus Lateralis and Soleus Muscles.

Slartibartfast
2009-01-02, 09:52
Bump!

Löpning uppreglerar proteinsyntesen även i vadmuskulaturen/soleus.


Några månader regelbunden löpning har gjort mera för det visuella intrycket av mina flickvader än 10 år av styrketräning. :thumbup:

k4l_2007
2009-01-02, 10:41
Intressant, nu vet många vad de ska göra för att piska vaderna iallafall :D

Men är det högintensitetslöpning eller lågintensitet? skulle vara intressant att veta vilket som stimuleras proteinsyntesen mest..

rosto
2009-01-02, 11:20
Gamla tråden
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52548&highlight=tvillingar
Kan kanske ge några hints, iofs står inget om träningsupplägg hos byggaren

stevebc
2009-01-02, 11:37
"Förvissa dig om att du tränar vaderna, som vilken annan muskelgrupp som helst. De växer av överbelastning precis som resten av kroppen. Idealet för vader är 6-8 reps."

står som kommentar till vadövningar på ast - ss

Åsikter..? :DDe säger att just mage och vader ska tränas med högre reps, 6-8, medan övriga grupper ska tränas med 4-6. Antar att de tänker på att dessa muskelgrupper har mer uthålliga fiber, men det blir ju ändå löjligt. 4-8 reps är ju till största del typ 2A och 2B och inte de uthålliga 1-fibrerna.

Slartibartfast
2009-01-02, 12:02
De säger att just mage och vader ska tränas med högre reps, 6-8, medan övriga grupper ska tränas med 4-6. Antar att de tänker på att dessa muskelgrupper har mer uthålliga fiber, men det blir ju ändå löjligt. 4-8 reps är ju till största del typ 2A och 2B och inte de uthålliga 1-fibrerna.

Muskler känner knappast skillnad på ett eller två reps hit eller dit. Dom räknar inte så bra.

stevebc
2009-01-02, 12:15
Muskler känner knappast skillnad på ett eller två reps hit eller dit. Dom räknar inte så bra.Ja exakt. Jag tror tankegången bakom varför deras reps skiljer sig åt är pga att musklerna skiljer sig i fibersammansättning. Men det blir lite fel ändå.

z_bumbi
2009-01-02, 12:30
Nu vill jag se en styrketräningstudie med högre volym för soleus, tung vikt, flera set och mer frekvent träning. Gärna en som jämför lågreps med högreps.

k4l_2007
2009-01-02, 13:36
nu vill jag se en styrketräningstudie med högre volym för soleus, tung vikt, flera set och mer frekvent träning. Gärna en som jämför lågreps med högreps.

+1

Eddie Vedder
2009-01-02, 13:45
Men är det högintensitetslöpning eller lågintensitet?

Det står i abstraktet:

a 45-min level grade treadmill run at 77+/-1% intensity.

ajminfot
2009-01-02, 14:19
Ok många teorier...
Så min fråga är (om man vill maxa volym ökningen) ska man;

1. Löpa som en idiot
2. Löpa i uppförs backe/kuperad terräng
3. Köra tungt i vadpressen
4. Köra många set i vadpressen
5. Löpa och öka, sänka, öka tempot som typ spelare gör under en fotbolls match
6. Göra någon form av hopp träning, (typ grodhopp över liggande boxnings säck+ 180 grader hoppvändning fram o tibaks)
7. Göra något där man har mycket vändningar (tänk typ badminton)
8. cykla som en idiot
9. inclina löpbandet och gå/springa (vilket takt och tidsmässig begränsning är bäst isf?)

Det där är ungefär de saker jag kan komma på som borde påfresta vaderna, som jag har tillgång till...
Vad ska man göra/vilka ska man kombinera?
Hur ofta är optimalt? varje dag? varrannan dag?

Allan
2009-01-02, 14:22
Även folk med dokumenterat usla vader får bättre vader med träning. T o m Bill Grant, där implants kunde ha varit berättigade, ökade i volym med hård träning. Tyvärr är det för många som letar orsaker till varför de har risig vadutveckling i genetiken istället för att ta itu med träningen.

Detest
2009-01-02, 15:39
Men tillskott av EAA ökar alltså proteinsyntesen i vaderna, vilket medför att dom växer bättre?

k4l_2007
2009-01-02, 17:01
Men tillskott av EAA ökar alltså proteinsyntesen i vaderna, vilket medför att dom växer bättre?

mm, alltså är det opti att ta eaa i samband med löpträning

Commando1980
2009-01-02, 17:27
som jag alltid skriver i vadtrådar: studsa inte i bottenläget vid vadpressar för då fjädrar du upp vikten och vadmusklerna får inte arbeta till max.

spoonchest
2009-01-02, 19:18
fem-sex reps med fem-sex set funkar bra.
F.ö +1:ar jag på Allans inlägg.

Anders The Peak
2009-01-02, 19:29
Att vader inte har någon muskelproteinsyntes det låter konstigt då jag har sett kraftigt förstorade vadmuskler utan silicon-inlägg. Sverker har ett par rediga vader. Han måste iallafall haft mps i sina....
Men ni vet när man har tränat några år så minskar MPS rejält i alla muskler och det går trögre och trögre att få resultat. Detta resulterar i att man måste träna hårdare och hårdare för varje träningsår som man genomfört för fortsatt muskelutveckling.
Antagligen trilskas vaderna på liknande sätt pga att man har sprungit, spelat hockey, fotboll osv. Vaderna är redan tränade för den belastning som de utsätts för. Recept: Det är bara att träna hårdare. Ibland kan det säkert handla om tunga vikter kring 3-6 reps och under andra perioder tunga vikter kring 20-30 reps under relativt lång tid eftersom de är tåliga.

Klein
2009-01-02, 23:01
Att vader inte har någon muskelproteinsyntes det låter konstigt då jag har sett kraftigt förstorade vadmuskler utan silicon-inlägg. Sverker har ett par rediga vader. Han måste iallafall haft mps i sina....
Men ni vet när man har tränat några år så minskar MPS rejält i alla muskler och det går trögre och trögre att få resultat. Detta resulterar i att man måste träna hårdare och hårdare för varje träningsår som man genomfört för fortsatt muskelutveckling.
Antagligen trilskas vaderna på liknande sätt pga att man har sprungit, spelat hockey, fotboll osv. Vaderna är redan tränade för den belastning som de utsätts för. Recept: Det är bara att träna hårdare. Ibland kan det säkert handla om tunga vikter kring 3-6 reps och under andra perioder tunga vikter kring 20-30 reps under relativt lång tid eftersom de är tåliga.

Sverker har väl varit löpare i sin ungdom tycks jag minnas så det kan ju förklara varför han har fått bra resultat vad avser vader. Men han får så klart svara för sig själv :)

CiCoro
2009-01-02, 23:05
något måste det hjälpa. har väldigt smala vader och planerar att börja döda de i 2 av 4 pass från och med mitten på februari så något hinner hända till sommar, men från oktober till december körde jag vader extra hårt under mina benpass och har ökat 2 cm (mätte båda gångerna 1 vecka efter senaste benpasset, så all pump osv. var borta). som jag nämnde så ska jag öka vadträningen så jag till sommar ökar 2 cm till iaf !

Anders The Peak
2009-01-03, 00:01
Sverker har väl varit löpare i sin ungdom tycks jag minnas så det kan ju förklara varför han har fått bra resultat vad avser vader. Men han får så klart svara för sig själv :)
Jag följer hans journal sporadiskt och vet att han tränar vaderna hårt. Men visst kan hans löpande lagt grunden för det han har idag.
Men oftast handlar det om goda anlag och ett stort antal medfödda muskelfibrer.
Här är ett praktexemplar på genetiskt material....
http://www.erikfankhouser.net/images/full_ef02.jpg

ceejay
2009-01-03, 00:53
jag följer hans journal sporadiskt och vet att han tränar vaderna hårt. Men visst kan hans löpande lagt grunden för det han har idag.
Men oftast handlar det om goda anlag och ett stort antal medfödda muskelfibrer.
Här är ett praktexemplar på genetiskt material....
http://www.erikfankhouser.net/images/full_ef02.jpg

omg photoshop! :d

Klein
2009-01-03, 00:56
Jag följer hans journal sporadiskt och vet att han tränar vaderna hårt. Men visst kan hans löpande lagt grunden för det han har idag.
Men oftast handlar det om goda anlag och ett stort antal medfödda muskelfibrer.
Här är ett praktexemplar på genetiskt material....


Hehe ja det där är ju lite att bita i. Genetiken är helt klart viktig. Finns ju personer som aldrig tränar men ändå har gigantiska vader. För löpning tycks dock grova vader inte vara till någon fördel då de ökar den pendlande massan och energiåtgången. Kenyaerna har relativt låg vadmassa och det tros vara just det som ger dom deras edge i löpning.

I vilket fall har jag har iaf fått för mig att det är betydligt enklare att rekrytera satellitceller till muskelarbete i unga år än på äldre dar.

mjukglass
2009-01-03, 07:57
Jag följer hans journal sporadiskt och vet att han tränar vaderna hårt. Men visst kan hans löpande lagt grunden för det han har idag.
Men oftast handlar det om goda anlag och ett stort antal medfödda muskelfibrer.
Här är ett praktexemplar på genetiskt material....
http://www.erikfankhouser.net/images/full_ef02.jpg

Jag orkar inte leta upp bilderna. Men jag har sett bilder på Erik Fankhouser från motsvarande mellanstadiet, dvs när han var 9-12 år, och hans vader var BRUTALA redan då.

Eddie Vedder
2009-01-03, 09:43
Sverker har väl varit löpare i sin ungdom tycks jag minnas

Nej handbollsspelare. Men fortfarande en uthållighetskrävande sport och utan några vidare belägg känns det ju som en sport där vaderna borde få en hel del träning med mycket kvicka steg, mysket hoppande och studsande etc.

Handbollstjejer som jag känner har desssutom i regel haft riktigt vältränade vader.

Sverkers son är dessutom en väldigt duktig orienterare. Har du mätt grabbens vader Sverker?:D

willis
2009-01-03, 11:07
Jag orkar inte leta upp bilderna. Men jag har sett bilder på Erik Fankhouser från motsvarande mellanstadiet, dvs när han var 9-12 år, och hans vader var BRUTALA redan då.

Jag blev nyfiken så jag googlade lite. Är det här bilderna du menar?

http://a858.ac-images.myspacecdn.com/images01/43/l_d46c1246805ba4155036db28de768ee9.jpg

ceejay
2009-01-03, 15:39
herrejävlar vilka vader :S

Allan
2009-01-03, 15:47
Kan till allt ovanstående säga att även vadträning är som annan träning. Man ökar inte i vadstorlek utan att gå upp i vikt. Lika lite som man kan öka tio cm i överarmsomfång utan att samtidigt öka i vikt, kan man öka i vadvolym utan att öka i vikt. Det är fortfarande mycket sällsynt att hitta folk med i övrigt bra muskelutveckling som samtidigt har dåliga vader när de faktiskt tränat dem. Har de dåliga vader beror det enligt min erfarenhet på att de inte tränar dem tillräckligt hårt.

spoonchest
2009-01-04, 09:54
Varför köra sittandes överhuvudtaget?

Det tränar olika muskler har jag fått lära mig.

Columbia
2009-01-04, 12:06
Jag blev nyfiken så jag googlade lite. Är det här bilderna du menar?

http://a858.ac-images.myspacecdn.com/images01/43/l_d46c1246805ba4155036db28de768ee9.jpg

Seriösa rugby/amerikansk fotboll spelare har generellt riktigt bra vader, det är min erfarenhet iaf.

.357
2009-01-04, 13:01
Ja jag står Fly-Half i rugby, Har ganska grova vader, Jämfört med dom som tränar i min närhet eller vad man skall säga.. På Gymmet/Löpbanan

tsp
2009-01-04, 13:03
Men oftast handlar det om goda anlag och ett stort antal medfödda muskelfibrer.
Här är ett praktexemplar på genetiskt material....
http://www.erikfankhouser.net/images/full_ef02.jpg

Det där är ju iofs fett, photoshop och sterioder?

Zibbe
2009-01-04, 13:15
Det där är ju iofs fett, photoshop och sterioder?

Möjligen steroider...dock varken fett eller photoshop. Sök på Erik Fankhouser på youtube så kommer du se att det är äkta vara.

Erik__
2009-01-04, 14:02
Kan till allt ovanstående säga att även vadträning är som annan träning. Man ökar inte i vadstorlek utan att gå upp i vikt. Lika lite som man kan öka tio cm i överarmsomfång utan att samtidigt öka i vikt, kan man öka i vadvolym utan att öka i vikt. Det är fortfarande mycket sällsynt att hitta folk med i övrigt bra muskelutveckling som samtidigt har dåliga vader när de faktiskt tränat dem. Har de dåliga vader beror det enligt min erfarenhet på att de inte tränar dem tillräckligt hårt.

Skrev inte pirre att hans vader ökade rätt hårt under hans deff?