handdator

Visa fullständig version : Därför är det bättre att rengöra torktumlar filtret innan man torkar än efter


Fredrik_S
2008-08-09, 15:09
Standarden är att man ska rengöra filtret efter man har använt torktumlaren så att personen efteråt kan torka på en gång.
Detta resulterar i att om en person slarvar så blir personen efter lidande och sur och måste rengöra filtret två gånger.
En slarvig person som är lat kan utnyttja detta och aldrig göra rent filtret, varpå någon som normal sätt är duktigt tröttnar och börjar själv slarva. Osv Osv..

Om man istället aldrig gjorde rent filtret efter sig så skulle det fortfarande innebära att alla behövde rengöra filtret en gång, och om man valde att inte göra rent filtret så blev man själv lidande och inte personen som skulle tvätta efteråt. Det kan därför inte bli några sura miner eller lidande personer på något sätt...

Dum standard att man ska rengöra filtret efteråt istället för innan imo

Vezzlan
2008-08-09, 15:13
Är det svårt och krångligt att göra rent filtret på torktumlaren?

Fredrik S
2008-08-09, 15:22
Är det svårt och krångligt att göra rent filtret på torktumlaren?

Nej, det är varken svårt eller krångligt att rengöra filtret på torktumlaren, men det var inte det som skulle diskuteras i den här tråden.

Till TS: Jag gissar att de flesta tycker det är lite "snuskigt" att pilla med andras ludd och därför har det blivit standard att man rengör efter. Själv har jag bacillskräck, så att dela tvättmaskin/torktumlare med 20-30 vilt främmande människor finns bara inte.

Fredrik_S
2008-08-09, 15:29
Nej, det är varken svårt eller krångligt att rengöra filtret på torktumlaren, men det var inte det som skulle diskuteras i den här tråden.

Till TS: Jag gissar att de flesta tycker det är lite "snuskigt" att pilla med andras ludd och därför har det blivit standard att man rengör efter. Själv har jag bacillskräck, så att dela tvättmaskin/torktumlare med 20-30 vilt främmande människor finns bara inte.

Jo, jag förstår nog att standarden beror delvis på att man inte vill pilla med andras ludd, sen också att det är så att det man själv stökat till ska man göra rent.

Men rent tekniskt på antalet gånger man måste rengöra filtret och på vem som blir lidande om det inte rengörs skulle göra det bättre om man gjorde rent filtret innan imo...

skaparn
2008-08-09, 15:30
1. Jag håller med

2. Det är jättekonstigt med två Fredrik S även fast den ena har _S

bear.flowertwig
2008-08-09, 15:36
1. Jag håller med

2. Det är jättekonstigt med två Fredrik S även fast den ena har _S

+ 2

Jag tycker nästan det är lite synd att "urvattna" tråden med inlägg. Det borde vara en (bisarr) tråd om torktumlarludd med inlägg bara från Fredrik S och Fredrik_S.

hahavaffan
2008-08-09, 16:32
Har vi nån mer Fredrik S som vill tillägga nåt, månntro?

Björkvedens mästare
2008-08-09, 16:41
Jag städade aldrig tvättstugan efter mej eller gjorde rent filtret för den delen heller, sånt trams ska ingå i hyran anser jag...

Fredrik_S
2008-08-09, 18:03
Jag städade aldrig tvättstugan efter mej eller gjorde rent filtret för den delen heller, sånt trams ska ingå i hyran anser jag...


Blir billig hyra om det ska finnas två heltidsanstälda städare i tvättstugan som gör rent luddfiltrena en gång i timmen mellan 07:00 och 22:00.

Skulle tippa på ca 1000 kronors hyreshöjning per månad om de är anstälda lagligt.
25 000kr i månaden gåner två anstälda (kostar säkerligen mer med alla skatter och arbetsgivaravgifter etc etc) delat på 50 lägenheter = 1000 kr i månaden....

Cilia
2008-08-09, 19:37
2. Det är jättekonstigt med två Fredrik S även fast den ena har _S
+1


Jag vill helst inte pilla i andras ludd även om det ska räknas som rent eftersom det bör vara tvättat.

skaparn
2008-08-09, 19:57
Har vi nån mer Fredrik S som vill tillägga nåt, månntro?

Jag känner faktiskt, tro det eller ej, en Fredrik S. Skulle kunna be honom regga sig. Sedan känner jag någa till Fredrik som skulle kunna ljuga om sitt efternamn. Jag tror det skulle tillföra kolo en hel del.

skaparn
2008-08-09, 20:00
Jag städade aldrig tvättstugan efter mej eller gjorde rent filtret för den delen heller, sånt trams ska ingå i hyran anser jag...

Sådana som resonerar på det sätt du gav ett exempel på, vad gäller reglerna för gemensamma utrymmen, har reserverat en extra varm plats i helvetet åt sig.

Piranha
2008-08-09, 20:09
Nu snackar vi ludd eller inte alls, men posta gärna en separat tråd om fredrik med eller utan _S.

Loke
2008-08-09, 20:17
Blir billig hyra om det ska finnas två heltidsanstälda städare i tvättstugan som gör rent luddfiltrena en gång i timmen mellan 07:00 och 22:00.

Skulle tippa på ca 1000 kronors hyreshöjning per månad om de är anstälda lagligt.
25 000kr i månaden gåner två anstälda (kostar säkerligen mer med alla skatter och arbetsgivaravgifter etc etc) delat på 50 lägenheter = 1000 kr i månaden....

Fast då får dom ju göra annat också. Dom kan ju lika bra tvätta allas tvätt när dom ndå står där. Sen kan dom ju fixa till nån enklare mat varje dag för alla som inte orkar laga mat. Det som blev över kunde de lägga i små lådor som man sedan kunde hämta upp och ha som matlåda. Då är det nästan värt 1000 spänn mer i månaden.

Piranha
2008-08-09, 20:19
Fast då får dom ju göra annat också. Dom kan ju lika bra tvätta allas tvätt när dom ndå står där. Sen kan dom ju fixa till nån enklare mat varje dag för alla som inte orkar laga mat. Det som blev över kunde de lägga i små lådor som man sedan kunde hämta upp och ha som matlåda. Då är det nästan värt 1000 spänn mer i månaden.

Okej och den här maten för 25 pers i en månad trillar bara ner från himlen kostnadsfritt?

Loke
2008-08-09, 20:23
Okej och den här maten för 25 pers för en månad trillar bara ner från himlen kostnadsfritt?

lol, nej *screwy*

Maten köps såklart på Ica, luddtorkarna får väl fixa jobb så dom har råd att betala för maten.

Sleigh
2008-08-09, 20:23
Om folk inte tar bort luddet och det bara samlas så blir det ju sämre luftgenomgång och nytt ludd fastnar inte i filtret. Så då får man gå runt med massa jävla ludd och djurhår på kläderna. Det är självklart att man tar bort luddet, du spolar väl i toan när du är klar? Eller ska det vara standard att man spolar när man kommer till toan? Så kan nästa som kommer dit njuta av aromen och få nöjet av att spola ner din bajskorv.

Fredrik_S
2008-08-09, 20:34
Om folk inte tar bort luddet och det bara samlas så blir det ju sämre luftgenomgång och nytt ludd fastnar inte i filtret. Så då får man gå runt med massa jävla ludd och djurhår på kläderna. Det är självklart att man tar bort luddet, du spolar väl i toan när du är klar? Eller ska det vara standard att man spolar när man kommer till toan? Så kan nästa som kommer dit njuta av aromen och få nöjet av att spola ner din bajskorv.

Läste du mitt första inlägg eller inte?
Problemet är att folk som slarvar inte får lida själva utan den som tvättar efteråt får lida.
Folk som slarvar kommer alltid att finnas och aldrig få lida.
Skulle standarden vara att man gjorde rent innan så skulle man bara få göra rent en gång max alltid(oavsätt hur slarviga grannar man har) samt att man själv skulle få lida av ludd och djurhår när man inte orkade göra rent.
När man är nogrann och och har slarviga grannar blir man tvungen att göra rent två gånger.

Björkvedens mästare
2008-08-09, 20:55
Jag vägrar helt enkelt, om det ger mej en enkel biljett till helvetet så får det väl bli så. Jag tycker detta är en stor och sann tvistefråga i det svenska samhället. Vilka håller med mej ?

Sleigh
2008-08-09, 21:07
Läste du mitt första inlägg eller inte?
Problemet är att folk som slarvar inte får lida själva utan den som tvättar efteråt får lida.
Folk som slarvar kommer alltid att finnas och aldrig få lida.
Skulle standarden vara att man gjorde rent innan så skulle man bara få göra rent en gång max alltid(oavsätt hur slarviga grannar man har) samt att man själv skulle få lida av ludd och djurhår när man inte orkade göra rent.
När man är nogrann och och har slarviga grannar blir man tvungen att göra rent två gånger.

Jo det är det jag menar. Det är ju inte så kul att göra rent efter andra (som det är att göra efter sig själv). Jag själv har inget problem med att ta bort någon annans ludd, men jag har inte heller problem att göra det två ggr eftersom det tar 5 sekunder. Kanske kolla upp vem som har tvätttiden innan dig och isf ta kontakt med honom/henne om inte filtret är rent. För övrigt brukar väl det vara en "regel" och om den bryts emot kan man kanske ta kontakt med hyrevärden?

bear.flowertwig
2008-08-09, 21:27
Jag gillar inte att pilla bort skiten med fingrarna men tycker egentligen inte i övrigt att det är jobbigt att ta bort. I min gamla tvättstuga hade vi lås för att boka tider, de var perfekta för luddborttagning. Nu blir det lite...ehmm..sporadisk borttagning.

OnT: jag håller med Pirajja iom att jag också gärna skulle se en battle mellan Fredrik S och Fredrik_S i en separat tråd.

skaparn
2008-08-10, 08:20
Jag vägrar helt enkelt, om det ger mej en enkel biljett till helvetet så får det väl bli så. Jag tycker detta är en stor och sann tvistefråga i det svenska samhället. Vilka håller med mej ?

Men hur resonerar du kring det hela då? Har du framfört åsikten i bostadsrättsföreningen att ni borde höja hyrorna för att ha råd med personal som gör det? För vi kan väl enas om att luddet inte försvinner av sig självt, och jag undrar hur du ser på framtiden för det ludd du producerar.

Bahir
2008-08-10, 08:28
Standarden är att man ska rengöra filtret efter man har använt torktumlaren så att personen efteråt kan torka på en gång.
Detta resulterar i att om en person slarvar så blir personen efter lidande och sur och måste rengöra filtret två gånger.
En slarvig person som är lat kan utnyttja detta och aldrig göra rent filtret, varpå någon som normal sätt är duktigt tröttnar och börjar själv slarva. Osv Osv..

Om man istället aldrig gjorde rent filtret efter sig så skulle det fortfarande innebära att alla behövde rengöra filtret en gång, och om man valde att inte göra rent filtret så blev man själv lidande och inte personen som skulle tvätta efteråt. Det kan därför inte bli några sura miner eller lidande personer på något sätt...

Dum standard att man ska rengöra filtret efteråt istället för innan imo

Är det inte lite väl orättvist att den som använder tvättmaskinen den allra första gången aldrig behöver göra rent filtret?

AlexGBG
2008-08-10, 10:55
Är det inte lite väl orättvist att den som använder tvättmaskinen den allra första gången aldrig behöver göra rent filtret?

ja, det är fan orättvist, torktumlare för bruk i flerbostadshus borde därför ha ett luddigt filter redan när dom säljs, för rättvisans skull då.