handdator

Visa fullständig version : Hur blandar man olika pulver på bästa sätt för att slippa skiktningar


Fredrik_S
2008-08-09, 14:48
Jag dricker i princip alltid samma blandning av dessa fyra ingredienser omkring mitt träningspass

Vitargo
Beta-alanin
Kreatin
EAA

För att slippa öppna alla fyra burkar varje gång och dosera skulle det vara praktiskt att mixa allt i en stor bunke.

Men det är nog inte så lätt som att bara lägga i allt och skaka om då det vid sådan blandning borde bli olika skiktningar pga olika form vikt och kvalite på de små pulverkornen.
Tex som när man tar en näve sand och lägger i en hink i sandlådan och skakar så lägger sig de större sandkornen längre ner, ja ni vet vad jag pratar om...

Hur gör kosttillskottstillverkarna för att blandningen ska bli så bra fördelad som möjligt och inte ena produkten hamnar i botten, och vad kan jag själv göra hemma för att få en så (homogen? fel ord?) jämn blandning som möjligt...

kalllee
2008-08-09, 14:51
+1

Har också tänkt på om man inte skulle kunna göra något sånt så skulle vara kul om någon visste om det fungerar

Dan S
2008-08-09, 15:00
köp lådor som du fyller med en dos. 4-5 st såna som du fyller i. 1 dos i varje.

Fredrik_S
2008-08-09, 15:18
köp lådor som du fyller med en dos. 4-5 st såna som du fyller i. 1 dos i varje.

Tack för tipset men det är inte det min fråga handlar om.
Blir fortfarande mass pillande med kryddmått och teskedar, bara det att man samlar pillandet till en dag.

Skulle vilja hälla i flera kilo Vitargo nån halvburk Beta-alanin och kreatin och en burk Esapro i en stor hink och sen kunna öppna den och ta ett mått som får lika stora delar av varje produkt utan risken att allt beta-alnin ligger i botten och ger en mardrömsstickning i slutet av månaden när man nått dit tex....

Fredrik_S
2008-08-09, 15:35
Ett tillägg

Jag skulle tro att ju mer man skakar och vibrerar burken ju större är risken att de större kornen samlas längre ner i burken.
Dvs det måste blandas lagom mycket för att få fullständig blandning och inte skakas för mycket i efterhand då det kan resultera i sämre blandning?!?...

Mapa
2008-08-09, 16:22
hur jobbigt är de och hur lång tid tar de för dig att ösa i 4 skopor i en shaker? annars kan du se de som uppvärmning inför passet..........

jag tror inte att man kan garantera att dem olika tillskotten blandas jämnt om man öser i allt i en stor burk/hink

z_bumbi
2008-08-09, 16:47
En gissning är att du får mala allt så att det får exakt samma kornstorlek, ska du sen vara riktigt exakt så måste sen allt formas till lite större korn igen så att koncentrationen i förpackningen inte varierar så mycket.
En något enklare variant är att hälla ihop det som är småtjafs i en burk och vända den några gånger då och då för att blanda, sen är det bara vitargon kvar.

Sverker
2008-08-09, 17:24
En vanlig, enkel, simpel hushållsmixer med roterande knivar i botten.

Blanda i de olika pulvren och kör så att du får ett flöde. Pulvret ska röra sig som en vätska i mixern. Luta mixern så kastas pulvret högre upp på väggen.

Mixern slår sönder alla partiklar till samma storlek och du får ett homogen pulver.
Passa dig så att mixern inte överhettar och skär sig. Pulver har ingen kylande effekt på propelleraxeln.

En sån här grunka:
http://www.appliancist.com/trabo-trabopim-mixer-gae-aulenti.jpg

Fredrik_S
2008-08-09, 17:49
En vanlig, enkel, simpel hushållsmixer med roterande knivar i botten.

Blanda i de olika pulvren och kör så att du får ett flöde. Pulvret ska röra sig som en vätska i mixern. Luta mixern så kastas pulvret högre upp på väggen.

Mixern slår sönder alla partiklar till samma storlek och du får ett homogen pulver.
Passa dig så att mixern inte överhettar och skär sig. Pulver har ingen kylande effekt på propelleraxeln.

En sån här grunka:
http://www.appliancist.com/trabo-trabopim-mixer-gae-aulenti.jpg

Tack så mycket. Det gav mig svaret på hur jag kan göra.

Gör de stora kosttillskottstillverkarna så? Eiselt och Fairing som tillverkar Rage och Trück tex?

petah
2008-08-09, 17:57
En vanlig, enkel, simpel hushållsmixer med roterande knivar i botten.

Blanda i de olika pulvren och kör så att du får ett flöde. Pulvret ska röra sig som en vätska i mixern. Luta mixern så kastas pulvret högre upp på väggen.

Mixern slår sönder alla partiklar till samma storlek och du får ett homogen pulver.
Passa dig så att mixern inte överhettar och skär sig. Pulver har ingen kylande effekt på propelleraxeln.

En sån här grunka:
http://www.appliancist.com/trabo-trabopim-mixer-gae-aulenti.jpg



Även om pulvret kommer få precis samma storlek så kommer man ju knappast få precis rätt mängd av alla olika sorter när man kör ner en skopa för att ta en "dos"?

Fredrik_S
2008-08-09, 18:35
Även om pulvret kommer få precis samma storlek så kommer man ju knappast få precis rätt mängd av alla olika sorter när man kör ner en skopa för att ta en "dos"?

Varför inte?
Om mixern gör kornen lika stora och blandningen blir homogen så får man den fördelningen man hade tänkt...

EiseltUK
2008-08-09, 18:37
Tack så mycket. Det gav mig svaret på hur jag kan göra.

Gör de stora kosttillskottstillverkarna så? Eiselt och Fairing som tillverkar Rage och Trück tex?

Om det är s k free-flowing pulver ser vi till att ingredienserna har likvärdig partikelstorlek. Det brukar gå att beställa den storlek man vill ha från råvaruleverantörerna. Annars händer det att vi maler ned till mindre partikelstorlek.

Sverker
2008-08-09, 18:37
Pulvret blir homogent*gah!*
Allt är en fråga om effekten på kvarnen och tiden den arbetar. När pulvret är homgent, utan större partiklar och uppträder som en vätska så är ingredienserna jämt fördelade.

petah
2008-08-09, 18:54
ah då förstår jag