handdator

Visa fullständig version : Detoxdiet


malleman
2008-08-09, 14:13
Hej!

Är inne på en Detox diet(Lr egentligen "The MediClear allergy elimination and cleansing program", http://www.choosehealth.net/patient_guide.pdf ).

Dieten handlar om att man utesluter allt som kan vara potentiellt allergent och belastande för din lever och kropp under en 3 v period. Typ alkohol, gifter, mjölkprodukter, ägg. Och även under en vecka av dieten inget kött lr fisk.

Detta för att förhindra att kroppen utsätts för gifter o alllergener, samt hjälpa kroppens reningsprocedurer. Med andra ord så ger man levern en semester i 3 v.

I och med att man utesluter rätt så mycket livsmedel under den här perioden, får man ett begränsat antal proteinkällor att välja mellan.

Vill inte förlora alltför mycket muskelmassa under denna diet och vill därför ha tips på fullvärdiga proteinkällor.

Mat som jag undviker är, mat innehållande gluten(vete, havre, råg och korn). Ägg och mjölkprodukter. Majs, tomat, jordnötter, soja och självklart alkohol, koffein nikotin. Under en vecka kommer jag också utesluta kött och fisk.

Jag käkar ett proteintillskott under dieten kallat MediClear, ett risprotein med tillsatt vitaminer, mineraler och speciella näringsämnen som hjälper till i detoxprocessen.


Vad kan jag kombinera med risproteinet för att jag ska få i mig fullvärdigt protein? Antar att risprotein inte är fullvärdigt? Det jag kan äta är t.ex nötter(dock inte jordnötter), frön, quinoa, bovete och bönor. Går det att kombinera detta på nått sätt till fullvärdigt protein?

Tack på förhand!

AJO
2008-08-09, 14:17
Ingen aning. Men om du inte är känslig för placeboeffekten, så hade det varit trevligt om du skrev hur det har fungerat när du är färdig med dieten.

malleman
2008-08-09, 14:23
Absolut det kan jag göra, lite utav ett experiment för mig det här med..

zeusden1
2008-08-09, 15:30
Vad ska du äta då?

Kroppen har ett väl fungerande reningssystem som sköter allt sånt. Att man skulle äta särskild mat för att "rena kroppen" är bara hokus pokus. Att vara fysiskt aktiv och äta bra kost är som vanligt det som behövs. Då mår kroppen bra i allmänhet och en frisk kropp sköter det där alldeles ypperligt på egen hand.:thumbup:

Alltså, detox är gjort för att tjäna pengar och fördärva lättpåverkade.

zeusden1
2008-08-09, 15:33
Jag käkar ett proteintillskott under dieten kallat MediClear, ett risprotein med tillsatt vitaminer, mineraler och speciella näringsämnen som hjälper till i detoxprocessen.



Vad kostar proteinet?

King Grub
2008-08-09, 15:36
Kroppens organ är fullt kapabla att själva sköta reningsprocessen. Är dom inte det, har man betydligt större problem än vad en "reningskur" kan fixa.

Whistler
2008-08-09, 15:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101215

och

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88472

:EDIT:
Puckotvåa, Grub hann före.

AJO
2008-08-09, 15:48
Kroppens organ är fullt kapabla att själva sköta reningsprocessen. Är dom inte det, har man betydligt större problem än vad en "reningskur" kan fixa.


Jag tror att en del saker fungerar. Folk märker att det fungerar. Men det är inte alltid av den anledningen som man tror.
Precis som att morgonpromenader fungerar ypperligt för många, men det är inte av den anledningen som folk tror.


Att man inte har gifter i sig stämmer väl inte i heller. Man har väl gifter bundna i fettvävnaden t.ex. Av den anledningen bör ju inte gravida gå ner i vikt.

Fatalist
2008-08-09, 15:56
Jag tror att en del saker fungerar. Folk märker att det fungerar. Men det är inte alltid av den anledningen som man tror.
Precis som att morgonpromenader fungerar ypperligt för många, men det är inte av den anledningen som folk tror.


Att man inte har gifter i sig stämmer väl inte i heller. Man har väl gifter bundna i fettvävnaden t.ex. Av den anledningen bör ju inte gravida gå ner i vikt.

Gifter? Definiera gifter.

zeusden1
2008-08-09, 15:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101215

och

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88472

:EDIT:
Puckotvåa, Grub hann före.

Pucktrea!! *grr27*

Jag tror att en del saker fungerar. Folk märker att det fungerar. Men det är inte alltid av den anledningen som man tror.
Precis som att morgonpromenader fungerar ypperligt för många, men det är inte av den anledningen som folk tror.


Att man inte har gifter i sig stämmer väl inte i heller. Man har väl gifter bundna i fettvävnaden t.ex. Av den anledningen bör ju inte gravida gå ner i vikt.

Ja, precis så. Ibland ska man inte göra allt enligt studierna, utan man gör det som känns bäst.

För min del skulle jag aldrig klara av att inte äta nästintill vilken mat jag vill, så en katabol detox kommer aldrig att ske. Fast, när jag opererade halsmandlarna, så kunde jag inte äta utan att det gjorde svinont på två veckor, en typ av "detox" (även fast detox är bs).

Eddie Vedder
2008-08-09, 16:36
Att man inte har gifter i sig stämmer väl inte i heller. Man har väl gifter bundna i fettvävnaden t.ex. Av den anledningen bör ju inte gravida gå ner i vikt.

Ja det stämmer att gifter i kroppen existerar och du har helt rätt i det du säger om att man därför inte rekommenderar gravida kvinnor att gå ner i vikt.

Men det stödjer ju på intet sätt att sånt här humbug skulle göra saken bättre. "Reningskurer" är rena påhitt helt enkelt. Måhända att man mår bättre men det är knappast en ovanlig följd av en livsstilsomläggning från omedveten och likgiltig till medveten och initiativtagande.

Man tar tag i sin hälsa och genomför något, det räcker. Att man skulle rena kroppen på ett effektivare sätt än vad friska njurar och frisk lever skulle klara av är befängt.

AJO
2008-08-09, 16:43
Ja det stämmer att gifter i kroppen existerar och du har helt rätt i det du säger om att man därför inte rekommenderar gravida kvinnor att gå ner i vikt.

Men det stödjer ju på intet sätt att sånt här humbug skulle göra saken bättre. "Reningskurer" är rena påhitt helt enkelt. Måhända att man mår bättre men det är knappast en ovanlig följd av en livsstilsomläggning från omedveten och likgiltig till medveten och initiativtagande.

Man tar tag i sin hälsa och genomför något, det räcker. Att man skulle rena kroppen på ett effektivare sätt än vad friska njurar och frisk lever skulle klara av är befängt.



Det är det jag menar med det andra jag skrev i det inlägget. Dieten kanske funkar, resultatet kanske blir som det sägs... Men inte av anledningen att det skulle få ut kg-vis med gifter ur kroppen.

Vi vet ju inte varför allergier har ökat så dramatiskt i västvärlden. Det är inte helt otänkbart att kosten är en av anledningarna. Därför är det inte otänkbart att en annan kost skulle kunna minska allergibesvär.

malleman
2008-08-22, 22:27
Det handlar inte så mycket om att "rensa ut gifter". Utan vissa saker kan man va lite känslig emot, lr allergisk, vilket påverkar en negativt.

Andra matalternativ, kan va ganska tunga o jobbiga att smälta, t.ex ät dig skitmät på MacDonalds eller en sushibar. Kan lova dig att känslan kommer va väldigt annorlunda, känns inte direkt efteråt, men de följande timmarna. Alla vet ju hur illmåenda man va va efter för mycket godis t.ex.

Så genom att köra den här dieten, eliminerar man ganska, tryggt saker som påverkar en negativt, i matväg. Det kan va dåsighet, lr saker som man är lite allergisk emot, men inte ens vet om det.

Efter ett par veckor veckor på dieten, mår jag prima, känns som jag haft mycket energi o kroppen har mått bra det senaste. Hur mycket dieten har med detta vet jag inte.

Men nu är iallafall meningen att man ska reintroducera potentiellt allergena näringsämnen en i taget och testa ifall nån utav dem påverkar en. 3 dar ger man varje sak, o det kan va mjölkprodukter, vete, soja m.m.

Denna diet är ett bra alternativ för personer med magproblem, orkeslöshet men även allehanda krämpor. Mat påverkar oss mer än vad vi tror!

Sverker
2008-08-23, 06:21
Du har knappast blivit av med din ev. allergi. Antikropparna mot ämnet/allergenet finns tyvärr kvar.

skaparn
2008-08-23, 08:17
Andra matalternativ, kan va ganska tunga o jobbiga att smälta, t.ex ät dig skitmät på MacDonalds eller en sushibar. Kan lova dig att känslan kommer va väldigt annorlunda, känns inte direkt efteråt, men de följande timmarna. Alla vet ju hur illmåenda man va va efter för mycket godis t.ex.



Ett ganska bra exempel på hur psykologiskt det är. Format som en burgare är vetemjöl, köttfärs, en ostskiva och lite sallad "skitmat", men om vetemjölet kommer som pasta, köttfärsen fortfarande är färs, osten rivs över och har givits ett italienskt namn och salladen kommer på sidan så är det helt plötsligt nyttigt.

Mental
2008-08-23, 09:47
Skall man undivka "allergener" så kan man inte äta frukt och bönor, min flickvän är tex alergisk mot citrusfrukt och nästan alla bönor och baljväxter.

Edit: Den där "dieten" är ju ren bondfångeri, lura på folk en massa onödiga pulver och piller för att "rena" dem, det enda den där dieten renar är plånboken.

Tolkia
2008-08-23, 10:51
Faktum är att man, om man vill undvika allergener, i princip måste leva på vatten. Man kan vara allergisk mot det mesta, även om vissa saker är mer allergiframkallande än andra (sedan är inte alla överkänslighetsreaktioner eller andra reaktioner mot mat just allergier, men det är en annan diskussion).

Den metod som beskrivs där man tar bort ett (stort) anta födoämnen för att efter en tid återintroducera dem ett och ett är en länge använd metod för att ta reda på exakt vad i kosten det är man reagerar mot; betydligt äldre än det som idag marknadsförs som "detoxdieten".

stevebc
2008-08-23, 14:53
Men det där är ju bara idiotiskt. Du får ju utesluta livsmedel en åt gången annars vet du inte vad som orsakar allergin av allt du utesluter: mjölk, frukter, nötter, fisk osv. Ta en åt gången så du kan isolera livsmedlet.

Och detox, som sagt, det sköter kroppen själv. Detoxkur har av naturen mycket lågt energiinnehåll, vilket gör att lever och njurar arbetar sämre. Det gör därmed mer skada än nytta.

zowie
2008-08-24, 15:00
din diet verakar vara mer en eliminationsdiet än detox. visst är avstående frän sprit och nikotin eller andra droger en viss detox-process (det tar ca. 7-10 dagar innan kroppen har blivit av med alkoholen efter längre/excessiv drickandet), men vad det gäller mat är det humbug. oxo såna konstiga lavemang som ska sköljer plaquen ur tarmerna.
men din diet är bra för att reda ut om du har problem med maten, dvs. intolerans/allrgi mot vissa livsmedel.
har själv gjort det, men inte 3 v. efter en vecka vet man om man mår bättre tex utan mjölk, gluten etc. och om man dricker sen mjölk och mår skit vet man framtiden.

om du har mått bättre efter dietebn vet du att nåt livsmedel finns där vad din kropp inte riktigt gillar. du kan vara överkänslig utan att vara allergisk. jag vet tex att jag mår inte bra av gurkor utan att vara intolerant/allergisk, så jag undviker de.

offense74
2008-08-25, 20:43
Jag äter inte någon av de grejjer som var tabu under en hel vecka!!! och jag har inte gjort så på två år. Under den tiden så har min muskelmassa ökat, min styrka ökat och min kondition blivit bättre.
Var rädd om din plånbok då detta är ett rån. Skit i att köpa skräpet de försöker sälja och kör bara kosten i två månader i stället.