handdator

Visa fullständig version : STYRKEträning för jägare/elitsoldater


Chaan
2008-08-09, 10:13
Vet om att jägar- liksom andra svenska stridsutbildningar mest innehåller uthållighetsprov men finns det styrketräning med vikter med i programmet?

I så fall (om det finns med) hur ser det ut?

Pass/vecka?

Intensitet/upplägg?

Ullmerdog
2008-08-09, 10:19
Ska inte säga allt för mycket då jag själv saknar erfarenhet inom detta område men jag har haft en vän som var jägare. Han tränade mest med sin egen kroppsvikt, armhävningar, chins, dips o.s.v. Men han tränade också med vikter, dock mest bicepscurl, knäböj och frivändningar. Han tränade med lägre vikter och många repetitioner för att få upp uthållighet då toppstyrka inte är något som man prioriterar som soldat.

Chaan
2008-08-09, 10:23
Han tränade med lägre vikter och många repetitioner för att få upp uthållighet då toppstyrka inte är något som man prioriterar som soldat.

Jag förstår det men kulspruteskyttar och den som bär ammunitionen (hur mycket väger ett pack?) till dessa måste ju ta i rejält

Ullmerdog
2008-08-09, 10:40
Jag förstår det men kulspruteskyttar och den som bär ammunitionen (hur mycket väger ett pack?) till dessa måste ju ta i rejält

Fast det där med att bära på tung packning eller ammunition kräver återigen uthålliga muskler och starkt psyke. Jag tror inte att ammunition och packning är tyngre än vad en tränad soldat klarar av att hålla en stund, och med upprepad träning i terräng o.s.v. så kommer uthålligheten upp snabbt, särskilt när psyket är tränat till att stå ut med smärta från både mjölksyra och leder.

Men det finns säkert någon som kan svara bättre på detta än jag. Det var typ 10 år sedan jag pratade med min jägarvän och vi snackade inte så ingående om just detta.

Mourten
2008-08-09, 10:41
ut och gå med packning, spring med packning/kängor skaffa en vilja av granit.
chins, pullups, armböjj, situps, rygglyft, bänk, mark, böjj.
Finns inget fastställt schema att följa, sånt är underordnat vad man kan göra i naturen. När kriget kommer/missionen så är det viktiga att man kan sin skit där och inte att man gör si lr så många armböj.
// x-jägare samt x-befäl.

Chaan
2008-08-09, 11:00
Det handlar alltså om att kunna bära under så jäkliga omständigheter som möjligt.

Men jag har alltid tänkt så här - fel eller inte - att i fall av strid borde det vara viktigt att kunna bära med sig så mycket ammunition (annat också - skadade förstås) som bara möjligt - från trängtrupper till front - kanske bara några 100 meter?

Klarar man de tyngsta bärningarna utan styrketräning?

Bär man alltid allt på ryggen?

Hank
2008-08-09, 11:09
Tja, styrka är alltid bra. Bösövningar på gymmet skadar aldrig. Men som sagt tidigare är det viktigaste marsch med stor belastning. Ovanheten av detta knäcker de flesta både mentalt och skademässigt.

Chris-Dawg
2008-08-09, 11:21
Endel förband i usa har börjat köra crossfit med goda resultat

Mourten
2008-08-09, 11:24
Det handlar alltså om att kunna bära under så jäkliga omständigheter som möjligt.

Men jag har alltid tänkt så här - fel eller inte - att i fall av strid borde det vara viktigt att kunna bära med sig så mycket ammunition (annat också - skadade förstås) som bara möjligt - från trängtrupper till front - kanske bara några 100 meter?

Klarar man de tyngsta bärningarna utan styrketräning?

Bär man alltid allt på ryggen?

bär mest på ryggen, men en del på bröst/bål samt kring benen.
110 L ryggsäckar medgör att man kan bära mkt ammunition, du får anpassa dig efter situationen. Kasta allt utom ammo/vapen. Kanske inte bra efter 2 dagar men för å överleva stunden är du tvungen.

Chaan
2008-08-09, 11:28
Endel förband i usa har börjat köra crossfit

Blandade övningar upp till 20 minuter utan vila?

Chaan
2008-08-09, 11:31
Men som sagt tidigare är det viktigaste marsch med stor belastning. Ovanheten av detta knäcker de flesta både mentalt och skademässigt.

Hur mycket väger den tyngsta packningen normalt?

Chaan
2008-08-09, 11:35
bär mest på ryggen, men en del på bröst/bål

Hehe bra

Vad folk kollar om man bär annat än på ryggen - eller händerna


Kasta allt utom ammo/vapen.

Exakt så har jag föreställt mig det.


110 L ryggsäckar medgör att man kan bära mkt ammunition

Just det!

Måste ju komma upp i minst som en person om man fyller en sådan ryggsäck med ammo.

Chris-Dawg
2008-08-09, 11:48
Blandade övningar upp till 20 minuter utan vila?

har iofs aldrig sprungit 15km på 20 min ;) crossfit är generellt bra när det kommer till styrkeökningar, kondition, muskeluthållighet mm

Calzon
2008-08-09, 12:06
jag är själv inte jägare men jag gör lumpen just nu. Enda tipset man kan ge är att träna allt, verkligen allt. Kondition, styrka, uthållighet men framför allt psyket. Det är nästintill 50% av lumpen vill jag säga, det är såå mycket lättare att vara ute och gå om huvudet inte tycker det e jobbigt. Visst får man ont i axlar, ben, fötter men när man tränat upp psyket klarar man av det ändå.
Kan tillägga att en laddad KSP58 väger runt 11kg när den hänger runt nacken, låter kanske inte så överdrivet farligt men den ska sitta där i x antal timmar.

Chaan
2008-08-09, 12:15
Kan tillägga att en laddad KSP58 väger runt 11kg när den hänger runt nacken, låter kanske inte så överdrivet farligt men den ska sitta där i x antal timmar.

I hear ya

Men den kan packas i delar?

z_bumbi
2008-08-09, 12:22
Men den kan packas i delar?

Svårt att skjuta med den om den är sönderplockad.

Mourten
2008-08-09, 12:46
Svårt att skjuta med den om den är sönderplockad.

du har vapen efter situation, när det är varmt tex som när man var nere i Affe så kan man inte ha max beredskap hela tiden, går inte att gå då. Så man får kanske nöja sig med en AK5D och sen har man tgksp nerpackad motsv.

När man går riktigt tungt blir man från naken -> kittad ungefär 70 kg tyngre. Då ska man kunna gå runt 5-10 mil, men i en krissituation längre.

Hejnomax
2008-08-09, 12:46
ut och gå med packning, spring med packning/kängor skaffa en vilja av granit.

+1

Chaan
2008-08-09, 12:53
När man går riktigt tungt blir man från naken -> kittad ungefär 70 kg tyngre. Då ska man kunna gå runt 5-10 mil, men i en krissituation längre.

Ok :)

MilisMan
2008-08-09, 13:51
http://www.fmif.mil.se/attachments/fmfyss_regler.pdf (se sid 11 om formella krav för jägarförband)

http://www.f17.mil.se/article.php?id=17148

http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning/Operator-i-specialforbanden/Konkurrenskraftiga-resultat/


Viktigast att ha bra uthållig styrka, men det är bra att ha en god maxstyrka också. Crossfit sägs ju vara bra.. har dock inte kört det.

Plus att ett par feta armar som håller i vapnet är ju självklart ett hysteriskt viktigt komplement :naughty:

hangatyr
2008-08-09, 16:26
Kan tillägga att en laddad KSP58 väger runt 11kg när den hänger runt nacken, låter kanske inte så överdrivet farligt men den ska sitta där i x antal timmar.

sen ska man ha en låda patroner till den också. så man får nog lägga på ett par, tre kilo ovanpå det.

_Darkstar_
2008-08-09, 19:21
Vet om att jägar- liksom andra svenska stridsutbildningar mest innehåller uthållighetsprov men finns det styrketräning med vikter med i programmet?

I så fall (om det finns med) hur ser det ut?

Pass/vecka?

Intensitet/upplägg?

http://www.k3.mil.se/article.php?id=3265

Där har du vad du söker. Vill du ha ännu mer tips och råd på träning och träningsupplägg så skicka gärna ett PM.

Men har du visioner om att bli jägarsoldat så ska du få ett hett tips:

Gå med packing, gå med packning och.... gå med packning! :thumbup:

Trekker
2008-08-10, 05:58
du har vapen efter situation, när det är varmt tex som när man var nere i Affe så kan man inte ha max beredskap hela tiden, går inte att gå då. Så man får kanske nöja sig med en AK5D och sen har man tgksp nerpackad motsv.


Utanför campen är det full stridsberedskap som gäller, enda avsteget är bärande av hjälm i vissa områden. Det är ohyggligt massa skit som sitter på kroppen för att kunna lösa alla uppgifter som kan dyka upp för en skyttesoldat. När var du nere?

Det jag märkt ger problem är rygg (eller framförallt bålstabilisation), mycket utrustning som bara sitter fram på västen gör att man går framåtlutad.
Träna bål och ben, det är mycket tyngd man ska flytta på vid varje steg.

Mourten
2008-08-10, 12:04
Utanför campen är det full stridsberedskap som gäller, enda avsteget är bärande av hjälm i vissa områden. Det är ohyggligt massa skit som sitter på kroppen för att kunna lösa alla uppgifter som kan dyka upp för en skyttesoldat. När var du nere?

Det jag märkt ger problem är rygg (eller framförallt bålstabilisation), mycket utrustning som bara sitter fram på västen gör att man går framåtlutad.
Träna bål och ben, det är mycket tyngd man ska flytta på vid varje steg.

vart nere 2 ggr, inte som skyttesoldat. kmr inte ge dig mer på ett forum direkt.