handdator

Visa fullständig version : Byggareliten och ROM


Per B
2008-08-08, 21:51
Jag har en liten fundering. Jag kom precis hem från Spanien där jag passade på att träna på ett gym där man körde DVD:er där man fick se Jay Cutler, Ronnie Coleman och andra elitbyggare träna på gymmet. Nåt jag reagerade över var hur extremt kort ROM de använde i de flesta övningar, och just Cutler var den mest extrema. I t ex dips och benpress (i maskin) så var det inte många centimeters skillnad mellan ändlägena. Nu var det här uppenbarligen 1-2 veckor inför tävling. Men min fråga är om de alltid kör på detta sätt, eller om de gör det enbart inför tävling för att se extra biffiga ut?

Oavsett svaret på ovanstående fråga är det filmerna inte direkt några bra instruktionsfilmer, men det är väl kanske inte syftet heller?!?

Ullmerdog
2008-08-08, 22:57
Jag har en liten fundering. Jag kom precis hem från Spanien där jag passade på att träna på ett gym där man körde DVD:er där man fick se Jay Cutler, Ronnie Coleman och andra elitbyggare träna på gymmet. Nåt jag reagerade över var hur extremt kort ROM de använde i de flesta övningar, och just Cutler var den mest extrema. I t ex dips och benpress (i maskin) så var det inte många centimeters skillnad mellan ändlägena. Nu var det här uppenbarligen 1-2 veckor inför tävling. Men min fråga är om de alltid kör på detta sätt, eller om de gör det enbart inför tävling för att se extra biffiga ut?

Oavsett svaret på ovanstående fråga är det filmerna inte direkt några bra instruktionsfilmer, men det är väl kanske inte syftet heller?!?

Grattis, jag har observerat samma sak på svenska gym bland svenska byggare. Har sett riktig fuskstil användas på både roddövningar och bicepsövningar. Framförallt i roddövningar där tunga vikter används men där stilen är mer åt det hyperexplosiva än åt det strikta korrekta hållet. Man rycker upp stången och håller absolut inte emot på den negativa fasen, samma sak med sittande rodd i maskin där många stora killar kastar sig bakåt med en jädra fart och i stort sätt släpper vikten på tillbakavägen utan att hålla emot det minsta. Fattar inte riktigt hur dom får kontakt med muskeln genom att utföra övningarna så ostrikt.

Three pigs
2008-08-08, 23:36
Grattis, jag har observerat samma sak på svenska gym bland svenska byggare. Har sett riktig fuskstil användas på både roddövningar och bicepsövningar. Framförallt i roddövningar där tunga vikter används men där stilen är mer åt det hyperexplosiva än åt det strikta korrekta hållet. Man rycker upp stången och håller absolut inte emot på den negativa fasen, samma sak med sittande rodd i maskin där många stora killar kastar sig bakåt med en jädra fart och i stort sätt släpper vikten på tillbakavägen utan att hålla emot det minsta. Fattar inte riktigt hur dom får kontakt med muskeln genom att utföra övningarna så ostrikt.

big weights make them muscles grow =]

Tydligen, i alla fall.

jwzrd
2008-08-09, 00:03
Grattis, jag har observerat samma sak på svenska gym bland svenska byggare. Har sett riktig fuskstil användas på både roddövningar och bicepsövningar. Framförallt i roddövningar där tunga vikter används men där stilen är mer åt det hyperexplosiva än åt det strikta korrekta hållet. Man rycker upp stången och håller absolut inte emot på den negativa fasen, samma sak med sittande rodd i maskin där många stora killar kastar sig bakåt med en jädra fart och i stort sätt släpper vikten på tillbakavägen utan att hålla emot det minsta. Fattar inte riktigt hur dom får kontakt med muskeln genom att utföra övningarna så ostrikt.

Funderar du aldrig på de två kopplingar som finns att göra?
1) förbannat grova kör kort, fult och ostrikt
2) spetor kör strikt och rätt

Jag säger ingenting om vägen till att bli förbannad grov, bara det att typ alla verkar observera men sen bestämma att grovhuvudena är de som gör fel på något vis.

Fredrik_S
2008-08-09, 00:35
Funderar du aldrig på de två kopplingar som finns att göra?
1) förbannat grova kör kort, fult och ostrikt
2) spetor kör strikt och rätt

Jag säger ingenting om vägen till att bli förbannad grov, bara det att typ alla verkar observera men sen bestämma att grovhuvudena är de som gör fel på något vis.

Kan det inte var lite av en blandning?

Att de grova har lärt sig övningarna efter så många år att de kan utföra dem rätt och strikt i en snabbare hastighet som får det att se ryckigt och slarvigt ut? Samt att deras mer kvadratiska kroppshydda gör att en förflytttning av en vikt samma sträcka ser ut som en kortare sträcka jämfört med hur det skulle se ut när en smal av samma längd gör övningen.

hasic
2008-08-09, 00:38
De får väl helt enkelt kontakt med muskeln på sitt sätt, annars hade dom ju inte legat i eliten.
Har också tänkt på det, men det känns ju inte direkt rätt att säga att dom gör fel?

jwzrd
2008-08-09, 00:50
Kan det inte var lite av en blandning?

Att de grova har lärt sig övningarna efter så många år att de kan utföra dem rätt och strikt i en snabbare hastighet som får det att se ryckigt och slarvigt ut? Samt att deras mer kvadratiska kroppshydda gör att en förflytttning av en vikt samma sträcka ser ut som en kortare sträcka jämfört med hur det skulle se ut när en smal av samma längd gör övningen.

Var finns blandningen? Jag vänder mig emot värdebegreppen som tidigare inläggare använder sig av för att bestämma att grovhuvudet tränar fel. Om man väljer mellan korta skadebenägna muskler i storlek med meloner och små rörliga muskler så väljer inte alla lika.

Guddi
2008-08-09, 07:32
Det finns flera saker man måste tänka på.

När man talar om elitidrott, oavsett sport (inte "skit" som bowling, biljard, dart etc utan fysiska sporter), så är träningen väldigt sällan hälsosam på högsta nivå. Byggarna har ett ända mål och det är att bli större, de skiter i sin hälsa...

Bodybuilders är på en helt annan fysisk nivå än den normala gymkillen och behöver därför en helt annan typ av träning. Detta är en självklarthet som många glömmer bort alldeles för ofta, särskilt unga killar som ska kopiera program från de största killarna.

Det kan ju även vara så att killarna, som vet att dem blir filmade, lägger på lite extra mycket vikter på grund av detta och en usel ROM kommer som en konsekvens av detta. Inte så att jag tror att de kör i närheten av full ROM, men några grader till är mycket möjligt.

Ullmerdog
2008-08-09, 10:10
Funderar du aldrig på de två kopplingar som finns att göra?
1) förbannat grova kör kort, fult och ostrikt
2) spetor kör strikt och rätt

Jag säger ingenting om vägen till att bli förbannad grov, bara det att typ alla verkar observera men sen bestämma att grovhuvudena är de som gör fel på något vis.

Från min sida så menade jag inte att dom grova killarna gör fel, bara det att jag har svårt att tro att dom verkligen får optimal kontakt med den/dom musklerna som ska tränas när man kör väldigt ostrikt och snabbt.

Det kan väl vara så att dessa byggare har kommit till en dead end. Alltså att dom inte längre lägger på sig någon muskelmassa att tala om och kan därför låta sin viktkåthet träda fram, spelar då ingen större roll om dom då kör ostrikt eftersom dom ändå inte skulle ha lagt på sig någon mer massa under strikt utförande.

Eller så försöker man att få upp viktvana på tyngre vikter i förhoppning om att inom kort kunna hantera dom i ett bättre utförande och därmed förhoppningsvis kunna växa lite till.

Men annars tycker jag att det rent generellt brukar klagas på folk som inte kör strikt här på kolo. Men som sagt, dom flesta grova pojkar kör ostrikt så något rätt gör dom ju.

Har i och för sig själv erfarenhet av detta då jag alltid har haft svårt att öka i styrka i militärpress och press bakom nacke, började med stöt istället och fick snabbt upp explosiv styrka vilket gjorde att jag kunde ta 10 kilo mer i strikt utförande på militärpressen efter bara några månaders stötträning. Ostrikt kanske inte är så tokigt när allt kommer omkring.
Nonamenoshame på forumet kör ju ostrikt men han är stark som en oxe och har rejäl kropp för sin ålder t.ex.

Personligen tycker jag dock att jag får sämre kontakt med ryggmuskulaturen om man tränar ostrikt i sittande rodd, särskilt om man kör med en jädra fart.

Allan
2008-08-09, 10:24
Jag har sagt det förr och säger det igen - man ska inte lita på vad proffsen säger. Man ska titta på hur de gör. Och huvudsaken är att lyfta tungt och ofta och mycket. Stil? Nä, skiten ska upp.
Skillnaden är nästan alltid att de behärskar rörelsen, om de skulle vilja. Och det är den stora skillnaden mellan de som tränat ett tag och de som inte är så duktiga - man måste behärska momenten för att kunna gå utanför stilkraven.
Om man vill kan man titta på maxlyft i både OL och SL - just vinnande lyft är sällan de vackraste, till skillnad från t ex friidrott, där grenar som höjd eller häck kräver perfektion för att vinna.

major Pectoralis
2008-08-09, 10:40
Strikt eller rätt teknik i styrketräning har egentligen två kriterier som jag ser det:

A. Den leder inte till skador
B. Den tränar muskler och man behöver inte använda någon Yoga- eller sjukgymnastikinspirerad teknik för att träna muskler, vilket är fullständigt självklart om man tänker efter.

I regel är ett naturlig rörelsemönster och tempo det bästa.

Vad de amerikanska proffsbyggarna och deras copy-cats gör kan man helt bortse från. Den norske olympiamästaren i kanot Knut Holman lär enligt hörsägen ha haft 13 träningspass på en träningsperiod av tre dagar. Han kunde alltså träna mer på en dag än vad flertalet koloiter gör på 2 (-4?)veckor...Något att ta efter. Nej. Kanske man dock hade hamnat på den nivån en dag om man tränat på och ökat belastningen successivt år för år.

När det kommer till träningsstimuli kan man bryta ner det i tre delar: spänning (tension), rörelseomfång och tid under spänning (time under tension). Samtliga dessa tre påverkar muskelfiberrekryteringen. Genom att juck-träna får man troligen en oförändrad time under tension, en större tension och ett försämrat rörelseomfång.

major Pectoralis
2008-08-09, 11:37
Här är lite andra badibilding filmer, möjligen alternativa. jag tycker i alla fall de kör fint.

JpKo4tt3eaQ

Sno1uyagNsY

O35eWOR_mAE

KiScHYFzIdo




Jag tror att "At the end of the day" så handlar träning mest om "vilja, våld och vaselin" samt naturligtvis om "blood, sweat and tears". Kanske också "guns, germs and steal".

Martin Löwgren
2008-08-10, 07:39
Jag har en liten fundering. Jag kom precis hem från Spanien där jag passade på att träna på ett gym där man körde DVD:er där man fick se Jay Cutler, Ronnie Coleman och andra elitbyggare träna på gymmet. Nåt jag reagerade över var hur extremt kort ROM de använde i de flesta övningar, och just Cutler var den mest extrema. I t ex dips och benpress (i maskin) så var det inte många centimeters skillnad mellan ändlägena. Nu var det här uppenbarligen 1-2 veckor inför tävling. Men min fråga är om de alltid kör på detta sätt, eller om de gör det enbart inför tävling för att se extra biffiga ut?

Oavsett svaret på ovanstående fråga är det filmerna inte direkt några bra instruktionsfilmer, men det är väl kanske inte syftet heller?!?

Tänk på att det är på FILM. På film ska allt se häftigt ut och man ska lyfta så mycket vikt som möjligt och kör man halva rörelser. De tränar inte så annars (har sett flera kända byggare när jag är i USA).

Tyvärr tar ju många nybörjare efter proffsen då de tror att det är så man bygger muskler och det är jävligt synd.

Martin Löwgren
2008-08-10, 07:40
big weights make them muscles grow =]

Tydligen, i alla fall.

Det är väl inte hela sanningen, kanske?

Anders The Peak
2008-08-10, 09:20
Kortare ROM ger kraftigare hypertrofi pga att man kan använda en högre belastning och att man har kontinuerlig anspänning.
Det här observerades tidigt av öststaternas tränare/forskare.

Allan
2008-08-10, 09:35
Kortare ROM ger kraftigare hypertrofi pga att man kan använda en högre belastning och att man har kontinuerlig anspänning.
Det här observerades tidigt av öststaternas tränare/forskare.

Bra där. Det är ju därifrån olika förkortade träningsmoment kommer - kvartsböjar, marklyft från box etc

Three pigs
2008-08-10, 11:02
Det är väl inte hela sanningen, kanske?

nepp.

Sverker
2008-08-10, 12:25
Är vi inne på att Power factor training är den rätta vägen till stor muskelmassa ?Att träna en övning i det momentet där det går att lyfta mest kg.



Jag frågar och håller låg profil eftersom jag själv tränar precis tvärtom.

Anders The Peak
2008-08-10, 15:01
Är vi inne på att Power factor training är den rätta vägen till stor muskelmassa ?Att träna en övning i det momentet där det går att lyfta mest kg.



Jag frågar och håller låg profil eftersom jag själv tränar precis tvärtom.

Variations of load magnitude: Extensive, intensive, sub-maximal, maximal,supra-maximal loads are alternated to force the muscle to respond. Be careful to respect the principle of progressive load increases.

Variations of mode of contractions: Strength increases come about faster when different modes of muscular contractions are alternated than if only one mode of work is used. Concentric, eccentric,isometric work should respectively represent 70% 20% and 10% of the total workload.

Variations in the speed of contractions: Strength increases are higher when different speeds of contractions are used (slow, medium, fast) than if only one speed of contractions. Slow speed training places high tension on the muscular structure since no momentum is used to displace the weight. It is very beneficial to the trophism of muscle and strength. High speed movements stimulate great neural output. Therefore, a training that solicits all muscle fibers by different tempo and modes of training can elevate overall strength

jwzrd
2008-08-10, 15:05
Från min sida så menade jag inte att dom grova killarna gör fel, bara det att jag har svårt att tro att dom verkligen får optimal kontakt med den/dom musklerna som ska tränas när man kör väldigt ostrikt och snabbt.

Det kan väl vara så att dessa byggare har kommit till en dead end. Alltså att dom inte längre lägger på sig någon muskelmassa att tala om och kan därför låta sin viktkåthet träda fram, spelar då ingen större roll om dom då kör ostrikt eftersom dom ändå inte skulle ha lagt på sig någon mer massa under strikt utförande.

Eller så försöker man att få upp viktvana på tyngre vikter i förhoppning om att inom kort kunna hantera dom i ett bättre utförande och därmed förhoppningsvis kunna växa lite till.

Men annars tycker jag att det rent generellt brukar klagas på folk som inte kör strikt här på kolo. Men som sagt, dom flesta grova pojkar kör ostrikt så något rätt gör dom ju.

Har i och för sig själv erfarenhet av detta då jag alltid har haft svårt att öka i styrka i militärpress och press bakom nacke, började med stöt istället och fick snabbt upp explosiv styrka vilket gjorde att jag kunde ta 10 kilo mer i strikt utförande på militärpressen efter bara några månaders stötträning. Ostrikt kanske inte är så tokigt när allt kommer omkring.
Nonamenoshame på forumet kör ju ostrikt men han är stark som en oxe och har rejäl kropp för sin ålder t.ex.

Personligen tycker jag dock att jag får sämre kontakt med ryggmuskulaturen om man tränar ostrikt i sittande rodd, särskilt om man kör med en jädra fart.

Men du är kvar i ditt eget (nybörjar-)perspektiv med optimal kontakt. Öppna ögonen och se hur de tränar utan att samtidigt tänka på hur du själv tränar eller tror är bäst för din egen träning.

jwzrd
2008-08-10, 15:09
Är vi inne på att Power factor training är den rätta vägen till stor muskelmassa ?Att träna en övning i det momentet där det går att lyfta mest kg.



Jag frågar och håller låg profil eftersom jag själv tränar precis tvärtom.

Men det gör du ju ändå inte. Ditt ROM är det i vilket du har kontakt, det säger du själv. Du böjer grunt t ex. Så ska du kalla proffsen för powerfactortränare så bör du använda det om dig själv också. Låga vikter, många korta reps.

Klo
2008-08-10, 15:19
Men det gör du ju ändå inte. Ditt ROM är det i vilket du har kontakt, det säger du själv. Du böjer grunt t ex. Så ska du kalla proffsen för powerfactortränare så bör du använda det om dig själv också. Låga vikter, många korta reps.

Du har sett en filmsnutt och tror dig veta hur Sverker tränar? Just böjen är den enda övning jag kan komma på för tillfället som han inte går hela vägen.

*edit*
Fast han har fått till djupet bättre sista året

jwzrd
2008-08-10, 15:24
Du har sett en filmsnutt och tror dig veta hur Sverker tränar? Just böjen är den enda övning jag kan komma på för tillfället som han inte går hela vägen.

*edit*
Fast han har fått till djupet bättre sista året

Tränar du och Sverker fullt ROM eller tränar ni primärt för kontakt?

Klo
2008-08-10, 15:29
Tränar du och Sverker fullt ROM eller tränar ni primärt för kontakt?

Du svarar med en fråga som vanligt men ok då. Jag svarar för mig själv, just nu jobbar jag med full ROM i alla övningar och jag får kontakt.

Anders The Peak
2008-08-10, 15:35
Personligen använder jag kortare ROM när jag vill att det ska BURN , i muskeln, som Larry Scott brukar kalla det, eller när jag vill köra på tyngre vikter än jag klarar av i full ROM...

jwzrd
2008-08-10, 15:43
Du svarar med en fråga som vanligt men ok då. Jag svarar för mig själv, just nu jobbar jag med full ROM i alla övningar och jag får kontakt.

Du hade ingen fråga i ditt inlägg, Klo, men det hade jag och den svarade du inte på. Du svarade på en snarlik där du inte behövde välja.

Grejen här är inte att jag lägger mig i din eller Sverkers träning. Det gör jag inte. Men när man, som Sverker gjorde, gör sig lustig över andra som inte heller tränar fullt ROM så pass mycket att man kallar det för Powerfactor, då behöver man en spegel.

jwzrd
2008-08-10, 15:45
Personligen använder jag kortare ROM när jag vill att det ska BURN , i muskeln, som Larry Scott brukar kalla det, eller när jag vill köra på tyngre vikter än jag klarar av i full ROM...

Jag använder ett kortare och slarvigare ROM när jag är sopslut och inte orkar hela eller när jag vill träna en viss del av ett moment särskilt. T ex klossbänk eller marklyft från knäna. Utmärkta principer.

Klo
2008-08-10, 15:52
Du hade ingen fråga i ditt inlägg, Klo, men det hade jag och den svarade du inte på. Du svarade på en snarlik där du inte behövde välja.

Grejen här är inte att jag lägger mig i din eller Sverkers träning. Det gör jag inte. Men när man, som Sverker gjorde, gör sig lustig över andra som inte heller tränar fullt ROM så pass mycket att man kallar det för Powerfactor, då behöver man en spegel.

Jodå jag frågade om du baserade ditt påstående om Sverker på en filmsnutt? För att bättre svara på din fråga så ja jag skulle kunna använda mig av ett kortare utförande för att få mer burn eller lyfta tyngre vikt så som Anders The Peak skrev tidigare. Kommer säkert använda mig av det i framtiden. Men det senaste året har fullt ROM i alla övningar varit prio nr 1 och därför svarade jag som jag gjorde.

jwzrd
2008-08-10, 15:57
Jodå jag frågade om du baserade ditt påstående om Sverker på en filmsnutt? För att bättre svara på din fråga så ja jag skulle kunna använda mig av ett kortare utförande för att få mer burn eller lyfta tyngre vikt så som Anders The Peak skrev tidigare. Kommer säkert använda mig av det i framtiden. Men det senaste året har fullt ROM i alla övningar varit prio nr 1 och därför svarade jag som jag gjorde.

Du skrev att du fokuserade på ROM och kontakt som svar på vilket du valde primärt. Alltså svarade du inte på min fråga förrän i det här inlägget. Det är det Sverker skriver sen i olika debatter som funnits om just hur stort ROM han använder som jag baserar det jag säger här på. Så nu har du fått ditt svar också.

Poängen var att man inte bör härja om andras korta ROM om man själv har ett; särskilt inte om man väljer att träna så av samma skäl som de man klagar på.

Klo
2008-08-10, 16:02
Du skrev att du fokuserade på ROM och kontakt som svar på vilket du valde primärt. Alltså svarade du inte på min fråga förrän i det här inlägget. Det är det Sverker skriver sen i olika debatter som funnits om just hur stort ROM han använder som jag baserar det jag säger här på. Så nu har du fått ditt svar också.

Poängen var att man inte bör härja om andras korta ROM om man själv har ett; särskilt inte om man väljer att träna så av samma skäl som de man klagar på.

Fast jag har lärt mig att det ena inte behöver utesluta det andra.

Sverker får svara på det själv.

jwzrd
2008-08-10, 16:04
Fast jag har lärt mig att det ena inte behöver utesluta det andra.

Sverker får svara på det själv.

Jag frågade efter vad du strävade efter primärt. Ingenting annat. Det här ämnet verkar så fantastiskt känsligt för dig att jag lägger ned.

Klo
2008-08-10, 16:10
Jag frågade efter vad du strävade efter primärt. Ingenting annat. Det här ämnet verkar så fantastiskt känsligt för dig att jag lägger ned.

Nejdå det är ingen fara. Då träning inte alltid är svart eller vitt kändes det bättre att ge ett så rättvisande svar som möjligt. Alla som läser har inte tränat lika länge som du.

Three pigs
2008-08-10, 17:27
När jag tänker efter så ökade jag bättre när jag slarvade och körde med tyngre vikter. En herre på gymmet tipsade mig om att köra strikta latsdrag och att det skulle medföra större ökningar. Sedan dess har jag inte ökat mycket alls, jämfört med när jag slängde ner tyngre vikter.

Sverker
2008-08-10, 17:48
Jag har inte gjort mig lustig på någons bekostnad. Jag tittade lite på filmen med Lee Haney och där körde killarna med en lång rörelse. De andra filmerna har jag inte tittat på.



Till sak. Jag frågade efter ifall Power faktor träning är intressant för att öka muskelmassan.
Själv så läste jag boken 2003 eller 2004. Det fanns några killar på gymmet i Västerås som körde den tekniken. Väckte mitt intresse men jag fastnade inte för metoden. Kontakt känns helt enkelt bättre men finns det andra metoder så lyssnar jag alltid;)

Spene
2008-08-10, 18:26
När det kommer till träningsstimuli kan man bryta ner det i tre delar: spänning (tension), rörelseomfång och tid under spänning (time under tension). Samtliga dessa tre påverkar muskelfiberrekryteringen. Genom att juck-träna får man troligen en oförändrad time under tension, en större tension och ett försämrat rörelseomfång.
Jag tror att det är så enkelt att peroner som tränat länge och lagt på sig mycket muskler behöver större "tension" för att framkalla samma träningsstimuli. Alltså blir den delen viktigare ju längre man tränar medan den största majoriteten av alla gymtränande gör bättre framsteg med större ROM.

För att svara på topic så tror jag att de oftast kör så, men att det är olika beroende på övning.

Dan S
2008-08-10, 18:58
hiva slänga o köra kort ROM blir jag iaf starkare av än om jag kör strikta fina. begränsar vikten tok för mycket. Anser jag iaf

Sniggel
2008-08-10, 20:29
När jag tänker efter så ökade jag bättre när jag slarvade och körde med tyngre vikter. En herre på gymmet tipsade mig om att köra strikta latsdrag och att det skulle medföra större ökningar. Sedan dess har jag inte ökat mycket alls, jämfört med när jag slängde ner tyngre vikter.

Jag har också alltid gjort bäst framsteg när jag lyft så tunga vikter som möjligt (vikten ska upp och vikten ska ner, så länge utförandet känns säkert och inte skapar smärtor). Metoder som "burn" (vilket ofta innebär lång TUT) och att fokusera på att "target" muskelgrupp får jobba, är principer som aldrig tagit mig någonvart (iaf inte så att jag kunnat märka av det), trots att jag testat principerna om och om igen vid olika tillfällen under min träningskarriär. Dock eftersträvar jag full ROM vilket oftast fungerar bra tillsammans med att lyfta tungt. Uppenbarligen så är de träningssätt som är usla för mig, utmärkt för många andra så saken är väl den att vi alla fungerar olika i viss mån.

major Pectoralis
2008-08-10, 21:12
Egentligen tror jag att ganska mycket kvittar så länge man tränar inspirerat, varierat (över tid), specifikt för målsättningen och undviker skador. Hur man sedan varierar sig spelar antagligen mindre roll. Kanske.

major Pectoralis
2008-08-10, 21:13
Jag tror att det är så enkelt att peroner som tränat länge och lagt på sig mycket muskler behöver större "tension" för att framkalla samma träningsstimuli. Alltså blir den delen viktigare ju längre man tränar medan den största majoriteten av alla gymtränande gör bättre framsteg med större ROM.

För att svara på topic så tror jag att de oftast kör så, men att det är olika beroende på övning.

Ok, kanske, fast då borde man som avancerad köra mer statisk träning.

Spene
2008-08-10, 21:24
Ok, kanske, fast då borde man som avancerad köra mer statisk träning.
Mer än en total nybörjare ja, om min teori nu stämmer. Mer kan dock betyda 2 set per månad istället för 1.

major Pectoralis
2008-08-10, 21:29
Mer än en total nybörjare ja, om min teori nu stämmer. Mer kan dock betyda 2 set per månad istället för 1.

Jag tror i och för sig att din teori stämmer väldigt bra. Jag tror på antingen många tunga set med få repetitioner och ROM eller lika tunga repetitioner som är "skitade" (på något vis) och därmed flera samt i färre set. Kort sagt: "tungt, tension och time under tension" antingen på det ena eller andra settet. Likaså har jag personligen börjat leka lite sporadiskt med stato-dynamiska set i några speciellt utvalda muskelgrupper.

Anders The Peak
2008-08-10, 21:42
Variations of load magnitude: Extensive, intensive, sub-maximal, maximal,supra-maximal loads are alternated to force the muscle to respond. Be careful to respect the principle of progressive load increases.

Variations of mode of contractions: Strength increases come about faster when different modes of muscular contractions are alternated than if only one mode of work is used. Concentric, eccentric,]isometric[/COLOR] work should respectively represent 70% 20% and 10% of the total workload.

Variations in the speed of contractions: Strength increases are higher when different speeds of contractions are used (slow, medium, fast) than if only one speed of contractions. Slow speed training places high tension on the muscular structure since no momentum is used to displace the weight. It is very beneficial to the trophism of muscle and strength. High speed movements stimulate great neural output. Therefore, a training that solicits all muscle fibers by different tempo and modes of training can elevate overall strength
http://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=97

Ullmerdog
2008-08-10, 21:50
Men du är kvar i ditt eget (nybörjar-)perspektiv med optimal kontakt. Öppna ögonen och se hur de tränar utan att samtidigt tänka på hur du själv tränar eller tror är bäst för din egen träning.

För det första så är jag långt ifrån nybörjare och för det andra så har jag i min ungdom tränat ostrikt och explosivt så jag vet hur det är. Problemet är att skador uppstår lätt om man tränar ostrikt och ryckigt och för mig personligen så ökade mest styrkan men inte massan och muskelkontakten kan väl diskuteras, framförallt i roddövningar. Därför tränar jag just nu mest strikt och korrekt för att få optimal kontakt. Dessutom är det många som klagar på människor som lägger ut filmer där utförandet är ostrikt och icke fullt ROM. Men nu blev jag mer sugen på att återigen träna mer ostrikt med tyngre vikter, viktkåt som jag är men även intresserad av att nu bygga massa. Och du verkar uppenbart förespråka den typen av träning framför strikt och korrekt utförande. Hur tränar du själv, har du själv erfarenhet av snabba explosiva utföranden utan fullt ROM?

Fredrik_S
2008-08-10, 22:23
Här är lite andra badibilding filmer, möjligen alternativa. jag tycker i alla fall de kör fint.



Jag tror att "At the end of the day" så handlar träning mest om "vilja, våld och vaselin" samt naturligtvis om "blood, sweat and tears". Kanske också "guns, germs and steal".

Jävligt inspirerande film den första. Där var känndes det som om killarna gör övningarna precis så som man själv vill göra dom.

jwzrd
2008-08-10, 23:49
För det första så är jag långt ifrån nybörjare och för det andra så har jag i min ungdom tränat ostrikt och explosivt så jag vet hur det är. Problemet är att skador uppstår lätt om man tränar ostrikt och ryckigt och för mig personligen så ökade mest styrkan men inte massan och muskelkontakten kan väl diskuteras, framförallt i roddövningar. Därför tränar jag just nu mest strikt och korrekt för att få optimal kontakt. Dessutom är det många som klagar på människor som lägger ut filmer där utförandet är ostrikt och icke fullt ROM. Men nu blev jag mer sugen på att återigen träna mer ostrikt med tyngre vikter, viktkåt som jag är men även intresserad av att nu bygga massa. Och du verkar uppenbart förespråka den typen av träning framför strikt och korrekt utförande. Hur tränar du själv, har du själv erfarenhet av snabba explosiva utföranden utan fullt ROM?

Du verkar inte uppmärksam på något sätt och vis. Du använder ord som korrekt och rätt för att beskriva din egen träning och annan som är strikt, som utförs med kontakt. Jag försöker göra dig uppmärksam på att det inte är mer rätt att träna så än på andra sätt SOM SKAPAR FRAMGÅNG. Med andra ord: har man tränat i olti år och fortfarande ser ut som en speta så är sannolikt träningen en av de saker man gör fel. I videorna däremot så ser man hur olika proffs tränar och det visar sig att typ 1 av 10 proffs tränar strikt och (i din mening då!) korrekt. En genompantad syn på andras träning om jag får kommentera det du säger i tråden.

Själv har jag inte förespråkat någon form av träning öht men om du vill kan jag göra det nu: Whatever works for you! Men fungerar det inte, dvs du får inga resultat som är mätbara på något sätt öht så fungerar det du gör inte. Är du i den positionen så bör du för det första låta bli att skryta om hur bra det går för dig och hur bra du tycker din metod är och för det andra söka tills det rör på sig igen. Min egen träning i till största delen strikt. Men en byggare som sett t ex min knäböj hade sagt: Men ffs, inte så snabbt ner/upp. Du fuskar/studsar111 Det beror nu inte på att byggaren har fel i det utan snarare att han inte sett styrkelyftsträning förut.

Corpobal
2008-08-11, 02:45
Hela den här strikt/ostrikt-debatten är stigmatiserad av att folk tror att strikt = isolerade rörelser i leder och långsam rörelse. Om man istället studerade lite vad kroppens leder har för rörelsebanor och därefter utformade sitt utförande efter det vare sig det var explosivt eller långsamt så skulle man kunna använda sig av s.k. "kontrollerad cheat" i större utsträckning och efter behag. Jag vill inte heller kalla det "cheat" för det man gör i ett sådant fall är bara att man använder ett icke skadligt sätt att få mer kraft i en rörelse t.ex. kontrollerad sving i bicepscurl, höja vinkeln på ryggen i koncentrisk fas i skivstångsrodd, vad har det här med ROM att göra?

Jo grunden till dessa efterblivna rörelsebanor i så stor del av styrketräningsbranschen ligger i att folk inte bemödat sig om att studera ledernas "riktiga rörelsebanor" dvs. innan man blev en halvförlamad kontorsråtta som man i regel tvingas till som modern människa. Då blir resultatet s.k. "säker" träning med begränsade rörelsebanor, skräck för snabba rörelser i styrkemoment och en massa andra anledningar till skador, smärta, dåliga resultat etc. än att man inser att man är fast i ett halvt handikappat tillstånd där man inte kan behärska sin kropps elementära rörelser men ändå ska packa på sig muskler på densamma. Det här kräver egentligen ingen större insats mer än att bläddra lite på nätet eller i en bok kring hur de största lederna i kroppen är designade och lustigt nog så har vi också utvecklat en muskulatur med förutsättningar att röra dom just så. Skulle vara kul att se folk svinga, bända sig och använda momentum mer i gymmen, då kan man ju ofta använda mer vikt och få bättre resultat både i styrka och hypertrofi.

Anders The Peak
2008-08-11, 08:58
Hela den här strikt/ostrikt-debatten är stigmatiserad av att folk tror att strikt = isolerade rörelser i leder och långsam rörelse. Om man istället studerade lite vad kroppens leder har för rörelsebanor och därefter utformade sitt utförande efter det vare sig det var explosivt eller långsamt så skulle man kunna använda sig av s.k. "kontrollerad cheat" i större utsträckning och efter behag. Jag vill inte heller kalla det "cheat" för det man gör i ett sådant fall är bara att man använder ett icke skadligt sätt att få mer kraft i en rörelse t.ex. kontrollerad sving i bicepscurl, höja vinkeln på ryggen i koncentrisk fas i skivstångsrodd, vad har det här med ROM att göra?

Jo grunden till dessa efterblivna rörelsebanor i så stor del av styrketräningsbranschen ligger i att folk inte bemödat sig om att studera ledernas "riktiga rörelsebanor" dvs. innan man blev en halvförlamad kontorsråtta som man i regel tvingas till som modern människa. Då blir resultatet s.k. "säker" träning med begränsade rörelsebanor, skräck för snabba rörelser i styrkemoment och en massa andra anledningar till skador, smärta, dåliga resultat etc. än att man inser att man är fast i ett halvt handikappat tillstånd där man inte kan behärska sin kropps elementära rörelser men ändå ska packa på sig muskler på densamma. Det här kräver egentligen ingen större insats mer än att bläddra lite på nätet eller i en bok kring hur de största lederna i kroppen är designade och lustigt nog så har vi också utvecklat en muskulatur med förutsättningar att röra dom just så. Skulle vara kul att se folk svinga, bända sig och använda momentum mer i gymmen, då kan man ju ofta använda mer vikt och få bättre resultat både i styrka och hypertrofi.

Biomekanik heter det.

Per B
2008-08-11, 08:59
Jag har nu kollat på lite Jay Cutler-filmer på You Tube, bl a http://www.youtube.com/watch?v=C7VFk4Y4pVA&NR=1, så jag kan nu konstatera att han inte alltid kör med så liten ROM som jag hänvisade till när jag startade tråden: i det fallet var det verkligen extremt kort ROM. Så frågan jag ursprungligen hade kvarstår: kör han med extra kort ROM veckorna inför tävling för att se extra pumpad ut?

Nu kanske jag iofs missförstod det här med inför tävling på DVD:n jag såg: man refererade till "X days out" (tror jag det var), och jag tolkade det som att det var så långt kvar till tävling. Rätt eller fel?

Anders The Peak
2008-08-11, 09:01
Men människor studera era kroppar i sitt normala rörelsemönster. När finner man att man använder sina ben/armar som i en knäböj/bänkpress? Eller som i en stående vadpress med ordentlig stretch(45-60 grader) i botten. Liten ledtråd i en uppförsbacke så stretchas vadmuskeln ca 20 grader.

I normalfallet arbetar lederna i säkra banor(begränsade rörelsebanor)...

Anders The Peak
2008-08-11, 09:07
Jag har nu kollat på lite Jay Cutler-filmer på You Tube, bl a http://www.youtube.com/watch?v=C7VFk4Y4pVA&NR=1, så jag kan nu konstatera att han inte alltid kör med så liten ROM som jag hänvisade till när jag startade tråden: i det fallet var det verkligen extremt kort ROM. Så frågan jag ursprungligen hade kvarstår: kör han med extra kort ROM veckorna inför tävling för att se extra pumpad ut?

Nu kanske jag iofs missförstod det här med inför tävling på DVD:n jag såg: man refererade till "X days out" (tror jag det var), och jag tolkade det som att det var så långt kvar till tävling. Rätt eller fel?

Lee Priest/Troy Alves/Cutler kör för det mesta med full ROM i sina filmer eller Markus Rühl/Coleman/Martinez mfl som bara tränar förkortade banor i sina filmer om du är intresserad att hitta rätt sanning.

Tolkia
2008-08-11, 10:30
Men människor studera era kroppar i sitt normala rörelsemönster. När finner man att man använder sina ben/armar som i en knäböj/bänkpress? Eller som i en stående vadpress med ordentlig stretch(45-60 grader) i botten. Liten ledtråd i en uppförsbacke så stretchas vadmuskeln ca 20 grader.

I normalfallet arbetar lederna i säkra banor(begränsade rörelsebanor)...
Bänkpressrörelsen kanske inte är den i vardagslag mest använda, men vad gäller knäböj kan du ju fråga småbarnsföräldrar och dagispersonal, t.ex. Marklyftsrörelsen är, skulle jag säga, ett bra exempel på en rörelse som borde användas mer i vardagslag, istället för den vanliga ostkroksryggböjningen.

Anders The Peak
2008-08-11, 10:31
Bänkpressrörelsen kanske inte är den i vardagslag mest använda, men vad gäller knäböj kan du ju fråga småbarnsföräldrar och dagispersonal, t.ex. Marklyftsrörelsen är, skulle jag säga, ett bra exempel på en rörelse som borde användas mer i vardagslag, istället för den vanliga ostkroksryggböjningen.
Håller jag med om också...men det var bara ett exempel på rörelser.

Arne Persson
2008-08-11, 10:34
Som sagt.... en stark och smidig muskel är oftast en problemfri muskel..... Därav förespråkar jag längsta möjliga rörelsebana.

Ectomorph
2008-08-11, 10:57
Som sagt.... en stark och smidig muskel är oftast en problemfri muskel..... Därav förespråkar jag längsta möjliga rörelsebana.

Hade länge problem med dips då det smärtade lite här och var. Började till slut med full rörelsebana trots PT:nas pikar om hur skadligt det var, och vips var alla smärtor borta. Med knäböjen var det likadant :)

Arne Persson
2008-08-11, 11:07
Hade länge problem med dips då det smärtade lite här och var. Började till slut med full rörelsebana trots PT:nas pikar om hur skadligt det var, och vips var alla smärtor borta. Med knäböjen var det likadant :)

Glädjande!:)
Du bad inte om en djupare förklaring av PT-expertisen?

Martin Löwgren
2008-08-11, 11:09
Biomekanik heter det.

Hahaha

1+

Ectomorph
2008-08-11, 11:13
Glädjande!:)
Du bad inte om en djupare förklaring av PT-expertisen?

Nej, det gjorde jag tyvärr inte. Och nu har jag (tyvärr!) bytt gym där ingen gnäller på sk. felaktigt utförande :) Men men, kanske dags för ett återbesök hehe!

Arne Persson
2008-08-11, 11:22
Nej, det gjorde jag tyvärr inte. Och nu har jag (tyvärr!) bytt gym där ingen gnäller på sk. felaktigt utförande :) Men men, kanske dags för ett återbesök hehe!

Gå gärna dit med armen i en mitella och axeln i förband....:)

Ectomorph
2008-08-11, 11:22
Gå gärna dit med armen i en mitella och axeln i förband....:)

Haha, bra ide! :D

Corpobal
2008-08-11, 15:13
Biomekanik heter det.

Hahaha

1+

Bra försök till härskarteknik där, fast det är å andra sidan inget ovanligt speciellt inte för "Axon" som vi tydligt sett under hans karriär som forumskribent. Fast det var er egen svaghet som blottades inte min.

Doctor Snuggles
2008-08-11, 15:34
Strikt eller rätt teknik i styrketräning har egentligen två kriterier som jag ser det:

A. Den leder inte till skador


Fail. Iaf inte som något absolut värde. ALLA gånger jag skadat mig har det varit vid, just precis, strikt träning. I min mening är "strikthet" bara utav värde för nybörjaren.
Vad man borde prata om istället är balans mellan muskelgrupper - agonister/antagonister och stabilisatorer. En obalans här är en skada som väntar på att hända, oavsett hur man tränar.
Dessutom kan ostrikt/explosiv träning vara direkt skadeförebyggande när den utförs rätt, då man i högre utsträckning stärker senor, ligament o dyl, och lär nervsystemet att kontrahera muskler fort.

major Pectoralis
2008-08-11, 15:39
Fail. Iaf inte som något absolut värde. ALLA gånger jag skadat mig har det varit vid, just precis, strikt träning. I min mening är "strikthet" bara utav värde för nybörjaren.
Vad man borde prata om istället är balans mellan muskelgrupper - agonister/antagonister och stabilisatorer. En obalans här är en skada som väntar på att hända, oavsett hur man tränar.
Dessutom kan ostrikt/explosiv träning vara direkt skadeförebyggande när den utförs rätt, då man i högre utsträckning stärker senor, ligament o dyl, och lär nervsystemet att kontrahera muskler fort.

Jag förstår inte vad du skriver men om träningstekniken var orsaken till skadorna så var den inte strikt. Självklart kan explosiv träning vara strikt. Tyngdlyftning ser jag t.ex. som ytterst strikt.

Strikt teknik är, återigen, inte detsamma som en "kissenödig" yoga-/baletteknik. Det är din tolkning och inte alls det jag menade.

tobbo
2008-08-11, 15:41
Fail. Iaf inte som något absolut värde. ALLA gånger jag skadat mig har det varit vid, just precis, strikt träning. I min mening är "strikthet" bara utav värde för nybörjaren.
Vad man borde prata om istället är balans mellan muskelgrupper - agonister/antagonister och stabilisatorer. En obalans här är en skada som väntar på att hända, oavsett hur man tränar.
Dessutom kan ostrikt/explosiv träning vara direkt skadeförebyggande när den utförs rätt, då man i högre utsträckning stärker senor, ligament o dyl, och lär nervsystemet att kontrahera muskler fort.

Ja men om man vänjer sig vid en kort rörelse så kommer skadan vara framme om du råkar gå för långt, vågar man riskera det.

Hemi
2008-08-11, 15:53
När finner man att man använder sina ben/armar som i en knäböj/bänkpress?

Sa som varande lagereldspassande, spritkokskokande, och allman vildmarksidiot, ATG huksittande knabojsresande med eller utan prylar i handerna - massor av ganger varje dag. Ar det svart pga av for mycket koeksstolssittande aer det en fordel att vanja sig. Tror just ATG knaborj ar en mycket naturlig rorelse. Varat moderna liv har foerstelat vara vardagsliga rorelsebanor.

major Pectoralis
2008-08-11, 15:59
Men människor studera era kroppar i sitt normala rörelsemönster. När finner man att man använder sina ben/armar som i en knäböj/bänkpress? Eller som i en stående vadpress med ordentlig stretch(45-60 grader) i botten. Liten ledtråd i en uppförsbacke så stretchas vadmuskeln ca 20 grader.

I normalfallet arbetar lederna i säkra banor(begränsade rörelsebanor)...

Fast det är ju just vardagslivets slit som gör att styrketräning är så bra ur skadeförebyggande syfte. Den ROM-styrketräning man inte får i vardagen får man på gymmet. Styrketräning (med ROM 2 ggr/vecka á 40-60 minuter) hade garanterat hjälp många av vårt lands totalt förslappade medborgare till en bätter livskvalité.

Bänkpressrörelsen kanske inte är den i vardagslag mest använda, men vad gäller knäböj kan du ju fråga småbarnsföräldrar och dagispersonal, t.ex. Marklyftsrörelsen är, skulle jag säga, ett bra exempel på en rörelse som borde användas mer i vardagslag, istället för den vanliga ostkroksryggböjningen.

Marklyft skulle säkert kunna rädda många men även det är egentligen en högst partiell rörelse. Såväl knäled som höftled är långt ifrån maximalt ROM. Således borde man antagligen komplettera sin marklyftsträning med övningar som tränar såväl knäled som höftled i fullt ROM.

major Pectoralis
2008-08-11, 16:03
Ja men om man vänjer sig vid en kort rörelse så kommer skadan vara framme om du råkar gå för långt, vågar man riskera det.

Bra synpunkt. Har man tränat uteslutande korta repetitioner så lär man ha stor skaderisk när man försöker sig på långa rörelser.
Jag misstänker att många av de otaliga friidrottsskador, som man ser på mer eller mindre varje tävling, är en följd av deras partiella explosiva styrketräning (som å andra sidan antagligen är nödvändig för att de skall kunna prestera i sin idrott).
____________________

Regeln för strikt styrketräning är förövrigt att:

1) Träna upp fullgod rörlighet
2) Teknikträna övningarna (ofta kan man teknik- och rörlighetsträna samtidigt, t.ex. genom att köra djupa knäböjningar med tom/lätt skivsstång eller kvastskaft)
3) Belastningsträning - självklart progressiv sådan.

Anders The Peak
2008-08-11, 16:03
Jag säger inte att man enbart ska träna i förkortade rörelser utan det kan säkert vara en del i träningen.

Jag har tränat med en del sprinters, höjdhoppare och spjutkastare i min yngre år och genomgående så körde de förkortat ROM....

major Pectoralis
2008-08-11, 16:11
Jag säger inte att man enbart ska träna i förkortade rörelser utan det kan säkert vara en del i träningen.

Jag har tränat med en del sprinters, höjdhoppare och spjutkastare i min yngre år och genomgående så körde de förkortat ROM....

Ja, att friidrottarna körde genomgående med kort ROM förvånar mig inte. Det är även mitt intryck då jag sett dem träna. Å andra sidan är många av dem så stela att de måste ha en smärre telefonkatalog under hälarna för att ens vara i närheten av en godkänd SL-böj. Som sagt är det inte konstigt att de skadar sig på löpande band trots att de även genomför mycket omfattande skadepreventiv träning.

Jag tror dock också att det kan vara klart fördelaktigt att lägga några enstaka set med kort ROM i sina träningspass så länge den absoluta huvudparten av träningen bedrivs i stort ROM. Trots allt så tränar man ju främst för god hälsa men det är alltid kul/motiverande att göra lite extra framsteg.

Doctor Snuggles
2008-08-11, 16:55
Jag förstår inte vad du skriver men om träningstekniken var orsaken till skadorna så var den inte strikt. Självklart kan explosiv träning vara strikt. Tyngdlyftning ser jag t.ex. som ytterst strikt.

Strikt teknik är, återigen, inte detsamma som en "kissenödig" yoga-/baletteknik. Det är din tolkning och inte alls det jag menade.

Jag läste väl in geneme gymnisses uppfattning av vad strikt är, d.v.s ickeexplosiv, kontrollerad, (enligt deras uppfattning) teknikmässigt rätt utförd rörelse. Om din definition av strikt är lika med de andra två, så håller jag med dig. Typ.

Min poäng är att träningsteknik oftast är underordnad andra faktorer som att ha balans mellan t.ex. de agonister som tränas i rörelsen, och deras antagonister.
Jag blev skadad just av den anledningen att jag inte hade balans, utan för svaga stabiliseringsmuskler i t.ex. axlar.