handdator

Visa fullständig version : Ont i baksida axel efter bröstträning.


singales
2008-08-08, 21:37
När jag har tränat bröst brukar jag få ont i baksidan av vänsteraxeln. Det brukar komma mot slutet av bröstpasset där jag oftast kör cable cross. När jag har tränat klart brukar det gå över ganska snabbt men jag är oroad över vad det kan vara. Vet någon vad mitt problem kan bero på?
Tacksam för svar

demode
2008-08-08, 21:47
Tränar du rotator cuffarna? Finns en del som får problem med de fyra muskler som sitter på axlarnas baksida när de gör tunga pressar. Det är lätt att slita på dem om de inte tränas och man får då "axleproblem" i tunga pressövningar.

Anders The Peak
2008-08-08, 21:52
När jag har tränat bröst brukar jag få ont i baksidan av vänsteraxeln. Det brukar komma mot slutet av bröstpasset där jag oftast kör cable cross. När jag har tränat klart brukar det gå över ganska snabbt men jag är oroad över vad det kan vara. Vet någon vad mitt problem kan bero på?
Tacksam för svar
AC-leden...

Ett sätt att minska besvären är att minska träningsvolymen på just ac-leden...

Mourten
2008-08-09, 10:01
Min högra AC-led är helt av till följd av en kraftig urslagning av axeln, ja kan fortfarande köra tunga pressar...

ihavethelongestname
2008-08-09, 11:25
Har ett liknande problem jag själv. Hela vänster axel känns annorlunda än den högra, lite lösare på något sätt. Knakar gör den rätt ofta också. Har börjat träna cuffarna mer och mer då jag känner att vänster axel vill vika sig bakåt i axelpress och lutande hantelpress. Kan bredare grepp i bänken slita mer på AC-leden än ett smalare grepp?

nyrjoh
2008-08-09, 19:23
ja en kompis till mig som har haft rejäla smärtor från ac-leden känner att det går betydligt bättre med smalare grepp i bänkpressen. Så det kan absolut stämma.

ihavethelongestname
2008-08-09, 19:58
Jag körde smalare förut men kände att det blev så lång väg att dra pressa stången, då jag har långa armar. Känns också som man får bättre kontraktion i bröstet med bredare grepp. Men jag får fila lite på tekniken då och pröva vad som blir bäst :)

Martin Löwgren
2008-08-10, 07:26
Infraspinatus överbelastas hos många vid bänkpress. Träna rotatorcuffen, se över bänktekniken och stretcha infraspinatus.

ihavethelongestname
2008-08-10, 11:19
Tackar för tipsen :thumbup:

ihavethelongestname
2008-08-10, 15:25
Prövade att köra axlar idag, jag märkte att det kändes betydligt bättre med hantlar än stång. Blir nog mer hantelövningar för axlar och bröst!