handdator

Visa fullständig version : Seriösa svar på detta proteinrika upplägg


Ex nihilo
2008-08-08, 20:37
Mål: Öka sakta i vikt, ingen grisbulk på 4000-5000 kcal men ändå stadig viktökning. Vill lägga på mig så mycket muskler som möjligt utan onödigt fett.

Bulkade förra året på 4-5000 kcal per dag och det blir bara jobbigt att gå ner, plus att jag redan har kött på benen.

Frukost: Kaseinprotein i lättmjölk, äggmacka plus något valfritt proteinrikt.

Lunch: Något proteinrikt, schnitzel, kyckling, kött etc.

Träning: 1 portion gainer

Middag: Samma som lunch

Kvällsmat: Samma som frukost

Om jag bortser ifrån lunchen och middagen blir det 140g protein 1340 kcal. Jag väger ca 80 kg, tror ni jag kommer växa bra på ca 200+g protein per dag? Eller ska jag öka till runt 300g? Kommer äta proteinrika mellanmål med Mini Keso, lättmjölk, tonfisk etc. också men räknar inte med det då det inte bör resultera i alltför mycket protein, ligger gärna lite över vad jag räknar på.

Skulle verkligen uppskatta om någon med egna erfarenheter svarar, är lite osäker på upplägget.

Exhale_
2008-08-08, 20:40
Du ökar i vikt av ett energiöverskott. Vid bulk är ett högt proteinintag inte lika viktigt som under en deff. Hade jag varit dig hade jag lagt mig på ca 2 g protein per kg kroppsvikt och sen fyllt på resten med fett och kolhydrater.

Ex nihilo
2008-08-08, 20:49
Du ökar i vikt av ett energiöverskott. Vid bulk är ett högt proteinintag inte lika viktigt som under en deff. Hade jag varit dig hade jag lagt mig på ca 2 g protein per kg kroppsvikt och sen fyllt på resten med fett och kolhydrater.

Jag är helt medveten om det, men jag vill som sagt lägga på mig "bra" massa och inte bara massa skit. Men 2g tycker du låter helt bra alltså, skönt att höra. :)

Exhale_
2008-08-08, 20:58
Vill du lägga på dig bra massa är det träningen som är nyckeln. Maten är inte lika viktig. Få du bara i dig dina 2 g protein per kg, tillräckligt med fett och kolhydrater (så du hamnar på ett överskott) samtidigt som du tränar och vilar ordentligt blir det där bra ska du se.

Fredrik_S
2008-08-09, 01:00
Jag väger ca 80 kg, tror ni jag kommer växa bra på ca 200+g protein per dag? Eller ska jag öka till runt 300g? Kommer äta proteinrika mellanmål med Mini Keso, lättmjölk, tonfisk etc. också men räknar inte med det då det inte bör resultera i alltför mycket protein, ligger gärna lite över vad jag räknar på.


Som sagt är proteinintaget inte över huvudtaget avgörande om du växer eller inte utan det är det totala kaloriintaget från kolhydrater fett och protein som avgör om du går upp i vikt eller inte.

Då du redan har en väldigt proteinrik kost(200g+) finns det ingen anledning att ha ännu mer protein i mellanmålen. Eller ens att ha mellanmål för den delen...

Har du mycket kolhydrater och fett på lunchen och middagen, det bör du ha? Det står bara att du får idig något proteinrikt.