handdator

Visa fullständig version : 200+ bänkpress?


Ullmerdog
2008-08-08, 19:37
Har tänkt en del på det här, att bänkpressa från 200 kilo och uppåt, vad är det som krävs för att nå dessa respektabla vikter? Dom flesta känner väl inte till några aktiva gymmänniskor som pressar dessa vikter, på vanliga gym så tycker ju folk överlag att 100 kilo i bänk är riktigt bra presterat och inte är det ofta man ser någon som bänkpressar högre vikter än 150 kilo och då är ofta killarna i fråga redigt bitiga. Jag personligen känner en kille som har tränat i snart 20 år konstant på gymmet och tränar främst för styrka, han maxar på 180 kilo men det är ändå 20 kilo från 200. Så hur är det egentligen med att bänkpressa från 200 och uppåt, om man bortser från doping, är det genetiken som avgör om man ska komma upp på den nivån eller känner ni till några killar som från början har startat med 40-50 kilo i bänken och som sedan har lyckats att arbeta upp sig till 200 kilo eller över?

Dom flesta som man läser om som pressar dessa vikter verkar överlag vara genetiskt begåvade för att kunna pressa stora vikter, d.v.s. är stora och starka redan från grunden som t.ex. Magnus Samuelsson som bänkade 100 kilo redan första gången han provade.

Kanske Sisu kan svara på detta? Han bänkar ju en bra bit över 200 och är ung, men jag antar att han började på 100 kilo eller över redan första gången han provade.

Elfsberg
2008-08-08, 21:16
Alla har ett genetiskt betingat max, ett stadie där vi helt enkelt inte blir större eller starkare. Det verkar te sig som sådant att man ska ha en jävla tur med generna för att kunna pressa 200 kg i bänk med tanke på hur ovanligt det är.

Spader
2008-08-08, 21:29
snackar vi med eller utan utrustning?

Anders The Peak
2008-08-08, 21:33
Det handlar en del om kroppsstorlek också om man väger +110 kg så är inte 200 kg så ovanligt men inte mindre imponerande för det, men det är desto mer mäktigt och ovanligt när man springer på -90kg->100kg som gör 200 kg raw.

zydar
2008-08-08, 21:59
mmh,, ja tror ex att ja själv aldrig skulle kunna bänka över 200,
har tränat upp mej från 50 till 100, men där är det stopp också.
Är lång och smalt byggd, tror det sätter sina stopp för hur mycket det går att ta.

Nimille
2008-08-08, 22:11
mmh,, ja tror ex att ja själv aldrig skulle kunna bänka över 200,
har tränat upp mej från 50 till 100, men där är det stopp också.
Är lång och smalt byggd, tror det sätter sina stopp för hur mycket det går att ta.
Även om du tränade styrkeinriktat med fokus på bänkpress i +5år med en grov viktuppgång?

zydar
2008-08-08, 22:14
Även om du tränade styrkeinriktat med fokus på bänkpress i +5år med en grov viktuppgång?

det vet ja ju inte,, men tror faktiskt det blir svårt ändå, om inte omöjligt.

Ullmerdog
2008-08-08, 22:48
snackar vi med eller utan utrustning?

Ahh missade att skriva det, utan utrustning, alltså RAW.

345.5 i bänk
2008-08-08, 23:04
Genetik och rätt träning. Jag har gjort världsrekord(345.5KG) och aldrig dopat mig. Första gången jag maxade var jag 13år och maxade 46kg. Har sedan dess inte missat en ända tränings vecka på typ 15år om man bortser från skador sjukdom. För dom som inte är inne i bänkpress världen vad gäller tröjor m.m så är mitt träningspers 255kg i bänkpress UTAN tröja. Men då har fokus varit på träning med tröja hade nog kunnat gjort mer UTAN tröja om jag hade haft fokus på det. Vägde då typ 152kg.....

Mourten
2008-08-09, 10:00
Huvet sätter gränserna, vill man och orkar man dag ut och dag in träna hårt, hårt, hårt samma äta som en ko tror jag man kan lyfta över 200 kg, det är ingen omöjlig gränst, inte i mina ögon iaf.
Tar iof sj bara 115 kg men 200 känns realistiskt inom ett par år.

Allan
2008-08-09, 10:38
Statistiskt sett är 200+gränsen den svåraste att uppnå. Lättast är 200+ i mark, och därefter 200+ i böj.

Granstr0m
2008-08-09, 12:14
Bra gener+Hårdträning+mycket mat ... Jag tränar med en som är 24 och han har tog 220 för ett tag sen RAW UTAN passare :P Det var sjukt å se

strong-man
2008-08-09, 14:51
Det är faktiskt ett av mina mål har gjort 172,5 nu så 200 före man är 30 kanske inte är en omöjlihet är 25 nu måste öka lite mer än 5kg per år alltså borde gå

Börje H
2008-08-09, 16:12
Jag tränar med en som är 24 och han har tog 220 för ett tag sen RAW UTAN passare

Oj, imponerande! Jag förmodar att denne man tävlar i SL/bänk? Att som 24 åring ta 220 kg i bänkpress utan hjälp av anabola steroiders hjälp är helt otroligt bra gjort och ett mycket fåtal personer har förutsättningar för det. Det finns absolut inte många i Sverige som mäktat med detta på tävling heller:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97042

Jag har under drygt 15 år sett ett stort antal killar försökt sig på att nå just 200 kg´s vallen i bänkpress, men utan att lyckas. Min högst personliga uppfattning efter iakttagelser under denna tid är att de flesta kan med målmedveten satsning klara 150-160 kg. Med lite envishet och en gnutta talang går det dessutom att komma upp i 170-180 kg. Detta är inte alls ovanligt. Men sen.....
I gränslandet 180-190 kg är vi ett helt gäng med killar som strandar och en mycket begränsad skala tar sig högre än så.

Börje H
2008-08-09, 16:17
Huvet sätter gränserna, vill man och orkar man dag ut och dag in träna hårt, hårt, hårt samma äta som en ko tror jag man kan lyfta över 200 kg, det är ingen omöjlig gränst, inte i mina ögon iaf.
Tar iof sj bara 115 kg men 200 känns realistiskt inom ett par år.

Du har absolut rätt inställning! Men mer än "ett par år" är det bara att du lägger till direkt. Att träna hårt dag in och dag ut håller inte. Ju tyngre du lyfter desto viktigare är det att du vågar vila. Många kör huvudet i väggen genom att träna för mycket och vissa fall även för hårt i sin iver att nå sina drömmars mål.

petah
2008-08-09, 16:17
Käkar man upp sig rejält och verkligen går in för endast styrkeökning i bänkpress så tror jag iaf 20% av den manliga befolkningen skulle klara 200kg raw nångång i livet.

08-dude
2008-08-09, 16:42
Jag har tränat i 20år och tar inte 200kg i bänkpress, jag har förstås aldrig drogat mig. Skulle jag göra det så skulle jag snart ta 200kg.

Av tex. 20 kompisar som jag känner som också har tränat långe så har ingen av dom tagit 200kg i bänk än, alla är helt drogfria.

Käkar man upp sig rejält och verkligen går in för endast styrkeökning i bänkpress så tror jag iaf 20% av den manliga befolkningen skulle klara 200kg raw nångång i livet.

Är detta något du bara tror ?
Länka gärna till forskarrapport annars(lär dock inte finnas någon sådan)
Mer troligt är kanske att 0.5% skulle klara 200kg vid tex. en kroppsvikt på 100kg. Allt går inte som en dans, det kan tex. uppstå skador vilket gör att man inte kan köra tungt i längre perioder.

Många hänger även upp sig på att träna i tex. 15 eller 20år.

Jag kan säga så här att man ökar absolut inte lika mycket efter tex. 15år på gymet som man gjorde i början.

Om man tex. ökade 20kg i bänk de första åren gör gör man absolut inte detta efter 15år.
Tränar man utan droger så får man nöja sig med kanske 5kg/år.

08-dude
2008-08-09, 16:47
Jag har under drygt 15 år sett ett stort antal killar försökt sig på att nå just 200 kg´s vallen i bänkpress, men utan att lyckas. Min högst personliga uppfattning efter iakttagelser under denna tid är att de flesta kan med målmedveten satsning klara 150-160 kg. Med lite envishet och en gnutta talang går det dessutom att komma upp i 170-180 kg. Detta är inte alls ovanligt. Men sen.....
I gränslandet 180-190 kg är vi ett helt gäng med killar som strandar och en mycket begränsad skala tar sig högre än så.


Visst är det så, att nå 200kg helt utan droger är mycket mycket svårt.
Jag känner som jag skrev ovan INGEN som har klarat 200kg utan droger.

En person jag tränade med förut stannade på ca 150kg efter 8år's träningen.
Han stod nästan still i kanske 2 år, ökade kanske 5-10kg under 2 år, han låg ändå inte på latsidan utan tränade 3-5dagar/veckan.

Sedan slutade han att bry sig om sin hälsa och började med steroider, 2 år efter första kuren så tryckte han upp 220kg.

Börje H
2008-08-09, 16:51
Käkar man upp sig rejält och verkligen går in för endast styrkeökning i bänkpress så tror jag iaf 20% av den manliga befolkningen skulle klara 200kg raw nångång i livet.

Siffran är nog väsentligen lägre. Om man tittar sig runtom i sin omgivning och menar att 1/5 av dem skulle klara av det så då är man nog lyckligt lottad med kompisar!

Börje H
2008-08-09, 16:54
Men glöm inte bort det viktigaste:
Det är fan ingen omöjlighet! :hbang:

Men, man skall vara medveten om att det är rejält svårt :)

petah
2008-08-09, 17:20
Det jag menade med mitt tidigare påstående är om man börjar satsa på styrkelyft vid tex 15års ålder och sedan käkar upp sig till en riktig tungviktare, alltså inte 100kg, utan snarare 150-160kg så tror jag många skulle kunna klara det, tror.

bubbe
2008-08-09, 18:23
Problemet är att det krävs en helvetes massa förutsättningar för att kunna komma över 200. Bland en av dessa förutsättningar finns så klart genetiken att med fördelaktiga vinklar och förmåga att träna upp stor kraft. Men även saker som tex skadefri riktigt jävla fokuserad träning under lång lång tid. Alla förutsättningar måste stämma eller till vissa gränser kompenseras.

Om man ser på den klicken tränande (styrkelyftare) som är mest fokuserade på att få upp så mycket vikt som möjligt i bänkpress är det trots allt väldigt liten del som pressar upp 200kg+.

Förutsättningarna är olika för alla, det är inte genetik av/på utan allt har flytande gränser. Om en person tex har svårt att nå 100kg, så kanske denna inte är så intresserad av att verkligen satsa helhjärtat på 200kg och den personens styrka kanske aldrig når över 140kg hur rätt alla andra förutsättningar än skulle vara.

Många som tränar på gym gör inte över 150kg, men en massa styrkelyftare gör det. Vilket får mig att tro att om man har viljan (förutsättningar förutom talangen superstyrka) så kan i princip alla lyfta minst 150kg.

Bönne
2008-08-09, 18:33
Kräver förmodligen att man ökar en hel del i kroppsvikt också, vilket få gör.

Ullmerdog
2008-08-09, 19:50
Tråden blev ju riktigt intressant och det tackar jag för. Många vettiga svar också. Precis som jag misstänkte så är det inte många som känner någon som har bänkat 200 och att prestera detta kräver både motivation, genetik och hård träning under många många år. En person som jag t.ex. började med 40 kg i bänken, har tränat oregelbundet men nått PB på 112,5 kg. Nu efter några års frånvaro från gymmet så är jag tillbaka fast beslutsam att inte ta något mer avbrott från träningen förutom om jag skulle råka ut för någon allvarlig skada. Jag bänkar nu 100 kg och har som mål att klara 130 kg. För min kroppstyp och genetiska förutsättning så tror jag att maxgränsen för bänk är 150 kg, kanske något mer men sedan är det nog stopp tyvärr.

200 kilo får man nog ta sikte på i nästa liv om man föds med rätt genetik.;)

Three pigs
2008-08-09, 19:55
Oj, imponerande! Jag förmodar att denne man tävlar i SL/bänk? Att som 24 åring ta 220 kg i bänkpress utan hjälp av anabola steroiders hjälp är helt otroligt bra gjort och ett mycket fåtal personer har förutsättningar för det. Det finns absolut inte många i Sverige som mäktat med detta på tävling heller:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97042

Jag har under drygt 15 år sett ett stort antal killar försökt sig på att nå just 200 kg´s vallen i bänkpress, men utan att lyckas. Min högst personliga uppfattning efter iakttagelser under denna tid är att de flesta kan med målmedveten satsning klara 150-160 kg. Med lite envishet och en gnutta talang går det dessutom att komma upp i 170-180 kg. Detta är inte alls ovanligt. Men sen.....
I gränslandet 180-190 kg är vi ett helt gäng med killar som strandar och en mycket begränsad skala tar sig högre än så.

Pratar du RAW då alltså?

Three pigs
2008-08-09, 19:57
Tråden blev ju riktigt intressant och det tackar jag för. Många vettiga svar också. Precis som jag misstänkte så är det inte många som känner någon som har bänkat 200 och att prestera detta kräver både motivation, genetik och hård träning under många många år. En person som jag t.ex. började med 40 kg i bänken, har tränat oregelbundet men nått PB på 112,5 kg. Nu efter några års frånvaro från gymmet så är jag tillbaka fast beslutsam att inte ta något mer avbrott från träningen förutom om jag skulle råka ut för någon allvarlig skada. Jag bänkar nu 100 kg och har som mål att klara 130 kg. För min kroppstyp och genetiska förutsättning så tror jag att maxgränsen för bänk är 150 kg, kanske något mer men sedan är det nog stopp tyvärr.

200 kilo får man nog ta sikte på i nästa liv om man föds med rätt genetik.;)

Äh ta inte ut allt i förskott, ta det som det kommer. Behöver ju inte stanna vid 150 även om vägen dit är lång =]

Ullmerdog
2008-08-09, 20:26
Äh ta inte ut allt i förskott, ta det som det kommer. Behöver ju inte stanna vid 150 även om vägen dit är lång =]

Nä du har helt rätt, man bör nog köra så hårt man kan och sedan får man helt enkelt se var framtiden har att erbjuda.:)

Börje H
2008-08-09, 20:26
Pratar du RAW då alltså?

Ja.

EkarN
2008-08-09, 20:49
Hihi, 200 raw! Jag har aldrig träffat någon som klarar av det, och av alla människor jag känner, så är det bara 2 personer jag kan tänka mig skulle ha klarat av det om de tränat. Den ene är min farsa, den andra är en gammal jätte till bonde som gick Em-final i brottning(på den tiden var det i princip samma sak som Vm) för länge sedan. När jag tänker efter, troligtvis även denna bondes avlidne bror, som bar ett 300 kgs kvarnhjul 40 meter.

Floddan
2008-08-09, 22:30
Man skall antagligen ha både fysiska och psykiska förutsättningar för att klara av det. Hyffsat storvuxen och väldigt målmedveten som grund, sen måste man ha en bra plan och vara duktig på att undvika skador etc.

Om man bara räknar de fysiska förutsättningarna så skulle nog ganska stor andel klara av det, någon procent av manliga befolkning. De runt om krig de fysiska förutsättningarna tror jag är svårare. Men jag gissar ju bara, som alla andra.

strong-man
2008-08-09, 22:49
Jag har under drygt 15 år sett ett stort antal killar försökt sig på att nå just 200 kg´s vallen i bänkpress, men utan att lyckas. Min högst personliga uppfattning efter iakttagelser under denna tid är att de flesta kan med målmedveten satsning klara 150-160 kg. Med lite envishet och en gnutta talang går det dessutom att komma upp i 170-180 kg. Detta är inte alls ovanligt. Men sen.....
I gränslandet 180-190 kg är vi ett helt gäng med killar som strandar och en mycket begränsad skala tar sig högre än så.

Mycket intressant man är alltså rätt nära gränslandet i bänk

Dan S
2008-08-10, 01:12
Alltså då man pratar om gener i styrkelyftning är det ju inte enbart förmåga till att generera power man ska ju ha kraftig bröstkorg, rätta muskelfästen korta armar osv. Är det här inget man har blivit född med, ok. Du kan fortfarande vara lika stark i brösten som killen som bänkar 40-50 kilo mer än vad du gör.

Finns en sån där bröst maskin på gymmet jag tränar på, på den tog jag 120 kilo. Bänkar 100. Jag ser folk som tränar på 90 * 3 ungefär, men bänkar över 110-120. Bänkpress är en väldigt konstig övning som man inte ska blanda in "ren muskelkraft" i det hela. Tycker jag iallafall.

jag skriver det för att folk ska inte tappa sin pride eller vad jag ska säga, man kan vara bra mycket starkare även om någon bänkar mer än vad man själv gör. tappa inte gnistan :)

Arf Pingvin
2008-08-10, 07:00
Dan S: Den som lyfter mest är starkast. Styrka är förmågan att utveckla kraft, i det här fallet mot ett yttre motsånd i form av en stång med vikter. Inga muskler är isolerade utan de samverkar alltid. Vem som har de starkaste bröstmusklerna är helt ointressant när vi pratar om bänkpress.

zydar
2008-08-10, 10:59
har långa personer svårare att bänka mycket än korta personer?

Känns så iallafall, mycke små folk på gymmet som har betydligt mindre massa än jag men bänkar betydligt mer.

är man kort och har korta armar så får man ju så pass kort lyftväg så det ser så enkelt ut ibland, skillnad mot dom som är långa som får pressa hela deras långa armars längd?

doommessiah
2008-08-10, 11:35
Där jag tränar så vet jag fem personer som gjort över tvåhundra i RAW bänk...så det är absolut inte omöjligt. Jag förutsätter att de är drogfria allihop.

Granstr0m
2008-08-10, 11:59
har långa personer svårare att bänka mycket än korta personer?

Känns så iallafall, mycke små folk på gymmet som har betydligt mindre massa än jag men bänkar betydligt mer.

är man kort och har korta armar så får man ju så pass kort lyftväg så det ser så enkelt ut ibland, skillnad mot dom som är långa som får pressa hela deras långa armars längd?

Njae, de beror nog på, kortare lyftväg ger klart mycket.
men han som jag nämnde tog 220 är 195 lång. Men de hjälper ju grymt å väga mycket oxå, och man kanske inte har nog mycket kroppsvikt å komma upp i 200 om man är väldigt kort

zydar
2008-08-10, 12:03
känner en snubbe som väger 67 som påstår sej ta över 200, vet inte om man ska tro honom, han är dock väldigt kort, o visst han är stark, men 200 :S

Dan S
2008-08-10, 12:32
Starkast i bänkpressen ja självklart, men andra kan vara starkare i alla andra bröstövningar för det. Så man är ju inte "starkare" än någon bara för att man bänkar mer än denne. Ok, kanske om det skiljer mycket, men är det marginellt kan man absolut inte säga så. Det jag menade.

pojken
2008-08-10, 12:53
Starkast i bänkpressen ja självklart, men andra kan vara starkare i alla andra bröstövningar för det. Så man är ju inte "starkare" än någon bara för att man bänkar mer än denne. Ok, kanske om det skiljer mycket, men är det marginellt kan man absolut inte säga så. Det jag menade.

Jag tycker bänkpress är en utmärkt övning när det kommer till att mäta styrkan i överkroppen (inte bara brösten som arbetar i bänkpress);)

Bönne
2008-08-10, 14:19
Starkast i bänkpressen ja självklart, men andra kan vara starkare i alla andra bröstövningar för det. Så man är ju inte "starkare" än någon bara för att man bänkar mer än denne. Ok, kanske om det skiljer mycket, men är det marginellt kan man absolut inte säga så. Det jag menade.Ingen enskild övning kan påvisa den totala styrkan eftersom flerledsövningar gynnar den med bäst teknik.

Dock är de flesta som är starka också starka i bänkpress.

Three pigs
2008-08-10, 14:53
känner en snubbe som väger 67 som påstår sej ta över 200, vet inte om man ska tro honom, han är dock väldigt kort, o visst han är stark, men 200 :S

RAW?

I så fall typ bland världsbäst i den viktklassen.

MasterChief
2008-08-10, 15:20
Märkligt hur ofta kompisar och gympolare är så jävla starka. Kan de inte regga sig här? Skulle jag lyfta 200 i bänk skulle jag direkt lägga upp mig på tuben och olla med datormusen hela dagen samtidigt som jag blev bländad av allt smicker på kolo.

130kg finsk sisu
2008-08-10, 17:47
Ojojojoj, DAN S starka bröstmuskler är en kanske 25% av vad du behöver för att lyfta mycket i bänk. Du behöver framförallt sjukt starka triceps, stabil rygg, starka axlar och starka bröstmuskler!

Till trådskaparen så tror jag nog att kanske var tionde som tränar på GYM kan uppnå 200kg raw i bänkpress förutsatt att man satsar på detta.
Att fundera kring bänkpress och bröstmuskler är det första man skall lägga av med om man vill nå dit. :) ;)
Precis som Börje m.fl sagt så krävs träning i mängd men framförallt måste man träna länge. Hellre 1-2 pass i veckan året runt än 5 pass i veckan halva året och supa haöva året.
Sen skall man framförallt komma ihåg att bänkpress mäter styrka i överkroppen, därför skall man träna hela överkroppen för att uppnå en stor bänkpress!

Pejij
2008-08-10, 18:18
Master Freddi have spoken :bow:

billmaier
2008-08-10, 18:23
En i min familj tar över 200kg i RAW-bänk...

Dan S
2008-08-10, 18:36
absolut men en som är svagare än mig i bänk kan även generera mer kraft i andra positioner, som snebänk, bröstmaskiner osv. axel övningar också för den delen. Gäller ju bara att ha en bra combo för just bänkpress. tycker jag iallafall.

z_bumbi
2008-08-10, 18:38
Hur många av alla som tränar är verkligen inriktade på att nå 200 kg i bänken och av de som har det som inriktning hur många har den kunskapen som krävs?
Även om man tävlar i bänk/styrkelyft och bör ha bra koll på hur man blir starkare är det ju inget prio att bli bra i nakenbänk eftersom det inte har ett direkt samband med tävlingsbänkarna. Bland de övriga som tränar på gymmen är det vanligtvis inte så många som vet hur man blir starkare (över en viss gräns) och det sätter i många fall onödiga begränsningar för resultaten.

Så vilka resultat som uppnås behöver inte ha direkt korrelation till vad som är möjligt att uppnå och jag tror att ganska många kan nå 200 kg om de bestämmer sig för att göra det.

Kapten Silver
2018-12-18, 01:49
Hej!

Hur laddar ni inför ett lyft på 200kg i bänkpressen ?

Vad har ni för tunga serier och antal reps något pass innan ni går in och maxar ?

Crillos
2018-12-18, 07:27
Är detta inte att jämföra äpplen med päron?

Att pressa 200kg i vanlig gymbänk är grymt imponerande oavsett kroppsvikt. Men not so much med åratal av specialisering med SL teknik...tycker jag.

Crillos
2018-12-18, 07:31
Så är det för övrigt med mark och böj också tycker jag. SL gör hela grejen till en parodi. De kan gärna få mäta sig med varandra men att blanda ihop deras resultat med vanliga lyft blir cp.

exevision
2018-12-18, 07:54
Är detta inte att jämföra äpplen med päron?

Att pressa 200kg i vanlig gymbänk är grymt imponerande oavsett kroppsvikt. Men not so much med åratal av specialisering med SL teknik...tycker jag.

Så är det för övrigt med mark och böj också tycker jag. SL gör hela grejen till en parodi. De kan gärna få mäta sig med varandra men att blanda ihop deras resultat med vanliga lyft blir cp.

Tycker inte jag. Iaf om man vill lyfta på ett sätt så att kroppen håller.
Förutsätter att vi pratar RAW.

Annars kan vi alla lyfta med usel teknik.

Crillos
2018-12-18, 08:26
Vad är usel teknik? Antingen får man upp 200kg i bänk eller inte. Finns väl inte så mycket man kan fuska med?

exevision
2018-12-18, 08:42
Vad är usel teknik? Antingen får man upp 200kg i bänk eller inte. Finns väl inte så mycket man kan fuska med?

Precis. Då kan man ju använda SL-teknik och låta axlarna hamna i en skonsam och mindre skadebenägen position.

Men lyfter man 200 så har man nog erfarenheten att lyfta på ett säkert sätt. Förhoppningsvis även utan rövlyft och studs.

Crillos
2018-12-18, 09:02
Bänkar man 200kg har man nog någorlunda koll på det där. Men det är fortfarande något helt annat än en bananbrygga och förkortad lyftväg på några cm. Det är inte imponerande. Det om något är usel teknik(bedrägeri).

Hela SL-grejen är självbedrägeri, man har tagit vanliga gymövningar och specialiserat in en teknik i absurdum för att lyfta så mycket som möjligt. Det har ingenting med att undvika skador att göra.

Kan man bänka 200kg utan all den där skiten, rent och snyggt är det imponerande. Och då är man bra jävla grov också. För då är det muskler som lyfter.

exevision
2018-12-18, 11:10
Bänkar man 200kg har man nog någorlunda koll på det där. Men det är fortfarande något helt annat än en bananbrygga och förkortad lyftväg på några cm. Det är inte imponerande. Det om något är usel teknik(bedrägeri).

Hela SL-grejen är självbedrägeri, man har tagit vanliga gymövningar och specialiserat in en teknik i absurdum för att lyfta så mycket som möjligt. Det har ingenting med att undvika skador att göra.

Kan man bänka 200kg utan all den där skiten, rent och snyggt är det imponerande. Och då är man bra jävla grov också. För då är det muskler som lyfter.

Brygga ger inte så mycket som du verkar tro:

Nu sårar du mitt lilla styrkelyfthjärta! :)
Jag vet inte hur mycket du bänkar annars men du skall akta din tunga med hurvida det gör att brygga lite.
Jag är nog en av dem du syftar på då du pratar om att armbågen inte går djupt alls. Jag har fått upp hittills 261kg raw i ett strikt tävlingslyft på tävling. Men jag kan lova dig att jag gör 240+ med platt rygg och armbågarna djupt som nybörjarna. Så säg 15-20kg gör detta att ha en hyfsad bänkteknik.

Detta bara till kännedom till andra som tror att "styrkelyftarnas teknik gör 50-60kg".

En bra teknik&brygga är först och främst ett sätt att få en bra pressposition som inte ger skador och att du får "en invänjd" teknik.

Sen vad du anser om vad som är fel med mark och böj har jag svårt att förstå.

spoon
2018-12-18, 12:31
Märklig bump... Fixar man i närheten av 200 så har man erfarenhet till att lägga upp seten innan maxning.

Men kul att läsa den här tråden igen.

Nån som vet om Mourten har bänkat 200 ännu?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

eulalia
2018-12-18, 16:49
Jag blev nyfiken och testade hur stor skillnaden blev för mig med hög och låg brygga. Jag brukar då jag tävlar och ofta då jag tränar raw använda mig av maximal brygga och har då en lyftväg på kanske 13cm. Jag har som bäst med tävlingsutförande lyft 90kg. Med en plattare teknik men fortfarande ihopdragna axlar klarar jag minst 80kg iaf.

strong-man
2018-12-19, 19:09
Det är faktiskt ett av mina mål har gjort 172,5 nu så 200 före man är 30 kanske inte är en omöjlihet är 25 nu måste öka lite mer än 5kg per år alltså borde gå

Haha kul bump:) Har kommit så nära man kan nästan iaf har gjort 195kg*flex*
men inte gett upp än så får väll ändra tills före 40 ska den jäveln upp:devil: