handdator

Visa fullständig version : Skönt med ärliga människor


Martin Löwgren
2008-08-08, 14:53
http://www.youtube.com/watch?v=4j0nmJ0_cvc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vE6uegoRiFk

http://www.youtube.com/watch?v=3C9rVqdE32M&feature=related

piraten99
2008-08-08, 15:25
verkar va en grym dokumentär? när kommer den på bio löwan?

Ex nihilo
2008-08-08, 16:17
Vad är syftet med filmen? Alla vet att dessa människor trycker AAS så det sprutar ut genom nålhålen. Kommer inte göra någon skillnad.

Ullmerdog
2008-08-08, 16:24
Mycket intressant, inget nytt under solen dock men väldigt skönt att folk börjar tala öppet om detta utan en massa smussel och hysch hysch.

Att professionella byggare och andra atleter inom styrkesporten använder steroider och andra typer av dopingpreparat är väl inte så konstigt, en börjar och gör utomordentliga resultat, slår rekord och vinner guld och pengar, rykten uppstår och vipps så är det en till som gör samma sak, och en till, och en till o.s.v.

Idag är det dessutom väldigt lätt att få tag på steroider via nätet även för oerfarna och nybörjare inom styrkesporten vilket är beklagligt eftersom dom flesta unga killar inte är speciellt insatta i vad det innebär med att ta dessa preparat, vilken kunskap som verkligen krävs för att kunna använda dom på ett så säkert sätt som möjligt.

Det trista är att man ofta kan bli inspirerad av fel killar, man vill nå upp till ouppnåeliga ideal då dessa ideal använder stora mängder dopning för att komma dit dom har kommit. Som jag, jag är intresserad av armbrytning och har tittat på en herrans massa videos från proffstävlingar men vilka grabbar och vilka armar och styrka. Ta bara Alexey Voevoda som har 55 cm överarmar och hela 48 cm underarmar, bänkar 270 kg o.s.v. Misstänker att han inte direkt är ren. Sedan finns Denis Cyplenkov som enligt en sida har cirka 60 cm underarmar vilket är rent av galet om det nu stämmer.

Bild på Denis:
http://www.boxingscene.com/forums/showthread.php?t=201491

Jag menar hur ska en vanlig kille kunna träna upp sig till dessa killars nivå utan gudomlig genetik eller steroider?

Martin Löwgren
2008-08-08, 16:34
Vad är syftet med filmen? Alla vet att dessa människor trycker AAS så det sprutar ut genom nålhålen. Kommer inte göra någon skillnad.
Att du vet är inte samma sak som att alla vet. Hur många rena kroppsbyggare anser du att vi har i Sverige t.ex?

Gislason
2008-08-08, 16:38
Vi har diskuterat den en del i allmänt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113455&highlight=bigger+stronger+faster

Martin Löwgren
2008-08-08, 16:39
Mycket intressant, inget nytt under solen dock men väldigt skönt att folk börjar tala öppet om detta utan en massa smussel och hysch hysch.

Att professionella byggare och andra atleter inom styrkesporten använder steroider och andra typer av dopingpreparat är väl inte så konstigt, en börjar och gör utomordentliga resultat, slår rekord och vinner guld och pengar, rykten uppstår och vipps så är det en till som gör samma sak, och en till, och en till o.s.v.
Idag är det dessutom väldigt lätt att få tag på steroider via nätet även för oerfarna och nybörjare inom styrkesporten vilket är beklagligt eftersom dom flesta unga killar inte är speciellt insatta i vad det innebär med att ta dessa preparat, vilken kunskap som verkligen krävs för att kunna använda dom på ett så säkert sätt som möjligt.

Det trista är att man ofta kan bli inspirerad av fel killar, man vill nå upp till ouppnåeliga ideal då dessa ideal använder stora mängder dopning för att komma dit dom har kommit. Som jag, jag är intresserad av armbrytning och har tittat på en herrans massa videos från proffstävlingar men vilka grabbar och vilka armar och styrka. Ta bara Alexey Voevoda som har 55 cm överarmar och hela 48 cm underarmar, bänkar 270 kg o.s.v. Misstänker att han inte direkt är ren. Sedan finns Denis Cyplenkov som enligt en sida har cirka 60 cm underarmar vilket är rent av galet om det nu stämmer.

Bild på Denis:
http://www.boxingscene.com/forums/showthread.php?t=201491

Jag menar hur ska en vanlig kille kunna träna upp sig till dessa killars nivå utan gudomlig genetik eller steroider?

Du vinner inga pengar eller berömmelse i kroppsbyggning i sverige så hur förklarar de det?

I Mr. O köper jag den tankegången.

Ullmerdog
2008-08-08, 17:08
Du vinner inga pengar eller berömmelse i kroppsbyggning i sverige så hur förklarar de det?

I Mr. O köper jag den tankegången.

Nu menade jag rent generellt så det var inte riktat till specifikt svenska byggare men du ska veta att den svenska byggareliten knappast är några änglar. Observera nu att jag inte menar på att alla svenska elitbyggare är dopade men det finns gott om dom.

Det finns inga större pengar inom vare sig armbrytning, OL eller SL att tala om heller men där finns medaljer, rekord och prestige, alla som dopar sig gör det inte för pengar, det finns flera saker som står på spel. Om du är professionell armbrytare t.ex. så är dom flesta drivna av att bli kända inom den sporten och att stå överst på prispallen, bara det är anledning nog för många att välja den orena vägen.

Och det är klart att det existerar prestige och berömmelse inom den svenska bodybuildingsporten men med berömmelse menar jag inte att byggaren skulle figurera i varenda dagstidning o.s.v. men att dom är kända inom sporten och dess kretsar. Om du är en svensk byggare som tävlar så är jag säker på att dom flesta vill nå upp på prispallen, det är ju en del av sporren som driver en sådan person, vill man tävla så har man tävlingsinstinkten.

Martin Löwgren
2008-08-08, 17:19
Nu menade jag rent generellt så det var inte riktat till specifikt svenska byggare men du ska veta att den svenska byggareliten knappast är några änglar. Observera nu att jag inte menar på att alla svenska elitbyggare är dopade men det finns gott om dom.

Det finns inga större pengar inom vare sig armbrytning, OL eller SL att tala om heller men där finns medaljer, rekord och prestige, alla som dopar sig gör det inte för pengar, det finns flera saker som står på spel. Om du är professionell armbrytare t.ex. så är dom flesta drivna av att bli kända inom den sporten och att stå överst på prispallen, bara det är anledning nog för många att välja den orena vägen.

Och det är klart att det existerar prestige och berömmelse inom den svenska bodybuildingsporten men med berömmelse menar jag inte att byggaren skulle figurera i varenda dagstidning o.s.v. men att dom är kända inom sporten och dess kretsar. Om du är en svensk byggare som tävlar så är jag säker på att dom flesta vill nå upp på prispallen, det är ju en del av sporren som driver en sådan person, vill man tävla så har man tävlingsinstinkten.
Jag tävlar i kroppsbyggning men tävlar enbart mot mig själv för att se vad jag kan uppnå utan anabola steroider.

Varför skulle jag vilja vinna något som jag inte uppnått utan olagliga preparat, det förstör ju hela meningen med tävlingsinstinkt. Det gäller ju att ha lite ryggrad och det är jag övertygad om att fler än jag har.

Slartibartfast
2008-08-08, 17:51
De skrapar ju bara på ytan (men de räcker långt för det är så extremt smutsigt) av hur kroppsbyggningen ser ut i världen (och ja, sverige räknas dit) men förhoppsningsvis kommer det leda till radikala förändringar.

Jag vet inte när eller om den kommer till Sverige. Ladda hem den och sprid den till så många du känner.

Vilka då?

joriice
2008-08-08, 18:32
Jag känner spontant att om jag skulle vilja se ut som han i den första videon hade jag troligtvis kunnat göra det med en jävla massa mat, tid och träning.
Nu kan jag inte säga helt säkert om det kommer någon "spärr" men jag är inte direkt impad kan jag ju säga.

Cutler o andra sidan... inte en chans.

Ullmerdog
2008-08-08, 18:44
Jag tävlar i kroppsbyggning men tävlar enbart mot mig själv för att se vad jag kan uppnå utan anabola steroider.

Varför skulle jag vilja vinna något som jag inte uppnått utan olagliga preparat, det förstör ju hela meningen med tävlingsinstinkt. Det gäller ju att ha lite ryggrad och det är jag övertygad om att fler än jag har.

Grattis men du är nog bland dom få som tänker på det viset tyvärr.

Lexidos
2008-08-08, 19:38
Intressant, den här ska jag se så snart jag kan

Ammu
2008-08-08, 19:41
mycket intressant film speciellt eftersom jag inte är så insatt i det hela med doping men man fattar lite mer hur det fungerar och hur dom tänker

Jorgen
2008-08-08, 20:01
§4. Alla typer av personpåhopp eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg. På Kolozzeum diskuterar vi inte heller nerladdning av upphovsrättsskyddat material eller fildelning.

major Pectoralis
2008-08-08, 21:13
Jag tävlar i kroppsbyggning men tävlar enbart mot mig själv för att se vad jag kan uppnå utan anabola steroider.

Varför skulle jag vilja vinna något som jag inte uppnått utan olagliga preparat, det förstör ju hela meningen med tävlingsinstinkt. Det gäller ju att ha lite ryggrad och det är jag övertygad om att fler än jag har.

Helt rätt.

Den som vinner ett SM i byggning (eller motsvarande tävling) ren är en fantastisk idrottare. Tyvärr kommer deras prestation utåt sätt att svärtas ner och t.o.m. förstöras av fuskarna. Hursomhelst är de rena byggarnas prestation inte mindre och det viktigaste är ju egentligen att man själv (och mamma) vet att man är ren.

mini
2008-08-08, 21:59
Jag tävlar i kroppsbyggning men tävlar enbart mot mig själv för att se vad jag kan uppnå utan anabola steroider.

Vilken klass har du tävlat i och hur har det gått?

Whistler
2008-08-08, 23:09
Såg dokumentären nyss och tyckte den var fantastiskt bra. En av de få där de både presenterade fakta och man fick höra båda sidors åsikter, men ändå fick utrymme att bilda en egen uppfattning.

Det enda jag inte köpte var just att de framhävde Valentinos armar som endast resultatet av AAS-bruk och träning och inte syntholinjektionerna.

Ullmerdog
2008-08-08, 23:15
Såg dokumentären nyss och tyckte den var fantastiskt bra. En av de få där de både presenterade fakta och man fick höra båda sidors åsikter, men ändå fick utrymme att bilda en egen uppfattning.

Det enda jag inte köpte var just att de framhävde Valentinos armar som endast resultatet av AAS-bruk och träning och inte syntholinjektionerna.

Hehe jo det är lite komiskt. Samma sak gäller på hans egna lilla dokumentär där han endast skyller allt på steroider men nämner inget om synthololjan där dom verkliga problem härstammar från.

kalajset
2008-08-08, 23:50
Såg dokumentären nyss och tyckte den var fantastiskt bra. En av de få där de både presenterade fakta och man fick höra båda sidors åsikter, men ändå fick utrymme att bilda en egen uppfattning.

Det enda jag inte köpte var just att de framhävde Valentinos armar som endast resultatet av AAS-bruk och träning och inte syntholinjektionerna.

Spoilervarning får det bli på detta:

Fakta och fakta, jag tyckte filmen var bra i stort sett, klart underhållande, med en del intressanta frågeställningar. Däremot är ju filmen klart vinklad, (doping jämställs ju t ex i princip med att träna på hög höjd), och "nej-sidan" framställs mer eller mindre som idioter. Om man ska vara extra hård i omdömet så tycker jag på sätt och vis att filmen kändes som ett sätt för filmskaparen själv att rättfärdiga ett ev. steroidbruk i framtiden.

JohnRick
2008-08-09, 07:40
verkar va en grym dokumentär? när kommer den på bio löwan?

Enligt halvkassa uppgifter lär den vara ute på DVD runt september 2008.

Salle
2008-08-09, 09:46
Såg dokumentären nyss och tyckte den var fantastiskt bra. En av de få där de både presenterade fakta och man fick höra båda sidors åsikter, men ändå fick utrymme att bilda en egen uppfattning.

Det enda jag inte köpte var just att de framhävde Valentinos armar som endast resultatet av AAS-bruk och träning och inte syntholinjektionerna.

Håller med, den var verkligen bra!

Lexidos
2008-08-09, 11:37
Väldigt intressant måste jag säga, klart den är mer eller mindre vinklad o att man kanske inte tar med allt. Men så är vell alla dokumentärer.
Man får själv samla fakta o försöka bilda sig en uppfattning.
Det jag tyckte var mest överraskande var att det verkade som så många andra tog allehanda piller; musiker, piloter, studenter mfl

bulldozer
2008-08-09, 12:03
LOL!

Oki, kul med en uppriktig dokumentär men vissa amerikaner verkar inte direkt smartare
nu efter att jag har sett filmen....

Jazen
2008-08-09, 13:24
"you do what you do to win" citat från jay cutler, lite fel attityd, så varje OS stjärna ska göra vad som krävs för att vinna och det inkluerar doping? men visst i bodybuilding är det nästan ett krav om man ska komma nånvart, vem vill se på mr.olympia där snubbarna är lika ripped som grövsta killen du såg i baren förrigår

KaptenKnäsvag
2008-08-09, 15:32
Såg dokumentären igår, tyckte att den var jäkligt underhållande. Den har inte ändrat min syn på AS dock...

Martin Löwgren
2008-08-10, 07:32
Vilka då?

Ja vad tror du???

Dopingkontroller hade ju inte vart helt fel.

Martin Löwgren
2008-08-10, 07:33
Grattis men du är nog bland dom få som tänker på det viset tyvärr.

Det tror jag absolut inte. Tränar tillsammans med Hani i Team Fairing och han har exakt samma inställning.

Förhoppsningsvis kommer de (vi) bli ännu fler.

Martin Löwgren
2008-08-10, 07:35
Helt rätt.

Den som vinner ett SM i byggning (eller motsvarande tävling) ren är en fantastisk idrottare. Tyvärr kommer deras prestation utåt sätt att svärtas ner och t.o.m. förstöras av fuskarna. Hursomhelst är de rena byggarnas prestation inte mindre och det viktigaste är ju egentligen att man själv (och mamma) vet att man är ren.

:thumbup:

Nej vinna SM kommer jag aldrig göra (jag är optimistisk men även realist). Visst hade det varit skoj att vinna ett SM guld men det vet både du och jag att jag inte kommer göra ren.

Jag tävlar för att jag älskar att bygga muskler och se hur stor jag kan bli. Sen om jag blir 3a, 7a eller sist spelar ingen roll. Inte direkt så att mediabevakningen eller prispengarna spelar nån roll och sponsorn har jag oavsett placering för de stödjer mer än gärna rena byggare *flex*

Martin Löwgren
2008-08-10, 07:37
Vilken klass har du tävlat i och hur har det gått?

Jag är nybörjare. Ska tävla i classic bodybuilding i december :thumbup:

De blir min första tävling och jag är 100% ren så jag räknar väl inte direkt med att vinna men men jag, min sponsor och min familj kommer vara stolta oavsett utgång.

major Pectoralis
2008-08-10, 13:18
Jag är ganska övertygad om att man kan vinna SM i byggning ren, speciellt i de lättare viktklasserna där de egentligen inte har så väldans mycket massa. Att man kan vinna CBB ren tror jag absolut. Dock räknar jag kallt med att det tar ca 15-30 års systematisk styrketräning och kosthållning innan man når de höga nivåerna om man skall göra det utan dopning men det är det ju, å andra sidan, definitivt värt. På vägens gång lär man skaffa sig en ganska bra hälsa för det är trots allt en enorm skillnad på en kropp som är uppbyggd av åratal av kvalitativ träning jämfört med en kropp som "chockväxt ur sig" själv p.g.a. dopning. Det sägs att den gamla tidens byggare ofta var extremt starka, rörliga och tåliga samt att de kunde utföra det ena akrobatiska numret spektukulärare än det andra (chins hängandes i ett finger, bent-presses etc). Antagligen var det en följd av att de fick söka sig till framgång på rena vägar. På köpet fick de en kropp som de faktiskt kunde använda till något.

Martin Löwgren
2008-08-10, 13:54
Jag är ganska övertygad om att man kan vinna SM i byggning ren, speciellt i de lättare viktklasserna där de egentligen inte har så väldans mycket massa. Att man kan vinna CBB ren tror jag absolut. Dock räknar jag kallt med att det tar ca 15-30 års systematisk styrketräning och kosthållning innan man når de höga nivåerna om man skall göra det utan dopning men det är det ju, å andra sidan, definitivt värt. På vägens gång lär man skaffa sig en ganska bra hälsa för det är trots allt en enorm skillnad på en kropp som är uppbyggd av åratal av kvalitativ träning jämfört med en kropp som "chockväxt ur sig" själv p.g.a. dopning. Det sägs att den gamla tidens byggare ofta var extremt starka, rörliga och tåliga samt att de kunde utföra det ena akrobatiska numret spektukulärare än det andra (chins hängandes i ett finger, bent-presses etc). Antagligen var det en följd av att de fick söka sig till framgång på rena vägar. På köpet fick de en kropp som de faktiskt kunde använda till något.

Jag håller med om allt utan de fetmarkerade ;)

David_E
2008-08-10, 14:10
Det värsta är inte att det är en stor del av de tävlande som är dopade, utan att det faktiskt finns folk som säger att de är 100% rena och är väldigt anti-dopning när de själva har stoppat i sig ett helt medicinskåp.

Herman Nordell
2008-08-10, 14:16
Jag såg aldrig Jay Cutler i filmen. Kan jag ha missat det eller är det bortklippt?

Martin Löwgren
2008-08-10, 14:23
Jag såg aldrig Jay Cutler i filmen. Kan jag ha missat det eller är det bortklippt?

Bortklippt men finns i denna trådstarten från youtube

DjiinZ
2008-08-10, 15:41
Såg den nyss, fan va intressant de var.

Slartibartfast
2008-08-10, 15:47
Jag diggar Valentino. Han är cool.

Sniggel
2008-08-10, 20:44
Jag är nybörjare. Ska tävla i classic bodybuilding i december :thumbup:

De blir min första tävling och jag är 100% ren så jag räknar väl inte direkt med att vinna men men jag, min sponsor och min familj kommer vara stolta oavsett utgång.

Då får jag önska dig lycka till! Jag har själv som mål att kunna placera mig så bra som möjligt i CBB eller en annan låg viktklass och kunna visa att det går att tävla i byggning helt ren om man har tålamodet. Skönt att se att det finns fler som har samma inställning.

kalllee
2008-08-10, 21:33
Såg filmen idag osså, riktigt intressant faktiskt och kan rekommendera den :)

KaptenKnäsvag
2008-08-10, 22:36
Jag älskade faktiskt introt, riktigt välgjort. dvs första 3 minuterna

kalllee
2008-08-10, 22:56
Måste bara fråga, bara jag som tyckte att han lät exakt som jack black?:Virro

Jorgen
2008-08-11, 08:29
Jag håller med om allt utan de fetmarkerade ;)

Då har du fel. Jag känner ett flertal som har gjort det, en av dom är en mycket god vän till mig.


Och till alla er som kommer att skriva "Öööhh, hur kan du veta att han är ren, har du följt honom 24 timmar om dygnet eller?" säger jag bara, bevisa motsatsen.

Jacksatan
2008-08-11, 08:38
Då har du fel. Jag känner ett flertal som har gjort det, en av dom är en mycket god vän till mig.


Och till alla er som kommer att skriva "Öööhh, hur kan du veta att han är ren, har du följt honom 24 timmar om dygnet eller?" säger jag bara, bevisa motsatsen.

Jag är också rätt övertygad om att man kan vinna SM i de lägre viktklasserna. En kille som kan vinna -100 dopad kan säkert vinna -70 ren t ex.

Martin Löwgren
2008-08-11, 11:11
Då får jag önska dig lycka till! Jag har själv som mål att kunna placera mig så bra som möjligt i CBB eller en annan låg viktklass och kunna visa att det går att tävla i byggning helt ren om man har tålamodet. Skönt att se att det finns fler som har samma inställning.

Fan vad najs mannen. Skicka mig ett PM så vi kan snacka lite.

Du ser, kommer en ren byggare fram så kommer fler och fler träda fram och vi kanske kan få fram dopingkontroller nångång i framtiden och få bort smutsstämpeln över våran älskade sport.

Martin Löwgren
2008-08-11, 11:12
Då har du fel. Jag känner ett flertal som har gjort det, en av dom är en mycket god vän till mig.


Och till alla er som kommer att skriva "Öööhh, hur kan du veta att han är ren, har du följt honom 24 timmar om dygnet eller?" säger jag bara, bevisa motsatsen.

Blir ju rätt svårt när det INTE FINNS NÅGRA DOPINGTESER!!!

Bevisbördan ligger hos dig.

Err
2008-08-11, 13:18
Finns det inga kontinuerliga dopingkontroll inom det gebitet? Det trodde jag, för risken är ju rätt uppenbar menar jag.

von huff
2008-08-11, 13:59
vad kostar ett dopingtest?Kan man inte införa en sån regel att det 3 bästa testas eller nåt i den stilen?

Three pigs
2008-08-11, 14:01
Jag diggar Valentino. Han är cool.

Haha ja han är ju störtskön fan :)

Såg den igår kväll, skapligt bra faktiskt :thumbup:
Trodde inte att det var SÅ vanligt med doping.

z_bumbi
2008-08-11, 14:02
vad kostar ett dopingtest?Kan man inte införa en sån regel att det 3 bästa testas eller nåt i den stilen?

För de som inte är med i RF skulle jag gissa på 4000-5000 kr

major Pectoralis
2008-08-11, 15:42
Blir ju rätt svårt när det INTE FINNS NÅGRA DOPINGTESER!!!

Bevisbördan ligger hos dig.

nope, i Sverige bevisar man att någon är skyldig och inte tvärtom.


För mig är det ganska självklart att man kan vinna ett byggnings-SM ren, som sagt.

Martin Löwgren
2008-08-11, 16:23
nope, i Sverige bevisar man att någon är skyldig och inte tvärtom.


För mig är det ganska självklart att man kan vinna ett byggnings-SM ren, som sagt.

Fy fan vad tragiskt.

Tänk om man skulle köra så på OS.

:smash:

Martin Löwgren
2008-08-11, 16:23
Finns det inga kontinuerliga dopingkontroll inom det gebitet? Det trodde jag, för risken är ju rätt uppenbar menar jag.

Nej det finns det inte (av förståliga anledningar, inte bara ekonomiska)

Martin Löwgren
2008-08-11, 16:25
Haha ja han är ju störtskön fan :)

Såg den igår kväll, skapligt bra faktiskt :thumbup:
Trodde inte att det var SÅ vanligt med doping.

De skrapar tyvärr bara på ytan. Undra vad som hade skett med en stor budget och massa infiltratörer :thumbup:

major Pectoralis
2008-08-11, 16:28
Fy fan vad tragiskt.

Tänk om man skulle köra så på OS.

:smash:

Fast det gör man ju....

Har man inte åkt fast i ett dopningstest eller smitit från detsamma så är man oskyldig. Det är mycket enkel juridik.

Jag håller med om att det vore ett stort lyft för BB om man infört regelbundna dopningstester men det finns många BB som testats av "hemliga dopningspolisen" ute på gymmen och som vid dessa tillfällen befunnits vara oskyldiga.

Fralleee
2008-08-11, 17:34
Finns det inga kontinuerliga dopingkontroll inom det gebitet? Det trodde jag, för risken är ju rätt uppenbar menar jag.

Om du såg filmen så kunde du väl även se att de mörklade flera fall där vissa atleter testats positivt för steroider. Spelar kanske inte så stor roll med doping ifall ledningen ändå ser mellan fingrarna för deras små favoriter.

Three pigs
2008-08-11, 18:11
De skrapar tyvärr bara på ytan. Undra vad som hade skett med en stor budget och massa infiltratörer :thumbup:

Hehe jo det är sant. Är väl det att det är svårt å göra något sånt lagligt och sedan ge ut det på film =)

Martin Löwgren
2008-08-11, 18:57
Om du såg filmen så kunde du väl även se att de mörklade flera fall där vissa atleter testats positivt för steroider. Spelar kanske inte så stor roll med doping ifall ledningen ändå ser mellan fingrarna för deras små favoriter.

Det som nog skulle ske om man införde tester i sverige tyvärr.