handdator

Visa fullständig version : Funderingar ang min träning, tips?


Holmgrinho
2008-08-08, 13:10
Tjena, har lite funderingar om träning allämnt och lite andra saker. Har tittat runt på forumet/sökt ett tag, men inte hittat speciellt mycket. Så skriver här nu.

Bakgrund
Har tränat styrke ca 1 år. Men regelbundet ungefär 8-9 månader gissar jag på.
Hade dålig grund när jag började träna, var smal och ej ngn erfarenhet av att lyfta järn. Vägde ungefär 54 kg innan. Tränar/tränade fotboll under elitnivå samtidigt som jag kör styrketräning. Vet att det inte är optimalt för att bygga/bli större, men motivationen för styrke har ändå varit OK tycker jag.

Träning
Har kört från början tunga vikter med 4-6 reps och 3 set på varje övn under dessa 8-9 månader (Lite av Max-OT liknande tror jag?). Tidigare blev ofta passen väldigt långa kring 2 timmar, men nu försöker jag köra kring 60-70 min! Kör varje muskelgrupp en gång/vecka. Brukar köra 2 muskelgrupper/pass & ca 3 pass styrke/vecka.

Resultat & frågor
Det jag undrar är vad är bäst/optimalt för att bygga muskler/massa/blir större helt enkelt? Är det högre reps och fler set? Har blivit lite fundersam då jag sett flera "biffar" här köra många reps/set...

Som sagt har jag kört på 4-6 reps hela tiden och nästan samma övningar hela tiden under tiden jag tränat. Har ökat hyfsat i kroppsvikt, väger nu ca 64 kg.
I själva styrka hyfsat tror jag, t.ex. från 35-40 kg (dålig grund) till att kunna köra på 75 kg i basövningen bänkpress nu. Är det normal styrkeökning vid få reps eller under medel?

Sett till om jag blivit grövre så ser man väl lite skillnad iallafall. (Vet att det tar tid) Men inte blivit jättemkt större tycker jag med tanke på att det går fortast i början? Nu tycker jag att jag har stannat lite i kroppsvikt.
Vet att jag käkar dåligt och har alltid gjort det tyvärr. Har kört med Gainer under tiden jag tränat styrke kan jag också nämna... Frågor som sagt;

Vad tycker ni om mitt schema? Tips ang. antal set/reps osv? Ska man köra lätt ibland och tungt ibland? Tycker förrut att jag fick mer träningsvärk, nu får jag mindre, normalt eller? Ska jag lägga ner träningen helt eller då jag kör fotboll samtidigt eller? Vissa tycker det är bortkastat då det ej går att bli stor samtidigt?

Som sagt. Lite allmänna funderingar ang min träning och annat. Kan oxå nämna att jag aldrig kört något deff/diet och sådant, vet inte så mycket från början om styrke. Men nu har jag väl lärt mig lite mer när jag tränat nu 8-9 mån.

Tacksam för tips/förslag/kommentarer.

Holmgrinho
2008-08-10, 18:57
Ingen som har lust att ge synpunkter/hjälp? =)

Allan
2008-08-10, 19:15
Om du kikar i den här stickyn (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) finns det förslag på vettiga träningsprogram man kan utgå från, och därefter modifiera utifrån vilken utrustning man har tillgång till, hur mycket tid man har etc.
Du gör en bra beskrivning av ditt utgångsläge och verkar ha bra koll.
Ett annat bra tips är att starta en journal, kika i andras journaler, skriva frågor direkt till folk som verkar ha ungefär samma utgångsläge - efter ett tag kommer du att få egna besökare till din journal, som kan ge tips och råd.
Lycka till!

Holmgrinho
2008-08-13, 23:47
Okej.