handdator

Visa fullständig version : Vid vilken vikt bör man börja tänka på att linda knän och använda bälte?


Fredrik_S
2008-08-08, 11:12
Finns det någon standard här eller är det väldigt relativt från person till person?
Känns som att det borde vara mycket mindre nödvändigt vid lättare vikter att linda knän vid benböj.

Men finns det någon riktlinje när det börjar klassas som tunga vikter och man ska börja linda knän?

mini
2008-08-08, 11:13
Ska du börja tävla i SL?
Men jo, det är relativt.

jwzrd
2008-08-08, 11:16
Linda knän: aldrig
Bälte: omväxlande. Ha det när du söker nya vikter men varje gång du "jobbar om" igen från låga vikter till nästa topp så bör du träna utan.

Andy.da.wohoo
2008-08-08, 11:22
Linda knän: aldrig
Bälte: omväxlande. Ha det när du söker nya vikter men varje gång du "jobbar om" igen från låga vikter till nästa topp så bör du träna utan.

Undrar samma sak och detta var precis en sorts svar jag ville ha:) Tack!

Gäller samma sak vid marklyft?

Fredrik_S
2008-08-08, 11:27
Aldrig linda knän?
Varför inte.

Nej jag ska inte tävla i SL.

Vill bara göra rätt och minimera skaderisker.

Börje H
2008-08-08, 11:54
Vill bara göra rätt och minimera skaderisker.

Linda knäna minskar inga risker. Det adderar kg på stången samt ökar trycket mellan knäskål och underliggande ben oerhört mycket.

jwzrd
2008-08-08, 11:57
Undrar samma sak och detta var precis en sorts svar jag ville ha:) Tack!

Gäller samma sak vid marklyft?

Gäller och gäller, det är min syn på det. Man har mer ut att lära sig lyfta utan bälte sett till att få en fungerande/funktionell kropp. Man lär sig hållningen man behöver under "tung" belastning och stärker allt mellan huvud och tår som är svagt.

Floddan
2008-08-08, 20:16
Jag tycker de känns mycket bättre för knäna när jag lindar dom. Lindar dock ganska löst med mjuka lindor.

Jag tycker man kan känna efter själv vid vilken vikt de känns bra.

Nimille
2008-08-08, 20:31
Är det motiverat med bälte i något fall? Undantag de tävlande folket, de skadade osv. givetvis.

Elfsberg
2008-08-08, 21:13
Om vi säger såhär:

Skulle ett bälte kunna stärka mina RAW-lyft bättre än träning utan bälte?

z_bumbi
2008-08-09, 08:04
Är det motiverat med bälte i något fall? Undantag de tävlande folket, de skadade osv. givetvis.

Ja då det hjälper till att öka styrkan. Att träna med bälte hela tiden och på alla övningarn är enligt mig däremot ingen höjdare. Bälte är även något man behöver lära sig använda och inget man bara slänger in på tyngre vikter som många säger.
En metod är att köra utan bälte upp till en maxvikt, sen sänker man vikten och börjar en ny cykel upp till ett nytt max men nu med bälte. Man kan självklart köra två cykler utan och en med, två utan och två med osv men grundidén är att bygga upp bålen utan bälte för att sen smaska på med styrkeökningar med bälte.