handdator

Visa fullständig version : Hundar - Torrfoder


Emil_Larsson
2008-08-08, 09:24
Har lite frågor om ni vet svaret på det.
Min morsa skämmer bort våra hundar totalt. Vi har inte så där vrål mycket pengar hemma och vi behöver snåla in på det mesta.
Morsan ger våran största hund 4-5 smörgåsar på en gång, 2-3 ggr per dag och den mindre hunden får typ 1-2 smörgåsar 2-3 ggr/dag. Dom får även några hela äpplen, massa pålägg som morsan bara slänger till dom, köttbullar, korv och annat.

Min teori är att dom inte behöver äta någonting sådant överhuvudtaget, utan kan leva på sin hundmat, på så vis skulle vi kunna spara in massa pengar till mat till oss själva, och annat vi har behov av. Morsan ger nog hundarna ett helt paket med pålägg (25kr?) 20 brödskivor (25kr?) 6-8 Äpplen (25kr?) ett litet helt paket med köttbullar (20kr?) 2 gurkor (15-20kr?)
Omkring 100-120kr mat per dag till mat ger morsan hundarna.
100-120krx30 = 3000-3600kr i månaden ungefär.
Jag säger bara, här finns det pengar att spara in.
Får hundarna sin hundmat, 15kg hundmat för 499kr som räcker i 3-4 månader så blir det jäkligt mycket billigare.

Hundmaten = 1500kr/år
Vanlig mat = 36000kr-43200kr/år

Morsan ger även hundarna hundmaten, men den blir mest liggande eftersom hon skämmer bort hundarna med vanlig mat. Vi köpte en hundmatssäck för ett halvår sedan och den är inte ens tömd till hälften. *mini

Jag har frågat morsan om det inte är mer förnuftigt att låta hundarna få sin egna mat istället och berättat precis hur mycket vi kan tjäna in i pengar, men då säger hon "dom får så lite så det märks inte" "det är synd om hundarna" "dom måste få i sig lite annat ibland".

Vem har rätt, jag eller morsan. Om morsan kunde göra som jag säger så skulle vi spara in en sjuhel*ikes massa pengar. Hundarna behöver väl inte människoföda, dom kan väl leva på sitt foder.

Tolkia
2008-08-08, 09:29
Hundmaten är nog bättre för hundarna om din mamma inte har väldigt bra koll på vad hon ger dem. Att leva på mackor eller korv är inte bättre för en hund än för en människa, om vi säger så. Vi har i och för sig också givit våra hundar rester ibland, men basen har varit hundmat.

Emil_Larsson
2008-08-08, 09:30
Edit: Jag ljög, vi betalar 3000kr/år till hundarna, men skit samma, enorm skillnad *inte*.

Anna.L
2008-08-08, 09:31
Ett hundfoder är framtaget för att täcka hela hundens näringsbehov. De är också anpassade efter olika hundars speciella behov. Det är knappast något man själv kan få fram genom att bre smörgåsar. Jag har en syster som jobbar inom hundmatsbranchen så jag är väl lite partisk men jag har själv precis bytt foder till min hund från ett billigt till ett dyrare (som i långa loppet kostar lika mycket) och jag märker skillnad. Kan inte ens föreställa mig hur det blir när man byter från människomat till ordentligt hundfoder.

LBacker
2008-08-08, 09:32
Har lite frågor om ni vet svaret på det.
Min morsa skämmer bort våra hundar totalt. Vi har inte så där vrål mycket pengar hemma och vi behöver snåla in på det mesta.
Morsan ger våran största hund 4-5 smörgåsar på en gång, 2-3 ggr per dag och den mindre hunden får typ 1-2 smörgåsar 2-3 ggr/dag. Dom får även några hela äpplen, massa pålägg som morsan bara slänger till dom, köttbullar, korv och annat.

Min teori är att dom inte behöver äta någonting sådant överhuvudtaget, utan kan leva på sin hundmat, på så vis skulle vi kunna spara in massa pengar till mat till oss själva, och annat vi har behov av. Morsan ger nog hundarna ett helt paket med pålägg (25kr?) 20 brödskivor (25kr?) 6-8 Äpplen (25kr?) ett litet helt paket med köttbullar (20kr?) 2 gurkor (15-20kr?)
Omkring 100-120kr mat per dag till mat ger morsan hundarna.
100-120krx30 = 3000-3600kr i månaden ungefär.
Jag säger bara, här finns det pengar att spara in.
Får hundarna sin hundmat, 15kg hundmat för 499kr som räcker i 3-4 månader så blir det jäkligt mycket billigare.

Hundmaten = 1500kr/år
Vanlig mat = 36000kr-43200kr/år

Morsan ger även hundarna hundmaten, men den blir mest liggande eftersom hon skämmer bort hundarna med vanlig mat. Vi köpte en hundmatssäck för ett halvår sedan och den är inte ens tömd till hälften. *mini

Jag har frågat morsan om det inte är mer förnuftigt att låta hundarna få sin egna mat istället och berättat precis hur mycket vi kan tjäna in i pengar, men då säger hon "dom får så lite så det märks inte" "det är synd om hundarna" "dom måste få i sig lite annat ibland".

Vem har rätt, jag eller morsan. Om morsan kunde göra som jag säger så skulle vi spara in en sjuhel*ikes massa pengar. Hundarna behöver väl inte människoföda, dom kan väl leva på sitt foder.

Vem som har rätt

Rationellt: Du. Känslomässigt: Mamma. :)

Hitta en kompromiss, säg att ni har en eller två dagar i veckan då det är okej att bjuda på mackor/köttbullar/vadsom, och håll er sedan till det. Hundarna vänjer sig och kommer att bli lika glada varje gång det blir något extra.

Emil_Larsson
2008-08-08, 09:35
Vem som har rätt

Rationellt: Du. Känslomässigt: Mamma. :)

Hitta en kompromiss, säg att ni har en eller två dagar i veckan då det är okej att bjuda på mackor/köttbullar/vadsom, och håll er sedan till det. Hundarna vänjer sig och kommer att bli lika glada varje gång det blir något extra.

Något sånt tänkte jag på förut med, man behöver inte totalförbjuda saker och ting, man kan ju vara måttlig.

LBacker
2008-08-08, 09:42
Något sånt tänkte jag på förut med, man behöver inte totalförbjuda saker och ting, man kan ju vara måttlig.

Japp, men din tänk på att din mamma troligen styrs av sin omtanke och kärlek till hundarna. Därför är det bra om du begränsar tydligt. Säg t.e.x. "-Måndag och Fredag är påläggsdag/köttbulledag, kan vi komma överens om det? För vår OCH vovvarnas skull."

Så hade jag försökt att lägga fram det.

Emil_Larsson
2008-08-08, 09:43
Japp, men din tänk på att din mamma troligen styrs av sin omtanke och kärlek till hundarna. Därför är det bra om du begränsar tydligt. Säg t.e.x. "-Måndag och Fredag är påläggsdag/köttbulledag, kan vi komma överens om det? För vår OCH vovvarnas skull."

Så hade jag försökt att lägga fram det.

Det lät smart, tack :)

Carolinew
2008-08-08, 10:15
Vilket hundfoder ger ni till hundarna? Det är enorm skillnad på hundfoder och hundfoder. De billiga märkena man köper i random ICA-butik är verkligen inte mycket att hänga i granen, utan satsa på något bättre märke såsom Hill's, Royal eller liknande. De är ju lite dyrare men är också väldigt mycket bättre samt varar längre (man behöver inte ge lika mycket).

Vill din mamma skämma bort hundarna så räcker det med uppmärksamhet, kärlek och roliga aktiviteter. En mans kärlek går kanske via magen men inte hundens ;)

Fed up
2008-08-08, 10:19
Dessutom finns det många studier som tyder på att cerealier alltså typ bröd inte kan tas upp av hundar och man misstänker att allt spannmål som finns i hundmat bidragit till ökandet av allergier och eksem och liknande hos hundar. Min hund får ett bra foder som inte innehåller några cerealier, men sen får hon smaka en brödbit här och var och lite pasta och sånt. Man behöver ju inte bli helt hyper, men att ha bröd som basföda för en hund är garanterat inte bra.

Jag tycker alltså att ni ska skaffa ett bra foder och ha som grund och ibland kanske ge hundarna nåt som är lyxigt för hundar typ köttben/märgben osv och så kan de ju få en korvbit och en brödbit här och var, men inte i några större mängder liksom. Använd också sånt som belöning när hundarna är duktiga istället för att bara trycka i dem det rakt upp och ner. Min hund blir världens lydigaste när jag har en köttbulle i handen när vi är ute och går.

tjabon
2008-08-08, 11:00
Ja, vi människor äter mackor med pålägg.
Hundar ska ha speciellt hundfoder med mycket protein och fett.
Som någon påpekat tidigare: Det finns t.ex. torrfoder som är
specialframtaget för olika hundar av mycket hög kvalitét.
Jag vet vilket märke jag skulle rekommendera, men Googla på hundfoder
och läs in dej !!!

Nalfaren
2008-08-08, 11:04
Vi ger bara blötlagt torrfoder till våran hund.
Har aldrig och vill inte ge henne vanlig mat, som flera sagt ovan så är ju hundmaten anpassad till hunden. en köttbulle eller så kan man ju bjuda på
men aldrig vid matbordet eller om hon tigger.

Aasa
2008-08-08, 23:27
Jag ger helfoder åt hunden och köttkross/lungmos m.m. när det finns tillgängligt. Vi brukar inte ge ris/pasta/potatis men jag vet att många gör det, t ex potatis + köttkross.

Vill man "skämma bort" hunden så fråga i charken på ICA om de har några slamsor de kan sälja eller rentav ge bort. Likaså något slakteri även om det kan vara lite kinkigt ibland med bestämmelser. Känner ni någon jägare så kan ni garanterat få så mycket köttslafs att det räcker som hundgodis ett helt år om ni fryser in det.

Vår hund får även lite diverse utgångna ägg och sådant, men med tanke på att han äter både kadaver och betong utan magproblem så är det nog ingen fara! Vissa hundar (och vissa raser) har dock känslig mage, så man får se upp med det.

Three pigs
2008-08-08, 23:34
Vad fan.. hundar ska bara ha torrfoder.

ETK_TIS
2008-08-09, 12:57
Jag ger helfoder åt hunden och köttkross/lungmos m.m. när det finns tillgängligt. Vi brukar inte ge ris/pasta/potatis men jag vet att många gör det, t ex potatis + köttkross.

Vill man "skämma bort" hunden så fråga i charken på ICA om de har några slamsor de kan sälja eller rentav ge bort. Likaså något slakteri även om det kan vara lite kinkigt ibland med bestämmelser. Känner ni någon jägare så kan ni garanterat få så mycket köttslafs att det räcker som hundgodis ett helt år om ni fryser in det.

Vår hund får även lite diverse utgångna ägg och sådant, men med tanke på att han äter både kadaver och betong utan magproblem så är det nog ingen fara! Vissa hundar (och vissa raser) har dock känslig mage, så man får se upp med det.

http://www.skalmans.se/newpage.html Vi ger bara rå föda till våra hundar , rått kött + mald komage , + vi river morötter och äpplen som transportmedel

bulldozer
2008-08-09, 13:56
Kompromissa?

Torrfoder som bas och era matrester som extra?

Mina hundar som jag haft har alltid fått torrfoder samt det som blir över från mat-
bordet (beroende på vad det är).

Loke
2008-08-09, 17:12
Dessutom finns det många studier som tyder på att cerealier alltså typ bröd inte kan tas upp av hundar

Verkligen? De får alltså ingen näring från bröd, säger du?