handdator

Visa fullständig version : Trafikkunskap- växling-varv


fightor
2008-08-07, 23:27
jag har börjat övningsköra ett tag och har inte skaffat böcker än men har läst runt lite på nätet om allt möjlig kunskap. Det som kommit upp flera gånger och som jag undrar är att när det tex står: "Växla upp innan motorn når 3000 varv per minut" eller "Vid 1200-1300 varv per minut börjar motorn förbruka bränsle igen. vad menas/betyder varven? och hur växlar man enligt de?

Scratch89
2008-08-07, 23:29
Bredvid hastighetsmätaren sitter det en varvmätare, och brukar oftast vara markerad mellan 1 och 7. Siffrorna står för tusentals varv, och det hörs på motorn när en bil varvar. Ju högre varvtal desto större bensinförbrukning, men för låga varv gör att bilen blir seg och risk för att den stannar.

fightor
2008-08-07, 23:33
Vet vilken du menar men det finns ingen i bilen jag övningskör med. En äldre ford 97;a.

hahavaffan
2008-08-07, 23:38
Då får du lyssna efter motorvarvet... inte så lätt som nybörjare dock. Jag tittar mycket sällan på varvräknaren, utan vet när det är dags att växla, och vilken växel som bör vara i vid vilken hastighet.

fightor
2008-08-07, 23:42
aiight . tack för infon!:thumbup:

micke81
2008-08-07, 23:43
du ska inte behöva använda varvräknaren alls, det dära kommer gå på kännsla när du fått ge det lite tid:)
och dom som säger att det genomgående är ett visst varvtal som är rätt att växla på oavsett fordon vet inte mycket och bör helst vara tyst, det handlar helt om vad bilen orkar med, min gammla cheva med en stor v8 orkar utan problem med att bilen är full med saker och folk utan att nånsin passera 2000rpm medans en golf med en liten 4cyl motor kanske behöver 3000rpm när du sitter ensam i bilen och kör för att få något som liknar ork i motorn
som skrivigt tidigare, varven är varv per minut ofta förkortat rpm och det är hur fort motorn går, tänk dej att du sitter på cykeln och trampar, ju fortare du trampar ju högre varv, tillslut trampar du för fort och kan inte hänga med då borde du ha petat i en högre växel för länge sedan ;)

coxie
2008-08-07, 23:53
6-7k är rätt lagom tycker jag.

JockeKillen
2008-08-08, 00:03
jag har börjat övningsköra ett tag och har inte skaffat böcker än men har läst runt lite på nätet om allt möjlig kunskap. Det som kommit upp flera gånger och som jag undrar är att när det tex står: "Växla upp innan motorn når 3000 varv per minut" eller "Vid 1200-1300 varv per minut börjar motorn förbruka bränsle igen. vad menas/betyder varven? och hur växlar man enligt de?

Va? Då blir det ju inga svarta sträck i assfalten!

fightor
2008-08-08, 00:10
du ska inte behöva använda varvräknaren alls, det dära kommer gå på kännsla när du fått ge det lite tid:)
och dom som säger att det genomgående är ett visst varvtal som är rätt att växla på oavsett fordon vet inte mycket och bör helst vara tyst, det handlar helt om vad bilen orkar med, min gammla cheva med en stor v8 orkar utan problem med att bilen är full med saker och folk utan att nånsin passera 2000rpm medans en golf med en liten 4cyl motor kanske behöver 3000rpm när du sitter ensam i bilen och kör för att få något som liknar ork i motorn
som skrivigt tidigare, varven är varv per minut ofta förkortat rpm och det är hur fort motorn går, tänk dej att du sitter på cykeln och trampar, ju fortare du trampar ju högre varv, tillslut trampar du för fort och kan inte hänga med då borde du ha petat i en högre växel för länge sedan ;)



Så det är inte något "JÄTTE VIKTIGT" att hålla koll på varvräknaren när man växlar? då man iallafall lärt sig det mesta och kan växla på känsla? Får ju en viss träning på "känsla" när jag övar med en bil utan varvräknare, så det är väl bra.:)

Mantus
2008-08-08, 00:22
Så det är inte något "JÄTTE VIKTIGT" att hålla koll på varvräknaren när man växlar? då man iallafall lärt sig det mesta och kan växla på känsla? Får ju en viss träning på "känsla" när jag övar med en bil utan varvräknare, så det är väl bra.:)

Är det någonsin någon nybörjare som kollar på varvräknaren? När hela motorn låter som en bikupa är varvtalet för högt och det är dags att växla upp och när bilen börjar hoppa så kan det vara läge att antingen trycka in kopplingen eller växla ned.
Nybörjare brukar ha nog med problem med att titta på hastighetsmätaren och växla utan att titta på växelspaken, att hålla koll på varvräknaren också är inte så trafiksäkert.

bengdoktor
2008-08-08, 07:23
Är det någonsin någon nybörjare som kollar på varvräknaren?

Nej, det tror jag inte har hänt.

MasterChief
2008-08-08, 07:39
6-7k är rätt lagom tycker jag.

+1

Orka låga varvtal.

Versus
2008-08-08, 09:52
Nej, det tror jag inte har hänt.

Seriöst?

Klart som fanken man kollar på varvmätaren när man är nybörjare och kör bil. Speciellt om man kör olika bilar.

Visst jag stirrar mig inte blint på varvmätaren när jag är ute och kör den bilen jag kört varje dag nu i 1½ år men det händer ju att man sneglar dit då och då. Iaf jag.

mangs
2008-08-08, 10:04
Tror inte det var så seriöst.

Vilket varv som man "bör" varva upp till är ganska individuellt beroende på bil och i vilken situation du befinner dig. Dvs hur snabbt su bör komma upp i marsch-hastighet och vilken hastighet det är.

Tex är det bättre att varva upp lite högre och hoppa över en växel istället för att segdra på alla växlarna om du skall upp i motorvägsfart. Rent generellt brukar man väl nämna just 3000rpm på bensinare men om det finns någon veteskaplig förankring bakom just den siffran låter jag vara osagt. Ganska snart kommer du känna hur just din bil kommer bete sig och vilken växel du skall använda vid en given situation.

Jazen
2008-08-08, 11:42
6-7k är rätt lagom tycker jag.

bara 6-7 :P hade lite värre kammar och varvstoppet låg på 8500, shiftlight som bestämde när det va dags ;)

Men det är som folk säger, du känner hur motorn vrålar mer o mer, och då är det bara peta i nästa växel...men hade ju vart skönt med varvräknare som nybörjare

hahavaffan
2008-08-08, 13:48
Va? Då blir det ju inga svarta sträck i assfalten!Jodå.

palme
2008-08-08, 14:03
Hehe kommer ändå inget sånt på uppkörningen. Man hör/känner när det är dax att växla.

Dreas
2008-08-08, 14:49
Hehe kommer ändå inget sånt på uppkörningen. Man hör/känner när det är dax att växla. Nja kanske inte direkt men du ska ju köra miljömedvetet och så bensinsnålt som möjligt, så då är det ju bra ifall man kör med så lågt varvtal som möjligt :)

fightor
2008-08-08, 15:10
så med lågt varvtal - menas det att man kör med högväxel och med högt- varvtal - att man kör med låg växel:)

Gnusram
2008-08-08, 15:12
så med lågt varvtal - menas det att man kör med högväxel och med högt- varvtal - att man kör med låg växel:)

Varvtal anger endast hur fort motor snurrar, du kan köra på lågt resp. högt varvtal på vilken växel du vill såklart.

_luleå_
2008-08-08, 15:28
maxvarv..varje växel. Motorer är till för att blåsas ur.

palme
2008-08-08, 16:18
Nja kanske inte direkt men du ska ju köra miljömedvetet och så bensinsnålt som möjligt, så då är det ju bra ifall man kör med så lågt varvtal som möjligt :)

Känns som jag kör som jag vill. Vad som står i teoriboken efterförljer de inte själva iaf.

Och som luleå sa, motorer är till för att användas, de mår bra då.

Motorbreath
2008-08-08, 17:47
maxvarv..varje växel. Motorer är till för att blåsas ur.

Exakt. Helst direkt efter kallstart eller just före avstängning.

Three pigs
2008-08-08, 17:52
6-7k är rätt lagom tycker jag.

mm nåt sånt, där börjar ju livet.

micke81
2008-08-08, 18:34
Nja kanske inte direkt men du ska ju köra miljömedvetet och så bensinsnålt som möjligt, så då är det ju bra ifall man kör med så lågt varvtal som möjligt :)

inte riktigt, olika motorer har olika karaktär och en liten "svag" motor har inte tillräklig ork för att skapa en rimlig acceleration på väldigt låga varvtal vilket innebär en dyr och miljömässigt ohålbar framfart och även störande för trafikrytmen.. man får lite lite på sin kännsla och man lär sej med tiden.... det ska inte gå tungt och motorn ska inte behöva kämpa för att få bilen att accelerera..

angående att sitta å glo på varvräknaren så är det helt värdelöst, bättre att hålla ögonen på trafik och trotoarterroristerna.....

denpa
2008-08-08, 20:44
6-7k är rätt lagom tycker jag.

i en honda civic type R kanske;)

Tomten
2008-08-08, 22:20
många körskolelärare uppmuntrar att man hoppar över växlar för att köra mer miljövänligt.

Om det har någon påverkan har jag ingen aning om, fast det där snacket om kolla på varvmätaren är något du bara kommer läsa om i böcker och aldrig använda där ute i verkligheten.

KlopFer
2008-08-08, 22:28
Jag körde en riktigt äcklig bil idag, Nissan Primera.

Fick växla vid 2tusen varv för ungefär där sluta bilen dra på växeln, hel konstigt. Snabbt upp till 5an och sedan försöka komma upp högt i fart.
Visst det funka ju att dra högre på varje växel men det lät inte alls bra från motorn då.

Var bara tvungen att berätta det :D

berra_berra
2008-08-08, 22:52
Seriöst?

Klart som fanken man kollar på varvmätaren när man är nybörjare och kör bil. Speciellt om man kör olika bilar.

Visst jag stirrar mig inte blint på varvmätaren när jag är ute och kör den bilen jag kört varje dag nu i 1½ år men det händer ju att man sneglar dit då och då. Iaf jag.

Jag tror aldrig att jag har kollat på varvmätaren då jag växlar....

Eller jag gjorde det idag, 100 km/h, tvåans växel, 5000 varv! :)

KlopFer
2008-08-08, 23:42
Eller jag gjorde det idag, 100 km/h, tvåans växel, 5000 varv! :)

Är inte det ecodrive? :confused:

kalajset
2008-08-09, 00:14
Jag tror aldrig att jag har kollat på varvmätaren då jag växlar....

Eller jag gjorde det idag, 100 km/h, tvåans växel, 5000 varv! :)

Når du 100 KMH på tvåans växel, och varvar samtidigt ändå inte mer än 5000 RPM? - Sportbil? :thumbup:

och KlopFer: Du MÅSTE ha kört någon form av diesel, ingen bensinmotor någonsin, (i hyffsat skick), har förlorat omp efter 2000 RPM, inte ens en sur-Volvo från 73 ska göra det i friskt skick.

hahavaffan
2008-08-09, 01:06
Jag tror aldrig att jag har kollat på varvmätaren då jag växlar....

Eller jag gjorde det idag, 100 km/h, tvåans växel, 5000 varv! :)Vad var det för bil? Diesel eller Honda? :D

micke81
2008-08-09, 01:14
nånstans strax över 100märlor så fladdrar varvräknarnålen förbi 7000rpm på ettan med mitt gammla skrot

Dreas
2008-08-09, 01:41
Känns som jag kör som jag vill. Vad som står i teoriboken efterförljer de inte själva iaf.

Och som luleå sa, motorer är till för att användas, de mår bra då. Killen vill nog klara körkortet, det är ett nytt kriterie att klara av att köra miljömedvetet.

micke81
2008-08-09, 01:46
Killen vill nog klara körkortet, det är ett nytt kriterie att klara av att köra miljömedvetet.

jupp dock bör man inte avskaffa säkerheten för att åstadkomma miljö genom att sitta å stirra sej blind på mätare.... det kostar mera miljömässigt oxå

hahavaffan
2008-08-09, 01:57
nånstans strax över 100märlor så fladdrar varvräknarnålen förbi 7000rpm på ettan med mitt gammla skrotMärlor och skrot åsido, så gissar jag att din bil gör 100kmh på ettan? Sjuk bil :)

palme
2008-08-09, 14:33
Killen vill nog klara körkortet, det är ett nytt kriterie att klara av att köra miljömedvetet.

Nytt? Ecodriving har väl ett par år på nacken nu? Och det är INGET som kommer på uppkörningsprovet. Isf växla 2-4 en gång så e de nöjda sen.

Dreas
2008-08-09, 15:12
Nytt? Ecodriving har väl ett par år på nacken nu? Och det är INGET som kommer på uppkörningsprovet. Isf växla 2-4 en gång så e de nöjda sen. Ja nytt, det infördes i december förra året, miljövänligt tänkande och allt vad det står för.

berra_berra
2008-08-09, 16:18
Jag tror aldrig att jag har kollat på varvmätaren då jag växlar....

Eller jag gjorde det idag, 100 km/h, tvåans växel, 5000 varv! :)

Når du 100 KMH på tvåans växel, och varvar samtidigt ändå inte mer än 5000 RPM? - Sportbil? :thumbup:

Saab 9-3 2.0Turbo

och KlopFer: Du MÅSTE ha kört någon form av diesel, ingen bensinmotor någonsin, (i hyffsat skick), har förlorat omp efter 2000 RPM, inte ens en sur-Volvo från 73 ska göra det i friskt skick.

Vad var det för bil? Diesel eller Honda? :D Saab 9-3 2.0Turbo

Jazen
2008-08-09, 19:34
Saab 9-3 2.0Turbo

rätt najs för en saab =), skylinen gjorde 70blås på ettan och 120 på 2an

RösböJunior
2008-08-12, 07:35
kan väl börja med att fråga vad för bil det rör.

en diesel kan man växla under 2k och vissa bensinare behöver 3,3500rpm om det är en liten slagvolym.

SKIT I vad det står i dumma böcker, man kan inte generalisera så.
Vill du köra skonsamt (mot bilen) snålt och smidigt pm:a mig för tips.
men då behöver jag veta vad för bil det är = ex momentkurva osv.

lycka till