handdator

Visa fullständig version : Tips till alla Mac-användare på Kolozzeum!


Chansey
2008-08-07, 21:53
Hej!

Om ni, liksom jag, lägger upp mycket bilder i forumtrådar skall ju dessa alltid hostas vilket tar lite tid. Jag brukar ta screenshot på loggar i excel och lägga upp till exempel. Nu har jag hittat en lösning som sparar en himla massa tid:

ett program som heter: QuickShareIt
http://www.quickshareit.com/

Man skapar ett konto på deras hemsida (snabbt och gratis), laddar ner programmet och därefter är det så här lätt att ladda upp bilder:

1. Leta reda på bilden du vill lägga upp i Finder
2. Drag den till programmets ikon i dockan och släpp den
-> bilden laddas upp till deras server
3. När det är klart visas ett grönt "checkmark" på ikonen och då har länken till din bild sparats i minnet så det är bara att klistra in url:en.

Genialiskt!

Piranha
2008-08-07, 22:00
Hej!

Om ni, liksom jag, lägger upp mycket bilder i forumtrådar skall ju dessa alltid hostas vilket tar lite tid. Jag brukar ta screenshot på loggar i excel och lägga upp till exempel. Nu har jag hittat en lösning som sparar en himla massa tid:

ett program som heter: QuickShareIt
http://www.quickshareit.com/

Man skapar ett konto på deras hemsida (snabbt och gratis), laddar ner programmet och därefter är det så här lätt att ladda upp bilder:

1. Leta reda på bilden du vill lägga upp i Finder
2. Drag den till programmets ikon i dockan och släpp den
-> bilden laddas upp till deras server
3. När det är klart visas ett grönt "checkmark" på ikonen och då har länken till din bild sparats i minnet så det är bara att klistra in url:en.

Genialiskt!

Varför exakt skall man ladda hem en klientmjukvara och installera i datorn när alla andra sidor ej kräver detta.

Snälla förklara vad fördelen är?

Rätta mig om jag har fel, men jag blir enormt suspekt där klientmjukvaror skall installeras till liknande.

hahavaffan
2008-08-07, 22:04
Varför exakt skall man ladda hem en klientmjukvara och installera i datorn när alla andra sidor ej kräver detta.

Snälla förklara vad fördelen är?

Rätta mig om jag har fel, men jag blir enormt suspekt där klientmjukvaror skall installeras till liknande.För att man genom ett enkelt musdrag kan ladda upp bilden? Istället för att surfa upp en sida, bläddra fram bilden och ladda upp. Tar några sekunder kortare tid, vilket kanske är värt för några.

Chansey
2008-08-07, 22:05
Varför exakt skall man ladda hem en klientmjukvara och installera i datorn när alla andra sidor ej kräver detta.

Snälla förklara vad fördelen är?

Rätta mig om jag har fel, men jag blir enormt suspekt där klientmjukvaror skall installeras till liknande.

Antar att du inte har mac. I så fall borde du testa.

För att få en bild hostad behöver du endast dra bilden till en ikon sen har du länken i urklippet direkt. Du behöver aldrig besöka någon hemsida och välja fil, klicka upload osv.

Ganymedes
2008-08-07, 22:07
Jag kör med DockDrop istället. Konfigurera med ditt Flckr-konto, din ftp eller vad som helst (behövs ingen registrering som du inte redan har). Dra och släpp och efter några sekunder får du URL'en till din bild kopierad så att du bara kan pejsta in den med <äpple>+<v> eller Redigera-klistra in.

http://dockdropx.com/

-squat-
2008-08-07, 22:14
Tack för tipsen.

Piranha
2008-08-07, 22:18
Antar att du inte har mac. I så fall borde du testa.

För att få en bild hostad behöver du endast dra bilden till en ikon sen har du länken i urklippet direkt. Du behöver aldrig besöka någon hemsida och välja fil, klicka upload osv.

Jag behöver ingen Mac för att veta att gratismjukvaror rekomenderade för liknande ofta har fler agendor än de utger sig för.

Chansey
2008-08-07, 22:20
Jag behöver ingen Mac för att veta att gratismjukvaror rekomenderade för liknande ofta har fler agendor än de utger sig för.

Detta är inget scamware i alla fall.

Fed up
2008-08-07, 23:12
Gud så praktiskt, man tackar!

Pirre: Är man sådär paranoid kan man vara säker att man kört PC för länge.

MEDiAHORAN
2008-08-07, 23:17
Jag kör en widget så jag markerar filen och drar den, så kopieras länken automatiskt och det piper när den är uppladdad till imageshack :)

Exdiaq
2008-08-07, 23:59
Tackar för tipset!

Trance
2008-08-08, 00:54
Pirre: Är man sådär paranoid kan man vara säker att man kört PC för länge.

Nja..

DanielF
2008-08-08, 06:55
Jag kör en widget så jag markerar filen och drar den, så kopieras länken automatiskt och det piper när den är uppladdad till imageshack :)

Vad heter widgeten?

Sidnot: Vill man enkelt dela med sig av sina filer finns det ett program som heter dropshare som är väldigt smidigt http://www.dropshare.net/

Ganymedes
2008-08-08, 07:08
Pirre: Är man sådär paranoid kan man vara säker att man kört PC för länge.

Alla har alltid kört PC för länge. Iaf om man med PC menar Windows. :)

Piranha
2008-08-08, 07:52
Gud så praktiskt, man tackar!

Pirre: Är man sådär paranoid kan man vara säker att man kört PC för länge.

Paranoid är bra i sammanhanget.

Better safe then sorry.

http://www.stderr.de/funstuff/Condoms.jpg