handdator

Visa fullständig version : Skillnader i muskelbyggande olika folkslag emellan


shape
2008-08-07, 16:28
Hej,
Möjligen udda tråd :) men jag är en sån där typ som spenderar mina pauser repsen emellan med att observera och dömma andra, helst jämför jag mig själv med dem som ser tanigare ut än mig. I vart fall så har jag länge tyckt mig tycka att mörkhyade individer (Note: bortse somalier och VLCD-folkslag) har synligare, mer framträdande och/eller lättare för att bygga muskler. Ni förstår nog vilket ämne som är på tapeten. Jag har själv listat en del teorier men det som jag vill undersöka lite i är om det kanske finns någon känd (hos er) forskning, vetenskap eller vedertagna teorier om mörkhyade/ eller bara olika folkslag för den delen, har något annat ämne i kroppen, eller en större del protein/kreatin osv fördelat i sin kroppsmassa? Might sound a little strange, men ingenting är ju omöjligt vill man ju tro.

Mina teorier är:
- Mörkhyade individer ser ut att vara starkare i regel endast för att dem har mörk hy, vidare är detta precis som varför "bodybuilders" gör sig solbrända inför tävling. Dvs, för att få mer framträdande muskelmassa, eller åtminstonde mer synlig framträdande muskelmassa.
- Mörkyahde personer har pga. evolution en fysik som är anpassad för djungeln. Ni som har läst in er på evolutionsläran vet samtidigt att detta inte riktigt kan stämma.

Please spread your seed in this thread! *flex*

Tricce
2008-08-07, 16:34
Oki

http://i196.photobucket.com/albums/aa210/hiyonzunshyne/260px-Planting_seeds.jpg

Prankie
2008-08-07, 16:42
Jag för mig det finns en viss genetisk skillnad på fördelning mellan vita och röda muskelfibrer mellan olika folkgrupp. Vilket är anledning till varför kenyaner är bra på långdistans och man ser knappt några andra än färgade amerikaner tävla för USA på 100meter.

Rex
2008-08-07, 16:45
resultatet av 25mg blattegener / dan

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=117091

Lexidos
2008-08-07, 16:46
resultatet av 25mg blattegener / dan

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=117091

Haha jag älskar folk med självdistans :hbang: :D

Piranha
2008-08-07, 16:47
Jag för mig det finns en viss genetisk skillnad på fördelning mellan vita och röda muskelfibrer mellan olika folkgrupp. Vilket är anledning till varför kenyaner är bra på långdistans och man ser knappt några andra än färgade amerikaner tävla för USA på 100meter.

Ja men varför spelar så få hockey?

Jag ser inte enbart hudfärg / genetik som enda avgörande faktorn här, eller i andra sammanhang heller.

LadyInsane
2008-08-07, 16:48
resultatet av 25mg blattegener / dan

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=117091

Haha blattegener är bra skit... tack vare d, jag är stark ju..*flex* :D

Prankie
2008-08-07, 16:54
Ja men varför spelar så få hockey?

Jag ser inte enbart hudfärg / genetik som enda avgörande faktorn här, eller i andra sammanhang heller.

Faktist ingen aning. Saknad av en hockeyplan? Folk bara faller i sina stereotypa roller för att folk förvänta sig det från de? Givetvis håller jag med dig, genetik har ju bara betydelse när alla andra 99% av träning och kost stämmer överens.

Rex
2008-08-07, 16:54
Haha blattegener är bra skit... tack vare d, jag är stark ju..*flex* :D

We're so frickin' hardc0re!!111 :hbang: speciellt om vi gillar metal :cool:

Mapa
2008-08-07, 16:56
+1 pirre jag tror inte de är några större skillnader på svarta och vita.. de kan vara stora skillnader på två vita individer, så de är rätt svårt att fastställa direkta skillnader mellan svarta och vita kan jag tänka mig

lol rex. har du inga före-bilder? jag menar bild på hur du såg ut innan blattegenerna :D

shape
2008-08-07, 16:59
Förlåt om jag är okänslig, men nu menade jag inte araber/turkar osv, jag syftade på mörkhyade som i negrer. Jag tycker inte att ovannämda folkslag märkt ut sig på min radar.

LadyInsane
2008-08-07, 17:00
We're so frickin' hardc0re!!111 :hbang: speciellt om vi gillar metal :cool:

And we do!!! :hbang: Metal is teh shit!

Fan vi är ju mer hardcore än flera lyftarpodium tillsammans!! fyfan vad vi är bra! Yeah babyy!:hbang:

Piranha
2008-08-07, 17:02
And we do!!! :hbang: Metal is teh shit!

Fan vi är ju mer hardcore än flera lyftarpodium tillsammans!! fyfan vad vi är bra! Yeah babyy!:hbang:

OT: Ovanför det perfekta exemplet på varför postcounten i allmänt inte räknas folks.

shape
2008-08-07, 17:03
resultatet av 25mg blattegener / dan

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=117091

gud va roligt sagt

LadyInsane
2008-08-07, 17:03
OT: Ovanför det perfekta exemplet på varför postcounten i allmänt inte räknas folks.

Äsch. Dumt att räkna post överhuvudtaget ju. Kan man spamma överallt!:naughty:

King Grub
2008-08-07, 17:05
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18317378?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.jstage.jst.go.jp/article/physiolsci/57/4/57_203/_article

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12196029?ordinalpos=17&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/75/4/1822

joriice
2008-08-07, 17:48
Jag tycker att svarta har mindre underhudsfett och synligare ådror än vita.

NiXPhoenix
2008-08-07, 18:35
Tja, jag läste nyligen nåt om att afrikaner hade högre testosteronhalter, men det var ingen större skillnad, typ 15%.


Sökte lite snabbt på Pubmed och hittade den här studien, som kom fram till att det inte var några signifikanta skillnader när det gällde just testohalten.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16912139?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed



Skillnader finns det ju dock på vissa områden, det går inte att förneka...

Sleigh
2008-08-07, 18:35
Har alltid tyckt att svarta personer har bra muskelfästen. Speciellt vad gäller bröstmusklerna.

L-Sami
2008-08-07, 18:52
Västafrikaner och afroamerikaner med västafrikansk härkomst är väl de som har bäst gener för muskelbyggandet. Kolla på proffsbyggare, amerikanska fotbollsspelare, 100m löpare de är oftast svarta med värsta fysiken. Varför det är så, vet jag inte men kan vara någonting med evolutionen att göra. Tror inte att det var menat att de skulle bli proffsbyggare när de skapades :D Känner ju själv västafrikaner som behöver knappt lyfta en hantel för att muskler ska växa.

Nithian
2008-08-07, 19:36
Iof sant sami, dom flesta QBs är vita, dom flesta runningbacks och wide receivers är svarta. sen är det blandat på linjen och övriga..

Three pigs
2008-08-07, 19:53
- Mörkyahde personer har pga. evolution en fysik som är anpassad för djungeln. Ni som har läst in er på evolutionsläran vet samtidigt att detta inte riktigt kan stämma.


Varför inte?

(en som inte har läst särskilt mycket evolution)

Slartibartfast
2008-08-07, 19:58
Indier är väl det smalfetaste folket?

L-Sami
2008-08-07, 20:56
Iof sant sami, dom flesta QBs är vita, dom flesta runningbacks och wide receivers är svarta. sen är det blandat på linjen och övriga..

Över 95% i NFL är svarta med tanke på att en spelartrupp innehåller nästan hundra spelare. Amerikansk fotboll är en sport där bra fysik krävs, snabbhet, styrka och spänst framför allt och det är inte en slump att de flesta som spelar i NFL är svarta. Sporter som baseball och ishockey domineras av kaukasier dvs vita varför det är så har väl mest traditioner att göra. Hockey och baseball spelas bland vita i de bättre förorterna medan svarta lirar basket i ghetton.

Exdiaq
2008-08-07, 20:58
Över 95% i NFL är svarta med tanke på att en spelartrupp innehåller nästan hundra spelare. Amerikansk fotboll är en sport där bra fysik krävs, snabbhet, styrka och spänst framför allt och det är inte en slump att de flesta som spelar i NFL är svarta. Sporter som baseball och ishockey domineras av kaukasier dvs vita varför det är så har väl mest traditioner att göra. Hockey och baseball spelas bland vita i de bättre förorterna medan svarta lirar basket i ghetton.



Njaa, jag skulle säga 80% av alla i NFL är svarta. Många linjespelare som är vita.

L-Sami
2008-08-07, 21:00
Njaa, jag skulle säga 80% av alla i NFL är svarta. Många linjespelare som är vita.

Jag har undersökt det här så säg inte emot :D ... prova själv och se om du inte tror. Ta slumpmässigt ut 100 okända spelare http://www.nfl.com/players/search?category=name&playerType=current

Har för mig att jag gjorde det med Philadelphia Eagles.

Exdiaq
2008-08-07, 21:03
Jag har undersökt det här så säg inte emot :D ... prova själv och se om du inte tror. Ta slumpmässigt ut 100 okända spelare http://www.nfl.com/players/search?category=name&playerType=current

Har för mig att jag gjorde det med Philadelphia Eagles.





Okok ;)

Sen skiljer det också mycket beroende på vart de ligger. Lagen i norra USA har fler vita än vad ett lag i söder har. För det mesta i alla fall.

L-Sami
2008-08-07, 21:07
Okok ;)

Sen skiljer det också mycket beroende på vart de ligger. Lagen i norra USA har fler vita än vad ett lag i söder har. För det mesta i alla fall.

Det gäller möjligtvis på dem som startar i NFL.

Three pigs
2008-08-07, 21:09
Varför inte?

(en som inte har läst särskilt mycket evolution)

nån som har ett svar?

Har hört från min NK-lärare att en egenskap kan odlas genom ett x antal generationer (100- eller 1000-tals år för oss människor).

AJO
2008-08-07, 21:29
nån som har ett svar?

Har hört från min NK-lärare att en egenskap kan odlas genom ett x antal generationer (100- eller 1000-tals år för oss människor).

Survival of the fittest. En egenskap lever kvar tills dess att den inte är en fördel. I teorin hur länge som helst. Om en grupp människor lever i en djungel, där det är livsavgörande att kunna klättra pga att det finns väldigt mycket marklevande rovdjur där, så går evolutionen snabbt. De som är bra på att klättra överlever och för sina gener vidare. De som inte kan klättra blir uppätna.

Tricce
2008-08-08, 00:53
Över 95% i NFL är svarta med tanke på att en spelartrupp innehåller nästan hundra spelare. Amerikansk fotboll är en sport där bra fysik krävs, snabbhet, styrka och spänst framför allt och det är inte en slump att de flesta som spelar i NFL är svarta. Sporter som baseball och ishockey domineras av kaukasier dvs vita varför det är så har väl mest traditioner att göra. Hockey och baseball spelas bland vita i de bättre förorterna medan svarta lirar basket i ghetton.

Det är ju också så att det är jävligt dyrt att lira hockey. Som i Sverige rikemanskids lirar hockey och ghetto kidsen fotboll. (JA PÅ ETT UNGEFÄR!!!)

Trance
2008-08-08, 01:02
- Mörkyahde personer har pga. evolution en fysik som är anpassad för djungeln. Ni som har läst in er på evolutionsläran vet samtidigt att detta inte riktigt kan stämma.


Utveckla gärna då jag inte riktigt förstår vad du menar.

tjabon
2008-08-08, 01:11
Det finns alldeles för få biffiga japaner...*flex*
(för mycket sushi kanske ?)

plattenbullen
2008-08-08, 01:47
Afro amerikaner har sa bra fysik for att deras forfader ar slavarna som fanns. och dar fick slaven med bast gener "avla" sej med slav kvinnorna. det ar anledning till att sa manga svarta har sa bra fysik

Heresy
2008-08-08, 01:57
Knappast trovärdigt, då det i så fall skulle vara mer välkänt bland folk. Och om så, så kan det inte ha varit i sådan stor utsträckning.

Dessutom, får du även tänka på att 200år inte räcker för att generna ska förändras så pass mycket, så din teori faller redan vid den punkten. Att gå från håriga Neandertalare med breda käkben till det vi är idag, tog säkert en 10'000 år.

Angående varför vissa sporter är rasrelaterade, så kan det ha att göra med omgivning. Det kanske inte är så lätt att öva hockey i Afrika som det är i Kanada exempel. Vissa sporter påverkas av klimat och plats. Ekonomin ihop med kultur och intresse kan också ha något med det att göra. Barn som växte upp på 1900-talets början, som hade föräldrar som var religiösa trodde med all sannolikhet också på gud.

Man kan därför också dra paralleller till sport, växer man upp med en skara människor, eller där man bor spelar mycket av en viss sport, är det inte så konstigt att man själv trillar dit. Omgivningen spelar därför en stor roll.

Eddie Vedder
2008-08-08, 04:56
Att gå från håriga Neandertalare med breda käkben till det vi är idag, tog säkert en 10'000 år.

Vi har aldrig varit neandertalare.:)

Bahir
2008-08-08, 07:38
Vi har aldrig varit neandertalare.:)

Tala för dig själv.

jag läste nyligen nåt om att afrikaner hade högre testosteronhalter, men det var ingen större skillnad, typ 15%

Jag, och många andra, skulle nog säga att 15 procents skillnad är ganska mycket...

Eddie Vedder
2008-08-08, 07:42
Tala för dig själv.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=812899

Poxeman
2008-08-08, 07:54
Jag kan tillägga att många polynesier är rätt kraftiga. Samoa, Tonga och Maorierna på Nya Zeeland har väldigt lätt för att bygga muskler.
Tyvärr käkar dom mest friterade grejjer så övervägande delen är feta också...

Bahir
2008-08-08, 09:57
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=812899

Det var mer menat som ett skämt, men jag ogillar emoticons. Dock så har jag stött på personer som man skulle kunna misstänka har några droppar neandertalarblod i sig.

Heresy
2008-08-08, 10:11
Vi har aldrig varit neandertalare.:)

Jag vet. Jag kom bara inte på vad våran "stam" hette. Neandertalare var det bästa jag kunde komma på, utan att behöva söka massa fakta och göra massa research om det.

Granatgiraffen
2008-08-08, 10:49
Jag vet. Jag kom bara inte på vad våran "stam" hette. Neandertalare var det bästa jag kunde komma på, utan att behöva söka massa fakta och göra massa research om det.

:)

Exdiaq
2008-08-08, 11:38
Jag vet. Jag kom bara inte på vad våran "stam" hette. Neandertalare var det bästa jag kunde komma på, utan att behöva söka massa fakta och göra massa research om det.




Man ska inte behöva göra någon efterforskning. Det ska man ha lärt sig på mellanstadiet.

Heresy
2008-08-08, 11:50
Man ska inte behöva göra någon efterforskning. Det ska man ha lärt sig på mellanstadiet.

Ah, inte nog med att man får ett drygt svar. Utan jag får ett drygt svar av en 90:a, som självklart redan visste detta och ville visa mig hur intellektuell han ger sken av att vara, med det här inlägget. Bravo!

Sen om du nu inte redan visste det, får jag förklara för dig med ord som du förstår. Hjärnan. Glömmer. Saker. Som. Den. Inte. Anser. Vara. Viktiga.

Sen vore det intressant att höra hur mycket du egentligen minns från lågstadiet, med en käft stor som din. :)

Nej, mycket vet och kan jag, men just vad vår "stam" hette är inget som dyker upp i minnet.

Dan S
2008-08-08, 11:58
Cro-magnon heter det kanske?

afrikaner har väldigt lätt o bygga muskler är ju inget snack om, såg en snubbe på gymmet som hivade vikter i alla möjliga riktininar, då han gjorde hantelpress, så gjorde han snett och ungefär som man håller i smalbänk, väldigt nära magen, såg sjukt ut. Men endå såg han vältränad ut.

Och sedan kan ju du erkänna att du har fel, du hittar svaret med 2 minuters googlande Heresy, men du trodde att det var neandertalare därför skrev du det.
Nu jag vet inte om det är cromagnon med 100% men jag skriver det som en posibility.

KOllade och det hette Homo Erectus.

Heresy
2008-08-08, 12:12
Cro-magnon heter det kanske?

afrikaner har väldigt lätt o bygga muskler är ju inget snack om, såg en snubbe på gymmet som hivade vikter i alla möjliga riktininar, då han gjorde hantelpress, så gjorde han snett och ungefär som man håller i smalbänk, väldigt nära magen, såg sjukt ut. Men endå såg han vältränad ut.

Och sedan kan ju du erkänna att du har fel, du hittar svaret med 2 minuters googlande Heresy, men du trodde att det var neandertalare därför skrev du det.
Nu jag vet inte om det är cromagnon med 100% men jag skriver det som en posibility.

KOllade och det hette Homo Erectus.

Vad dillar du om? Erkänna att jag har fel? Jag skrev ju att jag inte orkade söka upp det verkliga namnet. Inte så märkligt kanske, med tanke på att klockan var 3 på morgonen. Därför skrev jag neandertalare istället. En liten småsak jag inte trodde folk skulle reagera på, med tanke på det verkliga budskapet i mitt inlägg.

Det är så det ligger till.

Ah, Homo Erectus. Inte konstigt med tanke på att vi idag kallas för Homo Sapiens.

Sleigh
2008-08-08, 14:27
Man ska inte behöva göra någon efterforskning. Det ska man ha lärt sig på mellanstadiet.

Du går på mellanstadiet nu då eftersom man för bara några dagar sedan publicerade att neandertalare inte är med bland våra förfädrar?

Calamity
2008-08-08, 14:33
afrikaner har väldigt lätt o bygga muskler är ju inget snack om, såg en snubbe på gymmet som hivade vikter i alla möjliga riktininar, då han gjorde hantelpress, så gjorde han snett och ungefär som man håller i smalbänk, väldigt nära magen, såg sjukt ut. Men endå såg han vältränad ut.


Jag såg en vit snubbe som hivade vikter i alla möjliga riktningar men såg ändå vältränad ut. Alltså är det inget snack om att vita har lätt att bygga muskler..*screwy* *screwy*

Snafu
2008-08-08, 14:45
Jag såg ett program på TV häromdagen angående en känd svart engelsk häcklöpare med föräldrar från Jamica.

De tog prover på hans muskelfibrer und so weiter och lite snack emellan sade att 80% av västeuropeer har antingen snabba muskelfibrer i samma utsträckning som Jamaicaner (där befolkningen har i överlag nånting runt 90-95% tenderar att dessa snabba muskelfibrer)....typ. Anyway, en av de största anledningarna till att det finns så många sprinters i Jamaica är tydligen att det är en del av deras nationalla kultur att satsa på sprint i skolor yadda yadda. Svammel, anyway. Fuck it jag tar en grogg i stället.

Exdiaq
2008-08-08, 14:51
Ah, inte nog med att man får ett drygt svar. Utan jag får ett drygt svar av en 90:a, som självklart redan visste detta och ville visa mig hur intellektuell han ger sken av att vara, med det här inlägget. Bravo!

Sen om du nu inte redan visste det, får jag förklara för dig med ord som du förstår. Hjärnan. Glömmer. Saker. Som. Den. Inte. Anser. Vara. Viktiga.

Sen vore det intressant att höra hur mycket du egentligen minns från lågstadiet, med en käft stor som din. :)

Nej, mycket vet och kan jag, men just vad vår "stam" hette är inget som dyker upp i minnet.




Blev du sur för att du, som väldigt erfaren gubbskrälle, blev tillrättavisad av en 18:åring? Sved det så mycket att du måste började hugga vilt omkring dig och spy galla över mig?

Exdiaq
2008-08-08, 14:54
Du går på mellanstadiet nu då eftersom man för bara några dagar sedan publicerade att neandertalare inte är med bland våra förfädrar?




Utvecklingen har inte varit "Neandertalare - homo sapiens - homo sapiens sapiens" utan neandertalare och homo sapiens är från två olika grenar av människosläktet som båda härstammar från en tidigare människoapa. Det har varit kännt rätt länge vad jag vet.

Griip
2008-08-08, 14:56
Rasbiologi är spännande, men nämner du det högt är du dum i huvudet för det är så fruktansvärt tabu.

Heresy
2008-08-08, 15:35
Blev du sur för att du, som väldigt erfaren gubbskrälle, blev tillrättavisad av en 18:åring? Sved det så mycket att du måste började hugga vilt omkring dig och spy galla över mig?

Vad jag kan se, blev jag inte tillrättavisad av en 18-åring. Läs ditt inlägg en gång till, och tänk några minuter. Du skrev bara att det ska man ha lärt sig i mellanstadiet. Så ditt påstående att du läxade upp mig är helt inkorrekt, lille vän. Gubbskrälle är jag inte heller. Det tycker jag inte i varje fall. Och hugga hej vilt gjorde jag inte heller, det får omogna tonårsfjollor på nätet göra. Du trodde väl det, antar jag, eftersom du inte är särskilt bekant med hur jag brukar skriva. Jag kan skriva betydligt aggressivare saker men på ett civiliserat sätt.
Man kan istället kalla mig för en pessimist, kanske. Och en av de saker som stör mig, är folk på nätet som tror de är tuffa för att dem "dissar", kommenterar lustigt och gör sig lustiga över andra. Och därför fick du en liten "knuff" tillbaka. Hade du däremot varit lite trevligare, vilket du med all sannolikhet är i verkligheten, så hade jag varit lika trevlig tillbaka. :)

Förstått?:)

Trance
2008-08-08, 15:54
Rasbiologi är spännande, men nämner du det högt är du dum i huvudet för det är så fruktansvärt tabu.

Det är nog mest för att de snackar om rasbiologi som oftast inte kan något om biologi eller forskning.

Tricklev
2008-08-08, 17:18
När jag läser denna tråden så är det som att få en käftsmäll av onyanserade fördomar. Det påminner ungefär om när jag ser en Amerikansk film, och varenda svensk är blond, blåögd, och ett rent muskelberg, en äkta viking.

Ungefär samma sätt verkar halva denna tråden se på afrikaner, det är så oerhört enkelt att dra fördomar, när landet ligger så långt bort, och folk verkar ha noll insikt i hur det verkligen ser ut. Ännu bättre blir det om man känner 3 afrikaner, varav 2 av dessa har en hyfsad form, då har man ju det belagt, vetenskapligt belagt, att alla afrikaner är i en form som är fiiiiiiiin, för att citera RR.

Med det sagt så tror jag ju självklart inte på att alla raser(?) är skapta exakt likadant, men att dra sådana grova generaliseringar som görs i denna tråd känns som att ta det ett steg för långt.

Jacksatan
2008-08-08, 23:01
Faktist ingen aning. Saknad av en hockeyplan? Folk bara faller i sina stereotypa roller för att folk förvänta sig det från de? Givetvis håller jag med dig, genetik har ju bara betydelse när alla andra 99% av träning och kost stämmer överens.

Nej. Alltså en riktig talang på 100 meter springer ju runt 11 sekunder vid 15 års ålder med lite fotbollsträning i benen. Jag kommer garanterat inte ner till 11 sekunder om jag så ägnar hela mitt jävla liv åt sprintträning.
Så jag skulle sätta gener i absolut första rummet. Sen kommer det andra.

Ignatius72
2008-08-08, 23:12
Ja men varför spelar så få hockey?

Jag ser inte enbart hudfärg / genetik som enda avgörande faktorn här, eller i andra sammanhang heller.

En osedvanligt dålig jämförelse. Att det inte finns hockeyspelare från afrika kan ju bero på att det troligtvis inte finns mer än en hockeyplan. Men hur i allsindar får du ihop analogin till 100m? Tror du verkligen att det är en slump att det står 8 svarta löpare på startlinjen? Att det är svarta som haft världsrekordet på samma distans så länge man kan minnas? Detta oavsett från vilken kontinent de kommer ifrån? Eller 100m, fan löpare överhuvutaget. Svarta är generellt sett överlägsna. Både på brett och topp. Genetik? javisst.
Hockey, bandy, handboll osv där pratar vi om andra faktorer, inte minst om så enkla saker som ekonomisk standard.

Piranha
2008-08-08, 23:26
En osedvanligt dålig jämförelse. Att det inte finns hockeyspelare från afrika kan ju bero på att det troligtvis inte finns mer än en hockeyplan. Men hur i allsindar får du ihop analogin till 100m? Tror du verkligen att det är en slump att det står 8 svarta löpare på startlinjen? Att det är svarta som haft världsrekordet på samma distans så länge man kan minnas? Detta oavsett från vilken kontinent de kommer ifrån? Eller 100m, fan löpare överhuvutaget. Svarta är generellt sett överlägsna. Både på brett och topp. Genetik? javisst.
Hockey, bandy, handboll osv där pratar vi om andra faktorer, inte minst om så enkla saker som ekonomisk standard.

Så det finns alltså inga färgade i nordamerika ?

tjabon
2008-08-08, 23:31
Ah, inte nog med att man får ett drygt svar. Utan jag får ett drygt svar av en 90:a, som självklart redan visste detta och ville visa mig hur intellektuell han ger sken av att vara, med det här inlägget. Bravo!

Sen om du nu inte redan visste det, får jag förklara för dig med ord som du förstår. Hjärnan. Glömmer. Saker. Som. Den. Inte. Anser. Vara. Viktiga.

Sen vore det intressant att höra hur mycket du egentligen minns från lågstadiet, med en käft stor som din. :)

Nej, mycket vet och kan jag, men just vad vår "stam" hette är inget som dyker upp i minnet.

Det märks att Heresy är ny på detta forum.
Inte ofta man läser såna här "spy-galla" poster på Kolo.

För övrig Håller jag med Tricklev och tycker att
den här tråden är en stark kandidat till "Kolos mest korkade tråd".

Ignatius72
2008-08-08, 23:49
Så det finns alltså inga färgade i nordamerika ?

Det vet du och det vet jag och alla andra att det finns. På vilket sätt förändrar det din poäng?

JonasTL
2008-08-09, 00:07
Jag misstänker att s.k. "afro americans" bär på en stor mängd "vita" gener, jämfört med t.ex. afrikaner från Afrika.

Piranha
2008-08-09, 00:14
Det vet du och det vet jag och alla andra att det finns. På vilket sätt förändrar det din poäng?

Du snackar om geografi, vi andra snackar hudfärg/genetik.

Andelen färgade är klart underrepresenterad i ishockey jämfört med antalet boende i länderna där de spelas.

Sen hurvida de finns hockeyrinkar i afrika är helt ovidkommande så plocka undan jordgloben gubbe. :D

Griip
2008-08-09, 02:05
Jag misstänker att s.k. "afro americans" bär på en stor mängd "vita" gener, jämfört med t.ex. afrikaner från Afrika.

Tänk såhär istället: När man skeppade slavar från afrika till amerika, vilka tog man med? Hade man obegränsat med båtar eller med negrer? Tog man alla man fick tag på, eller tog man ut de som såg ut att ha bäst gener/kroppar för slavarbete?

Ignatius72
2008-08-09, 08:58
Ja men varför spelar så få hockey?
Jag ser inte enbart hudfärg / genetik som enda avgörande faktorn här, eller i andra sammanhang heller.

Du snackar om geografi, vi andra snackar hudfärg/genetik.

Andelen färgade är klart underrepresenterad i ishockey jämfört med antalet boende i länderna där de spelas.

Sen hurvida de finns hockeyrinkar i afrika är helt ovidkommande så plocka undan jordgloben gubbe. :D

Nä du min gode administratör, det blev nog lite sent igår. Min poäng var just att det är genetiken som spelar roll när det gäller löpning i allmänhet och 100m i synnerhet. Det är ingen slump att det står åtta svarta män på startlinjen, oavsett kontinent och oasvett socioekonomisk bakgrund.
Du tar själv upp hockey som ju är ett bevis på motsatsen till den genetiska variabeln samt skriver att det finns andra faktorer än just genetik. Vilka faktorer tänker du på då? Óch på vilket sätt gör dessa faktorer att svarta totalt dominerar löpningen?

Nitrometan
2008-08-09, 09:21
Tänk såhär istället: När man skeppade slavar från afrika till amerika, vilka tog man med? Hade man obegränsat med båtar eller med negrer? Tog man alla man fick tag på, eller tog man ut de som såg ut att ha bäst gener/kroppar för slavarbete?
Jag tror man tog alla man fick tag i. Däremot var det inte alla som överlevde transporten över Atlanten i fartygen.

Khyron_
2008-08-09, 09:41
Tänk såhär istället: När man skeppade slavar från afrika till amerika, vilka tog man med? Hade man obegränsat med båtar eller med negrer? Tog man alla man fick tag på, eller tog man ut de som såg ut att ha bäst gener/kroppar för slavarbete?

Man tog det man fick tag på tror du att det bara är européer som handlat med slavar?
Araberna var/är mycket bättre på slavhandel än européer.
Araberna kastrerade även sina slavar.

JonasTL
2008-08-09, 11:10
Tänk såhär istället: När man skeppade slavar från afrika till amerika, vilka tog man med? Hade man obegränsat med båtar eller med negrer? Tog man alla man fick tag på, eller tog man ut de som såg ut att ha bäst gener/kroppar för slavarbete?


Det ena utesluter inte det andra. Det jag menar är att vita blandats med svarta väldigt många gånger under generationernas lopp i amerika. Barack Obama är ett levandet exempel på en blandad afro-amerikan, pappa svart, mamma vit. Han har svart fru, jag tror få skulle tänka på att hans barn var 25% vita om någon såg dem...

Griip
2008-08-09, 11:43
Det ena utesluter inte det andra. Det jag menar är att vita blandats med svarta väldigt många gånger under generationernas lopp i amerika. Barack Obama är ett levandet exempel på en blandad afro-amerikan, pappa svart, mamma vit. Han har svart fru, jag tror få skulle tänka på att hans barn var 25% vita om någon såg dem...

Givetvis utesluter det ena inte det andra, inte det som var min poäng :) Tror dock inte att de olika folken har blandats alldeles för mycket, rasism finns och har alltid funnits från båda sidor. Mulatter lär vara en väldigt liten minoritet.

Griip
2008-08-09, 11:47
Jag tror man tog alla man fick tag i. Däremot var det inte alla som överlevde transporten över Atlanten i fartygen.

Tror du verkligen det? Låter fruktansvärt jävla korkat. Tänk själv, du har 1 skepp och du ska skeppa slavar över atlanten. Tar du gamla, sjuka eller svaga? Nej, givetvis inte. Du tar unga, stora, starka och ståtliga.

Griip
2008-08-09, 11:48
Man tog det man fick tag på tror du att det bara är européer som handlat med slavar?
Araberna var/är mycket bättre på slavhandel än européer.
Araberna kastrerade även sina slavar.

Mycket bättre? Herre jävlar. Det visste jag inte. Och dessa Araber, de skeppade slavar till amerika också? Alla de fick tag på?

Bahir
2008-08-09, 11:54
Givetvis utesluter det ena inte det andra, inte det som var min poäng :) Tror dock inte att de olika folken har blandats alldeles för mycket, rasism finns och har alltid funnits från båda sidor. Mulatter lär vara en väldigt liten minoritet.

Jag har läst flera artiklar som talar om motsatsen. Givetvis kan jag inte ge exakta källor, men jag kommer ihåg att en var med i Illustrerad Vetenskap. Hursomhelst, från vad jag kommer ihåg så har en ganska stor del av de svarta åtminstone 1 vit person i släktträdet, och även många vita har en svart person i släktträdet. Många är förståss uttryckt relativt, men det är i alla fall fler än få.

JonasTL
2008-08-09, 11:58
Jag har läst flera artiklar som talar om motsatsen. Givetvis kan jag inte ge exakta källor, men jag kommer ihåg att en var med i Illustrerad Vetenskap. Hursomhelst, från vad jag kommer ihåg så har en ganska stor del av de svarta åtminstone 1 vit person i släktträdet, och även många vita har en svart person i släktträdet. Många är förståss uttryckt relativt, men det är i alla fall fler än få.

Det lär vara vanligare med dolda vita gener bland afro-amerikaner, än dolda svarta gener bland "vita" amerikaner, då avkomma till blandningar oftast blir väldigt mörka till utséendet (jämfört med deras vita släktingar) och betraktas som svarta av samhället. Barack Obama är 50%/50%, accepteras helt klart som svart, men ingen amerikan skulle klassa honom som vit direkt.