handdator

Visa fullständig version : Korttidseffekter av lågkolhydratkost på djup- och drömsömn-


King Grub
2008-08-07, 16:01
We compared the effect of short-term consumption of a very low carbohydrate (VLC) diet over 48 h to a control mixed diet on sleep indices in healthy, non-obese men.

This study employed a repeated-measure design where subjects were given isocaloric (2400 kcal) diets and matching evening test meals (4 h before usual bed-time), which were either mixed low-fat, high carbohydrate (15.5%, 12.5% and 72% of energy from protein, fat and carbohydrate, respectively) or VLC (38%, 61% and < 1% of energy from protein, fat and carbohydrate, respectively). Polysomnographic testing was performed on the familiarization and control night, 4 h after the first VLC test meal (acute phase) and 48 h (ketosis phase) following commencement of the VLC diet.

Fourteen healthy, non-obese men (aged 18-35 years; body mass index 23.4 +/- 1.9 kg/m(2)) who were good sleepers took part in the study.

Objective sleep was recorded using a computerized sleep system. Urine ketone level was monitored with reagent strips before the evening test meals and at bed-time on the control night, during the VLC acute and ketosis phases. Blood glucose level was measured with a glucometer before the evening test meal until 120 min following the meal. Hunger and fullness were assessed immediately after the meal until bed-time with Likert scales.

The proportion of rapid-eye movement (REM) sleep to total sleep time was significantly reduced at the VLC acute and VLC ketosis when compared to the control night (P = 0.006; n = 11 and P = 0.05; n = 14, respectively). The percentage of slow wave sleep (SWS) significantly increased for both the VLC acute (17.7 +/- 6.7) and ketosis (17.8 +/- 6.1) phases compared to control (13.9 +/- 6.3), P = 0.02 for both phases.

In healthy, good sleepers, the VLC diet over the short-term promotes increases in the percentage of SWS (deep sleep stage 4) and a reduction in the percentage of REM sleep ('dreaming' sleep) compared to the control mixed diet. The sleep changes may be linked to the metabolism of the fat content of the VLC diet.

Nutr Neurosci. 2008 Aug;11(4):146-54. Acute effects of the very low carbohydrate diet on sleep indices.

Scratch89
2008-08-08, 07:57
Jag trodde att REM-sömnen var en bra del av natten. Stämmer inte det?

Inge Enveten
2008-08-08, 09:00
Jag har för första gången läst en studie och förstått (nästan) allt. YES!!!

Detta gillar jag. Har lite sömnsvårigheter så låg carb kan alltså gynna mig vid deff på flera sätt

Barca
2008-08-08, 09:21
Jag trodde att REM-sömnen var en bra del av natten. Stämmer inte det?

REM sömnen är "drömfasen"
Alltså då du sover som ytligast/lättast, och vad jag har förstått så är det den "minst viktiga" delen av vår sömn

Dan S
2008-08-08, 11:20
aa REM sömn ger ingen vila vad jag har hört.

kalle_banan
2008-08-10, 20:14
är en korrekt slutsats av detta att man sover djupare och därmed bättre av en lågkolhydratskost?

jocke12
2008-08-10, 20:21
REM sömnen är "drömfasen"
Alltså då du sover som ytligast/lättast, och vad jag har förstått så är det den "minst viktiga" delen av vår sömn

Minst viktig med den nackdelen att om den plockas bort börjar man se drömmar på dagen istället.

Barca
2008-08-10, 22:26
Minst viktig med den nackdelen att om den plockas bort börjar man se drömmar på dagen istället.

Plockas bort?
Hur ska man lyckas med det?

Scratch89
2008-08-11, 05:00
Plockas bort?
Hur ska man lyckas med det?

Man kan manipulera sömnen, genom att sova lite, så man inte längre drömmer på natten utan hamnar i djupsömnen direkt. Problemet är att man då får hallucinationer i vaket tillstånd istället. Creepy.

Var det inte Grub som hade studien på snubben som höll sig vaken med hjälp av Flipperspel, och sedan började tro att alla konspirerade mot honom, och att dörren till Narnia fanns i sin garderob?

newbeginning
2008-08-11, 17:52
Man kan manipulera sömnen, genom att sova lite, så man inte längre drömmer på natten utan hamnar i djupsömnen direkt. Problemet är att man då får hallucinationer i vaket tillstånd istället. Creepy.

Var det inte Grub som hade studien på snubben som höll sig vaken med hjälp av Flipperspel, och sedan började tro att alla konspirerade mot honom, och att dörren till Narnia fanns i sin garderob?

Såg precis en dokumentär om detta. Vissa har en sjukdom som gör att dom alltid vaknar under remsömnen. Man kan säga att dom levde i en blandning av drömvärld och riktig värld.

Iaf, deras slutsatser var, genom ett flertal studier, att remsömnen var viktigare än dom tidigare trott. Det är tydligen då hjärnan gör sig av med all ångest osv som man haft under dagen. Vilket leder till att man kan är mer avslappnad under dagen och kan koncentrera sig bättre.
Det låter iaf logiskt :P (eftersom alla däggdjur har remsömn, måste d va en viktig del av oss)

Dan S
2008-08-11, 18:45
var det inte att dom var inkapabla till att sova riktigt? Och kunde bara sova REM?

Om du ligger och snoozar mitt i natten kommer du för eller senare drabbas av en sömnparalys kan jag lova, och det är hemskt som fan. Sov natten rakt igenom och inte i små vändor. :x

jocke12
2008-08-12, 21:35
Plockas bort?
Hur ska man lyckas med det?

Man kan se till att någon väcker en precis när man ska falla in i REM-sömn. :) Så fungerar det när de forskar på saken.

Heniin
2008-08-12, 21:36
Kör på högprotein, lågkolhydrat kost nu och har inte sovit såhär djupt på länge. Så något i det måste det ligga.

Barca
2008-08-12, 21:49
Man kan se till att någon väcker en precis när man ska falla in i REM-sömn. :) Så fungerar det när de forskar på saken.

Haha du säger det? :)

jocke12
2008-08-12, 21:56
Haha du säger det? :)

Jag säger det. Särskilt lätt är det väl om du skaffar en väldigt nojig flickvän som tror du är död så fort du inte rör dig i sängen, för med REM-sömn kommer också sömnparalys. :)