handdator

Visa fullständig version : Norseman Extreme Triathlon


Powerexpress
2008-08-07, 12:18
Hej!

Jag har tänkt att ställa upp i Norseman Extreme Triathlon.

Undrar bara hur jag ska lägga upp mitt träningsschema? Någon som har erfarenhet av Norseman eller Ironman Triathlon?

MasterChief
2008-08-07, 15:14
Tja, inte för att dryga men skulle du vara någorlunda redo för Norseman så skulle du nog inte behöva ställa den frågan.

Du lämnar ingen info överhuvudtaget om dina tidigare prestationer. Coopertestet har du en bra tid, men det är lite skillnad mellan 10 minuters ansträngning till timtals.

Men du kanske tänker några år framåt?

GurraGo
2008-08-07, 21:21
Norseman skiljer sig väl ganska mkt i tuffhet från t.ex Kalmar "Järnmannen" och de flesta Ironman-tävlingar vad jag vet.

Jag hade inte ställt upp om jag inte hade genomfört en "vanlig" Ironman först. Hur mycket du kan lyfta och så är väl bra men A och O är ändå uthållighetsträning (därmed inte sagt att man inte har nytta av styrketräning, d e t är jag verkligen övertygad om att man har).

Jag tror att det är ingen omöjlighet att genomföra en Ironman om ett år om du börjar nu. Inte för att jag vet exakt att det är så lång tid som behövs men vad man läst så verkar väl det inte vara helt orimlig förberedelsetid om man är hyfsat vältränad redan idag.

Ang. träningsprogram så sökte jag bara på Ironman training program på google och fick upp många träffar direkt. Testa det.

(Bra tid på Coopertestet förresten :thumbup:)

mjukglass
2008-08-08, 08:16
Hmm, jag trodde Coopers test vad maxsträcka på 12minuter. Vad gick ditt 9minuters test ut på?

z_bumbi
2008-08-08, 08:31
Hmm, jag trodde Coopers test vad maxsträcka på 12minuter. Vad gick ditt 9minuters test ut på?

Gissningsvis den förbättrade versionen där man istället springer en viss sträcka, det är ganska jobbigt att mäta hur långt 1000 personer springer på 12 minuter.

Kräket
2008-08-08, 08:45
Gjorde cooper-testet i det militära. Vill minnas att det var 2.5 km sträcka att springa, och jag har för mig att vi skulle klara detta under 10 min.

Själv var jag vid dåvarande tidpunkt en rökande soffpotatis. Jag sprang på 7.41, så det är knappast ett svårt test.

MasterChief
2008-08-08, 09:01
Gjorde cooper-testet i det militära. Vill minnas att det var 2.5 km sträcka att springa, och jag har för mig att vi skulle klara detta under 10 min.

Själv var jag vid dåvarande tidpunkt en rökande soffpotatis. Jag sprang på 7.41, så det är knappast ett svårt test.

En rökande soffpotatis håller inte 3 minuters tempo (20 km/h) i 2,5 km.

Det finns massor av varianter av detta test. Det vanligaste är väl 3 km och urspungsmodellen är hur länge man kommer på 12 minuter.

z_bumbi
2008-08-08, 09:04
Gjorde cooper-testet i det militära. Vill minnas att det var 2.5 km sträcka att springa, och jag har för mig att vi skulle klara detta under 10 min.

Själv var jag vid dåvarande tidpunkt en rökande soffpotatis. Jag sprang på 7.41, så det är knappast ett svårt test.

Innan tråden spårar ur att bli en snoppmätartävling om resultat på coopertestet så..

Cooperstestet har förändrats så att man springer en fast sträcka (mycket enklare att genomföra) men för att det ska bli lämpligt att använda för grupper med olika träningsgrad så har man fått införa flera olika längder. 2000, 2400 och 3000 m är vad man använder i Sverige eftersom en person från Umeå (jag har glömt namnet) gjort en lathund just för de distanserna. Är man mer intresserad så sök på konditionsnurran.
Att försvaret leker med en egen variant spelar däremot ingen roll så länge man är konsekvent och använder just den distansen för att jämföra/sätta upp mål/eller vad sjutton de har för mål med att låta folks springa så långt/kort.

Coopertestet kan ha betydelse för en långdistansare då det i alla fall ger ett hum om ett konditionsvärde (återigen konditionsnurran) men jag skulle hellre se tider på längre distanser.

Så för att trådskaparen ska kunna få några tips krävs det nog mer info om erfarenhet av just långdistans och då särskilt inom de grenar som ingår i den aktuella tävlingen.

Kräket
2008-08-08, 09:05
En rökande soffpotatis håller inte 3 minuters tempo (20 km/h) i 2,5 km.

Det finns massor av varianter av detta test. Det vanligaste är väl 3 km och urspungsmodellen är hur länge man kommer på 12 minuter.

hehe, pja den tiden fick jag enligt mina befäl.

Fast vill minnas att jag tog ut mig fullständigt. Sprang in 4:e bästa, och min "springstil" vållade viss munterhet då jag var så slut på den sista etappen att jag nog mest såg ut som en galopperande zombie :D

MasterChief
2008-08-08, 09:15
hehe, pja den tiden fick jag enligt mina befäl.

Fast vill minnas att jag tog ut mig fullständigt. Sprang in 4:e bästa, och min "springstil" vållade viss munterhet då jag var så slut på den sista etappen att jag nog mest såg ut som en galopperande zombie :D

Med risk att bli bannad av bumbi måste jag bara tillägga att jag inte tror att du ljuger, men att du har en talang för löpning som skulle kunna ta dig väldigt långt.

För att återkomma till trådskaparens fråga. Det saknas ju fortfarande info om dig för att man ska kunna ge någon som helst vägledning. Men i princip är konditionsträning enkelt: Träna mycket. Ska man kunna genomföra en Ironman med någon slags heder i behåll så pratar vi inte om 5 timmar/vecka i träningsmängd. Snarare det dubbla. Orkar kroppen så är det tredubbla ännu bättre. Sen behöver man givetvis grubbla mycket på hur mycket som ska läggas på de olika disciplinerna.

Powerexpress
2008-08-08, 12:51
Ja mitt mål är att göra en Triathlon om något år och det kommer att krävas en hel del träning för att genomföra en sådan tävling likaså förberedda sig mentalt. Siktet är inställt på Norseman Extreme Triathlon 2010 och jag kommer att ställa upp i Vasaloppet och Vätternrundan lite mindre tävlingar innan. Mina meriter vad gäller lopp och så är inte alls många och vad gäller erfarenheter vad gäller Triathlon är det lika med 0. Jag lägger ned mycket tid på träning minst 5 dagar i veckan nu mer styrketräning pga att jag lagt stor vikt på min kondition och gått ner mycket i vikt. Just nu tränar jag löpning, cykling och styrketräning. Simningen som jag vet är en utav grenarna i ett Triathlon race kommer jag att börja med så snart jag skaffat mig ett simkort på badhuset.

Det jag har hållt på med tidigare är gymnastik när jag var liten, spelat fotboll sedan 10 års åldern, hållt på med budo och spelat badminton, cyklat en hel del.

Jag har uthållighet det vet jag. Jag har klockat mig själv när jag har sprungit coopers test på 2400 m och då landade tiden på 9 min 34 sek och enligt konditionssnurran som värderar min syreupptagningsförmåga blir det 57 och det är enligt för min ålder som är 21, Bra. Jag kommer dock attt fortsätta att pressa mig själv hårdare för att få 60 som enligt konditionssnurran är utmärkt. Jag har även klockat mig själv på 9 km då stannade tiden på 45 min andra gången jag sprang för någon vecka sedan.

Hoppas detta kan hjälpa Er att bilda en uppfattning om min nuvarande fysik.

Tanman
2008-08-08, 15:53
Hej, jag har kört några ironmantävlingar och det är grymt kul men sliter hårt på kroppen. Helt klart rätt inställning att välja ett så hårt mål som Norseman direkt även om jag tror att slitageskillnaden är hårfint jämfört med ett "vanligt" ironman. Hursomhelst, här kommer tre råd.

1. När du klarar att simma 4 km långsamt, sluta simträna (jag menar allvar)
2. Cykla 2-3 gånger i veckan med minst 1 st långpass på 100-150km. Inget cykelpass snabbare än 30km/tim oavsett längd på passet.
3. Träna löpning 2-3 gånger per vecka, endast lugna långpass 10-30km, aldrig snabbare än 5.30 min/km.

Ovanstående baserar jag på resultaten du skrivit om. Att simträna är helt oviktigt för utgången av tävlingen för din del förutsatt att du inte sjunker.
All snabbhetsträning på cykel/löpning är också bortkastad (om du endast har Norseman/ironman som mål).