handdator

Visa fullständig version : Era resultat på ketodieter?


AciDBL00D
2003-06-17, 22:43
Jag är bara lite nyfiken inte tänkt köra någon själv inte detta året åtminstone. Men hur har det funkat för er som kört det? Känt er "slappa i huvudet"?

Zorro
2003-06-17, 23:44
Originally posted by AciDBL00D
Jag är bara lite nyfiken inte tänkt köra någon själv inte detta året åtminstone. Men hur har det funkat för er som kört det? Känt er "slappa i huvudet"?

Körde CKD i 12 veckor, gick ner 7kg förlorade minimalt med muskler. Var bara under övergångsfasen som jag kände mig slö och trött, sedan märkte jag ingen skillnad förutom att man vart mindre hungrig.

Var definitivt min bästa diet jag prövat, på vardagarna käkade man fet god mat och på helgerna kolhydratladdade man med godis, läsk, pasta, pannkaka, mackor, frukt, osv. :eating:

heh, kommer bli svårt att sluta med kolhydratladdningarna nu när deffen är klar för man vill ju vara findeffad ett tag till nu när det är sommar.
:)

Lellan
2003-06-18, 00:22
En gång i tiden testade jag keto utan fett och kolhydratsladdardagar, kilona rök men det var nog mest muskler. Testade nyss en kortisketo (traditionell) och den fungerade väl men jag blev så lat. Övergången var jobbig, under veckan var jag bara ohungrig och med stumma muskler som inte var så träningssugna.

Är lite småkorkad i vanliga fall så jag märkte väl inte direkt någon skillnad på den punkten. :em:

Sammanfattning: Är hellre glad och tränar järnet! :hbang: :bpump:

Pez
2003-06-18, 00:31
Originally posted by Lellan
En gång i tiden testade jag keto utan fett och kolhydratsladdardagar, kilona rök men det var nog mest muskler. Testade nyss en kortisketo (traditionell) och den fungerade väl men jag blev så lat. Övergången var jobbig, under veckan var jag bara ohungrig och med stumma muskler som inte var så träningssugna.

Är lite småkorkad i vanliga fall så jag märkte väl inte direkt någon skillnad på den punkten. :em:

Sammanfattning: Är hellre glad och tränar järnet! :hbang: :bpump:

Damn Lellan, uppe såhär dags? - marsch i säng! :D

För att hålla mig till topicen - jag har inte själv kört keto men en god vän till mig gillar det skarpt.
Han har kört 2ggr med goda resultat, bad om ett utlåtande vid ett tillfälle och fick i stort svaret - att han tyckte att han behöll mer muskler, fick snabbare resultat samt var helt ok i knoppen under tiden.
Nu är han iofs inte en "kolhydratoman" i vanliga fall och har mer eller mindre en vilja av stål dessutom, själv skulle jag aldrig palla keto.

/pez

Gammelyxan!
2003-06-18, 11:52
Är på keto nu och gillar det skarpt!
Har tappat ca 6 kg tror jag....hmm tror det är vecka 8 eller 9 nu..
Har blivit starkare och mår jättebra, inga tröttheter eller så i början, blir vääldigt trött under kolisdagarna dock...mår sämre på kolisar än fet/protein...

Är inte nån erfaren deffare men detta verkar funka bra.:smokin:

Munter
2003-06-18, 12:54
Inledde vårens diet med 2 månader strikt ketogen diet, gick ner 2-3 kg och blev svag som din morsa. Bytte till HIIT + mycket normal mat, gick ner 5-6 kg på en dryg månad utan att tappa styrkan. Åt fanders med CKD, om du frågar mig.

King Grub
2003-06-18, 12:56
Originally posted by Munter
Inledde vårens diet med 2 månader strikt ketogen diet, gick ner 2-3 kg och blev svag som din morsa. Bytte till HIIT + mycket normal mat, gick ner 5-6 kg på en dryg månad utan att tappa styrkan. Åt fanders med CKD, om du frågar mig.

:bow:

Janna
2003-06-18, 18:06
föredrar personligen ketodiet ..

enligt vad jag läst svarar de flesta bättre på ketodiet än vanlig högkolisdiet bortsett från personer som har väldigt väldigt hög förbränning naturligt samt svårt att öka i massa.

.. men det enda sättet att veta vad som funkar bäst för just dig är att testa dig fram

subliminal
2003-06-18, 18:35
Originally posted by Munter
Inledde vårens diet med 2 månader strikt ketogen diet, gick ner 2-3 kg och blev svag som din morsa. Bytte till HIIT + mycket normal mat, gick ner 5-6 kg på en dryg månad utan att tappa styrkan. Åt fanders med CKD, om du frågar mig.

Lite OffT... Munter hur många gånger i veckan körde du dina HIIT-pass? Tycker nämligen att ketodiet inte verkar lockande så jag vill försöka undvika det om jag kan.

tenchi
2003-06-18, 18:51
har gått på ketogen diet i allt som allt 30 ketodagar med ätardag den 11:e dagen.

gick från 81 till 75 kg, fett% starade på 12 och slutade på 7.

Styrketräningen gick väldigt bra men kondiotionsträningen var helt off. Höll på å spy efter två 70 sek intervaller. Klarade dock ett inlineslopp på 2 mil under ketos. :D

som diet för en byggare fungerar det nog fint men jag vill gärna röra på mig, blir lätt rastlös av att bara styrketräna. Så en annan diet är antagligen mer lämplig för min del.

Men visst, det fungerade.

Munter
2003-06-18, 18:59
Originally posted by subliminal


Lite OffT... Munter hur många gånger i veckan körde du dina HIIT-pass? Tycker nämligen att ketodiet inte verkar lockande så jag vill försöka undvika det om jag kan.
Jag kör 10-20 minuter intervallrusningar efter varje gympass, så det blir 4-6 pass i veckan, plus några timmar squash eller dylik toksport. Men testa både och, du ser ju själv att det är många som rekommenderar CKD. Kan nämnas i replik till Janna m.fl att jag är raka motsatsen till kolhydratsmänniska, har låg förbränning och ganska lätt för att lägga på mig massa, om det nu har med saken att göra.

King Grub
2003-06-18, 19:41
Jag kör något liknande: runt 20 minuters rusningar/återhämtningsperioder á 30 sekunder, oftast direkt efter styrkepasset 4-5 gånger per vecka. Kroppsfettet formligen smälter av, om jag utgår från ett energiintag där min kroppsvikt står still. Jag behöver inte ens lägga om kosten.

subliminal
2003-06-18, 21:20
Jag har börjat lite med HIIT, men pga av kass disciplin har det inte blivit så många gånger i veckan. :em: Så resultaten har uteblivit. Får skärpa mig och köra fyra pass i veckan åtminstone. Orkar inte försöka mig på en ketodiet nu när jag vill njuta av sommaren.

mangemani
2003-06-20, 09:01
Originally posted by King Grub
Jag kör något liknande: runt 20 minuters rusningar/återhämtningsperioder á 30 sekunder, oftast direkt efter styrkepasset 4-5 gånger per vecka. Kroppsfettet formligen smälter av, om jag utgår från ett energiintag där min kroppsvikt står still. Jag behöver inte ens lägga om kosten.

grub:när jag kör så som du kör,rusningar i typ 20-30 sek och sen återhämtning,då gör det skitont i bröstmusklerna,det är precis när foten slår ner i marken som det gör ont.är det för att ma när för tung för sånt träningspass eller?ska man kanske ta det lugnare i början?

Sverker
2003-06-20, 09:27
Originally posted by King Grub
Jag kör något liknande: runt 20 minuters rusningar/återhämtningsperioder á 30 sekunder, oftast direkt efter styrkepasset.

Va ?

Du är en kung i så fall.

På 80-talet fick vi order om att träna så i handbollen.
15 - 15 dvs rusa i 15 sekunder och lugn jogg i 15 sekunder osv. Metoden utvecklades även med 30 - 15 vilket du verkar göra.

Tufft säger jag bara men mycket bra för snabbhet och kondis. Kan tänka mig att det är näst till idealiskt för hinderbanan i AF.



I frågan om keto är jag en av Janna´s högkaloriförbrännare.

King Grub
2003-06-20, 11:31
Originally posted by mangemani


grub:när jag kör så som du kör,rusningar i typ 20-30 sek och sen återhämtning,då gör det skitont i bröstmusklerna,det är precis när foten slår ner i marken som det gör ont.är det för att ma när för tung för sånt träningspass eller?ska man kanske ta det lugnare i början?

Nej, jag får inte ont någonstans, och jag vet inte varför du får det. Skall vara om dina bröstmuskler skakar till så pass att det smärtar. Går det inte får du väl prova cykel eller trappmaskin i stället.

King Grub
2003-06-20, 11:33
Originally posted by Sverker


Va ?

Du är en kung i så fall.

På 80-talet fick vi order om att träna så i handbollen.
15 - 15 dvs rusa i 15 sekunder och lugn jogg i 15 sekunder osv. Metoden utvecklades även med 30 - 15 vilket du verkar göra.

Tufft säger jag bara men mycket bra för snabbhet och kondis. Kan tänka mig att det är näst till idealiskt för hinderbanan i AF.



I frågan om keto är jag en av Janna´s högkaloriförbrännare.

Jag har bra kondis, ja. Har faktiskt kört Marathon i min ungdoms glansdagar. :D

Gammelyxan!
2003-06-22, 08:54
Alla är vi ju olika jag har väldigt lätt för att bli fet ..men min far kan äta ost en hel natt utan att gå upp ett gram.

I like ckd!

Prankie
2003-07-02, 19:51
CKD ger bra resultat, men jag kom på jag är lite för klen för min smak att deffa nu. Så jag ska bulka ett år till och sedan fråga spegeln vad jag ska göra. :hbang:

Robban
2003-07-10, 08:30
Ketodiet=muskeldiet :bow:

Jag har provat denna mycket konstiga metod som verkar gå ut på att gå ner så mycket i vikt som möjligt utan att bli hårdare. Snarare tvärtom...:laugh:

Viveqa
2003-07-10, 10:24
Älskar ketodiet!

Får _mycket_ bättre resultat och tappar inte mer muskler och styrka... snarare tvärtdom känner mig piggare, klarare, gladare under dieten.

rota
2003-07-10, 10:29
CKD funkar bäst för mig trots att jag har en hög grundförbränning. Jag tror att jag på nåt sätt är överkänslig mot kolhydrater, tex så får jag aldrig något tryck på högkolhydratsdagarna jag slätar jag ut direkt. Plus att jag mår mycket bättre.


/rota

gasoliner
2003-07-10, 10:32
eehh.. ursäkta en fullständig n00b på ketodieter nu men..

kaloriintaget hur baserar ni det? likadant som vanlig fast utesluter(i stort sett) kolisarna eller?
ska eventuellt testa en vända i höst/vinter om inte Bf% sjunker tillräckligt i sommar..:whipped:

Robban
2003-07-10, 10:45
Så här ser en lyckad diet ut för mig. Kolisar till frukost, efter träning och middag. Mellanmålen kan innehålla bara protein å fett.
Mycket protein, mycket nyttigt fett och lagom mängd kolhydrater. Mängden bestäms av att man ska orka öka på gymet... Alla är vi olika, om det funkar bra med keto så kan man köra det så klart.

mangemani
2003-07-10, 10:52
har aldri förståt hur man kan lyckas med en keto diet,äta en massa fett och inge kolisar,man blir väl helt tom i huvet efter ett tag...hade tankarna på att köra ketodiet förut,men avskräktes rätt så snabbt när jag fick reda på konekvenserna.....

nä sk det vara en diet så ska det vara robban skriver,kolisar,fett och proteiner och träning i form av HIIT/CARDIO,har fan funkat perfekt för mej + att man mår helt kung dagarna ut och att man orkar ge max på gymmet(eller inte max men lite orkar man ta i).

Viveqa
2003-07-10, 13:55
"Tom i huvudet"-känslan försvinner efter en 2 veckor när kroppen vant sig.

Vill du undvika den helt så sänker du kolhydratsintaget sucessivt.


Det handlar helt enkelt om vad kroppen är van vid, kolhydraterer är inget essentiellt (livsnödvändigt ämne) till skillnad ifrån fett, protein, vitaminer, mineraler, vatten.... fiber bör du dock ha i dig.

Våra förfäder åt troligtvis en ketodiet baserad på animalier och bär/rötter/grönsaker.. det är endast de senaste 10 000åren som människan odlat kolhydratrika livsmedel som ris, vete etc... alltså borde våra kroppar vara anpassade för en ketodiet.

rota
2003-07-10, 14:03
Jag känner aldrig av någon trötthet vid övergångarna, däremot blir jag speedad de första gångerna jag kommer i ketos, det känns lite som man har fått i mig en himla massa koffein.


/rota

Viveqa
2003-07-10, 14:05
Blir också "speedad" numera, men första gången jag försökte blev jag rejält seg i skallen.....