handdator

Visa fullständig version : Myt lr sant?


Zydes
2008-08-07, 08:38
Min polare sa till mig att jag skulle äta nåt onyttigt 1 gång i veckan annars tror kroppen jag svälter och sparar på energi lr liknande. Om jag vill gå ner fortare ska jag äta något onyttigt i veckan. *spy*

Alfred Nobel
2008-08-07, 08:47
Myt

Muscleboiiii
2008-08-07, 09:14
Myt? De är sanning, man bör chocka kroppen någon gång ibland genom att äta mycket eller onyttigt, dock inte överdrivet ofta eller mycket. så "sjöö" svara inte på sånt du inte har en aning om.

LadyG
2008-08-07, 09:15
Bra tråd som förklarar varför det är en myt (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263&highlight=sv%E4ltl%E4ge).

bertbert
2008-08-07, 09:15
Myt? De är sanning, man bör chocka kroppen någon gång ibland genom att äta mycket eller onyttigt, dock inte överdrivet ofta eller mycket. så "sjöö" svara inte på sånt du inte har en aning om.

Kasta inte sten i glashus? Sjöö har rätt.

Alfred Nobel
2008-08-07, 09:16
Myt? De är sanning, man bör chocka kroppen någon gång ibland genom att äta mycket eller onyttigt, dock inte överdrivet ofta eller mycket. så "sjöö" svara inte på sånt du inte har en aning om.

Då får du gärna referera till något som bekräftar den teorin, snälla.

KaptenKnäsvag
2008-08-07, 10:41
Genom att äta kcal+ eller kcalbalans under en deff exempelvis kan man öka ämnesomsättningen, som är låg pågrund av kcal-

King Grub
2008-08-07, 10:42
Myt? De är sanning, man bör chocka kroppen någon gång ibland genom att äta mycket eller onyttigt, dock inte överdrivet ofta eller mycket. så "sjöö" svara inte på sånt du inte har en aning om.

Sitt inte där och prata persilja. Vad har onyttigt för fördelar med nyttigt?

KaptenKnäsvag
2008-08-07, 10:44
Sitt inte där och prata persilja. Vad har onyttigt för fördelar med nyttigt?

Många människor verkar blanda ihop "onyttigt" med "hög kcal", och tror att de är samma sak.

King Grub
2008-08-07, 10:46
Ja, jag vet, men "Muscleboiiii" skrev uttryckligen "mycket eller onyttigt" som om det fanns något finurligt organ som kände av när man äter något onyttigt och då aktiverar någon förbränningsmekanism.

Heniin
2008-08-07, 10:53
Myt? De är sanning, man bör chocka kroppen någon gång ibland genom att äta mycket eller onyttigt, dock inte överdrivet ofta eller mycket. så "sjöö" svara inte på sånt du inte har en aning om.

haha gött att slänga ur sig något sånt utan visa nåra referenser :D

Endura
2008-08-07, 11:02
Min polare sa till mig att jag skulle äta nåt onyttigt 1 gång i veckan annars tror kroppen jag svälter och sparar på energi lr liknande. Om jag vill gå ner fortare ska jag äta något onyttigt i veckan. *spy*

Din ämnesomsättning går ner när du ligger på energiunderskott, det är sant.

Om sen en dags "överätande", eller vad du nu vill kalla det, ska ge kroppen en "boost" eller chock för att höja upp ämnesomsättningen igen finns det flera teorier om. För många är det ivf en psykisk boost att ha en dag som inte är lika strikt som övriga.
I längden är det iaf hur stort energiunderskott som du lyckas åstadkomma som avgör om du går ner i vikt.

Om du sen vill tolka överätandet med att äta "onyttigt" eller som jag hellre skulle välja: "nyttigt", men mer alt. annorlunda, är upp till dig.

Grubben
2008-08-07, 12:12
En riktig äta-dag är för MIG både psykisk och fysisk.

Jo, varför?

Rent psykiskt: Du äter massa mums och gott, sliskigt och sött, näringslöst eller ej och mår bra av det. Du vet att detta är äta-dagen och ''skräp-mat'' kan ätas utan minsta tanke på hur kasst det egentligen är.
(Ska tilläggas att JAG äter ''skräp'' för att fylla ut mitt KCAL behov nästan varje dag och mår bra av det. //Vill ej bli attackerad)

Rent Fysiskt: Efter en inom ''ramarna'' äta-dag så känner JAG mig som en ''kung'' 1-2 dagar efter. Energin som satt sig i kroppen är något som inte existerar i denna värld. Detta gör så att JAG rör mig mer, är gladare, mer positiv mm. Med denna ''boost'' så gör jag av med bra mycket mer energi än jag skulle gjort med ett konstant KCAL tak + att det ''känns''(min egen uppfattning om kroppen) som att kroppen läker och reparerar sig själv snabbare pga av energin som flödar i systemet.


Sen om nu alla 75 miljoner forsknings-resultat visar att en ''äta-dag'' är totalt onödig teoretiskt så är det absolut inte det praktiskt. För MIG!

Mitt svar = en schysst äta-dag, ''chock!'' gör att vikten rasar snabbare än utan.

Min egen erfarenhet, uppfattning, känsla om kroppen. Detta ska inte tas som något tips, förslag eller rekommendation men, går ju att fundera över.

King Grub
2008-08-07, 12:13
Mitt svar = en schysst äta-dag, ''chock!'' gör att vikten rasar snabbare än utan.

Givetvis är det inte så, vare sig för dig eller någon annan. Du förlorar vikt trots din "äta-dag", inte tack vare.

demode
2008-08-07, 12:15
Enda fördelen där finns är psykisk, rent fysiskt är det ju precis som du skriver onyttigt. Tadaaa!

Endura
2008-08-07, 12:51
Du förlorar vikt trots din "äta-dag", inte tack vare.

+1

Enda fördelen där finns är psykisk, rent fysiskt är det ju precis som du skriver onyttigt.

Inte bara det... många tenderar också att överdriva sin ätardag så pass att de balanserar ut veckans underskott och därmed uppnår mindre eller inget resultat...

Jag är försiktig med tanken på en "fri" ätardag, främst för att det i mitt fall skulle kräva ett så extremt lågt underskott övriga dagar för att balansera upp hur mycket jag skulle kunna trycka i mig på en "fri" ätardag.
Ett för stort underskott gör i sin tur att du riskerar att förlora även muskelmassa, och vem vill riskera det?

Då väljer jag hellre att kanske hålla en mer kolhydratlåg kost (på visst underskott) under veckan och gottar med mer kolhydratrik mat en sk "ätardag" (på kaloribalans) i veckan, just för att skapa en "chock" men som inte nödvändigtvis "pajjar" hela veckans resultat...

Zydes
2008-08-07, 17:36
Tack för svaren :)