handdator

Visa fullständig version : Varför lättare vid rövlyft? (bänkpress)


Three pigs
2008-08-06, 23:50
När man använder sig av rövlyft i bänkpress, varför blir det lättare?
Vad för muskler kopplas in osv?

agazza
2008-08-07, 00:10
Kortare lyft är nog största orsaken till att det blir lättare.

Arf Pingvin
2008-08-07, 05:48
Kopplar ur svaga axlar och kopplar in mer bröst och lats, kortare lyftväg, spänner upp hela kroppen. Vinklarna för pecsen blir mer fördelaktiga, istället för att verka i samma plan som överarmarna så kommer pecsen att vara mera uppåtvinklade och kan mer direkt påverka överarmsbenet. (borde rita en bild)

Snorkelfarsan
2008-08-07, 09:44
Hur definierar ni rövlyft? Jag försöker se det framför mig men fattar inte..

spange
2008-08-07, 09:46
Hur definierar ni rövlyft? Jag försöker se det framför mig men fattar inte..

man trycker ifrån med benen så att röv och nedre rygg lyfter.

Snorkelfarsan
2008-08-07, 09:56
ah, ok. Man spänner typ hela kroppen och tar i som fan :). Fusk mao ;)

mangs
2008-08-07, 11:40
Yes, men bra att ha som reserv om man någon gång skulle faila sista reppet och man inte har passare, har räddat mig från många rullningar.

Som redan sagt blir man starkare i detat läget då övningen är mer likt dips i sitt utförande. Man är ju ofta starakre i viktade dips än bänkpress.

När man failar är det ju oftast bara något kilo för tungt så bara en lite förändring kan ju göra att vikten rör sig uppåt istället för nedåt.

Muscleboiiii
2008-08-07, 12:34
om det inte förståts än så är det när man trycker ifrån med benen så att rumpan lyfter från bänken. se bild. (gjorde en förenklad streckgubbeverision)



52710

Hejnomax
2008-08-07, 12:48
Yes, men bra att ha som reserv om man någon gång skulle faila sista reppet och man inte har passare, har räddat mig från många rullningar.

Som redan sagt blir man starkare i detat läget då övningen är mer likt dips i sitt utförande. Man är ju ofta starakre i viktade dips än bänkpress.

När man failar är det ju oftast bara något kilo för tungt så bara en lite förändring kan ju göra att vikten rör sig uppåt istället för nedåt.

Vad är en rullning, nerför magen eller? Tippning kör jag med, oslagbart:cool:

mangs
2008-08-07, 13:35
Yes, nerför magen till man får den förbi höften då man sätter sig upp, för att sedan ställa sig och avsluta med negativa fasen av ett marklyft. Det var värst första gången men efter några gånger så är det lugnt, har lyckats med detta konsstycke med hyffsat höga vikter utan några men. Var dock längesedan nu då jag sällan kör till failure samt att jag föredrar att i så fall lyfta lite på ändan och trycka upp skiten.

Hmm, ser nu att min sista mening kan misstolkas men ni förstår vad jag menar.

Three pigs
2008-08-07, 14:03
Tack för svar.

(mer rövlyft till folket!! skämt åsido).

Granstr0m
2008-08-07, 20:11
lagom rövlyft kör jag alltid med :P, de ger så himla mkt så ja kan inte låta bli :) och så har ja relativt korta armar samt stor bröstkorg och orkar svanka mkt, så de ger väldigt mkt me dom kombinationerna för mej =)

Hejnomax
2008-08-07, 20:17
Rövlyft måste väl vara galet dåligt för ryggen?

Räknar iaf bort reps eller i värsta fall en maxning direkt stjärten lyfter!

Three pigs
2008-08-07, 20:25
För ett par dar såg jag en snubbe som körde bänk såhär. Rätt höga vikter, 100-120 nåt sånt, 3-6 reps. Hur länge pallar ryggen nåt sånt egentligen?

Buken
2008-08-07, 20:40
För ett par dar såg jag en snubbe som körde bänk såhär. Rätt höga vikter, 100-120 nåt sånt, 3-6 reps. Hur länge pallar ryggen nåt sånt egentligen?

Fyfan va snygg bild!

Tuniz
2008-08-07, 20:57
med snoppen utanför också?? :eek:
:D

LoTiX
2008-08-07, 22:00
Synd att hans armar släpar.

Three pigs
2008-08-07, 23:33
Det är rena rama vilda västern på gymmet

Bönne
2008-08-07, 23:57
För ett par dar såg jag en snubbe som körde bänk såhär. Rätt höga vikter, 100-120 nåt sånt, 3-6 reps. Hur länge pallar ryggen nåt sånt egentligen?Jag lyfter ofta på rumpan när jag lastat på mer än jag orkar, absolut inte upplevt några problem med ryggen. All belastning hamnar vid axelpartiet som har kontakt med bänken, så att ryggen skulle belastas särskilt mycket tror jag inte (annat än med den kraft som man svankar med).

tjabon
2008-08-08, 01:04
De kvinnliga styrkelyfterskorna från forna Öst då?
Där snackar vi värsta gymnastryggen som kröker så att bröstet
nästan är uppe vid stången !!!

boo fan
2008-08-08, 01:39
Men det är väl ok med svank bara man inte lyfter rumpan? Har själv börjat lyfta så på sista tiden men rumpan är alltid i bänken känns som att det tar väldigt mycket på ryggen annars.

z_bumbi
2008-08-08, 06:53
Hur länge pallar ryggen nåt sånt egentligen?

Det beror på. Det blir stora krafter som påverkar ryggen då all kraft från benen passerar kors- och ländrygg men det finns en del som kör så hela livet. Har man ett mål med träningen kan det t o m vara befogat men sysslar man inte med en idrott där det är ett lämpligt utförande så skulle jag helt strunta i den tekniken.

Martin Löwgren
2008-08-08, 10:25
Hur definierar ni rövlyft? Jag försöker se det framför mig men fattar inte..

Fusklyft för att impa på folk på gymmet?

Beepfaaarp
2008-08-08, 10:45
durr...

tjabon
2008-08-08, 11:06
Beepfaaarp:
Jag vil också spela benkprest.......:D

z_bumbi
2008-08-08, 12:19
Fusklyft för att impa på folk på gymmet?

eller en bra teknik för att bli explosiv.

Martin Löwgren
2008-08-08, 12:36
eller en bra teknik för att bli explosiv.

Så man kan inte bli explosiv utan att ligga i en sån utsatt position för ryggraden?

Jag kör vanlig bänkpress med ett explosivt utförande om jag vill bli mer explosiv.

Det handlar ju om rekrytering av olika muskelfibrer inte vilken övning man kör och hur man utför den. Utan mer om hastighet och vikt.

jwzrd
2008-08-08, 12:40
Så man kan inte bli explosiv utan att ligga i en sån utsatt position för ryggraden?

Jag kör vanlig bänkpress med ett explosivt utförande om jag vill bli mer explosiv.

Det handlar ju om rekrytering av olika muskelfibrer inte vilken övning man kör och hur man utför den. Utan mer om hastighet och vikt.

För dig som byggare ja.

Martin Löwgren
2008-08-08, 12:51
För dig som byggare ja.

:thumbup:

Annars oxå anser jag.

jwzrd
2008-08-08, 13:10
:thumbup:

Annars oxå anser jag.

Du anser att bänkpress, särskilt med optimerad teknik, är förkastligt för någon som tävlar i den grenen?

Martin Löwgren
2008-08-08, 14:52
Du anser att bänkpress, särskilt med optimerad teknik, är förkastligt för någon som tävlar i den grenen?

Varför träna på ett annorlunda sätt när den tekniken inte är tillåten under tävlingen? Det enda som sker är att skaderisken ökar.

z_bumbi
2008-08-08, 14:58
Så man kan inte bli explosiv utan att ligga i en sån utsatt position för ryggraden?

Jag kör vanlig bänkpress med ett explosivt utförande om jag vill bli mer explosiv.

Det handlar ju om rekrytering av olika muskelfibrer inte vilken övning man kör och hur man utför den. Utan mer om hastighet och vikt.

Jo du kan bli explosivare men frågan är hur explosiv du vill bli och inför vilken idrott. Sen säger du emot dig själv, utförandet innefattar hastigheten och många (alla?) får en högre hastighet på stången med en rövlyftsteknik.

Martin Löwgren
2008-08-08, 15:03
Jo du kan bli explosivare men frågan är hur explosiv du vill bli och inför vilken idrott. Sen säger du emot dig själv, utförandet innefattar hastigheten och många (alla?) får en högre hastighet på stången med en rövlyftsteknik.

Vad bygger du det påståendet på? Inte biomekanik iallafall.

jwzrd
2008-08-08, 15:14
Varför träna på ett annorlunda sätt när den tekniken inte är tillåten under tävlingen? Det enda som sker är att skaderisken ökar.

Det var bryggan jag tänkte på. Men det verkar även som att rövbänkarna går något snabbare på en given vikt. Det säger jag som faktiskt vistas bland styrkelyftare, vad säger du? Kan fitnesskompisarna hjälpa dig i frågan?

Martin Löwgren
2008-08-08, 15:50
Det var bryggan jag tänkte på. Men det verkar även som att rövbänkarna går något snabbare på en given vikt. Det säger jag som faktiskt vistas bland styrkelyftare, vad säger du? Kan fitnesskompisarna hjälpa dig i frågan?

Det gör jag med. Tränar titt som tätt på både stockholms som sundsvalls atletklubb men visst kan det ligga nåt i att rörelseahastigheten ökar med bananformen men inte så pass att det ska vara någon större skillnad.

z_bumbi
2008-08-08, 18:56
Vad bygger du det påståendet på? Inte biomekanik iallafall.

F=m*a

Om du nu vill blanda in biomekanik i något som är ganska självklart när man sett någon göra en tvåa på 210 i rövbänk som troligen inte skulle klara av att köra en tävlingsgodkänd bänk över 170. Kan du gissa hur bänkarna på 170 ser ut med rövlyft?

jwzrd
2008-08-08, 22:21
Det gör jag med. Tränar titt som tätt på både stockholms som sundsvalls atletklubb men visst kan det ligga nåt i att rörelseahastigheten ökar med bananformen men inte så pass att det ska vara någon större skillnad.

Bananformen/bryggan är en teknikoptimering som hjälper många. Rövbänken verkar halvpopulärt när det kommer till att överbelasta och/eller öka farten. Jag använder det inte själv men jobbar ganska hårt på bananen eftersom det definitivt hjälper mig.

EkarN
2008-08-09, 00:17
När man lyfter röven, skjuter man ju även ifrån lite med benen, ger mer fart.