handdator

Visa fullständig version : Kanske dags för en deff?


chrilla
2008-08-06, 23:12
Tjenare :)

Funderingar över att göra en deff har bollat runt i huvudet på mig ett antal gånger. Jag gymmar varje dag vanligtvis, dock lite mindre nu under sommaren och jag använder mig av kreatin som verkligen hjälpt mig på vägen. Jag har tränat i cirka 4 månader cirka 5-6 gånger i veckan efter ett uppbehåll. Jag har ökat väldigt mycket muskelmassa men fettet har satt sig runt buken. Jag är inte tjock alls och magrutorna trycker sig fram när jag spänner magen.

Det jag är rädd för angående deffen är att jag ska tappa bredd på tillexempel armar, bredd över ryggen och lixom se mycket "mindre" ut . att alla snackar om hur "biffig" jag har blivit och så men jag känner att jag vill bli av med en del fett. Men som sagt är jag rädd för att se ut som en smal liten snorunge efter en deff :P eller räcker det kanske med att ta sig ut och springa lite? Varit oerhört lat angående motion och käkar på rätt bra :F Tror ni e räcker med lite motion eller behöver jag genomgå en deff? Kort fakta:

Längd: 176 cm
Vikt: 73 kg
Ålder: 2 månader från att fylla 17

Har dock inget midjemått eller bilder för tillfället.

Fråga på ifall ni vill ha någon mer information för att kanske tipsa eller hjälpa mig :p fortsätter jag i den här takten känns det iallfall som jag kommer växa till mig en kula till slut. Själv tycker jag att mina armar inte ser speciellt stora alls ut när jag inte spänner dom medans dom ser riktigt grova ut när jag spänner dom, där vill jag också gör en ändring så att dom ser mer "Spända" ut när dom inte är spända men jag antar att deffen gör de? :P

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :p

tack för förhand/ chrilla

Eddie Vedder
2008-08-07, 04:32
Om du är orolig för muskelförluster så bör du nog satsa på mestadels styrketräning, tung sådan, i kombination med ett högt proteinintag.

Det behöver inte vara jättekrångligt. Träna regelbunden styrketräning, ligg inte jättelågt på kaloriintaget utan eftersträva en måttlig viktnedgångstakt, ligg på kanske 2-2.5g protein/kg kroppsvikt eler något sådan samt kör på en näringstiming trunt träning med sunt förnuft. "Sunt förnuft" i det här fallet är enligt mig att du äter så snart du kan efter träning, kanske även eventuellt en proteindrink direkt efter passet om du nu anser att du har kaloriutrymme för det. Låt största måltiden vara efter träning och försök gärna äta en gång till under kvällen om du tränat eftermiddag. Behöver inte vara något "optimalt" mål mat utan ett kokt ägg och en skinkmacka är helt okej t.ex.

Angående konditionsträningen så är den förstås värdefull på många sätt, det är den ALLTID. Oavset seff/bulk/viktbalans. I deffsyfte är det främst en extra energifrbrukare som kommer tillåta dig att äta lite mer och ändå hamsa på samma kaloriminus helt enkelt. Dock är den på intet sätt ett krav för fettförlust, definitivt är det inget krav att den utförs före frukost om du nu skulle ha gått på den myten.;)

chrilla
2008-08-07, 11:14
Om du är orolig för muskelförluster så bör du nog satsa på mestadels styrketräning, tung sådan, i kombination med ett högt proteinintag.

Det behöver inte vara jättekrångligt. Träna regelbunden styrketräning, ligg inte jättelågt på kaloriintaget utan eftersträva en måttlig viktnedgångstakt, ligg på kanske 2-2.5g protein/kg kroppsvikt eler något sådan samt kör på en näringstiming trunt träning med sunt förnuft. "Sunt förnuft" i det här fallet är enligt mig att du äter så snart du kan efter träning, kanske även eventuellt en proteindrink direkt efter passet om du nu anser att du har kaloriutrymme för det. Låt största måltiden vara efter träning och försök gärna äta en gång till under kvällen om du tränat eftermiddag. Behöver inte vara något "optimalt" mål mat utan ett kokt ägg och en skinkmacka är helt okej t.ex.

Angående konditionsträningen så är den förstås värdefull på många sätt, det är den ALLTID. Oavset seff/bulk/viktbalans. I deffsyfte är det främst en extra energifrbrukare som kommer tillåta dig att äta lite mer och ändå hamsa på samma kaloriminus helt enkelt. Dock är den på intet sätt ett krav för fettförlust, definitivt är det inget krav att den utförs före frukost om du nu skulle ha gått på den myten.;)

Tack för hjälpen Eddie :)