handdator

Visa fullständig version : Var hittar man... ööö.. "handymen"?


Lellan
2008-08-06, 18:43
Alltså, jag känner mig lite besvärad att be mitt ex svärfar om allt jag inte kan själv. Var hittar man "alltiallos"? Inte i lokaltidningen iaf. Var? Vill slippa känna att jag står i skuld å köra med exsvärsgubben.

Min "to do" list:
-sätta upp hatthylla (betongvägg som smular även vid slagborrning)
-sätta upp taklampa där det står att det ska göras av elektriker, skiten ska nog borras upp i betongtaket också för att jävlas lite extra)
-sätta upp rumsavdelare som, ta daa, ska borras i tak (JA jag fixar med värden själv, don´t worry)
-skarva en taklampa med en sån där sockerbit så det blir rätt kontakt till uttaget (sån där liten takuttagslampkontakt), och helst flytta varifrån lampan ska hänga.
-köra hem soffbord och barnsäng när jag köpt det (är för snål för att beställa hemkörning från två olika butiker, de pengarna kan ju gå till alltiallon)

Alltså, sånt som man har kompisar till typ. Jag har inga kompisar. Eller jo. Men inga SÅNA kompisar, som får plats med grejer i bilar och har slagborrar å skit.

Är inte ute efter ny vän - utan alltså en handyman! :hbang:

Var hitta?! :confused:

Lellan
2008-08-06, 18:46
Jag har tänkt tanken att köpa slagborr, däremot är jag inte villig att bli elektriker. Så dem som vill kalla mig våp undanbedes. :)

(kan tala om att jag är en jävel på att vara flyttgubbe, skruva ihop grejer osv. Så inget våp-prat nu thanx. Kan nästan allt. Men bara nästan.. :().

Sleigh
2008-08-06, 18:49
Är du inte villig att lära dig då? Lär ju finnas massor av guider att borra i gasbetong och koppla en sockerbit på nätet. En slagborr kan du väl säkert låna av någon :)

Lellan
2008-08-06, 18:54
Är du inte villig att lära dig då? Lär ju finnas massor av guider att borra i gasbetong och koppla en sockerbit på nätet. En slagborr kan du väl låna av någon :)

Säger ju att jag är det? :) Men svärfar kommer inte låta mig och någon annan med slagborr känner jag inte. Sockerbiten kan jag nog klara, har svaga minnen från nån teknikkurs jag gick för 16 år sen, men hur flyttar man vart den hänger ifrån?

Och en taklampa där det står att man måste va elektriker.. Måste man verkligen? Räcker väl att hålla reda på brun, gul, blå el vad de tär.. Men har ingen stege heller. Så jag lär köpa hem det först. Men jag har ingen bil. El körkort.

Och DÄR har vi ett NEJ. Körkort ska jag verkligen inte ta. Jag är världens mest förvirrade och tankspridda människa, tro mig. Ni vill inte möta mig i bil. Dessutom har jag trafikfobi.

Ska jag bota fobi å köpa hem allt blir det ett lite mer avancerat projekt än vad jag orkar med. Har frikkin halsfluss nu. :(

Gnusram
2008-08-06, 18:57
(kan tala om att jag är en jävel på att vara flyttgubbe, skruva ihop grejer osv. Så inget våp-prat nu thanx. Kan nästan allt. Men bara nästan.. :().

Hur gick det med där bordet du höll på med en sen kväll? :D

Annars vet jag egentligen inte? Små byggfirmor? Kompisars kompisar? Nya kompisar?

Liten Men Fet
2008-08-06, 19:01
Ska du på elen och dona så ha med nån som har lite koll på det iallafall och dra proppen till det rummet innan du börjar pilla. Kolla också att strömmen verkligen är av genom att försöka tända lampan.
Självklarheter förstås men det är det enda farliga du ska pyssla med och det är inte skönt med 220 V stötar.

Lellan
2008-08-06, 19:04
Hur gick det med där bordet du höll på med en sen kväll? :D

Alltså: nu jeflar.. :D

Meritlista:
Burit skinnsoffa själv
Flyttburit otal antal ggr, jääävligt bra åsså.
Senast ett helt bohang själv (utom fet mediamöbel).
Skruvat ihop: en STOOR pax-garderob från ikea + rest den (fast det stod att man skulle vara 2 för både och), Skruvat ihop mängder med ikeagrejer, stolar, stora soffor, monterat tvbänkar, jag har fan gjort ALLT! :D
Har alltid varit den i förhållanden som ger mig fan på att få saker att funka, oftast fast jag inte kan. Tog mig en hel dag att skruva ihop ett avloppssystem under kökshon (eftersom jag inte gjorde som jag tänkte och ritade upp hur alla delar skulle vara). Men jag gjorde det..

Å en gång råkade jag visst skruva igenom bordsskivan på ett köksbord.. :em: EN gång. Som är ingen gång. Bordsskivan lagad. (mkt thanxs to kollo). Alla andra gånger räknas.

Annars vet jag egentligen inte? Små byggfirmor? Kompisars kompisar? Nya kompisar?

Jag erkänner, mitt sociala nätverk är lite litet, jag är halvblyg och kastar mig inte på kompisars kompisar. Mår bättre av att ge händiga män pengar (fast inte så himla mkt pengar, helst).

Så tipsa på!

Lellan
2008-08-06, 19:05
Ska du på elen och dona så ha med nån som har lite koll på det iallafall och dra proppen till det rummet innan du börjar pilla. Kolla också att strömmen verkligen är av genom att försöka tända lampan.
Självklarheter förstås men det är det enda farliga du ska pyssla med och det är inte skönt med 220 V stötar.

Det är det där fetstilta jag söker. Har alla i hela världen en "nån" utom jag? :cryout:

Trassel
2008-08-06, 19:12
Blocket!

m4tl0ck
2008-08-06, 19:15
ALLT I ALLO TJÄNST I VÄSTMANLAND AB


Besöksadress
Emausgatan 33
722 24 Västerås
Tel.
021-18 62 18

Prova me dem?

Lellan
2008-08-06, 19:18
ALLT I ALLO TJÄNST I VÄSTMANLAND AB


Besöksadress
Emausgatan 33
722 24 Västerås
Tel.
021-18 62 18

Prova me dem?

Coolt! Ringer imorrn. Hoppas inte hutlösa. Avancerade googleskillz... ? :naughty: Tack iaf! :)

Gnusram
2008-08-06, 19:20
Alltså: nu jeflar.. :D



Oj, den tog! :D

Jag har en slagborr står i hallen, och en kombi med för den delen. Därmot är min meritlista med pluggar och el inte speciellt lång, sorry. Sist jag höll på här hemma och byggde mig ett litet databord så fick jag åka till bygghandeln och fråga om råd då väggen verkade bestå av i princip packad sand... M.a.o, har man inte gjort några misstag så har man nog inte gjort så mycket.

Versus
2008-08-06, 19:28
Låter som en random snikare skulle kunna fixa det du behöver hjälp med.

Synd att du inte bor i Göteborg, jobbar ju faktiskt med sådant..

Trance
2008-08-06, 21:58
Är det inte så jobbig betong så räcker det oftast med ett slagborr för 500 spänn. Är det jobbig betong så tjänar du nog på att hyra verktygen.

tjabon
2008-08-06, 22:10
Jag har verktyg och fordon och skulle kunna fixa allt på din lista....:naughty:

På helgerna så brukar jag hjälpa äldre bekanta med just såna saker...

Hur mycket får jag i milersättning...:D

Hallberg
2008-08-06, 22:15
Låter som en random snikare skulle kunna fixa det du behöver hjälp med.


eller en random fullvuxen karl helt enkelt... :D

C.E.J.
2008-08-06, 22:22
Är du inte villig att lära dig då? Lär ju finnas massor av guider att borra i gasbetong och koppla en sockerbit på nätet. En slagborr kan du väl säkert låna av någon :)

TS kanske tycker sånt är astråkigt, vilket det ju är.

PowPow
2008-08-06, 22:23
Psychological borde väl kunna fixa det? Han verkar ha koll på sådant, och bor väl i Västerås?

Kan bli en dejt, kanske?

Lellan
2008-08-06, 22:33
Jag har verktyg och fordon och skulle kunna fixa allt på din lista....:naughty:

På helgerna så brukar jag hjälpa äldre bekanta med just såna saker...

Hur mycket får jag i milersättning...:D

Vänta nu: "Location: ovanpå idioten".. eh klättra ner? Du kan få några ...öö.. russin jag slänger på golvet åt dig? (du nämner mig i samma andetag som "äldre bekanta"? En ålderskrisande nåja, skämtsamt 30-åring gör man inte så mot.. :nono: ).

Psychological borde väl kunna fixa det? Han verkar ha koll på sådant, och bor väl i Västerås?

Kan bli en dejt, kanske?

Fan, du har då verkligen koll på läget... ;) *rolleyes*

PowPow
2008-08-06, 22:36
Fan, du har då verkligen koll på läget... ;) *rolleyes*

haha, förlåt /=

tjabon
2008-08-06, 22:37
Tips:
1) Fråga på jobbet om nån känner nån.....
2) Sätt upp lapp i affären.
3) Sätt ut annons på Blocket.
4) Det finns massor med duktiga polacker som jobbar för 50 kr/timmen
försök hitta några sådana.

Lellan
2008-08-06, 23:14
Tips:
1) Fråga på jobbet om nån känner nån.....
2) Sätt upp lapp i affären.
3) Sätt ut annons på Blocket.
4) Det finns massor med duktiga polacker som jobbar för 50 kr/timmen
försök hitta några sådana.

1. Min jobbarkompis sa, när jag frågade "Behöver man en slagborr? Eller ska man hyra?" jag citerar, hon sa: "jag har en pappa i Hallsta" (Hallstahammar that is). Låter som ett förslag. Kan va nåt.. :naughty:
2. "Are u a cheap polish who is händig and lite of an elektriker? Good.. come work for me, quick cash but not very much". :cool:
3. "Handyman sökes": "flåsröst på mobilsvar; "får jag köpa dina trosor.. höhö.. om jag kommer å är handyman åt dig.. betalar du i natura eller".
4. Min svåger är polack. Men han verkar inte så billig av sig. Damn.

Äh, bra tips.. jag är bara trött med feber. Ta mig med en nypa salt. ;)

Poxeman
2008-08-06, 23:26
Låter som en random snikare skulle kunna fixa det du behöver hjälp med.

Synd att du inte bor i Göteborg, jobbar ju faktiskt med sådant..

Snikare = Snickare?? (Ungefar samma sak... dom e dyra iaf!)

OffT> Var i Floda bor du? Jag har ett hus i Drangsered men just nu e jag i NZ...

tjabon
2008-08-06, 23:28
Här har du några rejäla pöjkar som fixar allt:
http://www.blocket.se/vi/17436382.htm?ca=17_s
(klicka på filmen)




:D

Chaan
2008-08-07, 01:56
Eftersom du i vissa delar (styrketränar, väl + viljan..) liknar mitt ex tycker jag du ska fortsätta på nu jeflar-vägen och skaffa slagborrmaskin och lära dig på sikt, min sambo tog det ett par år av nogsamt titta-på (mig) innan hon slutligen önskade sig en i julklapp. Iofs kallade hon in mig när det skulle sättas upp grejer i hennes nya lya... *screwy*

Men det blir ju på sikt. Borra och plugga i olika sorters betong så det blir riktigt bra tar faktiskt några gånger att lära sig.


Räcker väl att hålla reda på brun, gul, blå el vad de tär..

Fixa till det där "el vad det är" innan du börjar, det du måste kunna: identifiera jordledningen (GRÖNGUL = det moderna systemet, har varit så sedan minst 80-talet iaf) samt identifiera jordpunkten, om det du ska koppla över huvud taget var tänkt för jordning. Går det att jorda ska det absolut jordas men äldre armatur, och eventuellt sånt som importeras utom-EU, har inte alltid jordmöjlighet.

I vilket fall som helst följ tidigare tips och ryck rätt propp eller automatsäkring samt KOLLA som han sade med en lampa som du vet fungerar att strömmen verkligen gått.


Är det jobbig betong så tjänar du nog på att hyra verktygen.

Hårdbetong slagborras med STENBORR, obetydligt dyrare än vanlig betongborr.

Jorgen
2008-08-07, 04:35
Hårdbetong slagborras med STENBORR, obetydligt dyrare än vanlig betongborr.

Vad är skillnaden?

tossefar
2008-08-07, 11:46
Bor du innanför cityringen så kanske jag kan hjälpa dig en kväll. Om du är snäll.

Lellan
2008-08-07, 12:03
Bor du innanför cityringen så kanske jag kan hjälpa dig en kväll. Om du är snäll.

Vilka krav?! *gah!*

Jaja, nu är jag iaf sjuk å fixar alltiallo först när jag är frisk. Såpass snäll är jag iaf, vill inte sprida denna jefla halsfluss vidare. Hur pass central jag är låter vi vara osagt.. :cool: Men tack tror jag! :thumbup:

tossefar
2008-08-07, 12:36
Vilka krav?! *gah!*

Jaja, nu är jag iaf sjuk å fixar alltiallo först när jag är frisk. Såpass snäll är jag iaf, vill inte sprida denna jefla halsfluss vidare. Hur pass central jag är låter vi vara osagt.. :cool: Men tack tror jag! :thumbup:

Så hårda krav är det väl inte? Jag ville bara slippa ta bilen. Har man väl fått en parkeringsplats här så lämnar man den inte gärna :)

Ahead Of The Pack
2008-08-07, 12:51
Snikare = Snickare?? (Ungefar samma sak... dom e dyra iaf!)

OffT> Var i Floda bor du? Jag har ett hus i Drangsered men just nu e jag i NZ...

Stor skillnad där, Snikare: Väldigt svåra att bli av med. Snickare: Försvinner gärna innan dom är klara.....

Chaan
2008-08-07, 19:41
Vad är skillnaden?

Härdningen

Lellan
2008-08-07, 19:43
Härdningen

Det kunde jag. Min pappas titel, innan pensionen var "härdmästare". Det tyckte jag lät coolt.. men så är jag ju lite skadad också.

Förresten så undrar jag hur länge man smittare egentligen.. menar, jag ska ju inte hångla upp handymannen i brygga så det kanske funkar att ta hem folk till mig och halsfluss?:confused:

Jorgen
2008-08-07, 19:44
Härdningen

Härdningen av vadå?

Sleigh
2008-08-07, 19:52
Jag gissar på borrbitsen eftersom det är dem som ska snurra runt i betongen.

När vi höll på med min gamla lägenhet använde vi först en billig slagborr och biten blev varm som fan men lyckades bara ta sig in 2-3 mm i betongen. När vi tog en kraftigare slagborr (fortfarande slagborr, inte bergborr) så var det som att borra i smör.

Jorgen
2008-08-07, 20:06
Vi kör uteslutande med Hiltis borr på jobbet (betongborr) och dom går utmärkt att köra i sten med.

Chaan
2008-08-07, 21:05
Vi kör uteslutande med Hiltis borr på jobbet (betongborr) och dom går utmärkt att köra i sten med.

Ja visst handlar det om vart de tillverkas. Centraleuropéerna kan både hårdmetallskär och maskiner bättre. DeWalt, AEG osv.

Fast som antytts så fungerar det med en billig slagborrmaskin till hårdbetong om man bara har rätt borr.

Ahead Of The Pack
2008-08-08, 08:13
Ja visst handlar det om vart de tillverkas. Centraleuropéerna kan både hårdmetallskär och maskiner bättre. DeWalt, AEG osv.

Fast som antytts så fungerar det med en billig slagborrmaskin till hårdbetong om man bara har rätt borr.

Är inte DeWalt en amerikanskt märke??

bengdoktor
2008-08-08, 08:44
Är inte DeWalt en amerikanskt märke??

Det är ju relevant i Lellans efterlysningstråd..

Ahead Of The Pack
2008-08-08, 10:17
Det är ju relevant i Lellans efterlysningstråd..
Tja, kanske inte direkt, annat än om man vill ha tag på ett centraleuropeiskt märke...

Lellan
2008-08-08, 10:28
Haha... jag tycker det är skönt att lära mig lite om borrar, oroa sig inte.

Då kan jag ju låta beläst när handymannen dyker upp.. "Åfan, har du en DeWalt.. de flesta kör väl med centraleuropeiska märken.. ". (Ja, den repliken tycker alltså jag lät beläst.. :em: )

Lellan
2008-10-30, 14:32
Handyman kommer imorrn kl 7, 350 kr timmen, någon 50 kronors handymanpolack det babblades om i tråden har jag icke funnit.

Får se till att han är effektiv.. :whipped:

hum
2008-10-30, 16:26
Det är ju alltid kontaktannonser från litauiska byggjobbare i västerås-gratis-tidningen, testa en sån! :thumbup:

xodd
2008-10-30, 16:41
kom ihåg att man inte får pilla med jorden utan att vara elektriker... Kan gå jefla fel om någon klåpare kommer o leker in den i fel uttag

zam
2008-10-30, 17:30
Haha... jag tycker det är skönt att lära mig lite om borrar, oroa sig inte.

Då kan jag ju låta beläst när handymannen dyker upp.. "Åfan, har du en DeWalt.. de flesta kör väl med centraleuropeiska märken.. ". (Ja, den repliken tycker alltså jag lät beläst.. :em: )



Börjar han med att packa upp en gul dewalt så be han vända igen.:whipped:

Dewalt-Svenssons favoritmärke i tron att de har köpt en sk proffsmaskin..*whatever*

Diggler
2008-10-30, 17:59
allt med el som är utöver sätta i kontakten i uttaget= betala en riktig elektriker. Leker man med sånt själv kan det kosta skjortan sen när man flyttar och dragit kablar lite efter eget tycke, och det måste åtgärdas.

tänk samma när det gäller badrummet, inte våga dig på att lägga ny plastmatta o täta själv, det blir mögel och dyrt.

Inte det saken gällde, men besläktat till ämnet.

Allan
2008-10-30, 18:31
Egen tråd här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86643)

Samir Troudi
2008-10-30, 18:48
www.metrobloggen.se/troudi där har du en..

Städar gör han också.. med stil =P
3zb0_fmoHxs