handdator

Visa fullständig version : Lös hud, E-vitamin?


Wombat
2008-08-06, 17:19
Hallå alla,

Är ny här på forumet så tänkte att jag skulle ta oskulden direkt och skapa en tråd.

Har precis kommit igång med träningen nu efter ett två år långt uppehåll då jag haft en viktuppgång på närmare 30kg. Nu till min fråga,

Nu när jag börjat tappa fettmassa så har min hud blivit "slappare", speciellt runt buken. Upplevde det här problemet sist jag hade en stor viktminskning.

Läst någonstans att vitamin-E ska vara bra när man vill strama upp huden, så man slipper fastna med magen i gylfen menar jag :)

Någon som kan verifiera detta? eller har någon bra kräm att rekomendera, allternativt något annat som hjälper till att göra huden "fastare".

Tack på förhand.

Elfsberg
2008-08-06, 17:55
Det finns en hel drös trådar om detta fenomen och alla kommer peka på:

att det kan bli bättre med tiden, beroende på hur skadad huden är
områden med bristningar är fucked up och skadan är obotlig

det enda som säkerligen hjälper är operation och alla andra tips verkar mest vara humbugg och gojja

Wombat
2008-08-06, 19:18
Det finns en hel drös trådar om detta fenomen och alla kommer peka på:

att det kan bli bättre med tiden, beroende på hur skadad huden är
områden med bristningar är fucked up och skadan är obotlig

det enda som säkerligen hjälper är operation och alla andra tips verkar mest vara humbugg och gojja

Tänkte inte främst på bristningar utan någonting som hjälper den uttänjda huden att återhämta sig. Sist jag hade en kraftig viktnedgång så fick jag en hujävla bula med hud som hängde ut. Tänkte försöka undvika eller ialf minimera det den här gången. Men som sagt finns det inget som göra.. får väl nöja mig med att vara mr.hängbuk 2009. :)

Elfsberg
2008-08-06, 21:57
Du kan förhindra ytterligare skador genom en långsammare viktnedgång där huden hinner anpassa sig.

Leifallan
2008-08-07, 10:24
Läst någonstans att vitamin-E ska vara bra när man vill strama upp huden, så man slipper fastna med magen i gylfen menar jag :)

Någon som kan verifiera detta? eller har någon bra kräm att rekomendera, allternativt något annat som hjälper till att göra huden "fastare".

Tack på förhand.

Du är säker att det inte va om Zink det du läste? Vitamin E är främst en antioxidant. Om du däremot har zinkbrist är risken större att du får bristningar. Drabbar alla som ökar snabbt i vikt, naturlig eller onaturlig väg.

Elfsberg
2008-08-07, 10:48
Men nu var det tvärtom viktminskning och redan skadad hud som var på tråden.. :)

VanGohran
2008-08-07, 11:11
Om du som lite tjockare har bristningar och går ner i vikt så kommer man inte se bristningarna så mycket ,däremot är dem fortfarande kvar.. Striae suger. Om du känner att du är på väg att få det, så ta det lite lugnt med träningen. (mina striae kom fram första gången när jag började träna, men då var jag tjock).

Hoppas nu du inte får det! :)

Leifallan
2008-08-07, 13:45
Men nu var det tvärtom viktminskning och redan skadad hud som var på tråden.. :)

Vart vill du komma? Stretchmarks, slappare hud etc. Problemet handlar om att hudens elasticitet är dålig.

Elfsberg
2008-08-07, 16:13
Vart vill du komma? Stretchmarks, slappare hud etc. Problemet handlar om att hudens elasticitet är dålig.

Jag vill inte komma nånstans. Vi är färdiga här: han undrade vad han skulle göra med sin skadade hud och ett svar är konstaterat.

Hultkrantz
2008-08-08, 11:20
Vill bara tillägga att lokal applikation av tretinoin (A-vitaminsyra) reducerar bristningar (stretch-marks) utseende. Fungerar främst vid tidigt stadie.

finns flera studier bla.
http://archderm.ama-assn.org/cgi/content/abstract/132/5/519

IlSoldatino
2008-08-08, 20:54
Jag har haft bristningar, som nu knappt syns längre men dom är kvar. Betyder det att jag kommer få lös hud ifall jag går ner i vikt, eller har jag uppfattat fel?

King Grub
2008-08-08, 20:55
Risken är större.

IlSoldatino
2008-08-08, 20:56
Jävlar vilket snabbt svar! Okej, så risken är större, men det behöver inte bli så? Vet man hur pass mycket större risk det är?

King Grub
2008-08-08, 21:07
Det beror på dina gener, dina hormoner, din ålder, mm. Men den som har bristningar, kan inte räkna med att huden kommer att se ut som om man aldrig hade haft bristningar. Det måste dock inte innebära hänghud, om man inte varit mycket kraftigt överviktig.

forandramittliv
2008-08-09, 14:29
får man fråga under hur lång tid du gick ner 30 kg? och vad var din utgångsvikt?

håller på och går ner just nu själv också och vill inte ha hänghud