handdator

Visa fullständig version : Två frågor - Protec och gainers


wwraver
2008-08-06, 12:17
Halloj!

Den första frågan är väl egentligen inte mer än ett utspel... Protec, hur fan får folk i sig den? Jag handlade en sådan påse pga. att jag vill ha ett kasein-protein som mellanmål. Smaken är choklad. Jag provade det först med vatten, vilket krävdes stora mängder för att det inte skulle bli en enda gegga. Smakade så illa att jag mådde illa, och då brukar jag inte vara kräsen.
Provade idag med mjölk, men samma resultat, det smakar så illa att det är omöjligt att få i sig.

Följdfrågan på detta är ju såklart om det finns någon proteindrink med mestadels kasein (eller en bra blandning för mellanmål, om vi säger så) som är god att dricka?

Nästa fråga är en följd på något jag frågade här för någon månad sedan. Jag dricker gainern Mass FX efter träning. 1-2dl till 3-4dl mjölk rekommenderat, jag tar 1+3.

Nu är det ju så att jag tränar fem dagar i veckan, men resten av tiden sitter jag rätt mycket still. Nåväl att detta ska bli en ändring på, men framtill dess....
Jag tränar fem dagar i veckan, en muskelgrupp i taget... är det motivation nog för att svepa en gainer fem dagar i veckan? Det låter kanske som en dum fråga, men jag tänker på eventuellt överflöde från denna gainer varje dag.
Jag är aningen överviktig, så det är utifrån det perspektivet.

Lite tips vore uppskattat.

EiseltUK
2008-08-06, 12:34
DoublePro choklad brukar vara väldigt uppskattad och består av ca 80 % kasein och 20% vassle.

Protec choklad är väldigt mild så du kan spetsa upp den med kakao eller lite oboy om du vill förbättra smaken.

lectris
2008-08-06, 13:02
DoublePro choklad brukar vara väldigt uppskattad och består av ca 80 % kasein och 20% vassle.

+1 på smaken *drool* däremot är det minus på priset och att även här behövs mycket vatten för att man ska kunna dricka. Blandar du 1dl pulver med 2dl vatten blir det som en fast chokladpudding (majoriteten av de som äter double pro gör väl det med sked? :D). Således behövs kanske upp mot 4-5dl vatten för att det ska vara drickbart. Om det ens räcker, har ärligt talat inte provat att dricka double pro :)

Men rejält gott är det!

ravendb
2008-08-06, 13:07
DoublePro choklad brukar vara väldigt uppskattad och består av ca 80 % kasein och 20% vassle.

Protec choklad är väldigt mild så du kan spetsa upp den med kakao eller lite oboy om du vill förbättra smaken.

Kan VARMT rekommendera DoublePro, både Pistach/cocos och Banan/Jordnöt, smakar fantastiskt gott gotti gott gott... :hbang:

Pelle2
2008-08-06, 13:09
1DL Double Pro och 3DL vätska funkar fint om man vill kunna dricka det.

ravendb
2008-08-06, 13:09
+1 på smaken *drool* däremot är det minus på priset och att även här behövs mycket vatten för att man ska kunna dricka. Blandar du 1dl pulver med 2dl vatten blir det som en fast chokladpudding (majoriteten av de som äter double pro gör väl det med sked? :D). Således behövs kanske upp mot 4-5dl vatten för att det ska vara drickbart. Om det ens räcker, har ärligt talat inte provat att dricka double pro :)

Men rejält gott är det!

Jag blandar 1DL DoublePro med 2DL Eko mellanmjölk (2.5DL för att var exakt) och det smakar som en gottis milkshake, perfekt med lite frukt till eller som det är. Jag kommer aldrig byta ut mitt DouBlepRo =)

wwraver
2008-08-06, 14:07
Tackar för svaren :)

Jag hade faktiskt inte missat DoublePro, men det jag däremot mindes fel var att det var tvärtom - mer vassle än kasein. Så av det enkla misstaget uteblev den ur beräkningen.

Vad säger ni om gainer-intaget då? Jag vet ju att kroppen behöver snabba kolhydrater för återhämtningen, men eftersom jag inte kan rycka åt axlarna åt ett för högt överskott så efterfrågar jag en liten mängdberäkning.
Finns det något sådant som en någorlunda uträkning på hur mycket kolhydrater per kg kroppsvikt man behöver tillsammans med proteinerna efter hård träning?

Det är helt enkelt bara så att mina två uppfattningar strider mot varandra. "Klart man ska ha en gainer efter träning" vs "Fem gainers i veckan.... det är mycket milkshake det..."