handdator

Visa fullständig version : Diet för första gången


trettontusen
2008-08-06, 08:29
Jag har funderat ett bra tag nu på detta & jag är redo för att prova det. Dock vet jag inte vilken form som skulle passa min form bäst, därför tänkte jag kolla lite vad ni säger som vet.

Längd: 178cm
Vikt: 73kg

Jag har satt ett mål på -10kg. Jag vill verkligen bli av med dessa extra kilon som jag går omkring med, helst innan nästa sommar. (alltså ca. 10månader) Det allra värsta på kroppen är mina bröst & mage, dessa två områden måste verkligen tunnas ut. Jag trivs verkligen inte med storleken jag bär på idag & jag är verkligen inte stolt över hur jag ser ut heller. Känner mig alldeles för stor. Nu är jag öppen för förslag kring träning & diet. Har aldrig ens provat, så jag vet ärligt talat inte hur det fungerar. Jag behöver alltså någonting likt ett schema, som jag ska följa för att både äta sunt & träna på ett eller annat sätt.

Jag har inget gymkort, men jag funderar på att gå med någonstans, är bara rädd för att tröttna - men här hemma har vi en motionscykel som jag kör på då & då. Förutom det har jag inte svårt för att promenera eller springa, men jag har en sne rygg och jag har lidit av ryggskott tidigare så jag orkar inte alltför mycket press. Det betyder inte att jag inte kan träna eller öva varje dag, men pauser måste förekomma för att jag ska orka. Jag har även provat på simning, vilket verkar bra för ryggen och det fungerar också väldigt bra kan jag säga. Dock sporter som fotboll och basket klarar inte min rygg av så mycket...

Hör av er hörni!

Drago
2008-08-06, 08:34
Rekommenderar dig att läsa Grubs deffguide om du inte gjort det än ;) :
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Poxeman
2008-08-06, 08:41
Deffguiden är bra, men här handlar det ju mer om ren bantning (rätta mig om jag har fel).
Mitt råd är att du tränar något som du tycker är kul.
"Den bästa träningen är den som blir av" är ju en gammal klassiker och det stämmer verkligen. Börja med att träna 3-4 dagar i veckan och glöm inte vardagsmotionen! Rör på dig mer än du gör nu så kommer du tappa kilon.

Lycka till!

Drago
2008-08-06, 08:59
Deffguiden är bra, men här handlar det ju mer om ren bantning (rätta mig om jag har fel).
Mitt råd är att du tränar något som du tycker är kul.
"Den bästa träningen är den som blir av" är ju en gammal klassiker och det stämmer verkligen. Börja med att träna 3-4 dagar i veckan och glöm inte vardagsmotionen! Rör på dig mer än du gör nu så kommer du tappa kilon.

Lycka till!
Deffguiden skriver både om kost och träning. Står mycket nyttigt som alla som vill gå ner i vikt rekommenderas av mig att läsa.

Men självklart har Poxeman rätt i det han skriver om att all typ av träning är bättre än ingen träning. Försök att aktivera dig dagligen. Ta en promenad eller kör på motionscykeln. Gör det som passar dig.

När det gäller kosten så försök att äta nyttigt med mycket grönsaker. Skippa helst snabbmaten, godis, chips, läsk o dyl. Eller ta dem i måttliga mängder under helgen. Sedan är det bara att köra på. Går du inte ner i vikt får du sedan antingen öka motionen eller minska kosten till att vikten börjar minska.

gorillan11
2008-08-06, 09:26
tycker 178cm och 73kg nästan låter som perfekt kroppvikts ? :D

Poxeman
2008-08-06, 09:35
tycker 178cm och 73kg nästan låter som perfekt kroppvikts ? :D

Inte om det bara är fett...
Trettontusen kommer ju gå ner till ett BMI på ca 20 om nedgången funkar, lagom om man inte har muskler.

LindaS
2008-08-06, 09:51
Inte om det bara är fett...
Trettontusen kommer ju gå ner till ett BMI på ca 20 om nedgången funkar, lagom om man inte har muskler.

Kan du stå och gå så lär det ju inte vara "bara fett".:smash:
Låter snarare som att det handlar om att omfördela, genom träning, skit i deffen.

LindaS
2008-08-06, 10:02
Quote;
"Jag har inget gymkort, men jag funderar på att gå med någonstans, är bara rädd för att tröttna - men här hemma har vi en motionscykel som jag kör på då & då. Förutom det har jag inte svårt för att promenera eller springa, men jag har en sne rygg och jag har lidit av ryggskott tidigare så jag orkar inte alltför mycket press. Det betyder inte att jag inte kan träna eller öva varje dag, men pauser måste förekomma för att jag ska orka. Jag har även provat på simning, vilket verkar bra för ryggen och det fungerar också väldigt bra kan jag säga. Dock sporter som fotboll och basket klarar inte min rygg av så mycket..."

Hör av er hörni![/QUOTE]


Fotboll och basket innehåller många snabba stopp och vändningar vilket gör att det frestar hårt på känsliga leder, ljumskar och ryggar. Simning är den optimala rehaben eftersom det INTE frestar på lederna.

Jag tror gott att du kan träna en hel del styrketräning. Du står eller ligger still i väldigt många övningar, så det enda du behöver tänka på är att utföra övningen rätt.

Gå på lagom vikter. Gör inte samma som många grabbar, att lägga på en satans massa vikter och köra halva eller aviga rörelser.

Med tanke på ryggen bör du lägga en del tid på bålstabilitet. Då konmenserar musklerna och "drar bort" det onda. Har själv något sne rygg och får ont när jag tränar för lite.

Lycka till!

trettontusen
2008-08-09, 07:04
Vad betyder 30-60min promenad/dag för min situation? Kommer det ske någon skillnad? Jag går väldigt mycket numera, sedan jag kommit hem från semestern.

Eddie Vedder
2008-08-09, 08:10
Vad betyder 30-60min promenad/dag för min situation? Kommer det ske någon skillnad? Jag går väldigt mycket numera, sedan jag kommit hem från semestern.

Det kommer innebära en viss ökad energiförbrukning jämfört med om du hade suttit still under dessa 30-60 minuter istället.

En timmes promenad i ditt fall kanske kan tänkas förbruka 250-300kcal eller så.

trettontusen
2008-08-09, 08:50
Det kommer innebära en viss ökad energiförbrukning jämfört med om du hade suttit still under dessa 30-60 minuter istället.

En timmes promenad i ditt fall kanske kan tänkas förbruka 250-300kcal eller så.

Skulle det räcka 1g/dag samtidigt som styrketräning 2ggr/veckan? Skulle jag komma upp i någon lagom nivå?

Eddie Vedder
2008-08-09, 09:05
Skulle det räcka 1g/dag samtidigt som styrketräning 2ggr/veckan? Skulle jag komma upp i någon lagom nivå?

Hur ska någon kunna svara på det?

Du kan skippa promenaderna helt och gå ner i vikt ändåm, du behöver inte ens träna för att gå ner i vikt. Likväl kan du springa fem mil om dagen och gå upp i vikt.

Allt handlar ju om vad du äter i förhållande till din energiförbrukning. En kost som i dagsläget innebär energibalans och där dagliga promenader läggs till utan kostförändringar kommer i längden generera i viktnedgång. Men då förutsatt att matintaget inte höjs därefter alltså.

Sätt igång och testa, du kommer ju själv märka vartåt det bär.