handdator

Visa fullständig version : Cardio efter styrkepass, när ta maltodrinken?


bengdoktor
2008-08-06, 07:18
jag tänkte försöka ta tag i mitt liv och börja smygköra lite cardio. att lägga hela cardiopass är alldeles för tidigt i min cardiokarriär varför jag tänkte köra 30 min cykel eller löpband efter två av veckans styrkepass. men det slog mig att jag inte vet när jag ska ta malton, efter styrkan innan cardion eller efter cardion, dvs hela passet. hur ligger det till?

King Grub
2008-08-06, 07:30
Mellan om du vill maximera prestationförmåga via exogen kolhydratoxidation, efter om du vill maximera fettoxdiation under aktivitet (vilket inte per automatik innebär ökad fettoxidation över dygnet).

Fredrik_S
2008-08-06, 11:54
Jag upplever betydligt roligare och effektivare(jag kan ta i mer) kardio om jag fyller på med kolhydrater innan kardion.
När det är roligt är det mindre jobbigt är det mindre risk att tröttna i längden... När något känns jobbigt och tråkigt är det lätt att man slutar efter ett par veckor annars.
Och som grub sa så även om den akuta fettoxidationen blir lägre så är det ändå dygnets totala kaloriintag som avgör hur mycket du går upp eller ned i vikt.

Fjällbrynt
2008-08-08, 10:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101707&highlight=shake+cardio
Fick ett fint svar när jag frågade!