handdator

Visa fullständig version : Marklyft


Henke
2003-06-17, 15:50
Om man kör ett marklyft, får man det godkänt om man håller så att man har båda handflatorna mot sig?
Jag har provat att köra med sick-sack grepp (vet ej vad det heter riktigt) men fick då ont i ryggen. Tror jag kom snett i upplyftet, visserligen var det andra eller tredje gången jag provade på det, men det känns ej som om jag vill chansa på att det ska hända igen.

Tacksam för teknikhjälp mm!!!!!!

MVH

Pez
2003-06-17, 15:55
Originally posted by Henke
Om man kör ett marklyft, får man det godkänt om man håller så att man har båda handflatorna mot sig?
Jag har provat att köra med sick-sack grepp (vet ej vad det heter riktigt) men fick då ont i ryggen. Tror jag kom snett i upplyftet, visserligen var det andra eller tredje gången jag provade på det, men det känns ej som om jag vill chansa på att det ska hända igen.

Tacksam för teknikhjälp mm!!!!!!

MVH

Ska du tävla? Om inte så är det bara att köra precis så som känns bäst för dig vare sig det innebär kortare lyft, högre startpunkt osv...

För övrigt så tror jag att greppet är godkänt, dock kör väl de flesta med mixedgrepp för att det är stabilare så..så är det iallafall för mig.

/pez

Henke
2003-06-17, 15:58
Det jag skulle vilja göra ngn gång är att prova på styrkeklassikern som avhålls på kuserudsgård, i deras reglemente
står det att man inte får ha dragremmar, eller lindor, men det stod inget om greppet, såg däremot några tävlingsbilder på folk som körde mark, och alla höll med ett mixat grepp.
Blev lite nyfiken på hur man skulle lägga upp träningen.

Tack för svaret.

MVH

Nils
2003-06-17, 16:05
Du kan hålla så om du vill, som tyngdlyftare gör.
Det finns inga i yppersta klass styrkelyft som gör det för att det är klart tyngre för händerna eftersom stången kan rulla ur händerna och inte blir låst. Men kör du så och har händer som klarar av det så visst, kör på!
Nils

Henke
2003-06-17, 20:17
Tackar, då vet jag.


MVH