handdator

Visa fullständig version : BULK, och träningshjälp


ajde
2008-08-06, 01:12
Tjena, har tänkt börja min bulk nu o bulka fram till December, men jag har ett par frågor. Kan ni ge mig tips på övningar i maskin? Vill helst inte köra "fria" övningar nu i "början". Har läst på om kosten osv. Har tränat i ca 3-4 månader innan det hära. Vid Februari, Mars vägde jag 86kg och nu ligger jag vid 74.

"Stats".74kg
174cm

Frukost.Är inte ett dug matsugen på morgonen så jag kommer dra i mig 2"portioner" Whey-80 + Omega3 Tablett.

Lunch, Äter skolans mat Alt. en bar.

Efter träning 5g kreatin, 1"portion" Gainer Pro och 1 Whey-80.

Middag Kycklingfilé med pasta och sallad.

Kvällsmat 100-150g kvarg.

Mitt schema är
Mån, Rygg & Mage
Tis, Vila
Ons, Ben & Biceps
Tor, Vila
Fre, Bröst & Triceps
Lör, Vila alt Kondition
Sön, Vila

Tar emot positiv och negativ kritik. Och ja jag vet att det finns ett x antal trådar om det hära.

Tack på förhand.

JockeKillen
2008-08-06, 01:14
inga axlar?

ajde
2008-08-06, 01:16
Oj, glömde dem men dem:smash: Dem ska in i Bröst & Triceps passet.

JockeKillen
2008-08-06, 02:01
Jag hade stoppat magen på benpasset och biceps på ryggpasset också.

Fredrik_S
2008-08-06, 02:27
Nu frågade du inte om kosten i denna tråd men det ser ut att vara en stor begränsning för eventuell bulk.

Vart är alla kolhydrater?? Det krävs massor av dessa om du ska kunna klättra i vikt och bygga bra med muskler.
Försök få i dig en del kolhydrater till frukosten iaf även om det är svårt(en mix med havregryn och banan och chokladprottepulver kanske fungerar?
Gärna mycket kolhydrater till det sena kvällsmålet(speciellt om du har svårt på morgonen). Som det ser ut nu är båda dessa mål befriade från kolhydrater.

Alternativet en "bar" till skollunch är väldigt väldigt dåligt. De flesta/alla bars är inget annat än godis med protein och lite vitaminer.
Ett mycket dåligt lunchalternativ mao.

ajde
2008-08-06, 03:14
Så då kanske jag ska försöka sleva i mig 1dl havregrynsgröt på morgonen tillsammans med Wheyen. Sen dra nån banan under skoltid. Men hur blir det med fettet? Vad ska jag inta som fett?

ajde
2008-08-06, 03:20
Nu frågade du inte om kosten i denna tråd men det ser ut att vara en stor begränsning för eventuell bulk.

Vart är alla kolhydrater?? Det krävs massor av dessa om du ska kunna klättra i vikt och bygga bra med muskler.
Försök få i dig en del kolhydrater till frukosten iaf även om det är svårt(en mix med havregryn och banan och chokladprottepulver kanske fungerar?
Gärna mycket kolhydrater till det sena kvällsmålet(speciellt om du har svårt på morgonen). Som det ser ut nu är båda dessa mål befriade från kolhydrater.

Alternativet en "bar" till skollunch är väldigt väldigt dåligt. De flesta/alla bars är inget annat än godis med protein och lite vitaminer.
Ett mycket dåligt lunchalternativ mao.

Hur ser det ut iövrigt?

TommyBoy
2008-08-06, 04:32
Du behöver mycket mer näring än så. Drick mycket mjölk till skolmaten, 5-6 glas. Ät mellanmål i skolan, ta med mackor med något du gillar på. Skippa kvargen till kvällsmålet, du ska ju inte deffa, och ersätt med något kaloririkt. Får jag föreslå en lättdrucken kaloribomb:

Rejält med gräddglass
2 råa ägg
1 l vanlig mjölk
1 banan
frusna bär
Blanda i en mixer o njut av dryga 1000 kcal.

Eddie Vedder
2008-08-06, 04:34
Du behöver mycket mer näring än så. Drick mycket mjölk till skolmaten, 5-6 glas. Ät mellanmål i skolan, ta med mackor med något du gillar på. Skippa kvargen till kvällsmålet, du ska ju inte deffa, och ersätt med något kaloririkt. Får jag föreslå en lättdrucken kaloribomb:

Rejält med gräddglass
2 råa ägg
1 l vanlig mjölk
1 banan
frusna bär
Blanda i en mixer o njut av dryga 1000 kcal.

Skippa för guds skull de råa äggen, totalt värdelöst på alla tänkbara sätt. Annars tycker jag TommyBoy skriver ett mycket bra inlägg som jag bara kan hålla med om i övrigt.:thumbup:


Så +1 på TommyBoy men minus råa ägg.;)

Emil_Larsson
2008-08-06, 07:04
Är ingen expert men..

Tycker du skall skippa "bars" och äta av skolmaten vad det än är, skolmaten är :thumbup:
Skolans köttbullar med potatis, brunsås, lingonsylt, grönsaker på det, några glas mjölk, fantastiskt gott. Eller blodpudding med sylt, kycklingssoppa mums. Några knäckebröd med smör går säkert ner också så har du fått i dig en del.
Nu vet ju inte jag hur eran skolmat är, men på våran skola är den perfekt, finns alltid mycket grönsaker och huvudrätten är jättegod, keso har vi också.

/Fred.

DjiinZ
2008-08-06, 09:00
Jag äter dubbelt så mer än dig och jag bär bara på 67 kilo. Du får nog äta lite mera än de där ifall du ska bulka och sen att du lägger på dig lite fett runt kroppen kan du ju deffa senare.

Spacmec
2008-08-06, 11:41
Norpar tråden ett slag och ställer frågor om min kost under min bulk.

25 år, 178 cm lång, 77 kg, stillasittande jobb.

06.50 - Frukost 70 g 200 g minimjölk och 40 g whey-80 - 480 kcal

09.30 - Fika 125 g tonfisk, 80 g polarkraft med lättost - 340 kcal

12.00 - Lunch mellan 500-700 kcal

14.30 - 150 g kvarg och 200 g turkisk lättyoghurt - 240 kcal

17.00 - Innan träning 45 g whey-80 och 20 g dextropur - 280 kcal

18.30 - Efterträning 35 g whey-100 och 60 g dextropur - 390 kcal

21.00 - 125 g tonfisk, 120 g Musli och 200 g minimjölk - 630 kcal

Trycker jag i mig onödigt mycket protein kanske?
Brukar mumsa några digestivekex på kvällen också så jag hamnar lite högre. Så lägg till 350 kcal kanske.

Isåfall hamnar jag på 3410 kcal om dagen.

z_bumbi
2008-08-06, 12:21
kostfrågor diskuters i kostdelen av forumet.

ajde
2008-08-06, 12:25
Frukost.Är inte ett dug matsugen på morgonen så jag kommer dra i mig 2"portioner" Whey-80 + Omega3 Tablett + 40g Havregrynsgröt.

Lunch, Äter skolans mat.

Efter träning 5g kreatin, 1"portion" Gainer Pro och 1 Whey-80.

Middag Kycklingfilé med pasta och sallad.

Kvällsmat 100-150g Tonfisk

ajde
2008-08-06, 12:28
kostfrågor diskuters i kostdelen av forumet.

Ok, men kan ni ge mig tips på övningar i maskin?:) Tack så himla mycket för kosthjälpen.

Fredrik_S
2008-08-06, 13:54
Frukost.Är inte ett dug matsugen på morgonen så jag kommer dra i mig 2"portioner" Whey-80 + Omega3 Tablett + 40g Havregrynsgröt.

Lunch, Äter skolans mat.

Efter träning 5g kreatin, 1"portion" Gainer Pro och 1 Whey-80.

Middag Kycklingfilé med pasta och sallad.

Kvällsmat 100-150g Tonfisk

Om du inte är hungrig på morgonen är havregrynsgröt rätt dåligt val då det är mycket mättande och volymkrävande att få i sig när man känner sig mätt. Det är förståss nyttigt men du behöver få i dig mer ynka 40g havregryn.

Vad hände med kolhydraterna på kvällen? Du äter fortfarande väldigt lite om inte lunchen och middagen är gigantiska.

Kommer inte komma med mer synpunkter på maten i denna tråd då den ligger i Vikteravdelningen.
(denna tråd borde delats upp i två frågor från början en där träningen diskuterats och en där kosten diskuterats.)

ajde
2008-08-06, 14:32
Då skall jag senare under dagen starta en tråd i kost forumet där jag får hjälp med kosten. Men jag behöver fortfarande hjälp med vilka övningar jag kan göra i maskin. Förlåt om jag verkar grinig nu:), men hur tar jag bort texten om kosten i första meddelandet?

JockeKillen
2008-08-06, 14:43
Kör fria vikter, bättre att få in tekniken med det nu då du inte blivit såpass stark att det är större skaderisk när du sedan börjar med fria.

ajde
2008-08-06, 17:05
Kör fria vikter, bättre att få in tekniken med det nu då du inte blivit såpass stark att det är större skaderisk när du sedan börjar med fria.

Jo men saken är att det inte finns så mycket fritt på mitt gym, det fria som finns är en dipsställning,chinsställning och bänkpress. Just därför behöver jag tips på övningar i maskin. Med det menar ja t.ex vad maskinen heter osv...

Hejnomax
2008-08-06, 17:14
Bygga träningen runt dips å chins är skitbra! Försök att börja passen med dom, och var inte rädd att hänga på vikter när du börjar komma upp mot 15 reps!

Övningar i maskin är svårt att ge tips på, du får helt enkelt köra dom maskiner som finns.

Och har du en bänk så har du ju en skivstång, är bänken 2 delad kan du ju ta bort själva bänken, höja skivstångsstället och köra knäböj. 1 pass med knäböj = 10 pass med bensparksmaskinen imo!

Glöm inte heller marklyft, militärpress och frivändningar :)

ajde
2008-08-06, 17:31
Bygga träningen runt dips å chins är skitbra! Försök att börja passen med dom, och var inte rädd att hänga på vikter när du börjar komma upp mot 15 reps!

Övningar i maskin är svårt att ge tips på, du får helt enkelt köra dom maskiner som finns.

Och har du en bänk så har du ju en skivstång, är bänken 2 delad kan du ju ta bort själva bänken, höja skivstångsstället och köra knäböj. 1 pass med knäböj = 10 pass med bensparksmaskinen imo!

Glöm inte heller marklyft, militärpress och frivändningar :)

Tack för hjälpen. De övningarna skall jag testa.:) 1 fråga till, går det att köra knäböj vid en smithmaskin?, då jag oftast kommer köra passen ensam vill jag inte klanta till det;)

TommyBoy
2008-08-06, 21:19
Skippa för guds skull de råa äggen, totalt värdelöst på alla tänkbara sätt. Annars tycker jag TommyBoy skriver ett mycket bra inlägg som jag bara kan hålla med om i övrigt.:thumbup:


Så +1 på TommyBoy men minus råa ägg.;)

Tackar, men det är bara en löjlig myt att råa ägg är dåligt. Salmonellarisken är så gott som obefintlig i svenska ägg och näringsupptaget är nästan detsamma.
"Tommyboys erfarenheter efter många tusen råa ägg under 25 års tid......"

Scratch89
2008-08-06, 21:23
Tackar, men det är bara en löjlig myt att råa ägg är dåligt. Salmonellarisken är så gott som obefintlig i svenska ägg och näringsupptaget är nästan detsamma.
"Tommyboys erfarenheter efter många tusen råa ägg under 25 års tid......"

Köper man de billiga, stora förpackningarna, vilket många gör, är det inte säkert att det är svenska ägg. De ekologiska, kravodlade från Sverige är däremot betydligt säkrare.

Och jo, upptaget av protein är sämre.

TommyBoy
2008-08-06, 21:29
Har också hört att proteinupptaget blir något sämre men aldrig fått det bekräftat från seriöst håll. Låt för sakens skull i alla fall säga att halvdant upptag från två ägg är betydligt bättre än inget upptag från noll ägg.

Dessutom:
The process of cooking eggs destroy the very goodness that our bodies so desperately need as the nature of proteins and fats is altered when exposed to heat. When cooked, the egg protein changes its chemical shape; it is often this process that can be the cause of allergies. Generally when eating raw eggs, any incidence of egg allergy will disappear.

Surprisingly, in spite of ‘bad press’ raw eggs, organic or at least from a known source of healthy free-range chickens, are an excellent health tonic. The regular consumption of raw eggs will do wonders for your overall health. Exceptionally easy to digest, raw eggs provide a wonderful boost to the immune system, and a completely balanced nutritional package. A good immune system is one of several things the body needs to overcome cancer.

Many people’s diets are deficient in high quality proteins and fats, and eggs are one the very best sources of these. Raw eggs have many benefits, they contain essential nutrients for the brain, nerves, glands and hormones, they are nutritionally balanced, and we highly recommend the addition of raw eggs to your nutritional programme. The sulphur amino acids help to keep you young, raw eggs also contain an abundance of other vital substances including protein, essential fatty acids along with niacin, riboflavin, biotin, choline, vitamins A, D and E, magnesium, potassium, phosphorous, manganese, iron, iodine, copper, zinc and sulphur. Egg yolks are one of the few foods that contain vitamin D.

Scratch89
2008-08-06, 22:01
Har också hört att proteinupptaget blir något sämre men aldrig fått det bekräftat från seriöst håll. Låt för sakens skull i alla fall säga att halvdant upptag från två ägg är betydligt bättre än inget upptag från noll ägg.
Kan man inte bara koka äggen?


The process of cooking eggs destroy the very goodness that our bodies so desperately need as the nature of proteins and fats is altered when exposed to heat. When cooked, the egg protein changes its chemical shape; it is often this process that can be the cause of allergies. Generally when eating raw eggs, any incidence of egg allergy will disappear.
Så författaren menar alltså att en denaturering av protein, som sker i magsäcken oavsett, inte är naturlig? Konstigt.


Surprisingly, in spite of ‘bad press’ raw eggs, organic or at least from a known source of healthy free-range chickens, are an excellent health tonic. The regular consumption of raw eggs will do wonders for your overall health. Exceptionally easy to digest, raw eggs provide a wonderful boost to the immune system, and a completely balanced nutritional package. A good immune system is one of several things the body needs to overcome cancer.
Det finns ingenting som säger att äggen från ekologiska hönor är bättre, även fast det möjligen är så. Oavsett så säger det här stycket ingenting som inte stämmer in på tillagade ägg.


Many people’s diets are deficient in high quality proteins and fats, and eggs are one the very best sources of these.
Problemet idag är snarare att folk äter för mycket protein och fett...


Raw eggs have many benefits, they contain essential nutrients for the brain, nerves, glands and hormones, they are nutritionally balanced, and we highly recommend the addition of raw eggs to your nutritional programme. The sulphur amino acids help to keep you young, raw eggs also contain an abundance of other vital substances including protein, essential fatty acids along with niacin, riboflavin, biotin, choline, vitamins A, D and E, magnesium, potassium, phosphorous, manganese, iron, iodine, copper, zinc and sulphur. Egg yolks are one of the few foods that contain vitamin D.
Ja, ägg är väldigt näringsrikt. Men det blir fortfarande bättre upptag om ägget är tillagat först.

Eddie Vedder
2008-08-07, 04:24
Tackar, men det är bara en löjlig myt att råa ägg är dåligt. Salmonellarisken är så gott som obefintlig i svenska ägg och näringsupptaget är nästan detsamma.
"Tommyboys erfarenheter efter många tusen råa ägg under 25 års tid......"

Jag nämnde inget om Salmonella. Den risken är extremt lite, nästintill obefintlig. Då är i såna fall risken för Campylobacter större men mycket liten även den.

Docjk förstår jag inte varför man medvetet skulle äta något som dels innebär betydligt sämre proteinabsorbtion samt hämmad biotinabsorbtion?

Jag förstår inte vad du menar med "seriöst håll" men vad är det för fel på vetenskapliga studier som undersökt just DET jämfört med texten du citerar utan att ens varken referera eller länka?

52691

Men nu är vi offtopic igen, det här gäller träning och inte mat. Men oavsett så ÄR råa ägg sämre, du verkar ha felbedömt dess försämrade näringsvärde en aning.