handdator

Visa fullständig version : Får inte upp lätta vikter


fightor
2008-08-04, 23:12
träffade på en stor kille på gymet som oftast tränar med tunga vikter. En sak han berättade och visade för mig precis innan vi började träna var att han tränade med 50+ vikter hantelpress bröst men inte kunde köra med 25 kilos vikter. Han kunde inte ens få upp vikterna och köra ett reps. Jag trodde det var något konstigt men sen hörde jag att andra också varit med om det. Att de kunnat köra med höga vikter men när de sen kommer ner till lägre så kan de knappt ta upp vikterna.

någon som känner till något liknande och vet vad det beror på`?:smash:

erks
2008-08-04, 23:15
*bs*

fightor
2008-08-04, 23:17
kanske något psykiskt *screwy*

Insulinus
2008-08-04, 23:20
Han kanske är såpass vinglig i sitt utförande att han behöver en tung belastning för att det inte ska vingla.
Men förmodligen är det vad vi på fackspråk kallar Bullshit

Jaws
2008-08-04, 23:22
Vanlig mjölksyra?

Du menar efter att han har kört några rep på 50? Jag kan inte köra 2 rep på 80 i bänk när jag har tränat 10 reps på 95. Det är väl ett bevis på att man tar ut sig ordentligt.

fightor
2008-08-04, 23:24
trodde det också men det var inget skämt från hans sida utan han kunde knappt få upp vikten och jag tog upp det med en kille jag känner som sa att han också sett vissa som haft problem med det fast vid tränande av fria vikter i axlar och liknande

fightor
2008-08-04, 23:25
Vanlig mjölksyra?

Du menar efter att han har kört några rep på 50? Jag kan inte köra 2 rep på 80 i bänk när jag har tränat 10 reps på 95. Det är väl ett bevis på att man tar ut sig ordentligt.

nej. Det var när han skulle värma upp innan han började träna tungt

mangs
2008-08-04, 23:25
Skulle gissa att det har med balansen att göra. Om man är van med tunga hantlar så blir det oftast mest balanserad och stabilt med dessa.

Känner själv när jag värmer upp i vanlig bänkpress att de första uppvärmningssetn känns mycket vingligare än när jag lägger på högre vikter.

LoTiX
2008-08-05, 00:25
Skulle gissa att det har med balansen att göra. Om man är van med tunga hantlar så blir det oftast mest balanserad och stabilt med dessa.

Känner själv när jag värmer upp i vanlig bänkpress att de första uppvärmningssetn känns mycket vingligare än när jag lägger på högre vikter.

Trådskaparen skriver att nämnda person inte ens kunde rubba 25-kilos från bröstet men 50+ gick fint. Killen har blivit blåst av ett par biffar på gymmet helt enkelt, hela skiten är löjlig.

Timme
2008-08-05, 00:43
men lol snälla du.

Assazel
2008-08-05, 07:05
Jag har betydligt lättare att pressa upp tyngre vikter än lättare. Och mina egna slutsatser är att det är för vingligt och obalanserat. Däremot är det inte så illa att jag inte kan ens lyfta dem.

Emil_Larsson
2008-08-05, 07:21
Jag har betydligt lättare att pressa upp tyngre vikter än lättare. Och mina egna slutsatser är att det är för vingligt och obalanserat. Däremot är det inte så illa att jag inte kan ens lyfta dem.

Sant.

Rokksan
2008-08-05, 09:52
...mina egna slutsatser är att det är för vingligt och obalanserat. Däremot är det inte så illa att jag inte kan ens lyfta dem.

+1

I bänkpress t.ex. är mitt utförande helt skevt med lätta vikter, jag lyfter snett osv.
Att det skulle vara "lättare med tyngre vikter" tror jag dock inte ett skvatt på...

Diggler
2008-08-05, 09:59
Han kanske är såpass stel att han behöver lite belastning för att kunna utföra rörelsen helt?Så jäkla stel att kroppen är som en bänkpresströja, där kan man inte komma ner med lätta vikter. Fast jag tippar på *bs* *bs* *bs* *bs* *bs*

JohnRick
2008-08-05, 10:08
Eller så missade biffen att berätta att han syftade på dropsets och/eller pyramider och inte pallar med att rubba en 25a när han matat på med 50-or i tjugo minuter först.

Ullmerdog
2008-08-05, 10:15
Denna tråd var den mest komiska jag har läst. Inte rubba en 25 kilos hantel men tränar på +50 kilos hantlar, jo tjena.:smash:

Robbin
2008-08-05, 10:57
Jag har betydligt lättare att pressa upp tyngre vikter än lättare. Och mina egna slutsatser är att det är för vingligt och obalanserat. Däremot är det inte så illa att jag inte kan ens lyfta dem.

Sant.


Okej så ni skulle klara fler reps på en 60kgs hantel än med en 1kgs hantel? *popcorn*

DjiinZ
2008-08-05, 11:15
be honom utföra det men sammtidigt som han gör de filma med moben :laugh:

fightor
2008-08-05, 13:33
Jag har betydligt lättare att pressa upp tyngre vikter än lättare. Och mina egna slutsatser är att det är för vingligt och obalanserat. Däremot är det inte så illa att jag inte kan ens lyfta dem.

Det var inte så att han spände ihjäl sig för att försöka få upp vikterna och inte lyckades. utan det var mer så att han snabbt satte sig ner på bänken och tog upp vikterna på knäna, men inte kunde få upp de snabbt så som de som tränar vid liknande vikter snabbt får upp. Så de jag menar är att han hade svårt att få upp de - enkelt och smidigt om man säger så. Och vad jag förstått så är det pga balansen och kontrollen vilket jag märkte han hade svårt med.

Ullmerdog
2008-08-05, 13:34
Antingen har trådskaparen tråkigt eller så har han blivit utsatt för ett absurt skämt från biffarna.

LoTiX
2008-08-05, 13:49
Det var inte så att han spände ihjäl sig för att försöka få upp vikterna och inte lyckades. utan det var mer så att han snabbt satte sig ner på bänken och tog upp vikterna på knäna, men inte kunde få upp de snabbt så som de som tränar vid liknande vikter snabbt får upp. Så de jag menar är att han hade svårt att få upp de - enkelt och smidigt om man säger så. Och vad jag förstått så är det pga balansen och kontrollen vilket jag märkte han hade svårt med.

Det här är ju bara frustrerande att läsa. De SKÄMTAR med dig. En person som kan hantelpressa över 50kg får med LÄTTHET upp ett par 25kg-hantlar. Vad reppar du själv med? 30? Vad händer om du provar på ett par 15kg-hantlar?

Ullmerdog
2008-08-05, 14:08
träffade på en stor kille på gymet som oftast tränar med tunga vikter. En sak han berättade och visade för mig precis innan vi började träna var att han tränade med 50+ vikter hantelpress bröst men inte kunde köra med 25 kilos vikter. Han kunde inte ens få upp vikterna och köra ett reps. Jag trodde det var något konstigt men sen hörde jag att andra också varit med om det. Att de kunnat köra med höga vikter men när de sen kommer ner till lägre så kan de knappt ta upp vikterna.

någon som känner till något liknande och vet vad det beror på`?:smash:

Det var inte så att han spände ihjäl sig för att försöka få upp vikterna och inte lyckades. utan det var mer så att han snabbt satte sig ner på bänken och tog upp vikterna på knäna, men inte kunde få upp de snabbt så som de som tränar vid liknande vikter snabbt får upp. Så de jag menar är att han hade svårt att få upp de - enkelt och smidigt om man säger så. Och vad jag förstått så är det pga balansen och kontrollen vilket jag märkte han hade svårt med.

Först säger du att han inte ens kunde göra ett enda reps och sedan säger du att han inte kan utföra övningen med samma fart som andra som tränar på den vikten, hur ska du ha det:confused:

DjiinZ
2008-08-05, 14:44
snälla filma det :laugh:

Hemi
2008-08-05, 15:16
Samma person borde väl även göra hantel-fly då och då med lägre vikt än i press. Ganska tragiskt, tycker jag, eller kanske fantastiskt bra?, om lyftbanorna är så inkörda att man bara kan göra en sak på ett enda sätt, även om jag kan hålla med om att det känns lite konstigt och vingligt på vikter man normalt inte tränar på.

Hemi
2008-08-05, 18:50
En bänktröja eller dräkt kanske skulle väl annars verkligen kunna åstadkomma en sådan grej, att inte ens få ned lätta hantlar i läge för att trycka upp dem?

johanw
2008-08-05, 22:22
låter ju skitskumt. Dock tycker jag att lättare vikter i just liggande hantelpress kan kännas förvånansvärt tunga jämfört med de vikter man använder då man "kör tungt". Tror det har med att utförandet blir lite vingligare på lättare vikter, iaf för mig, men att inte ens få upp lättare vikter... måste vara bs.

Andreas Lelli
2008-08-05, 22:32
Jag upplever det hela tvärtom, om jag kör några få reps på säg 80kg bänk och sedan sänker till 60kg så är det mycket lättare för mig än om jag direkt gått direkt på 60kg. (Förutsatt att jag inte kör 80kg till fail eller dylikt).

Jag har då aldrig upplevt något av den här typen, låter som ren bullshit, om man tar halva vikten av det man klarar så ska vikterna bokstavligen bara flyga upp :)

Emil_Larsson
2008-08-06, 07:15
Okej så ni skulle klara fler reps på en 60kgs hantel än med en 1kgs hantel? *popcorn*

Nej nej, men det är svårt att förklara. Prova att köra te.x. hantelpress liggande med 11kg, det går bara inte, för lätt. Utförandet blir besvärligt och ojämnt, bara det tar på krafterna. Känns så iallafall (även om det rent teoretiskt stämmer att man tar fler reps med 1kg hantel :D)

Däremot, säg 20kg, då har man en lagom vikt att värma upp på, utan att utförandet blir konstigt på något vis.

/Fred.

Ullmerdog
2008-08-06, 10:30
Nej nej, men det är svårt att förklara. Prova att köra te.x. hantelpress liggande med 11kg, det går bara inte, för lätt. Utförandet blir besvärligt och ojämnt, bara det tar på krafterna. Känns så iallafall (även om det rent teoretiskt stämmer att man tar fler reps med 1kg hantel :D)

Däremot, säg 20kg, då har man en lagom vikt att värma upp på, utan att utförandet blir konstigt på något vis.

/Fred.

Visst kan det bli vingligt om man väljer en för lätt hantel men det leder ju inte till att du inte kan lyfta den med lätthet. Jag upplever också att för lätta hantlar leder till vingligt utförande men å andra sidan så kastar man ju upp dom och kan utföra en herrans massa repetitioner med en enorm hastighet även om hantlarna svajar åt höger och vänster.