handdator

Visa fullständig version : Sushi


n1tro
2008-08-04, 21:20
Hur många g protein kan en randomstor bit sushi (ris+röktlaxvarianten) ha?

Alfred Nobel
2008-08-04, 21:30
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=1363&vikt=100

n1tro
2008-08-04, 21:33
nice tack man

Cohen
2008-08-05, 01:48
En medelstor nigiribit med lax innehåller nog mellan 20 och 25 gram ris samt mellan 10 och 15 gram fisk. Sedan är det bara att räkna själv.

Är själv en diger sushiätare och hat därför vägt upp en och en annan sushi i mina dagar. Nästan alla ligger inom givna storleksramar, även om lokala variationer givetvis förekommer.

Här är annars en bra länk om näring i sushi:

http://www.sushifaq.com/sushi-calories.htm

zeroqp
2008-08-07, 11:53
När jag jobbade på en Sushi-ya (restaurant), gjorde vi alltid riset som skulle till bl.a. sushi med jättemycket socker. Jag vet inte om det är likadant i alla sushi-yas, men pass på...

Muaytudd
2008-08-07, 11:55
När jag jobbade på en Sushi-ya (restaurant), gjorde vi alltid riset som skulle till bl.a. sushi med jättemycket socker. Jag vet inte om det är likadant i alla sushi-yas, men pass på...


har hört ngt. om att risvinägret (stavning) skulle sänka insulinpåslaget på ngt. sätt.

Kanske var helt fel menmen..

Cohen
2008-08-08, 04:15
Visst innehåller sushiris alltid socker, men knappast så mycket att det påverkar matens totala näringssammansättning på ett signifikant sätt. Dels blir mängden ris per portion knappast stor, dels är GI som sådant ej speciellt relevant.

Att inte äta sushi av den anledningen att riset innehåller socer ter sig alltså dumt.

mastermungo
2008-08-08, 07:34
Visst innehåller sushiris alltid socker, men knappast så mycket att det påverkar matens totala näringssammansättning på ett signifikant sätt. Dels blir mängden ris per portion knappast stor, dels är GI som sådant ej speciellt relevant.

Att inte äta sushi av den anledningen att riset innehåller socer ter sig alltså dumt.


Jag räknade lite på det och kom faktiskt fram till lägre värden än vad jag först trodde. Jag om fram till att det är ungefär 7-15 gram strösocker per normalportion sushi. Vilket egentligen inte är speciellt mycket om man bara äter sushi vid enstaka tillfällen.

Ett vanligt sushiris-recept innehåller ungefär 0.1dl strösocker per hel dl ris. Kok ris väger ungefär 3-4 ggr så mycket och vi kan räkna på att det blir ungefär 10gram socker per 300 gram kokt ris. VIlket då blir ungefär 3gram socker per 100 gram färdigt sushiris. Mängden ris i sushi varierar ju kraftigt men jag tror det är svårt att få is ig mer än 500g ris och då är det ändå bara 15 gram socker vilket inte får ses som speciellt mycket för ett enskilt mål.

De siffror jag själv hört innan var 10 gram socker per 100 gram ris men då hade jag itne tänkt på att det var okokt ris som räknades. Skönt att man fick räknat lite på det. Sushi är ju asgött men tyvärr har jag pga min egen dumhet undvikit det lite i onödan.

mastermungo
2008-08-08, 07:41
Hur många g protein kan en randomstor bit sushi (ris+röktlaxvarianten) ha?

Rökt lax? Har jag aldrig provat faktiskt. Det vanliga är väl rå lax?

Cohen
2008-08-09, 03:41
Ett vanligt sushiris-recept innehåller ungefär 0.1dl strösocker per hel dl ris. Kok ris väger ungefär 3-4 ggr så mycket och vi kan räkna på att det blir ungefär 10gram socker per 300 gram kokt ris. VIlket då blir ungefär 3gram socker per 100 gram färdigt sushiris. Mängden ris i sushi varierar ju kraftigt men jag tror det är svårt att få is ig mer än 500g ris och då är det ändå bara 15 gram socker vilket inte får ses som speciellt mycket för ett enskilt mål.


Precis.
Att sushi skulle vara näringsmässigt dålig mat med anledning av socker i riset är en myt som dock tyvärr tycks leva kvar, trots att den värta GI trenden nu väl är över.

500g ris är emellertid en mycket (!) stor portion sushi. En genomsnittlig nigiribit har mellan 20 och 25 gram ris, en makibit oftast ännu mindre. 500 gram ris motsvarar alltså 25 bitar nigiri. Sockermängden i en normal sushi borde allstå sällan överstiga 10 gram.

Eddie Vedder
2008-08-09, 04:29
har hört ngt. om att risvinägret (stavning) skulle sänka insulinpåslaget på ngt. sätt.

Kanske var helt fel menmen..

Vinäger är surt och sänker GI på måltiden något ja. Det gäller allt surt, surt pH innebär en något nedsatt hastighet på magsäckstömningen.

Insulinpåverkan lär dock vara minimal.