handdator

Visa fullständig version : Slipar ned tänder, laga hur?


Jimmymardberg
2008-08-04, 20:31
Hej!

När jag sover så tror jag att jag gnisslar tänder. Detta har bekymrat mig mycket på sistone eftersom de två stora framtänderna som tidigare varit fina har nu blivit mindre. Tandläkaren har stängt fram till den 11e. Hoppas på att någon har erfarenhet av detta.

Hur ska jag göra om jag vill ha tillbaka dem, vad kan det kosta osv?
Jag vill komma väl förberedd dit när jag hör av mig till dem den 11e Augusti.
Sen blir det nog att köpa en tandskena att sova med. Hur som helst, kom med svar! *gah!*

Mvh Jimmy

Jimmymardberg
2008-08-04, 21:18
Ni kanske sitter inne med några temporära tips som kan lindra det tills dess med? :)

Supercharger
2008-08-04, 21:20
Ni kanske sitter inne med några temporära tips som kan lindra det tills dess med? :)

Tandskydd:confused:

Köpes hos den lokala sporthandlaren.

Det enda jag kommer på direkt.

Jimmymardberg
2008-08-04, 21:29
Frågan är om man inte sväljer det och kvävs :confused:

Alexton
2008-08-04, 21:32
tror inte du behöver oroa dig för det. Skaffa ett par och prova.

Supercharger
2008-08-04, 21:36
Frågan är om man inte sväljer det och kvävs :confused:

Ska nog mycket till för att svälja ett sånt.

wintersnowdrift
2008-08-04, 21:43
Frågan är om man inte sväljer det och kvävs :confused:

Nej, det gör du inte. Möjligen är det inte särskilt skönt att sova med tandskydd, men det ju vara värt att testa tills tandläkarmottagningen öppnar. Jag gnisslar också tänder i sömnen men har fått en tandskena gjuten efter min övre tandrad som jag sover med. Det känns ovant i början och man drägglar lite extra *drool* med den i munnen, men att det skulle vara någon risk för kvävning har jag inte hört.

//Kristin

Jimmymardberg
2008-08-04, 21:46
Okej, kanske ska testa att köpa en sån för att ha tills dess att mottagningen öppnar! :) Någon som har erfarenhet av just uppbyggnad av tänder? - Speciellt dem längst fram... Jag är 17, snart 18år. Vad kan en uppbyggnad kosta?

Yes
2008-08-04, 22:03
Hur har du upptäckt att du gnisslar tänder?

Hur mycket har du slitit ned tänderna egentligen?

Jimmymardberg
2008-08-05, 20:47
Tänder blir mindre även fast jag borstar mycket! Pappa min har haft samma problem så jag har väl det efter honom, har slipat ned vänster framtand ett par mm tror jag... I alla fall så det märks skillnad : /