handdator

Visa fullständig version : Niveus - Supersize me


Niveus
2008-08-04, 19:51
Stats - Niveus
Kön: Man
Ålder: 22 år
Vikt: 69,7 kg (4e aug, 2008)
Längd: 188,4 cm

Mål: Främst att gå upp i vikt men samtidigt öka i styrka. Jag är relativt stark för mina proportioner men jag tror en viktökning också kommer att gynna mina styrkeökningar.

Träningsschema:
Mitt schema är i princip saxat ifrån "bodybuilding.com" och är Mark Rippetoes grundprogram för nybörjare, "Starting Strength". Fler övningar kommer att läggas in snart.Troligen: situps med vikter, skivstångsrodd samt dips

Träningspass A
3x5 Knäböj
3x5 Bänkpress
1x5 Marklyft

Träningspass B
3x5 Knäböj
3x5 Stående militärpress
3x5 Skivstångsrodd

Sådär, det där säger väl det mesta som jag antar ni vill veta om mig. Fråga om ni vill veta något. Dags att träna, äta och sova! :thumbup:

Niveus
2008-08-04, 19:52
Träningspass A -
4e aug, 2008

3x5 Knäböj - 65 kg
Kändes bra, aningen slarvig teknik på de sista repsen.

3x5 Bänkpress - 55 kg
Tungt men gick bra, vill så gärna utveckla pecsen. De är något av min akilleshäl.

1x5 Marklyft - 50 kg
Min kompis manar mig att höja denna vilket jag kan förstå så nästa pass blir det 55 kg, får rätt ofta blodtrycksfall när jag kör denna övning, vet inte om det är för att jag är lång, reser mig för fort eller har dålig andningsrutin under övningen.

Pejij
2008-08-04, 19:57
Mycket klokt att börja med Basövningar samt halvkroppspass när du är nybörjare. Hoppas du når dina mål, jag tror du har potential! :D Hejjar på dej :thumbup:

//Pejij

Redhousepainter
2008-08-04, 20:02
Ska du köra Knäböj på båda passen ? låter lite mycket..Benen brukar behöva lång återhämtning..Jag skulle ha bytt ut ett knäböj pass mot ett Biceps pass.
Lycka till med träningen :)

Niveus
2008-08-04, 20:43
Mycket klokt att börja med Basövningar samt halvkroppspass när du är nybörjare. Hoppas du når dina mål, jag tror du har potential! :D Hejjar på dej :thumbup:

//Pejij
Jag är inte nybörjare, har väl tränat lite till och från i några år, var bara schemat som hette så på engelska :). Däremot är jag amatör och har inte vägt mer än 72 kg som mest. Mitt mål är att först nå 75 kg.

En viktig sak jag glömde lägga in i första posten är att jag kommer köra tre pass per vecka. Detta kan troligen tänka sig bli två pass per vecka när min capoeiraträning drar igång igen i september.

Niveus
2008-08-04, 20:56
Ska du köra Knäböj på båda passen ? låter lite mycket..Benen brukar behöva lång återhämtning..Jag skulle ha bytt ut ett knäböj pass mot ett Biceps pass.
Lycka till med träningen :)
Jag vet, det är mycket med tre knäböjspass i veckan. Jag kör helt efter Rippetoes normer och om det ger dåligt gensvar hos min kropp får jag justera lite.

Tack så mycket för all uppmuntran!!

Niveus
2008-08-06, 20:04
Träningspass B
6e aug, 2008

Knäböj - 65 kg
5, 5, 4
Jag bestämde mig att lägga mig på 4a på sista setet pga det 4e reppet hade kass teknik. Jag var rätt nära fail under seten men lyckades mha styrka och en hel del gormande pressa mig upp. Jag kommer låta denna vikt vara kvar även nästa gång (om jag inte känner mig extremt stark) så blir det förmodligen 70 kg nästa vecka.

3x5 Stående militärpress - 40 kg
Sista repetitionen i sista setet var definitivt positiv fail, jag gissar att det tog nog ca 10 sek för mig att få upp skivstången då, trodde aldrig det skulle gå. Vikterna kändes väldigt tunga även om jag är nöjd med vikterna jag valde. Jag blev lite "wobbly" då och då, jag kommer förmodligen även hålla denna vikt till nästa gång.

Pendlay rodd (som skivstångsrodd fast par. med mark) - 30 kg
5, 5, 4
Okej, första gången jag gjorde denna övning. Jag körde ett uppvärmningsset på 27,5 kg och där kände jag att god muskelkontakt erhölls men att det var något för lätt. Sedan körde jag med 30 kg men besvärades över att jag var osäker på hur långt jag skulle stå från stången, hur brett jag skulle stå, hur fötterna skulle vara vinklade samt om benen skulle vara raka eller böjda. Kort sagt, det gick åt fanders.

Inte så att jag inte kunde genomföra repetitionerna men jag saknade kontakt och när jag tittade i spegeln sista repetitionen så såg min rygg ut som en banan vilket inte uppskattades då jag försökte hålla god for med rak rygg, därför slutade jag på 4a reps på sista.
----------------
Nu när passet är över så vill jag säga att jag är lite besviken över detta pass, det kunde gått bättre och då menar jag inte tyngdmässigt utan mera tekniskt sett. Om jag skall tänka tillbaka tror jag att det kan bero på att jag har fått för lite sömn natten till idag, försökte vila på dagen nu innan gymmet men det gick inte vägen. Kosten har det inte varit fel på iaf så mera sömn får det bli.

Niveus
2008-08-08, 20:30
Träningspass A -
8e aug, 2008

Knäböj - 70 kg
4, 5, 5

Yeah baby!! Första setet var lite halvdant pga stången kom för långt bak när jag försökte justera den med vikterna på mig. Resten gick bra, tyngderna är uppe i min kroppsvikt nu. Under min bästa period så har jag grejat 10*3 på 70. Kan hända att jag fixar 75kg * 3 set* 5 reps nästa gång om det fortsätter i rätt riktning.

Bänkpress - 55 kg
5, 5, 4
Likaså tungt denna gången, bedömde att jag troligen inte hade klarat en femma på sista setet. Jag VILL öka här, varför gör jag inte det!?

1x5 Marklyft - 65 kg - PB med 15 kg!
Gick mycket, mycket bra. Tungt men skönt och mycket gott tekniskt utförande. Jag har tidigare kört 50 kg * 15 reps som bäst när jag lirade HST. Jag är lite sugen på att köra 70 kg nästa gång :P.

Peace out-

kalajset
2008-08-08, 20:40
Träningspass A -

Bänkpress - 55 kg
5, 5, 4
Likaså tungt denna gången, bedömde att jag troligen inte hade klarat en femma på sista setet. Jag VILL öka här, varför gör jag inte det!?



Kommer garanterat i sinom tid, med 100% säkerhet. Men att ligga på energiöverskott är en bra början. (Vilket jag antar du redan börjat med då du vill gå upp i vikt). Att köra med passare ytterligare ett bra steg, först DÅ vågar man pressa ordentligt i bänken, så fungerar iaf jag. Dessutom är bänken otroligt mkt teknik, även fast man bara hamnar ytterst litet fel/snett/whatever med stången tar det onödig kraft ifrån lyftet. Självklarheter alltihop, men tror inte det är svårare än så faktiskt. Ville egentligen bara ge dig :thumbup: - och ett lycka till, det är ett strongt program du har valt, och känns skönt att inte precis alla "nybörjare" börjar med avancerade splittar det första de gör när de väl börjar träna seriöst, som omväxlings skull.

Dessutom är det extra coolt med capoeira! :cool:

Niveus
2008-08-10, 09:17
Morgonvikt: 71,6 kg

Trashcan
2008-08-11, 14:11
Morgonvikt: 71,6 kg

Hoppas för min egen skull att det bara är diverse junk i magen, annars blir jag avis. :D 2 kg på en vecka liksom. Keep goin'!

Niveus
2008-08-11, 16:08
Hoppas för min egen skull att det bara är diverse junk i magen, annars blir jag avis. :D 2 kg på en vecka liksom. Keep goin'!
Haha, diverse junk i magen? ;) Nej jag tömmer magen innan jag väger mig och väger mig såklart innan frukosten. Däremot tror jag det är kreatinet som har hjälpt till en hel del mha vattensamlingarna, jag har dock märkt en något muskulär förändring och min kompis tyckte jag såg starkare ut och frågade om jag tränade (hade dock kört två-tre sporadiska pass precis innan detta schema påbörjades).

Får en ny webcam imorgon så då blir det till att fota lite bilder över hur min nuvarande kroppssituation ser ut.

Snart blir det träning!

Niveus
2008-08-11, 19:40
Träningspass B
11e aug, 2008

Knäböj - 75 kg - PB! *fanfar!
5, 5, 5

Wow, jag är imponerad. Körde riktiga Ass-To-Grass idag och det kändes finfint. Märkte att den tog då jag dels hade svårt att gå och jag hade världens pump i ländryggsmuskulaturen.

Stående militärpress - 42,5 kg - PB!
5, 5, 4

Sista setet borde jag ha lagt mig på 3 reps, fjärde var kass teknik där jag använde bena till att få igång lyftet på slutet. Inte lika wobbly som förra gången jag körde denna övning vilket jag ser som positivt.

3x5 Pendlay rodd (som skivstångsrodd fast par. med mark) - 45 kg - PB!!
Äntligen fick jag in mycket, mycket bättre teknik än förra gången. Jag förstod inte tidigare att detta är en explosiv övning och att skivstången skulle ligga väldigt nära ens ben innan själva lyftet.

------------------------
En kille runt 18-års åldern tyckte jag skulle köra med en skivstångsdämpare (formad som en cylinder som omsluter stången) isf en kudde när stången var mot ryggen. Det funkade helt okej.

Sedan såg jag samma person köra marklyft på 60 kg och han körde bananlyft hela vägen, seriöst hans rygg var krökt som om man knyter skorna. Jag ville verkligen lära honom rätt för att han inte skulle skada sig men kändes fel att gå fram och säga "Du gör helt fel och du kommer skada dig om du fortsätter, gör så här istället".

För övrigt, extremt bra pass idag. Wohoo!

Niveus
2008-08-14, 20:14
Träningspass A -
14e aug, 2008

Knäböj - 75 kg
5, 5, 5

Blir 80 kg nästa pass. Konstigt nog känns det lättare att hålla balansen ju mer vikt man har, jag märker att jag får bättre balans när jag anv. 70+ kg.

Bänkpress - 60 kg - PB!!
5, 5, 4
Yes, äntligen kom den.

1x5 Marklyft - 75 kg - PB!
Vikten kändes okej, fick dock skav i händerna. Kände dock inte så mkt muskelkontakt trots att min teknik kändes finemang.

-------------------------
Har slarvat med kalori- och näringsintaget senaste två dagarna. Kanske skall köpa vitamintillskott och tänka på att slafsa i mig mer mat för att ta igen mig. Snart blir det vägning igen (den 17e), skall bli spännande.

Niveus
2008-08-18, 05:29
Morgonvikt: 72,6 kg (känner mig inte ett dugg tjockare dock, benen känns emellertid grövre). Slarvat med maten på sistone, idag blir det vedergällning som gäller.

Missade mitt B-pass i fredags men kommer köra mitt A-pass idag. Har en aningen ont i höftmuskeln (abbduktorn) så får se till att värma upp ordentligt vilket jag slarvade med förra gången. Kommer köra 80 kg knäböj, 60 kg bänkpress samt 80/85 kg marklyft

Niveus
2008-08-18, 19:15
Träningspass A -
18e aug, 2008

Knäböj - 80 kg PB!
5, 5, 4

Kändes okej, tekniken kändes godkänd men knappast superb.

Bänkpress - 60 kg
5
Gick bra, kändes lätt
62,5 kg
4
Fail, fail, fail. Klarade fyra men då jag skulle göra fem tog krafterna helt slut. Kom en man och skulle hjälpa mig lyfta upp stången men då hade jag rullat ner skivstången över magen och till benen så att jag kunde sätta mig upp.
60 kg (igen)
4 (var psykad från förra setet)

1x5 Marklyft - 80 kg - PB!
Detta var djävulusiskt tungt. När jag lyfte kändes det som att jag flög in i en annan värld och mitt medvetande var på nåt annat ställe och jag blev nästan svimfärdig av ansträngning. Jag kommer stanna på den här vikten ett tag. Tekniken kändes medelmåttig men inte slarvig.

---------
Efter passet mådde jag en aning illamående, tror det berodde på vätskebrist.

Niveus
2008-08-19, 20:58
Här kommer bilderna som sagt. Togs den 19e augusti, 2008.

Eftersom jag troligen kommer få tusen frågor om vad det är jag har på magen så är det ett infusionset till min insulinpump, hade lite lim på magen också som jag inte orkat ta bort.

http://img165.imageshack.us/my.php?image=bild1yu2.jpg

http://img352.imageshack.us/my.php?image=bild2mc2.jpg

http://img352.imageshack.us/my.php?image=bild3ky2.jpg

http://img355.imageshack.us/my.php?image=bild4gp7.jpg

Niveus
2008-08-20, 17:38
Jag känner att jag får flika in en vilovecka tills måndag. Vill egentligen träna men har lite ont i handleden och lite i höftmuskulaturen. Tror det kan vara bra för mig att få vilat lite. =)

Niveus
2008-09-23, 23:53
Träningspass A
24e sept 2008

Knäböj - 80 kg
5, 5, 5
Bra teknik, skönt.

Bänkpress - 62,5 kg - PB
5, 5, 4

Rodd - 55 kg
3x5
Gick bra, grym teknik.

Situps i roman chair med viktskiva
15 kg
5 reps
20 kg
5, 5

-----
Tog en vilovecka men lyckades sedan bli sjuk. Har tränat några enstaka gånger emellan där men inte skrivit upp nåt.

Kommer träna 2 gr gym per vecka samt 2 gr capoeira per vecka.

Fredrik_S
2008-09-24, 00:33
Bra hög peak på höger biceps! i fjärde bilden.

Niveus
2008-09-25, 11:03
25 september
Morgonvikt: 72,3 kg

Eftersom jag har två träningspass capoeira nu så har jag gått ner till två gympass i veckan.

Såhär ser det nya schemat ut:
3x5 sets på alla övningar utom marklyft och situps.

Pass A:
Knäböj
Bänkpress
Marklyft - 1x5
Situps med viktskiva 3x8

Pass B
Knäböj
Militärpress
Pendlay rodd/Sittande rodd

Sedan bör jag även stretcha för capoeirans skull, jag är inte ett dugg vigg. Ryggen och benen skulle inte skadas av att vara snäppet vigare.

Preliminärt upplägg:
Capoeira - Mån, Ons
Gym - Tis, Fre

Niveus
2008-09-26, 17:16
Träningspass B
26e sep, 2008

Knäböj - 85 kg -(PB)
5
87,5kg - PB igen!!
5, 5

Tekniken var adekvat duglig. Kändes bra, stången kändes inte så tung på axlarna som jag hade trott.

Stående militärpress -
40 kg -
5
45 kg Pb!
5,4

God teknik, inget fusk med benen.

Pendlay rodd (som skivstångsrodd fast par. med mark) -
45 kg
5, 5
Kass teknik (dålig kontakt, dålig ställning), märks att det var ett tag sedan jag gjorde denna.
40 kg
5
Bättre
------------------
Bra pass idag!! Bra böj!!

Niveus
2008-09-27, 16:44
lör 27 sept 2008
Mellanpass med en tjejkompis

Bicepscurls - 14,5 kg - 3x5
Magmaskin + lutande bänk
Skullcrushers med 12,5 kg hantlar - 10, 8, 5

Rodd på "8".. vad det nu betyder.

Niveus
2008-09-30, 20:26
Träningspass A -
30e sep, 2008

Knäböj - 87,5 kg
5, 5,
90 kg - Pb
5

Det kändes inte jättetungt att bära vikten på axlarna men jag kände mig psykiskt inte hundra så böjen blev inte oklanderlig.

Bänkpress - 62,5 kg
5, 5
Tungt som f*n.
2 (ajdå.. inte kul)

Hade tyvärr inte så mycket energi idag som annars vilket jag märkte.

Pecdeck 45 kg (tredje tyngsta läget)
5

1x5 Marklyft - 85 kg - PB!
Fy farao vad tungt. Kände verkligen muskelkontakt. Tekniken kändes sådär och jag tror jag skall gå ner till 80 kg igen. Jag är fortfarande starkare i knäböj än marklyft oavsett om någon propagerar att detta är felaktigt.

Niveus
2011-03-02, 22:43
Kan likaväl fortsätta. Nu är året 2011.
Har precis börjat köra ett program som är starkt baserat på HST, har bara minskat antalet övningar. Jag har tidigare goda resultat från ett liknande program (baserat på träningsbilder jämfört med min journal från ett annat hälsoforum)

Programmet är gjort så att man ökar progressivt, startar med 75% av max sedan på 6 pass är man uppe i 100 %. Är klar med första 2-veckorscykeln med 15 reps. Alla övningar omfattar 2 sets vardera utom dips där jag utför 1 set.

Jag använder dessa övningar:
Knäböj - 15 reps max 47,5 kg
Hantelpress - 15 reps max 18 kg
Latsdrag - 15 reps max 35 kg
Rodd15 reps max 30 kg
Militärpress - 15 reps max 22,5 kg
Dips - max 14 reps utan vikt
Vadlyft - 15 reps max 55 kg
Skullcrushers -15 reps max 8 kg
Sit-up chair -15 reps max 65 kg

Lägger upp bilder så fort jag kommer på hurdan.

Niveus
2011-03-02, 22:57
Vikt: 72,5 kg
Efter HST i 2 veckor (har kört lite armhävningar och dips hemma innan jag köpte gymkortet)

http://img846.imageshack.us/img846/7779/mmposeimg.jpg (http://img846.imageshack.us/i/mmposeimg.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img21.imageshack.us/img21/1277/ryggimg.jpg (http://img21.imageshack.us/i/ryggimg.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img826.imageshack.us/img826/2079/tricepsimg.jpg (http://img826.imageshack.us/i/tricepsimg.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Niveus
2011-03-05, 10:08
Gympass fredagen den 4/3 2011
2 sets på alla utom dips som är 1.
Kommit till min cykel där jag kör 10 repetitioner, igår körde jag 75 % av max.

vikt/bärvikt
Knäböj 42,5
Hantelpress 18 (Körde 20 kg, var för tungt för max som är sänkt till 24 kg)
Latsdrag 35
Rodd 30
Militärpress 22,5
Dips +1,25
Vadlyft 50
Skullcrushers 7 (körde 9 kg.. var för tungt för 75% så sänker maxtalet till 10 kg)
Sit-up chair 55

Niveus
2011-03-06, 13:45
Söndagen den 6/3 2011
2 sets på alla utom dips som är 1. Ca 10 reps
Körde 80 % av max

Knäböj 47,5 kg bra vikt, fint utförande
Hantelpress 20 kg
Latsdrag 35 kg - Kändes lite för lätt. Blir höjning nästa gång.
Rodd 30 kg - bra
Militärpress 25 kg - Skönt
Dips +1,25 kg
Sittande vadlyft 50 kg - På tok för lätt.. klarade 30 snabba repetitioner på andra set. Korkat av mig att inte höja på plats men den borde varit 55 kg (maskinen går bara upp till 65 kg *facepalm).
Skullcrushers 8 kg
Sit-up chair 60 kg

Niveus
2011-03-08, 20:33
Tisdagen den 8/3 2011
Bra pass idag!
2 sets på alla utom dips som är 1. Ca 10 reps
Körde 85 % av max

Knäböj 52,5 kg - Höjt maxvikten till 60 kg. Viktmässigt helt okej men har lite problem med höftframskjutning a lá Rippetoe kontra hålla ryggen adekvat uppe (dock ingen överdriven kurvning med columna vertebralis).

Hantelpress 20 kg

Latsdrag 45 kg - Körde sist i passet pga en kille som tog en halvtimma på sig.

Rodd 35 kg - Fin teknik här.

Militärpress 25 kg - Inga problem

Dips +2,5 kg - gjorde 11 reps.. gött.

Sittande vadlyft 60 kg - Nu är jag 5 kg från maxvikten och kör trots detta 20 x 2 med mina tändsticksvader. Tsss..

Skullcrushers 9 kg - Gick svinbra, gjorde 13 reps första set.

Sit-up chair 70 kg -höjde från 65 kg, det betyder att min nya maxvikt blir 80 kg
__________________

Niveus
2011-03-11, 19:40
Fredagen den 11/3 2011
Inte bra pass.. pga hybris samt lite sömn och dålig lunch. Allt för mycket psykiskt och fysiskt trams generellt.

2 sets på alla utom dips som är 1. Ca 10 reps
Körde 90 % av max

Knäböj 55 kg - Märker att jag har problem teknikmässigt här. Försöker med hip-drive men går inte så bra. I andra setet fokuserade jag på buktrycket och hålla bak axlarna ordentligt, då gick det bättre.

Hantelpress 22 kg - 6 reps på andra setet - skit.

Latsdrag 50 som blev 45 - inte bra

Rodd 45 kg som blev 40 - Vad tänker jag med? Om jag känner mig svag en dag så är jag svag också. Bara därför jag kände mig turbostark och laddad förra gången behöver jag inte vara det idag. Använde ett rakt handtag jag heller inte var van med. Dålig muskelkontakt.

Militärpress 27,5 kg - Lätt första set, tungt andra set.. nådde inte 10. Använde allt för stora viktskivor på en färdig-viktstång på 25 kg.

Dips +2,5 kg - gjorde 12 reps. Gött! Äntligen nåt jag kan vara nöjd med. Kändes hyfsat lätt. Känner mig iaf redo att gå upp mot 5 kg nästa gång.

Sittande vadlyft 65 kg (max) - Kändes att det var tungt och tekniken var okej men jag körde inte tills jag fick brännet i musklerna.. kanske jag borde gjort, och kanske också kört lite långsamnare.

Skullcrushers 9 kg - Np här.

Sit-up chair 70 och 75 - Höjde bara för att prova och gick "rätt" bra. Tror dock jag gör övningen lite fel (är eg. en crunchstol) och jag anv typ enbart magen och inte lyfter benen speciellt mycket (m. iliacus lider med mig ;) ). Skall försöka bättre nästa gång.

Niveus
2011-03-14, 19:30
Måndagen den 14/3 2011
Styrkemässigt helt okej, men blev snurrig/halvt illamående mot slutet men körde på.

2 sets på alla utom dips som är 1. Ca 10 reps
Körde 95 % av max (Uh oh, kommer 100 % nästa pass.. kommer bli tungt).

Knäböj 60 kg -Fortfarande inte nöjd med tekniken helt. Får inte ett flow och har svårt med hip-drives. Hatar att det inte finns speglar lateralt. Men klarade det bra viktmässigt och gjorde djupa, krökte inte ryggen heller.

Hantelpress 22 kg - Klarade fullt på bägge men var extremt nära fail på sista setet.

Latsdrag 50 - Endast 7 på andra setet :(. Dock PB så får vara glad. :)

Rodd 40 - Tungt. Första setet var enormt tung. Fick vila ett tag tills andra och körde 11 på nästa set så är nöjd. Här började jag bli lite illamående.

Militärpress 27,5 kg - Körde med OL-stång så gick fint. Kul att strömmen gick på andra set och alla verkade sluta upp medan jag fortsatte stöna.

Dips +5 kg - gjorde 11 reps. PB. Klarat 10 reps för några år sedan så tänkte att nu skall jag fanden me klara 11.. fick enorma spasmer när jag pressade upp sista reppet. Då snackar vi inte skaka lite i armbågar, utan mer "nära-insulinkoma"-spasmer i hela kroppen pga sista pressen. Haha, skrattade åt mig själv när jag var färdig.

Sittande vadlyft 65 kg (max) - 20, 15 bra utförande. De borde ha mer vikt på maskinen.

Skullcrushers 10 kg - 10, 9 (tungt).

Sit-up chair 75 PB - Körde ordentligt nu med bra teknik.

Niveus
2011-03-17, 12:40
100 %-passet på 10 repsarna. Jag var stark men seg idag, saknade explosiviteten. Antingen beror det på att min kvällsmat igår bestod av glass och bär eller nåt annat, fysiologiskt tillstånd.

Torsdagen den 17/3 2011

2 sets på alla utom dips som är 1. Ca 10 reps

Knäböj 62,5 kg. La av med hipdrives i andra set och körde på med vanliga djupa böj. Fick bra kontakt då. Hellre göra nåt jag kan bra än att göra nåt jag inte kan halvdåligt.

Hantelpress 24 kg - Blev 9 med extrem dålig teknik, lyfte i princip bara med armarna. Fick sänka.
22 kg - 10 men nära fail, bättre teknik.

Latsdrag 50 - 9 på andra setet (repsmässigt PB)

Rodd 40 kg-

Militärpress 30 kg - 9 reps på andra. Inte nöjd med tekniken. Kanske är petig men blev mest bara pressande och inte så strikt som jag vill göra.

Dips +5 kg - 12 reps (PB repsmässigt) - Braaa!! Starkt jobbat! Kom i gungning runt det 5e repset så fick stanna upp i luften och sen fortsätta pressa. Trots det gick det grymt.

Sittande vadlyft 65 kg (max) - 20, 10

Skullcrushers 10 kg - 10, 7? - Segt. Här hade explosivitet hjälpt

Sit-up chair 80 kg PB! - Well done.

----------
Nu är cykeln med 10-reps färdigt. Nya bilder samt resultatstats kommer imorgon. Woop, woop!

Niveus
2011-03-18, 19:09
Den 18e mars 2011.
Vikt 73,7 kg på 188 cm. Detta blir + 1,2 kg på de sista två veckorna . Hade hoppats på lite mer men jag är iaf hyfsat nöjd.

Här är bilderna efter 4 veckors träning med ett HST-baserat program. Jag tror min kropp har någorlunda lätt för att bygga axlar, biceps, trapz och lår men desto svårare för bröst och vader. Kunde inte inkludera den femte bilden med vader pga det stod att jag använde 6 bilder av någon märklig anledning.

Kommentera gärna. *popcorn*

http://img847.imageshack.us/img847/1673/mostmuscu.jpg

http://img268.imageshack.us/img268/448/rygg.jpg

http://img191.imageshack.us/img191/1153/tricepsz.jpg

http://img852.imageshack.us/img852/1706/21498659.jpg

Niveus
2011-03-18, 19:24
Jag har nu jämfört bilderna bredvid varandra och jag måste besviken säga att jag ser ingen väsentlig skillnad från de sista 2 veckorna :(. Aningen större trapz, lår, triceps och ev. lite mer V-form på ryggen. Dock lite olika ljusförhållanden så svårbedömt.

Men jag vill ha mer muskler ffs!

Niveus
2011-03-19, 13:40
75 %-passet på 5 reps.
Både stark och explosiv idag.
Typiskt det när det var lite vikt, men så fick jag iaf fokusera på tekniken och jag är enormt nöjd med dagens pass. Gör såklart fler än 5 reps om kraft finns utan att gå till fail.

Är inte nöjd med mina tuttar så jag har reformerat min teknik i hantelpressen. Tidigare har jag kört med hantlarna rätt högt upp så kraften troligtvis har verkat med större kraft i axelregionen. Till följd av detta har jag fått starka axlar men inte starka bröst.

Nu blir det ändring där jag kör lägre ner på kroppen och jag hoppas det visar sig lite framsteg i pectoralisregionen i slutet av dessa två veckor. Har bestämt att lägga hantelpressen före knäböjarna också.

Lördagen den 19/3 2011
2 sets på allt utom dips

Hantelpress - 22 kg - bra teknik.

Knäböj - 57,5 kg - Mycket bra teknik. Körde tom med hip-drives. Jag testade helt enkelt att hålla bredare på stången och tänkte på att gå hela vägen ner utan att stanna upp och tappa fart.

Latsdrag - 45 kg - x reps bra kontakt och explosivt, koncentriskt utförande.

Rodd - 35 kg. Funderar på att byta ut denna. Får inte så mycket kontakt i denna övningen och funderar på ifall det blir mer armar. Finns en annan roddmaskin fast den är med handtag som inte går att flytta runt så rörelsemönstret blir begränsat. Kan hända att jag kör med den annars.

Militärpress - 30 kg. Nice

Dips - +7,5 kg - 12 reps. PB! Holy crap vad jag har ökat här då sedan sista gången. Meganice!

Vadlyft - Maxvikt 65 kg - försökte köra långsamt men är svårt. (18, 10 eller nåt)

Skullcrushers - 10 kg - En av mina favoritövningar.

Sit-up chair - 70 kg Säkert utförande

Niveus
2011-03-21, 23:48
80 %-passet på 5 reps.
Tungt idag men helt okej pass.

Måndagen den 21/3 2011
2 sets på allt utom dips

Hantelpress - 24 kg - Bra

Knäböj - 62,5 - Saknar verkligen sidospeglar så jag kan se min teknik. Var ganska tungt. Gjorde latsdragen innan knäböjen och det var förmodligen inte det smartaste.

Latsdrag - 50 kg. Bra utförande. Hyfsat lätt.

Rodd - 40 kg. Lätt. Körde ganska "snabba" repetitioner med mycket ryggrörelse.

Militärpress - 32,5 kg. Hyfsat tungt. Lite krångel med att vikterna gled på skivstången.

Dips - +7,5 kg - 11 reps. Eg. 12 reps men sista hade knappast dugit i tävling.

Vadlyft - Maxvikt 65 kg - Inte nöjd. Får ingen brännande känsla här och saknar "kontakten".

Skullcrushers - 12 kg - 11, 5 reps eller något.

Sit-up chair - 75 kg Bra utförande.
Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att i spegeln det ser ut som jag har fått mer muskulös bukmuskulatur.

Niveus
2011-03-25, 18:39
85 %-passet på 5 reps.

Torsdagen den 24/3 2011
2 sets på allt utom dips

Hantelpress - 26 kg - x, 5 reps (nära fail) . Tungt som satan. Får se hur jag gör här. Tänkte mkt på teknik så hoppas mina tuttar växer. :)

Knäböj - 65 .
Jag ogillar verkligen min teknik. Fick lite framåtböj i utförandet under uppgången om jag inte går tillräckligt djupt. Har ingen rytm. Får muskelkontakt men känns väldigt osmidigt. Jag får fråga min nya kompis som är PT ;).

Latsdrag - 50 kg. Sådär utförande. Okej. 8, x

Rodd - 40 kg. 13, 10 reps. Lätt och ganska explosivt utförande med bra teknik.

Militärpress - 35 Np.

Dips - +8,75 kg - 10 reps. PB! Strikt men fick inte in rytm.

Vadlyft - Maxvikt 65 kg - 24, 19 lol :D

Skullcrushers - 12 kg - 8, 5 reps tror jag.

Sit-up chair - 80 kg - kasst utförande 8, 7 reps. Får bevara den här vikten och träna på tekniken, sänker maxvikten.

Niveus
2011-03-27, 13:59
90 %-passet på 5 reps.

Söndagen den 27/3 2011
2 sets på allt utom dips

Hantelpress - 28 kg - 6, 5 reps (nära fail) . Bra. Försökte tänka "explosivt upp".

Knäböj - 70.
Goody

Latsdrag - 55 kg - 7, 7 reps

Rodd - 45 - 10, 9 reps. Andra setet fick jag ingen kontakt.

Militärpress - 37,5 - 8, 6 . Slog i skrevet under frivändningen till utgångsposition. Sånt som händer när man har mjukisbyxor. Ändå "hyfsat" lätt. Känns som jag börjar närma mig Pb här men får jämföra lite med äldre journaler.

Dips - +11,25 PB 7 reps. Tungt men inte skönt. Jag hatar den här skitställningen som finns. Jättesmalt mellan greppen som sedan går ut i en sväng mot mig samtidigt som finns lite mellanrum framför en. Håller greppet mellan "svängen" och det smala greppet.

Vadlyft - Maxvikt 65 kg -Orkade inte räkna, knappast mer än förra men helt okej.

Skullcrushers - 12 kg - Good.

Sit-up chair - 80 kg - 7 bra, 8 halvbra. Fick ändå god kontakt.

Niveus
2011-03-29, 14:49
95 %-passet med 5 reps.

Tisdagen den 29/3 2011
2 sets på allt utom dips

Hantelpress - 28 kg - 6, 5 reps

Knäböj - 75.
Andra setet blev klart bättre. Var fruktansvärt seg första setet, saknade rytm och körde på ren råstyrka.

Latsdrag - 55 kg - 8, 5 halvbra

Rodd - 50 - Börjar bli fruktansvärt trött på den här övningen. Den ryker nästa vecka. Maskinen verkar inte vara anpassad för oss som är lite längre.

Militärpress - 40 - 6, 6 reps- goody. Borde använda bröstet mer som stöd.

Dips - +11,25 PB - 11 reps. (PB i reps) Fick en "lång" paus innan denna övningen så presterade bra. Men bestämt mig för att höja till 14 kg nästa gång..hohohoo.. skall ju bara klara 5 reps då. Detta är verkligen "min övning", har en lätt kropp med relativt starka triceps och axlar.

Vadlyft - Maxvikt 65 kg -26, 18 reps. (PB i reps)

Skullcrushers - 14 kg PB! 5, 5

Sit-up chair - 85 kg - 7 dåligt 7 halvbra. Kanske snäppet för tungt för att jag skall kunna ha ordentligt utförande. Blir ingen höjning nästa gång.

Niveus
2011-04-01, 01:18
Skrev mitt inlägg två gånger men ena gången råkade jag trycka bakåt och andra gången så saknades säkerhetsbevis. Orkar inte mer... lägger upp en bild på min post-it istället som säkert bara jag kommer kunna tolka.

http://img825.imageshack.us/img825/151/img3407e.jpg



Kommer ta nya bilder imorgon samt viktresultat.

Niveus
2011-04-02, 17:26
Vikt: 75,0 kg på 189 cm
Woohooo!

http://img683.imageshack.us/img683/8576/mmostpose.jpg

http://img714.imageshack.us/img714/448/rygg.jpg

http://img98.imageshack.us/img98/9436/triceps.jpg

http://img690.imageshack.us/img690/4431/37140072.jpg

http://img845.imageshack.us/img845/1250/vader.jpg

Niveus
2011-04-03, 15:16
Allrajt. Eftersom jag inte har en träningspartner så blir det svårt för mig att köra negativa reps, därför rekommenderas det att man kör två veckor extra med 5 reps. Så here we go!

75 %-passet med 5 reps. (höjt maxvikterna en aning)

Söndagen den 3/4 2011
2 sets på allt utom dips

Hantelpress - 22,5 10x2

Knäböj - 60 - gick fruktansvärt dåligt i andra set. Förstår inte vad jag gör för fel


Skivstångsrodd - 32,5 kg (har uppskattat mitt max)

Militärpress - 35 kg - Bara bra

Dips - +12,5 kg - 11 , PB i reps på denna vikt

Vadlyft - Max

Skullcrushers - 12 - helt okej

Sit-up chair - 70 - 10x2

liimani
2011-04-03, 15:30
Lite taskigt utan en träningspartner men det ser bra ut! Fortsätt kötta på :)

Niveus
2011-04-05, 21:54
80 %-passet med 5 reps.

Tisdagen den 5/4 2011
2 sets på allt utom dips

Hantelpress - 24 kg 10, 6

Knäböj - 8, 6

Skivstångsrodd - 40 - 10 , 7 (utmattad)

Militärpress - 35 kg - 9, 5 (Tung!)

Dips - +12,5 kg - 9

Vadlyft - Max

Skullcrushers - 12 - bra

Sit-up chair - 70 - 15x2

Niveus
2011-04-07, 13:19
Torsdagen den 7 april 2011
Ganska stark men inte så explosiv.

2 sets på alla utom dips som är 1.
5 reps på 85 % av max

Knäböj 67,5 kg -

Hantelpress 26 kg

Latsdrag med "bicepshandtaget"- 55 kg

Skivstångsrodd 42,5 - 8 (för tungt) 40 kg (7 sådär).. skall bevara 40 kg till nästa gång.

Militärpress 38,75 kg

Dips +13,75 kg - 11 reps

Sittande vadlyft 65 kg (max) - X många

Skullcrushers 14 kg

Sit-up chair 75 PB - 10, 15 reps

Niveus
2011-04-09, 13:20
Lördagen den 9 april 2011
Stark idag.

2 sets på alla utom dips som är 1.
5 reps på 90 % av max

Hantelpress 26 kg
7 x 2 reps

Knäböj 72,5 kg - 7, 6

Skivstångsrodd - 40 kg - 8, 7 - extremt bra utförande :) God kontakt.

Latsdrag med "bicepshandtaget"- 60 kg - tungt men bra. Gjorde denna övning sist pga den var upptagen.

Militärpress 40 kg - 7, 6

Dips +15 kg - 12 reps PB!! Haha, varför e det alltid dips jag pb:ar i? Fine, jag höjer maxvikten på 5 reps till 20 kg. ;)

Sittande vadlyft 65 kg (max) - 30, x

Skullcrushers 14 kg - 7, 6 reps. Grymt

Sit-up chair 80 - omöjligt kommer inte ens igång.
70 kg- 7, 10 reps

Niveus
2011-04-09, 16:33
75 kg i situpsen givetvis.

Niveus
2011-04-11, 17:39
Måndagen den 11 april 2011
Stark idag med ;)

2 sets på alla utom dips som är 1.
5 reps på 95 % av max

Hantelpress 28 kg
5 x 2 reps - Blev lite störd av min omgivning i början (viktskiva precis bredvid bänken som jag satte foten på etc) men gick okej sen.

Knäböj 75 kg - 7, 6 tror jag. Okej

Latsdrag med "brett handtag"- 60 kg - No problemo - 7, 6 reps

Skivstångsrodd - 42,5 kg - 6 reps x 2 - fick inte lika god kontakt som senast.

Militärpress 42,5 kg - 6, 5 reps

Dips +17,5 kg - 11 reps - PB! Yabbadabbadooo =). Bra rytm och utförande.

Sittande vadlyft 65 kg (max) - 20, x reps

Skullcrushers 16 kg - 5, 4 reps - okej utfört men offrade lite snyggheten för styrkan här. Är ändå uppe i maxvikt nu så känns bra.

Sit-up chair 80 - 9 halvslarvigt, kom ej igång med nästa set. Sänkte till 70 kg - x reps

Niveus
2011-04-13, 18:22
Måndagen den 11 april 2011
Stark idag, ej så explosiv.

2 sets på alla utom dips som är 1.
5 reps på 100 % av max
Sista passet enligt HST. Har fullföljt 2 månader!!

Hantelpress 30 kg
6, 4 reps - asbra.

Knäböj 80 kg - 5, 5

Latsdrag med bicepshandtag - 65 kg PB! 5, 5 reps - sådär kontakt men okej utförande.

Skivstångsrodd - 45 kg - 5, 5 reps. Saknar fullgod kontakt. Men e på 100 % nu så blir lite lidande.

Militärpress 45 kg - 5, 5 reps - bra!

Dips +20 kg - 7 reps - PB! -
Var en kille som sa att jag gjorde fel som hade dipsbältet så viktskivan hängde bakom mig. Men jag känner jag får bäst utförande så då den kommer nära min kropp och får inte för mkt framåtvikt vid nedgången. Några kommentarer till detta?

Sittande vadlyft 65 kg (max) - x, x reps - helt okej!

Skullcrushers 16 kg - 5, 4 reps - Bara fint.

Sit-up chair 80 - För tungt -> 75 kg - 10, 9 reps

Nya bilder samt viktresultat imorgon!

Niveus
2011-04-15, 10:18
Den 14e april - morgonvikt: 75,5 kg

http://img714.imageshack.us/img714/2760/img3488pe.jpg

http://img853.imageshack.us/img853/7995/img3469i.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/4368/img3485i.jpg

http://img843.imageshack.us/img843/3861/img3490if.jpg

http://img833.imageshack.us/img833/1479/img3491g.jpg

Niveus
2011-07-22, 12:54
Hej och hå!!

Nu kør jag igång igen, men denna gången med ett Stronglifts 5x5-schema.
Børjar i princip från 0 på alla øvningar men som ni vet kommer snabba højningar i många øvningar...framfør allt bøjen och marken.

fredagen den 22 juli 2010
Knæbøj:
Olympisk stång
5 x 5 (gjorde væl ca 7 på varje, behøver verkligen træna teknik hær.)

Bænkpress:
27,5 kg
5 x 5 (också ca 7-8 på varje men med bra teknik)

Skivstångsrodd (pendlay style)
30 kg
5 x 5 Skønt. Kænns som denna ger mycket.

Niveus
2011-07-22, 16:02
Stats
Vikt - 72,9 kg
Længd - 1,89 m lång

Mått
Arm - 34 cm
Brøst - 89 cm
Lår - 55 cm
Vader - 36 cm
Underarm - 29 cm

Mål:
Långsiktigt e mitt mål att nå 80 kg men kortsiktigt upp till 77 kg. Vill gærna klara 70 kg benchpress och runt 100 i squats och marklyft. 50 kg i militærpress vore inte heller fel.

Har just påbørjat en light-version av LCHFdiet som jag førsøker bulka med. Hoppas det kan gå vægen. Har också ungdomsdiabetes som jag førsøker hålla i schack.

Peace!

Henke84
2011-07-23, 16:34
Hej och hå!!

Nu kør jag igång igen, men denna gången med ett Stronglifts 5x5-schema.
Børjar i princip från 0 på alla øvningar men som ni vet kommer snabba højningar i många øvningar...framfør allt bøjen och marken.

fredagen den 22 juli 2010
Knæbøj:
Olympisk stång
5 x 5 (gjorde væl ca 7 på varje, behøver verkligen træna teknik hær.)

Bænkpress:
27,5 kg
5 x 5 (också ca 7-8 på varje men med bra teknik)

Skivstångsrodd (pendlay style)
30 kg
5 x 5 Skønt. Kænns som denna ger mycket.

good shit! :) glöm inte att teknik kommer före vikter nu när du kommer börja öka bara.

Niveus
2011-07-24, 12:58
søndagen den 24 juli 2010
Knæbøj:
22,5 kg
5 x 5 (ca 6-7 på varje eg)

Jag lade mærke till att det var något som hindrade mig nær jag descenderar. Det e troligtvis så att jag inte føljer knænas riktning (ca 30 gr) och dærfør inte kommer ner ordentligt. Nu har jag ju næstan ingen vikt så tror inte det e nån fara før meniskerna ænnu men skall absolut se till att fokusera så jag føljer knæna bættre.

Tror också bøjarna kommer bli lættare nær jag kommer upp runt 40 kg.

Militærpress:
OL-stång
5 x 5 (ca 7 på varje.)

Simpelt. En av mina favoritøvningar.

Marklyft
45 kg
5 x 5
Inga som helst problem. God form. Længtar redan till næsta gång.

Bicepscurls med skivstång
25 kg
3 x fail (10, 5, 5)

Passet tog så kort tid så la till lite curlar før att bygga upp kulorna lite mer ^ ^.

Niveus
2011-07-26, 14:20
tisdagen 26 juli 2010
Knæbøj:
Olympisk stång
25 kg
5x5

Bættre teknik, framførallt med knæna. Svårt att komma djupt nog men tror det blir lættare sen. Inte kommit igång med hip drives..

Bænkpress:
30 kg
5 x 5 (ca 7-8 per set pga alltfør lætt)

Skivstångsrodd (pendlay style)
32,5 kg
5 x 5
Tænkte mkt på tekniken. Kanske lite før mkt tænkande. Denna øvning tycker jag i dagslæget ær den enda "tunga" som jag tror ær den jag kommer få problem med8 først med med hænsyn till højningar.

Accessoriskt:
Dips:
11, 10, 8 reps
-----------------
Høgt blodsocker under træningen från morgonen- inget ønskvært.

Jag kan faktiskt sæga att jag længtar tills marklyften, bænken och militæren økar ordentligt i vikterna. Redo att sætta lite nya PB nær tiden ær inne.

Niveus
2011-07-28, 19:55
Torsdagen den 28e juli
Äntligen kan jag skriva svenska bokstäver igen! Ber om ursäkt för den tidigare språkförbistringen.

Jag känner att det är bra med 3 styrkepass i veckan men jag skulle gärna vilja ha lite påökad vighet och smidighet så jag bestämde mig för att köra ett yogapass på lokala Fitness World här i Aarhus. Helt klart en ny upplevelse. Men jag är klart nöjd över att jag gick och instruktören var bra.

Nu innan plugget börjar igen så har jag lite tid över att förlusta mig med sådana här nyttigheter. Imorgon blir det gympass- ser klart fram emot markarna, millarna och knäna. Fortfarande inte nått så höga vikter så blir inga problem.

Niveus
2011-07-29, 12:30
Fredagen den 29e juli

Knäböj:
27,5 kg
5 x 5 (ca 6 på varje)
Inte helt nöjd med descenderingen. Blir kanske att jag skapar en tråd ang det.


Militärpress:
22,5 kg
5 x 5 (ca 6 på varje)
Easy peasy

Marklyft
50 kg
5 x 5
Väldigt lätt

Bicepscurls med skivstång
25 kg
3 x fail
10, 6, 5

Sit-ups på lutande bänk
20, 10, 8


Svettades som en gris på gymmet idag. Var nog delvis för att det var stekarhett utomhus.

Sundqvist
2011-07-29, 12:58
Finfint pass! :thumbup:

Niveus
2011-07-29, 13:12
Finfint pass! :thumbup:

Jajamen seru! =)
Var skönt pass idag, och ganska folktomt på gymmet. Längtar fortfarande tills vikterna kommit upp lite men känns som jag gör rätt i att skynda långsamt.

Tidigare rekord:
Knäböj: 5 reps x 90 kg
Marklyft: 5 reps x 85 kg
Vill ha upp båda dessa till runt 100 kg. Tekniken på knäböjen är lite ostadig i dagsläget.

Militärpress: 5 reps x 45 kg
52,5 kg vore inte fel men kanske lite väl optimistiskt. Siktar på 50 först.

Bänkpress: 5 reps x 62,5 kg
70 kg är målet

Niveus
2011-07-31, 15:05
Söndagen den 31a juli 2011

Vaknade upp idag och vägde mig, inte mkt ändring där inte. Kände mig spinkig och klen. Sedan på eftermiddagen bar det av till gymmet!

Knäböj:
Olympisk stång
30 kg
5x5

Gick mycket bättre idag med descenderingen, tack vare den här videon http://www.5min.com/Video/How-to-Fix-Common-squat-Technique-Problems-166408923. Nu är det bara lite småpill med tekniken.

Bänkpress:
32,5 kg
10 x 5 (ska eg vara 5x5 men det var för jäkla lätt och jag körde explosivt)

Skivstångsrodd (pendlay style)
35 kg
5 x 5
Helt okej utförande. Tungt och utmattande. Tror min rygg kommer växa mest faktiskt.

Accessoriskt:
Dips:
13, 10, 5
Fruktansvärt svettig om fingrarna (ännu en stekardag), var svårt att göra övningen ordentligt utan att glida med händerna. Men jag hade bra position med kroppen iaf!

Niveus
2011-08-02, 15:46
Tisdagen den 2a aug 2011
Knäböj:
32,5 kg
5 x 5
Lätt

Militärpress:
25 kg
5 x 6 reps

Marklyft
55 kg
1 x 5
Börjar kännas att det är lite vikt nu men tror jag ökar med 5 kg tills det blir rejält tungt. 65-70 kg något.

Bicepscurls med skivstång
27 kg (PB med 2 kg)
3 x fail
9, 5, 4

Sit-ups på lutande bänk
Maximal lutning
10, 6, 4
Oh gosh.. detta var tungt. Kunde känna av magmusklerna var slitna sedan förra magpasset. Bra övning!
----------------
Har tidigare skrivit den 29e juli aztt jag gjorde 5 set marklyft, detta stämmer inte då det endast är ett exkl. uppvärmningsset.

Niveus
2011-08-04, 18:01
Torsdage den 4e aug 2011
Yogapass! Dock lite sämre lokal utan mikrofonutrustning. Hade lite svårt att orka hålla mig uppe i de där statiska övningar vi gjorde och jag behöver bli vigare, men är därför jag är där.

Lite smärtor i vänstra skuldra (som jag tror beror på en revbensfraktur för 1,5 år sedan som skadade nån muskel, rhomoboideus kanske)

Nu ikväll blir det att se filmen "Super 8". Hoppas den är bra!

Niveus
2011-08-05, 13:12
Fredagen den 5. augusti

Bänkpress: (fel ordning ja, men räcket var upptaget)
35 kg
10 x 5
För jäkla lätt så la till 5 reps i varje set.

Knäböj:
Fulstång (10,7 kg)
35,7 kg
5x5

Eg. inte fel med tekniken men stångjäveln alltså, stön vad jag hatar den. Fick ont i bl a armbågsled (articulatio cubiti för de som vill). Skulle väntat på en OL-stång blev ledig men gymmet verkar bara ha 2 sådana.


Skivstångsrodd (pendlay style)
38,2 kg
5x5
Bra! Kändes inte så tungt. Vill kolla ännu mer på teknikutförandet så jag inte gör fel. Körde med nästan raka ben nu.

Accessoriskt:
Dips:
10, 6, 5
Kändes värdelöst. Mina rörelser kändes som en robots: hackigt och stelt. Stel i armarna och fick inget flow i utförandet. Kanske borde byta denna ifall armarna får för mkt stryk i bänken, vill inte riskera axelleden (art. humeri) någon skada.

Niveus
2011-08-05, 16:11
Tror det är bäst för mig att vara lite flexibel för att komma snabbare fram. Därför tänkte jag att jag höjer vikterna med 5 kg nästa gång i följande övningar:

Bänkpress och militärpress

Hoppas dock att detta inte innebär att jag blivit alltför viktkåt och fått hybris och går in i väggen. Jag tror inte det. Nu kör vi!

Robban10
2011-08-05, 17:05
Tunga vikter kommer snabbare än man tror. Jag hade fortsatt att öka med 2,5kg. Bra teknikträning.

Men om du känner att du bemästrar tekniken so go for it! :D

Niveus
2011-08-07, 15:37
Söndagen den 7 augusti
Knäböj:
37,5 kg
6 x 5
Fortfarande lätt =)

Militärpress:
30 kg (en tillfällig extrahöjning med 5 kg)
7, 6, 6, 6, 5

Har svårt att skjuta fram överkroppen under lyftet men viktmässigt var det helt okej. Märkte efter övningen att jag hade slarvat med böjda handleder.

Marklyft
60 kg
1 x 5
Ingen fara här. Kan nog lätt gå upp till 70 kg innan det blir mindre vikter i höjningarna.

Bicepscurls med skivstång
27 kg (PB med 2 kg)
3 x fail
9, 6, 4 1/2 reps (positiv fail)

Sit-ups på lutande bänk
Maximal lutning
9, 6, 5
Tungt

Niveus
2011-08-08, 11:47
Morgonvikt 74,8 kg.
Nu är jag 0,7 kg från rekordet! =)

Niveus
2011-08-08, 18:58
Tänjde mina hamstrings idag och prövade också att gå ner i split.. 63 cm ifrån kom jag. :smash:
Blir till att tänja mera from nu! Så sjukt ovig...GAAAH!

Niveus
2011-08-09, 15:36
Tisdagen den 9e augusti

Jag har bestämt mig för att jag orkar inte gå upp så långsamt i vikter, samtidigt är jag lite frågesam till Mehdis bakgrund, och hur hela programmet är sönderpropagerat med reklam och spamm.

Därför övergår jag nu till starting strength-programmet av Mark(us) Rippetoe. Största skillnaden är att det är 3x5 isf 5x5 samt power cleans isf pendlay roddar.

Jag är ovan med power cleans så detta kommer bli en prövning men skall bli skönt att komma upp lite i vikterna.

Knäböj
50 kg
3 x 5
Hade väldiga problem med smärtor i handleden när jag höll stången på trapzen. Känns väldigt lätt för att det blir överdriven dorsalflexion av handleden, vet inte hur jag skall minska detta :(. Samtidigt fick jag ont i armbågslederna av en okänd anledning.

Böjarna i sig var inga problem men måste kolla på position med armar och händer. Är väldigt ovig i främre axlar och detta bidrager säkerligen. Tror också att eftersom jag har en "låg position" med stången så ger det ännu mer påfrestning och lättare att göra fel. Nu när jag tänker efter lite borde jag nog stretcha pectoralismuskulaturen också.

Militärpress
37,5 kg
5, 5, 6
Tungt men bra utförande.

Power clean
OL-stång
3x5
Tränade i princip bara på teknikutförande. Svårt att få allt hänga ihop och se smidigt ut, framför allt hopp->rackposition. Gick bättre med handpositionen ju längre jag fortskred. Klarade väl en 3 repetitioner som såg godkända ut.


Avslutade passet med en ordentlig stretch av hamstrings och axlar.

Niveus
2011-08-11, 22:40
Torsdagen den 11e augusti
Körde yogapass idag. Riktigt hårt var det. Dels är jag extremt ovig i pectoralismuskulaturen & baklårsmusklerna, och sen så är jag inte van med statiska övningar (stå i planka etc) så där blev jag rätt darrig i armarna. Kul att småstöna lite på ett yogapass.

Imorgon blir det gymmande! Mitt program ser för närvarande ut såhär:

Workout A
3x5 Knäböj
3x5 Bänkpress
1x5 Marklyft
3xmax Pullups

Workout B
3x5 Knäböj
3x5 Axelpress
5x3 Power Clean
3xmax Dips

Niveus
2011-08-12, 12:53
Mitt inlägg försvann så skriver en snabbis vilka vikter jag anv.

Fredag den 12 aug
Knäböj
55 kg
3x5

Bänkpress
50 kg
5, 7, 7


Marklyft
70 kg
1x5

3xmax Pullups
4, 4, 3

Niveus
2011-08-14, 14:02
Söndagen den 14e augusti
Knäböj
60 kg
3 x 5
Helt okej teknik men varför går jag inte djupare? Jag vet ju att jag kan.

Axelpress
40 kg
3 x 5
Riktigt tungt. Väldigt bra teknik, framskjutning av torso och armarna över huvudet. Enda klagomålet är att jag borde haft lite mer buktryck.

Power Clean
25 kg
5x3
Helt värdelöst. Jag har inte fått in tekniken ännu. Gjorde helt rätt kanske 1-2 reps. Tappade stången med handen under lyftet en gång när jag försökte med hookgrip och hoppade.

Tror jag fokuserar för mycket på armrörelser när jag borde fokusera på när jag skall hoppa och dra upp trapzen. Armbågarna måste komma högre upp också.

------------
Glömde dipsen :(

Niveus
2011-08-16, 13:45
Tisdagen den 16e augusti
Knäböj
65 kg
3x5
Bra utförande a la rippetoe med hip drives. Vet att det är många i SL som klagar på lyftutförandet där man fokuserar på höftuppdragning, har inte sett nåt egentlig konkret kritik förutom att det ser konstigt ut.

Bänkpress
55 kg
6, 7, 6
Lätt som en pannkaka, explosivt som dynamit. Blir 60 kg nästa - woopwoop!

Marklyft
75 kg (1 x kroppsvikt)
1x6
Tungt men nemas problemas. Märker dock att det börjar bli lite tungt i underarmarna. Nästa blir 80 kg sen kommer grepp med både sup & pron. samt mindre höjningar.

3 x max Pullups
6, 3, 3
Blev nästan förvånad över hur bra det gick första setet. Dock var det segt de sista seten. Denna övning är väldigt psykiskt påfrestande känner jag. Tror det bästa är att "bara göra det" trots att jag har ånger inför varje set.
-------------------------------
Nuvarande kroppsvikt är 74,6 kg. Står tyvärr lite stilla. Mera mat behövs.

Niveus
2011-08-18, 18:33
Torsdagen den 18e augusti.
Var på yogapass. Var min favoritinstruktör. Oerhört skönt och kändes att jag blivit lite vigare. Har mer kontroll i rörelserna också (är ju i princip samma rörelser varje gång).

Extra bonus för att jag var hos tandläkaren idag och inte hade några hål. Gick på 250 dkk för undersökning och rensning =P, billigt.

Imorgon blir det gympass. Lär inte bli några problem.. får kolla in lite power clean-utföranden först bara, behöver förbättra tekniken där.

Niveus
2011-08-19, 13:07
Fredagen den 19e augusti
Knäböj
70 kg
3 x 5
Okej teknik. Hårt.

Axelpress
42,5 kg
3 x 5
Tungt som satan =D. Sista setet blev extremt hårt.

Power Clean
30 kg
5x3
Inte nöjd. Funderar på att hålla vikten tills jag klarar utförandet bättre.


Dips
12, 12, 12
Meganice!!

Niveus
2011-08-21, 15:17
Söndagen den 21a augusti

Knäböj
75 kg
3x5
Körde "vanliga" med bra djup. Hyfsat lätt trots att det var tungt.
Gick ifrån och frågade en kille som hade gått ifrån räcket och lämnat en stång med ca 85 kg ifall han var färdig men sa inget mer. Jävla ohyfs asså.

Bänkpress
60 kg
5, 5, 6

Kändes inte helt naturligt. Skall köra 62,5 kg nästa gång, tror bara jag failat på 62,5 kg innan så kan bli PB. Har sjukt underutvecklad framsida jämfört med baksida. Vill ha mer bröst :O.

Marklyft
80 kg (5 kg från PB)
1x6
Kändes lätt, trots tungt som satan ifall ni förstår. Lätt på det sättet att jag kan höja 5 kg nästa gång och ändå bevara ett pronerat grepp. Tungt på det sättet att jag fick gorma och ta i ordentligt med hela kroppen.

3 x max Pullups
5, 4, 2
Bra psyke men tungt. Blev fail på sista reppet när jag skulle försöka dra 3.

Niveus
2011-08-22, 10:49
Lite nya stats:
Vikt: 75,5 kg (är och tangerar mitt PB här)

Arm: 35 cm (+1)
Bröst: 92 cm (+3) Beror definitivt på ökad ryggmuskulatur och inte brösten.
Lår: 56 cm (+1) Förväntar mig mer här snart.
Vader: 36 cm oförändrat - kan endast växa av power cleans just nu.
Underarm: 29 cm (oförändrat)

Niveus
2011-08-23, 14:17
Hej och hå! Here we gå!

Tisdagen den 23e augusti
En vecka till plugget startar

Knäböj
80 kg
3x5
Tungt som sjutton. Trodde jag var starkare här. Blir 2,5 kgs höjningar i denna nästa gång

Axelpress
45 kg
3x5
Också extremt tungt. Lite halvslarv med tekniken men inget farligt. Är osäker på om jag vill höja 2,5 kg nästa gång då jag "vet" att jag inte lär klara det. Men tror jag skall försöka med bra teknik och blir det bara 3x4 så får det bli det.

Power Clean
30 kg (oförändrad pga teknikträning)
Jomen, det går bättre här. Skall definitivt höja nästa gång. Får fokusera på hoppet mer samt armbågarna upp (och axlarna fram).

Just när jag tagit på mig skorna för att gå mindes jag att jag skulle göra dips. Såg att en kille precis hade gjort och frågade om jag fick köra emellan. Fick nån konstig känsla av oövervinnlighet och explosivitet så seten blev såhär.

Dips
21, 10, 10
Omg.. ingen aning om vart 21an kom ifrån. Mitt tidigare rekord är 15 utan vikter (samt 5 på 20kg).
Nästa gång blir det dipsbälte och 2,5 kg! Vill ligga på runt 10 här.

---------------------
Fick göttans pump i boobsen: ;) Se nu till att väx!

Niveus
2011-08-26, 17:37
Fredagen den 26e aug
Explosiv dag idag!

Knäböj
82,5 kg
3 x 5
Bra teknik, var tungt och gick långsamt men jag är bara nöjd. Kändes härligt i benen.
Just det ja.. bröt stortånageln mitt av med en 20 kgs skiva när jag skulle lyfta på vikterna när jag stod i strumporna. Bilder läggs upp om så önskas. ;)

Bänkpress
65 kg - PB!!
5, 6, 6
Jag skulle eg. tagit 62,5 men jag tänkte wth och tog två 2,5 kgs plattor istället. Lite rädd var jag men det kändes hyfsat lätt. Explosivt utförande.
Fick pass också men fick säga till honom 500 gr att jag endast ville ha hjälp om jag tappade vikten ner och inte om jag kämpade uppåt.

Marklyft
85 kg
1x5
Tangerat rekord här. Blir 90 kg nästa gång, känns som det väldigt snart är dags för pronations-/supinationsgrepp, just nu är båda handryggarna framåt (pronerat grepp).

Pullups (internationella)
3x4 reps
Svårt att hålla kvar greppet..mot sista repsen i seten blev det att jag hängde i mina proximala och distala interfalangealled i fingrarna (för att nyttja rätt terminologi ;) )

StarkaUlf
2011-08-27, 12:45
Kul å se att det går frammåt :)
Kör en variant av SL 5x5 ser jag(?).
Benen kommer så småningom, bara nöta på med böjjandet :)

Niveus
2011-08-27, 14:49
Kul å se att det går frammåt :)
Kör en variant av SL 5x5 ser jag(?).
Benen kommer så småningom, bara nöta på med böjjandet :)

Hehe, nej det gör jag inte. Jag kör Starting Strength av Mark Rippetoe så har jag lagt till en assisterande övning på varje pass. Är svinnöjd med programmet.

Är inte så stor skillnad mellan SL och SS förutom att SS kör 3 x 5 isf 5x5 samt power clean isf Pendlayrodd.

Mitt rekord med böjen är 90 kg 3x5. Hoppas kunna slå det inom en snar framtid. Marken och bänken lär slås nästa pass.

Niveus
2011-08-28, 13:04
Söndagen den 28e augusti
Knäböj
85 kg
3x5
Lite okontrollerat. Borde gått djupare.

Axelpress
47,5 kg PB!
5, 5, 3
Andra setet var jag extremt skakig när jag lyfte upp och det gick oerhört segt det sista reppet. Samma gäller sista setet. Hade svårt att kontrollera framskjutning av torso under lyftet. Kommer bevara vikten tills jag klarar alla set ordentligt. Utförandet i sig var inte dåligt, dock inte helt optimalt.

Dips
+2,5 kg
13, 12, 10
Fick göra en rockad mellan dipsen och power clean men det gick bra-

Power clean
35 kg
5x3
Jag börjar få in racken nu. Greppet känns också bättre. Vad jag behöver fokusera på mer är själva hoppet.

---------
Ja, vad skall man säga. Imorgon börjar Robinson- kommer jag definitivt se. Plugget drar också igång igen, skall läsa 25p medicinsk biokemi och lite annat smått och gott. Ha det!

Niveus
2011-08-30, 21:37
Tisdagen den 30e augusti
Två nya PB!

Knäböj
87,5 kg
3 x 5
Bra utförande på de två första set. Sista setet blev sådär. Kändes lättare än förra gången och jag hade ingen kudde på ryggen men armarnas position var ändå bra.

Bänkpress
67,5 kg - PB med 2,5 kg!!
6, 6, 5
Ingen passning så pressade mig inte i sista set. Good game.

Marklyft
90 kg - PB med 5 kg!!
1 x 5

Pullups
5, 4, 3
Nice.
------------------
Var tyvärr inte så explosiv idag, samt var trött och haft en generellt jobbig dag, så får ändå vara nöjd med passet. 2 nya PB ju! =D

Niveus
2011-09-03, 11:48
Lördagen den 3 sept.
Skitpass!!

Knäböj
90 kg
5, 5, 4
Dålig teknik från andra set! Märkte tom en gång hur jag svajade till i ländryggen.
Hade inga krafter idag kände vilket gjorde att allt blev lidande.

Militärpress
47,5 kg
5, 5, 2
Jo tjena... dålig teknik här med. Varför hade jag ingen energi?! Jag vaknade med huvudvärk och har haft det fram till nu. Inga krafter i musklerna och sviktande motivation. Fick tom ont i armarna efter de här lyften.

Power clean
Uppvärmning
Jag avbröt passet då jag inte kunde förmå mig att racka ordentligt /få upp armbågarna mer än halvvägs ens på 20 kg.

Blev varken dips eller power clean. Hoppas nästa pass blir bättre.

Niveus
2011-09-05, 21:23
Måndagen den 5 sept
Detta pass kan sammanfattas med tre ord: styrka, fokus och teknik.
Gick jädrigt bra så är mäkta nöjd. Enda klagomålet är att det var smockfullt i gymmet (första vardagen efter Ramadan (området har många utländska personer), sommarlovet är slut samt en måndag då alla verkar ha rehabilitering från sin helgångest).

Knäböj
90 kg - tangerar rekord
3 x 5
Såja! Bra teknik. Körde utan kudde på ryggen i bara tshirt och det gick fint. Var såklart extremt tungt men tekniken blev som sagt inte lidande. Hoppas kunna bräcka mitt rekord nästa pass om jag har lika god eller bättre styrka.

Bänkpress
70 kg PB!!
3 x 5
Vad är det med folk som inte kan passa!? Blir riktigt förbannad alltså. Låt bli att hänga över min stång eller assistera när jag lyfter. Hjälp mig inte lyfta av och på stången...för bövelen! Fick säga till inte en utan säkert 5 gr att jag bara ville ha hjälp om vikten föll tillbaka när jag lyfte den.

Marklyft
92,5 kg PB!!
1 x 5 reps
Tungt men bra grepp och teknik. Mycket nöjd.

Pullups
6, 4, '4'
Den sista hade nog dugit i krig men inte i tävlingssammanhang.

Niveus
2011-09-25, 21:43
Jag körde ett gympass nu igen, glömde skriva i ett extra för 2 veckor sen. Men usch vad jag har tappat.

Knäböj:
80 kg
5 reps (för tungt)
75 kg
5, 5

Bänkpress
65 kg
3 x 5 reps
Här hade jag inte tappat lika mkt som jag trodde

Marklyft
80 kg
1 x 5 reps
Extremt tungt.
-----------
Jaja, det är bara att komma tillbaka!

Niveus
2011-10-25, 21:42
Hej!! jag har varit kass med att uppdatera så lägger upp mina nuvarande vikter samt nästkommande ökningar:

Marklyft 95 kg (pb..) -> 100 kg
Knäböj 85 kg -> 87,5 kg
Power clean 40 kg -> 45 kg
Bänkpress 75 kg (stopp pga fail sista pass)
Militärpress - 45 kg -> 47,5 kg

Niveus
2011-12-18, 22:14
Hej.
Ett uppehåll på 2 månader pga en tidigare examination. 6 timmars tentamen..kul. Får reda på onsdagen om jag blir godkänd..Hoppas.

Nästkommande vikter ser ut:
Marklyft -> 90 kg (jag skall nå 100 kg inom 2 v)
Knäböj -> 82,5 kg
Power clean -> 40 kg (här sviktar tekniken lätt)
Bänkpress -> 65 kg
Militärpress -> 42,5 kg

Körde ett yoga pass idag. Var behövligt.

Niveus
2011-12-20, 17:50
Dagens pass:

Knäböj - 82,5 kg (sista reppet var lite halvslarvigt) 3x5 reps
Militärpress - 42,5 kg - bra men tungt som attan. 3x5 reps


Power Clean - 40 kg - tungt men gick bättre när jag ändrade till ett bättre grepp.
5 sets x 3 reps

Niveus
2011-12-22, 21:40
Dagens pass!
Hade slarvat med kosten så var seg med utövandet, saknade explosivitet. Däremot så blev jag godkänd i min 6 timmar examination i medicinsk biokemi så woopwoop på det.

Knäböj - 82,5 kg
5, 5, 4
Ajdå, pga kost (7,5 kg från pb)

Bänkpress - 65 kg
5, 5, 5
Börjar komma upp i vikter här igen (10 kg från pb). Skönt

Marklyft - 95 kg
1 x 5 reps
Yes!! Befinner mig på pb nu. Är så lycklig över att jag tydligen fortfarande är stark i ryggen. Nästa marklyftspass blir det 100 kg. Det blir magiskt!

Niveus
2012-01-02, 22:04
Suck, skrivit inlägget två gånger men var inte inloggad. Här kommer en blixtrepris
Knäböj - 75 kg (dålig idag) borde tagit 85 kg, blir 80 kg nästa gång

Bänkpress - 70 kg - 5, 5, 3 reps

Marklyft - 100 kg - 5 reps
Tadaa!! Nytt PB, äntligen!!

Niveus
2012-01-05, 21:33
Dagens pass:
*flex*

Benpress med fixerat stoppläge:
170 kg
3 x 5 reps

Militärpress med stång som uppvärmning sedan körde jag hantlar i en eleverande rörelse lateralt med böjda armar til axelhöjd.
12 kg
3 x 5 reps

Power clean
5 x 3 reps
40 kg
bättre teknik här, fick bättre ryck. Slog dock i skrevet och knäskålarna i första set.

Motion på crosstrainer: 10 min på läge 13/25
---------
Kan avsluta med att säga att det verkar som jag har systolisk hypertension *mini vilket inte är så roligt med tanke på att jag redan har diabetes t1. Tror det är delvis relaterat till situationsmässig stress, mina tankar påverkar min kropp alltför mkt, min puls och hjärtslag bara flyger iväg när jag tänker "onda tankar". Skall be om att få göra en dygnsmätning nästa gång jag går till läkaren vilket blir om först 3 veckor.

Peace

Niveus
2012-01-07, 18:58
Hej och hå! Idag mår jag prima!

Dagens pass:
Tränade med en väninna så blev inte vanliga passet:

Benpress
180 kg
3 x 5 reps
Tungt som fn.. höjde väl dels för att imponera på tjejen men det gick bra.

Bänkpress
70 kg
3 x 5
Äntligen passerar jag 70 kg igen, skönt. Kroppsvikten ligger på 72 kg för stunden så den får gärna bli mer så kan man lyfta riktigt tungt.

Latsdrag
kommer inte ihåg,
typ 65 kg
fail

50 kg
12 reps

60 kg
fail

55 kg
2 x 5 reps

Total abdominal
70 kg (av 95 på maskinen)
22 reps - varpå tjejen frågar "du sa ju du hade svag mage" varpå jag svarar "Nej, jag sa att jag inte tränar magövningar men däremot tränar jag ju många basövningar där coremuskler aktiveras."

85 kg, fail.. kom ingenstans samma med
80 kg 10 reps
75 kg 10 reps eller nåt.

Niveus
2012-01-14, 18:49
Ännu ett udda pass. Dock med ett PB.

Militärpress
40 kg
3 x 5

Utfall med ca 30 kg
3 x 5

Marklyft
105 kg PB
5 reps

Magövning i maskin på lätta vikter

Gjorde ett set dips också

Niveus
2012-01-15, 19:48
Löpte 3 km idag =). Första gången på 4-5 år kanske :P. Hehe. Tog väl typ 14-15 min

Peace!

Niveus
2012-01-17, 21:32
Nytt egenkomponerat program börjar idag. Repsen blir 2v 3x10, 2v 3 x 8, 2v 3x6-

Knäböj
60 kg
10, 10, 10
Lite dålig fokus, inte van att ta ut mig såhär.

Pendlayrodd
40 kg
10, 9, 5
Kände inte att jag hade kunde fortsätta och hålle bra teknik. Sänker till 35 nästa gång och gör fullt ordentligt.

Dips
+ 5kg
3 x 10

Axelsving
7 kgs hantlar
3 x 10 (fram, mitt och bak)
Megapump i deltoideus..

Niveus
2012-01-20, 12:40
Utfall
40 kg
10 x 3
Extremt tungt, speciellt pga jag var tvungen att byta ben och fortsätta efter 10.
Hade ingen energi idag

Bänkpress
40 kg uppvärmning som var dödtungt, vad sjutton händer?!

60 kg
10 reps .. nära fail

50
2x10 reps .. också nära fail men nu kan jag iaf utgå från denna vikt

Militärpress
30,7 kg
3x10

Saknar energi idag :/

Bicepscurls
12 kg (hade innan passet tänkt köra 14 kg men det här får duga)
3x 10

Peace!

Niveus
2012-01-21, 16:03
3 km - 14.37 (- ca 5 s)

Niveus
2012-01-22, 17:00
Skönt pass!

Bänkpress
55 kg+
3x10

Marklyft
60+ kg
3x10

Axellyft
8 kg
10, 10, 7
Klantigt att avsluta med baksidan då jag är svagast där. Utnyttjade mkt sving, vet ej om det är alltför ostrikt och ifall man bör starta från botten i nolläge.

Bicepscurls
12 kg
10, 10, 7
Körde väldigt explosivt. Trött sista set.

Niveus
2012-01-24, 22:01
Morgonvikt 73,9 kg
Kommit på att jag vill köra mer explosivt.

Knäböj
65 kg"
3 x 10
Satans vad tungt, speciellt sista set efter 6 reps då jag började köra på ren vilja. Behåller vikten här.

Skivstångsrodd
35 kg+
3x10
Tekniken gick bättre nu, körde med två stepupbrädor för att få stången i ordentlig höjdnivå. Dock känning i ländryggen, förmodligen pump i mm. erector spinae men borde kanske filma för att se att tekniken är på plats.

Dips
7,5 kg+
10, 10, 11
Kan höja till nästa gång, minns att detta är en av mina starkaste övningar (jag väger lite, 20,9 BMI inkl muskler, för min lägd men har relativt starka armar och "ok" bröstparti)

Axellyft till sidan med hantlar
8 kg+
3 x 10
Yes.. gick vägen. Tungt men skönt- Axlarna får gärna växa lite mer dock.

10 min löpning ute..

Niveus
2012-01-26, 14:01
Utfall med skivstång
42,5 kg+
3x10
Inte lika farligt tungt som sista gången, dock var det kanske inte så smart att köra i strumplästen då det kändes som min högra stortå skulle brytas av. Känner också att vaderna tränas redigt i denna övningen.

Militärpress
35 kg
9 - aptungt..i princip fail på sista
32,5 kg
9, 7

Blir att jag bevarar 32,5kg till nästa gång

Hantelpress (isf bänk pga flera gäng som stod o turades om och jag hade väntat i nästan en halvtimma, också därför ordningen blev annorlunda)

22 kg
10, 7, 5
Tungt men bra. Tekniken är inte lika hemma här som på bänkpressen

Bicepscurls
10, 9, 6
Tror jag.

------
Inte lika mkt krut idag, kanske pga jag väntade 4 timmar efter maten tills jag gymmade. Är trots allt nöjd med passet i och med att jag tog i ordentligt.

Niveus
2012-01-26, 16:11
Samt 10 min crosstrainer på gymmet, nivå 15/25.

Niveus
2012-01-27, 23:41
Får nog se till att få i mig mer mat om jag skall kunna orka prestera bättre och bygga mer massa. Är inte helt nöjd med bilderna jag nyligen tagit. Tycker också jag varit lite svag på sistone. Tar ifs väldigt korta pauser (max 90 s mellan varje set) och har hög intensitet. Vill bara kunna lyfta lite tyngre och bygga större kulor.

Niveus
2012-01-28, 16:13
3 km idag igen
Tid: 13.30 (1 min 7 s snabbare, PB) dvs en snitthastighet på 13,3 km/h. Jag kände att jag gick extremt snabbt ut i början, ville slå mitt tidigare rekord. Kände dock att jag måste lugna ner mig annars kommer nån hitta mig på gatan. Hela löpningen var en lidelse.

När jag kom vid gatan som leder upp till där jag bor så gick ca 6 tjejer över vägen och började gå och blockera hela trottoaren som är ca 2,5 m bred på sidvägs. Jag busvisslade runt 15 m bakom när jag kom i upploppet men ingen reagerade så det slutade med att jag sprang rätt igenom så harmlöst jag kunde (tänk dig på samma sätt man går förbi nån främling på krogen fast i 15 km/h istället.)

När jag var framme var jag vimmelkantig, andfådd och hjärtat bultade. Hade också en smärtfull tryckförnämmelse i det eustachiske rör (där man får tryck i öronen) och var helt varm i hela kroppen. Var nära på att kasta upp men fick fokusera för att undvika.

Imorgon blir det gym, då hoppas jag att jag återfått lite energi!

Niveus
2012-01-28, 21:15
Sådär. Har gjort om mitt schema nu. Dock är det rimligt marginellt. Bytt bort bicepscurls mot chinups så jag får med ryggen samtidigt. De andra bicepscurls bytte jag mot dips, jag tror att bänken kommer gå upp mer då. Dipsen kommer före axellyften då jag vill inte slösa bort energin ur axlarna med isolering och riskera skador i ligament eller rotatorcuffen under dipsen.

Mitt "nya" hypertrofischema:
2 v 3x10, 2 v 3x8, 2v 3x6 ..-- repeat

tis:
Knäböj
Skivstångsrodd
Dips
Axellyft
10 min Löp/crosstrainer

tor:
Utfall
Bänkpress
Militärpress
Chinups
10 min Löp/Crosstrainer

lör:
Löpning ca 3km

Sön:
Bänkpress
Marklyft
Dips
Axellyft
10 min löpning
---
Vad tror ni? Kommentarer?

Niveus
2012-01-29, 11:07
Kanske jag borde byta ut skivstångsrodden mot marklyft och köra pronerade pullups ist för chinups. Hmmm.. får se. Går mkt efter feeling och gamla erfarenheter nu.

Niveus
2012-01-29, 16:14
Dagens pass!

Bänkpress-
60 kg
10, 10 (obs aldrig varit så nära att faila)
50 kg
9 rep

Behåller vikten nästa gång, fattar inte varför jag är så klen i bänk helt plötsligt.

Marklyft
65 kg
3x10

Well done

Dips
10 kg extra
10, 10, 5 (väldigt tungt sista)
behåller vikten till nästa gång

Axellyft
9 kg
10 mitt, 7 bakom
8 kg 10 mitt

Hmm, vet inte om jag vill behålla 9 kg eller gå ner till 8 igen. Tror jag prövar att bevara det då jag trots allt klarade första setet fastän jag kört dips dessförinnan.

10 min på crosstrainer
Nivå 16/25 (PB)

Niveus
2012-01-30, 21:50
Jämför med inlägget 2011-08-22. Dock har jag inte hållit på med mitt nya schema mer än 2v så jag väntar med att ha stora förhoppningar.

Arm: 35 cm (+1)
Bröst: 92 cm (+3) Beror definitivt på ökad ryggmuskulatur och inte brösten.
Lår: 56 cm (+1) Förväntar mig mer här snart.
Vader: 36 cm oförändrat - kan endast växa av power cleans just nu.
Underarm: 29 cm (oförändrat)

Nya:
Arm: 34,5 (-0,5cm) har precis börjat träna armar.
Bröst: 94 cm (+2 cm..good)
Lår: 56 cm (+-0)
Vader: 36 cm (+- 0)
Underarm: 28,5 cm (-0,5 cm)
Sammanfattningsvis befinner jag mig på samma utgångsläge som när jag var i toppform i somras. Hoppas kunna gå förbi detta. Nya stats efter 6 veckor.

Niveus
2012-01-31, 17:21
Dagens pass!
Blev lite osæker att jag skulle klara av passet efter jag fick hypoglykemi på 2,2 mmol/l innan træningen men jag fick upp blodsockret och det blev ett bra pass. Har haft problem med diabetesen på sistone och det påverkar verkligen hela min vardag - får se till att ordna upp basaldoserna så tror jag resten går vægen.

Knæbøj
70 kg
3x8
Goody, næsta gång blir det 72,5 kg

Marklyft
75 kg
3x8 (gjorde 3-3-2 på varje 8 reps)
Fick pump som attan i mm. erector spinae och det ær jag kanske inte van vid. Får lite onda tankar att det skulle vara skador och dylikt men tekniken var god.
Tror det viktigaste før mig ær att hålla extraordentligt med båltryck då jag mærker att hela øvningen blir lættare då.

Dips
bælte med 11,25 kg
3x8
Kungen av dips! ;)

Axellyft med hantlar
10 kg
8
shoulder runs før att få med baksidan x reps.. blev lite slarvigt
6 reps

Nøjd. Var økning med vikterna hær och det kænns som jag presterar rætt bra i denna øvningen. Det går uppåt iaf. Bevarar vikten hær då jag inte klarat fullt set ænnu.

Motion på crosstrainer
Nivå 16/25, extra 30 sek på 17.
10 min

Niveus
2012-02-02, 13:04
Dagens!
Bänkpress (annan ordning pga kö)
60 kg (glömde att jag skulle höjt)
8 reps
62,5 kg
8, 7 reps

Bevarar vikten till nästa gång.

Utfall
45 kg (PB!)
3x8
Äntligen köpt ett par ordentliga skor.

Pullups
6, 3, 3 reps
Fy farao vad jobbigt. Både psykiskt och fysiskt. Gött att få kört både rygg och biceps på samma gång.

Militärpress
37,5 kg (skit, jag borde kört med 35 kg som planerat)
8 reps uber fail.. iaf var helt slut efter jag darrat upp den sista repetitionen. CNS och PNS är nog döda framöver.

35 kg
7, 5 reps .. .suck borde börjat med 35 kg, sluppit faila och möjligtvis kunnat öka till nästa gång.

Crosstrainer
nivå 17/25 (PB)
10 min

------
Just det, den 6e februari är det ett event där Danmarksmästaren i bänkpress kommer till mitt gym och lyfter och ger tips. Tror jag skall utmana honom ;)

Niveus
2012-02-04, 20:54
Orkade tyvärr inte ut och löpa idag, men såg istället till att kolhydratladda med choklad inför morgondagens gympass ^ ^

Niveus
2012-02-05, 15:29
Dagens pass.
Var korkad att jag väntade 3,5 timma efter frukost tills jag tränade. Kunde kanske presterat det där lilla extra om jag hade tränat någon timma dessförinnan.

Bänkpress
62,5 kg
8, 8, 7.. skiiiiit! Hade jag klarat den sista hade jag kunnat höja, känns som jag sitter fast nu.

Marklyft
80 kg
3x8 reps
Svintungt, men ack jag är nöjd. Bra kämpat.

Dips
12,5 kg
8, 8, 7.5--fail
Ååååh så nära. Jaja, får bevara vikten här. Körde bra utförande och explosivt upp.

Axellyft
10 kg
10 reps.. alldeles för tungt.
9 kg rodd förr bakre delts
10 reps -
axellyft
9 kg
10 reps - Först nu kommer jag på mig själv och undrar vad tusan jag håller på med, jag skall ju lira 8 repetitioner. Inte konstigt att den första var för tung.

Crosstrainer
nivå 17/25
Jag var så slut här. Ingen energi. Var nära på att ge upp efter 5 min men bestämde mig för att köra lägre tempo och se till att genomföra det som om det vore krig.
10 min (lågt tempo)

Niveus
2012-02-07, 19:56
Dagens pass.
Har väldigt mycket irritation och tankar i kroppen. Skönt att få ta ut lite aggro på vikterna.

Knäböj
75 kg (KV)
3x8 reps
Äntligen, snart tillbaka till good old times.

Marklyft
82,5 kg
3x8
Väntade mellan varje rep för att samla energi och fokus.

Dips
12,5 kg
3x8 reps

Axellyft
Sidolyft 9 kg 2x8
Sidolyft med fokus på bakre delts (framåtböjd) 9 kg... för tungt. -->5 kg 4 reps (passande är nog 6 kg)

Jag märker att jag får lätt obehag i själva muskeldelen när jag lyfter. Har långa armar och underarmarna är faktiskt längre än överarmarna.

Nu efter träningen märkte jag i min vänstre axel att det kändes som ledhuvudet eller något hade gått ur led samt att det kändes som jag hade blåst upp en ballong innanför axeln som begränsade lätt i vissa rörelser samt med viss smärta.

Tror detta troligtvis går över men jag undrar vad jag borde tänka på för att undvika det? Jag tränar axellyft (laterala elevationsrörelser till horisontalnivå med hantlar) samt dips 2x i veckan vardera. Svar önskas..
Är 188 cm väger 75,3 kg

Niveus
2012-02-08, 07:33
Får nog ta en vilovecka och se till så axeln läker sig.

Niveus
2012-02-14, 21:33
Det känns bättre i axeln men inte helt läkt.
Tänker att jag fortsätter med gymmningen på torsdag och följer schemat men startar alla rena axelövningar från sub-smärttröskel. Dvs laterala lyft 5 kg, bakåtlyft 4 kg och dips utan vikttillägg :(. Därefter får jag arbeta progressivt upp, om det inte känns bättre efter en vecka relativt idag så går jag till läkaren.

Har kört motion de dagar jag avstod från styrketräningen. Senaste var idag med crosstrainer:

10 min steg 18/25, 10 min steg 19/25 (PB).
-------------------
Förresten, min kusin tävlar i wild kids så jag missar inte ett avsnitt =D

Niveus
2012-02-16, 15:22
Dagens pass
!""T/"(4&/"¤/((/"!(/)"(¤/)/)(/("!!! @@@!"!!

Är ordentligt förbannad och ledsen över smärtan i min vänstra axel som hindrar mig från att prestera. Har tappat i många övningar här.

Utfall
50 kg (PB)
3 x 8 reps
Bra, är dock starkar på högra sidan och balansen är bättre. Bevarar vikten.

Bänkpress
40 kg
3 x 8 reps
Här ser ni hur jag har fått sänka 22,5 kg i vikt sedan sista gången. Kunde märka av det, och kändes som det knäckte lite. Gjorde inte alltför ont men det var för att jag begränsade vikten.

Militärpress (sänkte kanske 15 kg sen förr)
20 kg
3 x 8 reps
Suck.. ont. Detta är en ytterlighetsrörelse för mig. Gick bättre 2a och 3e set då rörelsen satt bättre.

Pullups
5, 4, 5
Rätt nöjd

Kondition
4,5 min på crosstrainer läge 18. Fick avbryta pga lågt blodsocker, köpte en gainer och skulle sen fortsätta köra men jag pallade inte. Motivationen var låg och jag var besviken, inte på mig själv utan på situationen :(

Niveus
2012-02-29, 18:07
Hej!! Här kommer en update!

Den 7e februari råkade jag ut för en axelskada på gymmet när jag skulle göra en axelövning liknande lateralraises - fast framböjd så att jag isolerade bakre deltsen.

Jag besökte en läkare här i Danmark som hänvisade mig till en kiropraktor. Jag var hos kiropraktorn igår (tisdag) som gjorde en ordentlig ultraljudsundersökning av hela skulderledet och axeln.

Som tur var var det inga muskelsenebristningar eller inflammerade slemsäckar (bursor) men däremot fann han vad som liknade ett inflammerat AC-led (akromioklavikulär led) vilket troligtvis berodde på överbelastning.

Jag går nu på laserbehandling, totalt 3 tillfällen. om 2,5 veckor bör jag kunna komma igång med träningen igen. Om smärtan kvarstår så blir det en hänvisning till en läkare med specialicering på idrottskador.

Tills dess - peace!

Niveus
2012-08-01, 09:55
Liksom..
..fågeln Fenix reser sig från askan, så återvänder jag till gymmet efter ett halvårs uppehåll. Detta pga en skada i axeln (infl. i AC-ledet) som varit extremt envis men som nu verkar gått ner till den grad att jag vågar komma igång igen med lätta vikter och vissa modifikationer.

Köpt ett gymkort igår på ett gym som verkligen är kungen över skrotgym. Det finns två stycken affischer på Jay Cutler, båda är signerade. Hantlarna går upp till 100 kg (220lbs), källarlokal, stor yta, bara metallvikter, alla där inne är stora som hus, samt billigt. Ett skrotgym helt enkelt - och det är vad jag gillar.

Denna veckan ser jag som en uppvärmning inför Tri-phase 12 veckors program. Kommer bli 3 pass den här veckan innan jag kör igång.

Gårdagens pass Onsdag (2 sets)
Bänkpress -
40 kg - fick känning i ACledet så sänkte

35 kg
10, 10

Lutande hantelpress 30 gr
12 kg?
10, 9

Dips
Fick känning i axeln här så hittade en annan på marken där jag kunde ha benen till stöd och därmed minska vikten en aning.

Militärpress
10 kgs hantlar (kommer nog bli stång sen)
10, 9

Lateralraises
3 kg
alldeles för lätt
4 kg
Inga problem - kan pröva 5 kg nästa gång, e bara lite rädd för att jag skall provocera.
10, 10


Denna gången kommer det bli så att jag får skynda långsamt - det är viktigare för mig att jag rehabiliterar skadan (känner mig ca 95% återställd men risk att falla tillbaka) fullt ut innan jag gör alltför stora ökningar.

Niveus
2012-08-02, 14:19
Dagens pass
Jag vet seriöst inte om jag gymade igår eller i förrgår senast. Mån det inte var igår? Okej.. nu har jag kollat min facebook och det var i tisdags dvs förrgår! Hehe, tror inte jag e van att gå upp tidigt.

Benpass 2a aug
Knäböj -
50 kg
9, 9
Fick anv en rack isf bur så ansiktet var några få cm från spegeln när jag skulle ta upp vikten men det gick bra med så lite vikt.

Raka marklyft (första gången)
35 kg
10
40 kg
9

Inga problem med utförandet men mina ben dallrade konstant efter böjen (har inte tränat ben på 6 månader)

Benspark
30 kg
10
35 kg
9
Lätt men brände ordentligt i m. quadriceps femoris efteråt.

Lårcurls
17,5 kg
9, 9
Inte kört denna på evigheter men gick bra - började högre men kom inte upp med vikterna vertikalt så sänkte och körde kontrollerat.
---------------------
(extra övning för rehab):
sidolyft med hantlar
5 kgs
12, 10
------------------
Utfall
14 kgs hantlar
9, 9

Här blev jag vimmelkantig - gick till kafeterian och bad om nåt att dricka med kolhydrater medan jag stod o svajade i illamående och min kropp kändes som den var på en annan planet. Han ställde fram nån dricka men jag blev tvungen att springa för att spy tre gånger på toaletten... fy fan.

Jag hade gått in i väggen, min kropp var inte van med sådan påfrestning efter 6 månader utan styrketräning. Annars menar jag det var ett bra pass. =)
För övrigt är denna en "uppvärmningsvecka" inför att jag skall påbörja Triphase 12-veckors program nästa vecka (kör samma övningar men missade en dag så kör en extra vecka).

Niveus
2012-08-06, 16:44
***Nu börjar Tri-phase 12-veckors program***

Är fortfarande under rehab så i några axelövningar är jag kraftigt hindrad från att maxa.
Kommer följa denna http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf slaviskt.

Vikt: 72,3 kg
Längd: 188 cm
Alla mått är i spänt tillstånd (ej i samband med träning)

Underarm: 28 cm
biceps: 33 cm
bröst: 88 cm
vader: 36 cm
lår: 55 cm

Rygg + Trapz-pass
........................
Marklyft:
50 kg
10
55 kg
9

Pull ups
6, 4 (blää på sista. Var dåligt grepp så fick hålla smalare grepp)
Några extra latsdrag på 45 kg till det..

Skivstångsrodd
45 kg – för tungt
40 kg (har för mig)
9, 8

Abduktion-elevation till horisontalnivå med hantlar
6 kg
10, 10

Nöjd, har varit och fortfarande är skadad så tog det lugnt.

Shrugs med hantlar:
Körde alla möjliga vikter men slutade på
22 kg
10, 10

Shrugs med skivstång:
Fick för mig jag hade använt 26 kgs hantlar så tog för mkt vikt i början
55 kg
8 ½ med dålig teknik AKA ej kom upp adekvat.
50 kg
9, 9

Niveus
2012-08-08, 15:42
Dagens pass!
Bröst + axlar
........................
Bänkpress -
40 kg -
10, 10
Är försiktig här pga skada men blir 45 kg nästa gång.

Lutande hantelpress 30 gr
16 kg
9, 8
Yes!

Dips
Haft ont i axeln tidigare idag så var rädd för att göra riktiga dips men jag provade och det gick bra utan känning.
7, 7

Militärpress
20 kg stång
10 reps
För lågt till tak :(... stod nog på fel plats i fel rum.
10 kgs hantlar
10, 10 ? (11 kg nästa gång)

Lateralraises
6 kg
10, 10
Gick bra, aningen rädd för att prova 7 kg ännu och var rätt precis att jag klarade det.

Niveus
2012-08-09, 08:59
Sa*an.
Ny morgonvikt 71,6 kg på 188 cm.

Jag har slarvat med maten (eller iaf med tiderna).
Matdags!!

Niveus
2012-08-10, 13:14
Benpass
fre 10e aug

Raka marklyft - racken var upptagen för knäböjen
45 kg
10 - läääätt
50 kg
10, 10

Knäböj -
60 kg (+10 från förra)
8, 8
Sista setet var tungt och benen var inte helt stabila.

Benspark
35 kg
10 lätt
40 kg
10 - BUUUUURRRNS!!

sidolyft med hantlar (extra-övning för rehab)
6 kgs
10, 10
Extremt lätt. Får höja nästa gång, ingen känning i skadan idag.

Utfall
15 kgs hantlar
10, 10

Lårcurls
20 kg (+2,5 från senaste)
9, 9
Kände mig lite småsnurrig och försökte tämja det genom att ta längre pauser och dricka adekvat.

Tyvärr så när jag gick ut i solen på parkeringen efter gymmet så blev allt vitt för en halv sekund sen blev jag desto mer illamående. Slutade med att jag gick till en jordhög bakom ett stängsel och kastade upp. Var i princip bara vätska trots att jag ätit ordentligt både idag och igår. Hatar det. Jag förstår inte vad som händer? Har jag åter igen gått in i väggen? Har diabetes men tror inte det var det som påverkade. Hade 8,7 mmol/l innan träning och 7,9 efter (5,0 på morgonen).

Jag vet att jag maxpresterade i alla övningar efter min förmåga idag men borde jag hållit mig tillbaka? Varför sker detta två benpass i rad? Och varför just benpassen? Skall jag bara rycka på axlarna och hoppas det blir bättre?

Nästa vecka kommer jag lägga till ytterligare ett set på varje övning så det lär ju inte bli lättare precis.

----
En annan grej. Är helt övertygad om att det förekommer droger och liknande bland vissa typer på gymmet. Satt i omklädningsrummet och då sa en till en annan att han hade blivit testad 3 gr, den andra 2 gr men att den inte visat högt nog. Och sen berättade den ena snubben att han hade en kompis som åkt fast med hasch i blodet och langat(?) och fått 10 månader. De tyckte det var ingenting. Idioter!

Niveus
2012-08-12, 15:21
Dagens pass:
12e aug Söndag

Armar + vader
................
Bicepscurls med stång
23 kg
10, 10
(aningen känning i AC men inte provocerande). Går upp till 25 kg el. 27 kg nästa gång

Smal bänkpress
40 kg
10, 10
Oj, här gick det betydligt bättre än vad jag hade trott.
Nästa gång blir det 45 kg.

'Skullcrushers' med hantlar
(eg. liggande tricepsextensioner bakom huvudet men skullcrushers låter mkt häftigare ;))
9 kg
10 ... aslätt.
11 kg
6 .. astungt :D.. oops.
10 kg
8

Blir 10 kg nästa gång.

Hantelcurls
11 kg
10 - gick i princip till fail
4 - hade overloadat mig innan.
fortsatte sista set med lite 9, 8 och 7 kg där jag gjorde reps till jag inte klarade mer.

Sidolyft med hantlar
5 kg
Har såhär låg vikt för jag skall träna trapz imorgon och ville enbart underhålla min skada.
12,12,12 - easy peasy

Stående vadlyft
80 kg
10 - För lätt
90 kg
10, 10 - också alltför lätt men kände ändå av att det brände. 100/110 kg nästa gång

Sittande vadpress
Första gången! Ingen aning om vilken vikt jag skulle anv. och fick lite ont när maskinen pressade mot övre låret men fick känna mig fram. Kände eg. att det brände först efter utförandet.
40 kg
10 - läääääätt
45 kg
10, 13 - läääääätt.
Blir 50/55 kg nästa pass!
................................

Jag pratade med en som stod i receptionen och jag sade att jag var besviken över att de hade tecknat ett vanligt medlemsskap åt mig när jag är studerande och det kostar 99 dkk att byta (blir 40 kr billigare/månad). Han sa vänligt att man får hålla öga på sånt när man köper medlemsska varpå jag sa som förslag att det kunde vara en god idé att fråga de som kommer ifall de är pensionärer eller studerande då det är ni som säljer till dem.


Var lite smått irriterad men till hans försvar hade jag inte sagt det när jag tecknade medlemsskapet för att jag dels inte visste om rabatten samt att jag tappat mitt studiekort.
------------------
Kontenta av denna vecka:
Känns som jag blir starkare, får också den känslan när jag ser mig i spegeln (jag vet.. en vecka men ändå ^ ^). Skall småjustera mina benpass så jag slipper krascha nästa gång. Fortsätta äta bra och regelbundet som jag gjort sen mitten av denna veckan och inte slarva.

Nu blir det handboll! Kom igen nu SVERIGEEEE!!!!!!!!!!!!!

Niveus
2012-08-13, 08:01
Morgonvikt 73,2 kg (+1,3 kg)
Äntligen blev det bättre. Såg till att äta betydligt regelbundet och det gjorde susen. Tror jag får tänka på det när jag bulkar:
Mycket, regelbundet, nyttigt och kontroll.

Niveus
2012-08-13, 18:28
Vecka 2 av fas 2 i Tri-phase. Detta innebär att jag utökar antalet set från 2 till 3. Argghh.. nu kör vi!

Dagens pass
Rygg + Trapz
........................
Marklyft:
60 kg
10, 10, 10
Blir 65 kg nästa pass och förmodligen färre reps. Var rätt tungt.

Pull ups
6, 3, 2
Ojrå =D..antar att marklyften tog bort mesta av krämen.

Skivstångsrodd
40 kg
8 reps - alltför tungt, väldigt dålig teknik.
35 kg
9, 8

Shrugs med hantlar:
28 kg
10
lite för vingligt med vikterna.
26 kg
10, 10 -
här skar sig metallskivan in i min smala handled vilket gjorde förbannat ont. Behöver troligen mer greppstyrka för att undvika att det händer. Skall försöka med 28 kg nästa gång.

Shrugs med skivstång:
55 kg (PB)
10, 10, 10
Började visst blöda i handen på andra setet så fick gå och plåstra om mig inför sista setet. Kände mig verkligen som en man ;).

Niveus
2012-08-17, 17:47
Benpass - silket skitpass
Knäböj
60 kg
10, 7, 6

Raka marklyft
54 kg
10 riktigt usla
10 ännu sämre
6 ordentliga
Har ingen energi.

Benspark
40 kg
5 riktigt dåliga
35
9 bra

Drog hem här. Har slarvat med kosten idag (åt nötter och frukt till lunch och jag hade behövt mer glykogen för att kunna prestera ordentligt).
Kommer inte ändra på vikterna och kommer fortsätta precis som vanligt.

Peace!

Niveus
2012-08-18, 15:31
Gött pass! Lite känning i AC-ledet men inte jobbigt.

Armar + vader
..................
Bicepsstång
25 kg
7, 6, 6

Smal bänkpress
45 kg
7 (ostabil), 8 (bra), 6

Skullcrushers
11 kg
7, 6, 5
Bevarar vikten denna nivå

Hantelcurls
11 kg
9, 6, 3
Bevarar vikten. Sista setet blev dåligt för jag halvfailade på andra set.

Sidolyft med hantlar
7 kg
10, 10, 10
Bra

Stående vadlyft
110 kg
13 -- lol

130 kg
10 - lääätt

140 kg
11, 11 .. okay nästa pass blir 150 kg.

Sittande vadpress
55 kg
Jag körde på som vanligt men helt plötsligt trillade ett handtag framför mig till sidan och helt plötsligt gick vikten mycket djupare (vilket kändes tyngre). Insåg att jag hela tiden har missat att plocka bort en spärr XD när jag kört denna. Experimentarade med vikterna:

40 kg
13

50 kg
10

55 kg
9, 5

Kommer definitivt stanna här.

Niveus
2012-08-20, 12:50
Vecka 3 - Alla set blir 4 st isf 3. *Power up!

Dagens pass - Rygg + Trapz.
.............................
Marklyft
65 kg
8, 6, 6, 6

Pull-ups
5, 3, 2, 2
Gahh vad dåligt. Kanske ska köra latsdrag istället? Greppet på stången är extremt dåligt.

Skivstångsrodd
35 kg
7, 6, 6, 6
Gick bättre mot slutet när jag fokuserade på "rygg" isf att bara få upp vikten.

Shrugs med hantlar
30 kg
8 (kom inte spec. högt upp)
28 kg
8, 8 , 8 (om jag minns rätt)

Shrugs med skivstång
60 kg
10 - Oj vad lätt :D
65 kg
7, 7, 6
Härligt
--------------
Har tyvärr känning i AC-ledet men känns inte som jag provocerar den alltför mycket här. Snart börjar skolan. :/ :( :)

Niveus
2012-08-21, 06:34
Morgonvikt: 73,5 kg (+0,3 kg på en vecka).

Inte speciellt mycket, ska försöka bulka lite hårdare. Tycker mig kunna se muskulära framsteg i spegeln =). Är inne på min tredje vecka nu, har dock missat att inför mitt bröst-axelpass i andra veckan.

Niveus
2012-08-22, 12:50
Dagens pass!
Bröst + axlar
........................
Bänkpress -
52 kg
7, 8 (lol), 6, 6

Lutande hantelpress 30 gr
18 kg
9, 6, 6, 6
WOHOO

Dips
8, 6, 6, 6

Militärpress
27 kg stång
10, 7, 6, 6

Axelpress med hantlar (enhands)
12 kg, 11 kg, 10 kg..
nej
9 kg
8, 7, 6, 6

Lateralraises
8 kg
fick en märklig känsla så jag slutade
7 kg
8, 9, 7, 6
-----------
Gick förbi lokala matbutiken och handlade. Framför mig i kön stod en indier/pakistanier som köpte 2 kexpaket samt 20 st 1,5 liters minimjölk XD. Haha, någon har tagit "cookies & milk"-konceptet alltför långt.

Niveus
2012-08-24, 13:24
Dagens:
Benpass Fredag

Knäböj -
60 kg
9, 8, 8, 8

Raka marklyft -
55 kg (PB 1 kg ;))
9, 7, 7 ,7
Blir 60 kg nästa gång

Utfall
16 kgs hantlar
8, 6, 6, 6

Benspark
40 kg
9, 8, 8, 8

Lårcurls
22,5 kg
9

20 kg
8, halv ( :/ )
15 kg
9
20 kg
6, 6

sidolyft med hantlar (extra-övning för rehab)
9,9,9

-------------
Nöjd.
Första gången jag klarar att genomföra ett helt benpass i triphase utan komplikationer. =)
Jag har bytt runt på övningarna så jag gör utfallen INNAN benspark exempelvis.

Niveus
2012-08-26, 13:31
Armar + vader
..................
Bicepsstång
25 kg
7, 6, 6, 6

Smal bänkpress
45 kg
6, 6, 6, 6
Höll för smalt i början.

Skullcrushers
11 kg
7, 6, 6, 6
Bevarar vikten

Hantelcurls
11 kg
8, 6, 6, 6
Bevarar vikten.

Sidolyft med hantlar
7 kg
10, 10, 10

Stående vadlyft
150 kg
9 aslätt

170 kg
10 lätt

190 kg (PB?)
8, 7

Sittande vadpress
55 kg
8,
60 kg
4 (aj.. hade benen för lång in), 6, 7

Niveus
2012-08-27, 06:09
Morgonvikt: 73,4 kg (-0,1 kg)

Niveus
2012-08-28, 12:44
Dagens pass
Rygg + Trapz
........................
Marklyft:
70 kg
6, 7, 8, 6, 7
Svåraste var greppstyrkan.

Pull ups
6, 4, 4, 3.5
Lats
60 kg
5

Skivstångsrodd
40 kg
6 inte nöjd
35 kg
6, 6
Bläää
30 kg
6, 6

Kommer byta ut denna mot sittande rodd då jag inte får ordentlig muskelkontakt.

Shrugs med hantlar:
30 kg
8, 6, 6, 7, 6

Shrugs med skivstång:
70 kg (PB)
6 * 5

Niveus
2012-08-30, 18:55
Fram o tillbaka med skadan. Kände mig frisk från skadan igår men när jag sov låg jag hela natten på vänstra axeln och har haft småont hela dagen.

Dagens pass
Bröst + axlar
........................
Bänkpress -
55
7, 6, 6, 6, 6

Militärpress
30 kg
10 (kung!)
32,5 kg
6,6, 7, 6

Dips
10 .. oj .. "glömde visst" tänkte jag

Lutande hantelpress 30 gr
20 kg
6, 4 (faaail)
18 kg
4
16 kg
6, 6

Dips igen
3, 3, 3, 3 (looool :D)

Axelpress med hantlar (enhands)
9 kg
6, 6, 6, 6, 6

Lateralraises
7 kg
7, 8, 6

Niveus
2012-09-01, 14:33
Dagens:
Benpass Lördag

Knäböj -
60 kg
10
65 kg
6, 6, 6, 6

Raka marklyft -
60 kg
10
65 kg (PB 10 kg)
6, 6, 6 , 6

Utfall
16 kgs hantlar
6, 6, 6 , 6 , 6

Lårcurls
22,5 kg
9

20 kg
6, 6, 6 , 6

Benspark
40 kg
10
45 kg
10
50 kg
10
55 kg (PB 15 kg *flex*)
8, 8 ... wtf

sidolyft med hantlar (extra-övning för rehab)
7 kg
10, 10 , 10

Har påbörjat en ibuprofenbehandling för att dämpa inflammationen i AC-ledet. Håller tummarna.
Bra pass idag *popcorn*

-------------

Niveus
2012-09-02, 13:50
Sista passet av fas 1 avklarad. Imorgon kommer troligtvis bilder och mått.

Dagens pass
Armar och vader
----------------
Bicepscurls med stång
25 kg
10 easypeasy
27 kg (PB 2 kg)
7, 6, 6 ,6

Smalbänk
50 kg
10
55 kg
10
60 kg (PB 15 kg!)
6, 6, 6

Liggande tricepsextensioner
11 kg
9, 6, 5
10 kg
6, 6

Hantelcurls
11 kg
10 yay..
12 kg
6, 6, 5
11 kg
6

Sidolyft med hantlar
7 kg (rehabbbb)
3 x 10
4

Stående vadlyft
190 kg
10
200 kg
10
210 kg (PB I guess)
8, 7, 8

Sittande vadpress
70 kg.. trodde jag men visade sig vara 60 kg.. f*ck.
9, 7, 7, 6, 6
(nästa gång blir det riktiga 65 kg)

FAS 1 avklarad!

Niveus
2012-09-04, 13:57
Dagens pass
Överkropp A

Bänkpress
60 kg
8, 8, 6.5 (fick hjälp med den sjunde)

Skivstångsrodd
40 kg
8, 9
42,5 kg
7

Betydligt bättre utförande tack vare brett grepp.

Militärpress
35 kg
9
37,5 kg
8, 8

Shrugs
75 kg
8
80 kg
8, 8

Niveus
2012-09-04, 22:15
http://www.youtube.com/watch?v=x1X6P1rrH6o

Där har ni dagens pass. Utförandet av bänken och militärpressarna ska bli bättre

Niveus
2012-09-07, 21:45
Drog ett gympass efter en öl och en shot samt en kebab. Hehe magen var lite konstig.

Dagens:
Knäböj
72,5 kg - överskattade min styrka
8 riktigt dåliga
70 kg
8, 7

Raka marklyft
70 kg
8, 8, 8
Oj jäklar vad det kändes =). Svårt med greppet.

Sittande vadpress
65 kg
10 Lääätt
70 kg
8, 8

Smal bänkpress
60 kg
5 - extremt dålig teknik, tänkte inte på att jag gjorde dessa mot slutet av passet där jag avverkat massa teknik innan. Inte bra med såhär dålig teknik med tanke på min skada. Tur att jag slutade.

55 kg
8, 8 - bättre

Hantelcurls med stång
27,5 kg
8, 8, 8 - ganska lätt men hade inte klarat 8a på sista set ifall jag hade höjt.

Niveus
2012-09-08, 15:14
Jäklar.. har gjort fel två av passen. Det skall vara 6RM inte 8rm.. suck. Jaja fortsätter som ingenting har hänt.

Niveus
2012-09-09, 13:55
Dagens:
Upper body B

Lutande hantelpress
22 kg
6,6 , 6

Pull-ups
7, 4.5, 5

Axelpress med hantlar
10 kg
läääääääääätt...--->
14 kg
8
15 kg
6, 6

Shrugs
32 kg
6, 6 (kom inte så högt upp)
30 kg
6

Sidolyft med hantlar (rehabbbbabababbb)
8 kg
3 x 10

Niveus
2012-09-10, 18:27
Dagens!
Jag var ordentligt omotiverad och trött men lyckades ändå pallra mig till gymmet och det gick bättre än väntat.

marklyft
75 kg
9

80 kg
8

82,5 kg
8

Benpress
160 kg?
8
180 kg?
8, 8

Vadpress
220 kg
8
230 kg (PB men får inte superbra kontakt här som med sittande).
8, 8

Skullcrushers
12 kg
8, 8, 8
YEAAAH, fy fan vad bra.

Dumbbell curls
12
8
13 kg *hug*
8, 8

Niveus
2012-09-13, 23:35
Onsdagens pass - överkropp A 6 reps
Bänkpress
67,5 kg
5
65 kg
5
62,5 kg
5 .. borde kört 65 från början

Skivstångsrodd
50 kg
5
47,5 kg
6, 6

Militärpress
42,5 kg
6, 6 , 6

Shrugs
85 kg
6
87,5 kg
6, 6

Niveus
2012-09-16, 09:44
Vart tusan är mitt sista pass?
Underkropp A

Knäböj 75 kg
Raka mark 77,5 kg
Sittande vad 80 kg
Smal bänk 60 kg
Hantelcurls med stång 30 kg
Lat raises 8 kg 2 set x 10

Niveus
2012-09-16, 14:16
Dagens
Upper body B

Lutande hantelpress
24 kg
6, 6, 6

Pull-ups
7, 6, 6

Axelpress
16 kg
6, 6, 6

Shrugs
32 kg
6
34 kg
6, 6
Kunde eg. tagit 36 här

Sidolyft med hantlar
8 kg
10*3
Känns "bra" i AC-ledet. Inte hundra men rätt bra

Niveus
2012-09-19, 09:42
Lower body B

marklyft
95 kg
6 x 3

Benpress
200 kg
6 x 3

Vadpress
240 kg
6 x 3

Skullcrushers
14 kg
8, 6, 3
(Försökte med 15 men kändes omöjligt)

Dumbbell curls
14 kg
6, 6 , 8
Samma här, 15 kg kändes omöjligt men kommer nog ta 16 kg när jag påbörjar 4 repsen.

Niveus
2012-09-26, 18:08
Bänkpress
70 kg

Skivstångsrodd
52,5 kg

Militärpress
47,5 kg

Shrugs
95 kg